Έχεις σκεφτεί ποτέ με ποιο τρόπο «βαφτίζουν» οι εταιρείες τα αυτοκίνητά τους;

Το να βρίσκεις καινούργια ονόματα για αυτοκίνητα που από τη μια θα είναι πιασάρικα και από την άλλη δεν θα σημαίνουν κάτι risqué σε άλλες γλώσσες, είναι ένα άγχος παραπάνω για τα ήδη παραφορτωμένα στελέχη των εταιρειών. Έτσι η δουλειά δίνεται έξω.

 

Κι όμως, στο ετήσιο ShowLows Car and Bike Show που διεξάγεται στην Καλιφόρνια, πολλοί πάνε τα αυτοκίνητά τους -πολλά από αυτά custom- για να τα ευλογήσει κάποιος ιερέας. (Φωτογραφία: lowrider.com)

Έμπνευση για το παρακάτω ήταν το σχετικό άρθρο του Κίμωνα Φραγκάκη για «πρεστιζάτα» ονόματα για τα βλαστάρια σας. Διότι και ένα καινούργιο αυτοκίνητο χρειάζεται «ένα όνομα βαρύ, ψαγμένο και (προφανέστατα) όχι χιλιοφορεμένο», έτσι δεν είναι; Μαθαίνω λοιπόν πως η SEAT, για όνομα του μελλοντικού της SUV, επέλεξε το Tarraco.

Δεν είναι όμως καθόλου απλό να βρίσκεις νονούς και ονόματα για νέα μοντέλα. Κάποιοι το αποφεύγουν εντελώς και χρησιμοποιούν γράμματα ή/και αριθμούς. Τα Peugeot, για παράδειγμα, εδώ και πάνω από 60 χρόνια συνοδεύονται από τριψήφιους αριθμούς μ’ ένα μηδενικό στη μέση –έστω κι αν το ένα μηδενικό γίνεται πού και πού δυο και το τελικό ψηφίο είναι πλέον μόνο 8–, για δεκαετίες η Mercedes-Benz προλογίζει τις Κλάσεις της με γράμματα, η BMW ονοματίζει τις Σειρές της με αριθμούς –εντάξει, και με γράμματα– ενώ κάθε Lotus πάντα άρχιζε από Ε.

Το να βρίσκεις πάντως καινούργια ονόματα που από τη μια θα είναι ελκυστικά και από την άλλη δεν θα σημαίνουν κάτι, ας πούμε, αμφιλεγόμενο σε άλλες γλώσσες, είναι ένα άγχος παραπάνω για τους ήδη παραφορτωμένους marketeers. Έτσι η δουλειά δίνεται έξω. Πού έξω; Ακόμα και στο κοινό, στους «φίλους της SEAT», εν προκειμένω.

Πάνω από 146.000 «φίλοι της SEAT», από 134 χώρες, συμμετείχαν σε ψηφοφορία για το όνομα του μελλοντικού της SUV, με το Tarraco να είναι τελικά η προτιμώμενη επιλογή. (photo credit SEAT)

Έτσι, περισσότεροι από 146.000 από δαύτους, από 134 χώρες, συμμετείχαν σε μια διαδικτυακή ψηφοφορία για το όνομα του νέου της μοντέλου, με το Tarraco (και όχι, ούτε εγώ ξέρω πού μπαίνει ο τόνος, υποθέτω στην παραλήγουσα της ρωμαϊκής ονομασίας της σύγχρονης Tarragona, αλλά δεν ξέρεις ποτέ με τους Ρωμαίους) να είναι τελικά η προτιμώμενη επιλογή.

Τα γράφω αυτά γιατί, αν και οι κατασκευαστές, κατά κανόνα, καταφεύγουν σε ειδικούς συμβούλους για να βρουν ονόματα για τα μοντέλα τους, αυτή ήταν η πρώτη φορά, μαθαίνω, που η SEAT διάλεξε όνομα δικού της αυτοκινήτου με αυτόν τον τρόπο, με ψηφοφορία δηλαδή, μέσω της πρωτοβουλίας #SEATseekingName.

Εταιρείες όπως η Interbrand χρεώνουν πάνω από €100.000 απλώς για να βρουν ένα όνομα.

Παλαιότερα, τη δεκαετία του ’70 λόγου χάρη, η British Leyland, έχοντας ξεφορτωθεί αυτοκίνητα-παλτά όπως τα Allegro, Marina και Princess και κρατήσει -σοφά- το Mini, ανέθεσε στην εταιρεία Interbrand, τη μεγαλύτερη παγκοσμίως εταιρεία brand consultancy, να βρει νέα ονόματα για νέα μοντέλα.

Η Interbrand βασίστηκε στην επιτυχία του Mini και πρότεινε ονόματα που άρχιζαν από Μ – Metro, Maestro, Montego. Στη συνέχεια βέβαια εκείνα τα Austin έδωσαν τη θέση τους στα Rover των Σειρών 200, 400, 600 και 800. Βλέπετε, οι αριθμοί έφερναν λίγο σε BMW, Mercedes, Volvo, SAAB (ποια;) υπονοώντας τεχνολογία και μαθηματική ακρίβεια. Ενώ αργότερα, για τη Land Rover, η ίδια εταιρεία πρότεινε ονόματα που θα φώναζαν περιπέτεια – Discovery, Freelander, Defender…

To 1958, η Ford, για το καινούργιο της μοντέλο, επέλεξε το όνομα του υιού Ford. Με αποτέλεσμα η Ford Edsel να πάει φούντο αύτανδρη. Ήταν βέβαια κι εκείνη η μάσκα… (photo credit evworld.com)

Εταιρείες όπως η Interbrand χρεώνουν πάνω από €100.000 απλώς για να βρουν ένα όνομα και πολλά παραπάνω για να ελέγξουν παράλληλα τη νομική του υπόσταση, την απόδοση και τη σημασία του σε άλλες γλώσσες και φυσικά για να το καταχωρήσουν επίσημα στις διάφορες αγορές του κόσμου.

Ίσως γι αυτό, τη δεκαετία του ‘90, οι άνθρωποι της Ford προτίμησαν να βρουν οι ίδιοι το όνομα του διαδόχου του γερασμένου τους Escort. Πώς; Κάπως σαν τη SEAT. Πρώτα, καθένας από τους έξι υπεύθυνους για το marketing στην Ευρώπη υπέβαλε τις προτάσεις του και μια τελική λίστα παρουσιάστηκε σε εκατοντάδες πελάτες. Το Focus ήταν μακράν το δημοφιλέστερο.

Στην Αμερική τα ονόματα αντέχουν περισσότερο. Η Pontiac Firebird (αριστερά) γεννήθηκε το ’67, η Ford Mustang (πάνω δεξιά) είναι ήδη 54 ετών, ενώ η Chevrolet Corvette είναι 65. (Φωτογραφίες: oldcaradvertising.com)

Στην Αμερική πάντως τα ονόματα αντέχουν περισσότερο. