Air-con: sine qua non. Κάθε καινούριο αυτοκίνητο που πωλείται σήμερα είναι εξοπλισμένο με σύστημα κλιματισμού. Είτε απλό χειροκίνητο με διακόπτη κόκκινο-ζεστό/μπλε-κρύο και κουμπί A/C, είτε ηλεκτρονικά ελεγχόμενο κλιματισμό. (photo credit driving.ca)

Μας πήρε πάντως κάμποσα χρόνια, αλλά γίναμε Ισραήλ. Όπου, από τη δεκαετία μάλιστα του ’80, μπορεί και του ’70, κάθε καινούριο αυτοκίνητο έπρεπε να έχει air-condition.

Έτσι και σήμερα στην Ελλάδα (όπου, ειδικά στην Αθήνα, έχουμε πλέον τρεις εποχές: ή έρχεται το καλοκαίρι, ή είναι καλοκαίρι, ή φεύγει το καλοκαίρι, με τα υπόλοιπα να είναι μια Τρίτη απόγευμα) κάθε καινούριο αυτοκίνητο είναι εξοπλισμένο με σύστημα κλιματισμού.

Είτε με απλό χειροκίνητο air-condition (conditioning, σωστότερα) με απλό περιστροφικό διακόπτη κόκκινο-ζεστό/μπλε-κρύο και κουμπί A/C, είτε με ηλεκτρονικά ελεγχόμενο κλιματισμό με ψηφιακά χειριστήρια κι έναν σωρό αισθητήρες μέσα και έξω από την καμπίνα.

Βασικό είναι δε να θυμόμαστε (γιατί πολλά βλέπουν τα μάτια μας αυτές τις μέρες των κυνικών καυμάτων) πως επειδή και τα δυο συστήματα παίρνουν κίνηση από ιμάντα του κινητήρα, δουλεύουν (πλην εξαιρέσεων, όπως π.χ. στα υβριδικά αυτοκίνητα) μόνο με τον κινητήρα εν λειτουργία. Ενώ τα παρακάτω tips ισχύουν φυσικά για καθένα από τα δυο.

Αποφεύγετε να ταξιδεύετε με ταχύτητα και ανοιχτά παράθυρα και σβηστό A/C – σε ταχύτητες εθνικής, ένα ή περισσότερα ανοιχτά παράθυρα αυξάνουν εντυπωσιακά την οπισθέλκουσα (το drag).

1. Παρκάρισμα

Σε σκιά, κατά προτίμηση. Φυσικά οι σκιές είναι πλέον σπάνιες, ειδικά στα μεγάλα υπαίθρια parking, αλλά αξίζει να το ψάξετε λίγο περισσότερο. Για παράδειγμα, δείτε ποια μέρη σκιάζονται από δέντρα, κτήρια κ.λπ. το απόγευμα ή την ώρα που θα επιστρέψετε στο αυτοκίνητο.

Γιατί ακόμη κι αν το αυτοκίνητό σας μετατρέπεται σε θερμοκήπιο στη διάρκεια της ημέρας, μια σκιά θα έχει ρίξει αρκετά τη θερμοκρασία του εσωτερικού το απόγευμα. Με την ευκαιρία, βάλτε κι ένα αντανακλαστικό αλεξήλιο στο παρμπρίζ, προστατεύοντας έτσι και τα πλαστικά του ταμπλό. Αφήστε κι ένα-δυο εκατοστά ανοιχτά δυο παράθυρα – εκτός αν φυσάει πολύ και ο συναγερμός σας είναι ευαίσθητος, ο χρυσός μου.

Αποφεύγετε να παρκάρετε σε έντονο ανήφορο. Όπου το νερό και η υγρασία που μαζεύονται στον εξατμιστή (evaporator) του συστήματος, αντί για το έδαφος μπορεί να βρουν διέξοδο στο πάτωμα και κάτω από τη μοκέτα, με αποτέλεσμα τη δημιουργία βακτηρίων.

2. Ξεκινώντας

Ανοίξτε για λίγα λεπτά όλα τα παράθυρα, ειδικά τα πίσω, όσο το αυτοκίνητο κινείται. Έτσι, ο εσωτερικός αέρας θα ανανεωθεί γρήγορα και αυτός που το A/C θα κληθεί να δροσίσει θα έχει ήδη χαμηλότερη θερμοκρασία. Στοιχειώδες.

3. Με το μαλακό

Δεν σας αρέσει να σας ξυπνούν ξαφνικά, έτσι δεν είναι; Ε, ούτε και του A/C, που δεν έχει καμιά όρεξη να δώσει τον καλύτερο εαυτό του με το που θα πάρει μπρος. Άλλωστε, ακόμη και οι πλήρως αυτοματοποιημένοι ηλεκτρονικοί κλιματισμοί by default ξεκινούν αργά, στη θέση AUTO, αυξάνοντας σταδιακά την απόδοσή τους.

Προσπαθήστε λοιπόν να μιμηθείτε τη λειτουργία τους, βάζοντας μεν τη θερμοκρασία αρχικά στο LOW, αλλά ξεκινώντας με τον ανεμιστήρα στο 1 – για τα πρώτα δυο-τρία λεπτά τουλάχιστον.


Διαβάστε ακόμα: Μαθαίνοντας οδήγηση στους Dean, McQueen και Hackman


4. Ανακυκλώστε

Πώς είπαμε ότι προτιμάτε το εσωτερικό του αυτοκινήτου σας; Δροσερό; Τότε απαγορέψτε την πρόσβαση στον εξωτερικό αέρα. Εύκολο.

Μόλις λοιπόν νιώσετε τον αέρα να δροσίζει, γυρίστε τον διακόπτη στην ανακύκλωση του εσωτερικού αέρα. Ανακυκλώνοντας τον εσωτερικό αέρα, το κλιματιστικό αποδίδει καλύτερα, ενώ λειτουργεί και πιο ξεκούραστα. Στοιχειώδες #2.

Πάντως, περιβάλλοντος επιτρέποντος, να θυμάστε πού και πού να ανοίγετε ένα-δυο παράθυρα, ή να γυρνάτε τον διακόπτη στον εξωτερικό αέρα, έστω και λίγα δευτερόλεπτα, για να ανανεώνεται ο εσωτερικός – αν και οι ηλεκτρονικοί κλιματισμοί φροντίζουν και γι αυτό οι ίδιοι.

Αν όμως καπνίζετε ή/και δεν προσέχετε τη δίαιτά σας, αποφεύγετε την ανακύκλωση, θα μας υποχρεώσετε.

5. Στο ταξίδι

Αποφεύγετε να ταξιδεύετε με ταχύτητα και ανοιχτά παράθυρα και σβηστό A/C – αρκετά μάλιστα σύγχρονα αυτοκίνητα σας το θυμίζουν αυτό με μηνύματα. Σε ταχύτητες εθνικής, ένα ή περισσότερα ανοιχτά παράθυρα αυξάνουν εντυπωσιακά την οπισθέλκουσα (το drag). Καλά τον θόρυβο…

Με ταχύτητα, ας πούμε 100-110 km/h και πάνω, ανάλογα βέβαια και με την ισχύ του κινητήρα, το ταξίδι με το A/C σε λειτουργία είναι και πιο συμφέρον και πιο ευχάριστο.

Αν έξω σκάει ο τζίτζικας, μην κάνετε την καμπίνα ιγκλού. Οι ανθρώπινοι οργανισμοί δεν είναι σχεδιασμένοι για ξαφνικές μεγάλες αλλαγές θερμοκρασίας.

6. Όχι στις υπερβολές

Αν έξω σκάει ο τζίτζικας, μην κάνετε την καμπίνα ιγκλού. Οι ανθρώπινοι οργανισμοί δεν είναι σχεδιασμένοι για ξαφνικές μεγάλες αλλαγές θερμοκρασίας – ακόμη και λιποθυμίες έχουν παρατηρηθεί σε μια απότομη έκθεση στον ήλιο και τη ζέστη. Μια εσωτερική θερμοκρασία ανάμεσα 22-24C είναι ό,τι πρέπει.

7. Σβήνοντας

Σβήστε το A/C όσο ο κινητήρας λειτουργεί, λίγο πριν φτάσετε στον προορισμό σας (έτσι κι αλλιώς η θερμοκρασία στο εσωτερικό θα είναι ήδη χαμηλή), αφήνοντας όμως τον ανεμιστήρα του να δουλέψει για ένα-δυο λεπτά για να διώξει την υγρασία και να στεγνώσει τον εξατμιστή (βλ. 1.).

Με αυτόν τον τρόπο, μειώνεται δραστικά η πιθανότητα δημιουργίας βακτηρίων απ’ αυτά που τρελαίνονται για υγρά και σκοτεινά μέρη. Θα γλυτώσετε έτσι από διάφορα δυσάρεστα, από τη μούχλα και το άρωμα πολυκαιρισμένης gorgonzola, μέχρι την ασθένεια των λεγεωνάριων, κούφια η ώρα.

Αποφεύγετε τέλος να σβήνετε τον κινητήρα με τον κλιματισμό σε λειτουργία – δεν αρέσει καθόλου ούτε στον ένα ούτε στον άλλο.

Καλό καλοκαίρι είπαμε;

 

Διαβάστε ακόμα: Τα πέντε πιο stylish scooters που αξίζει να οδηγήσεις

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top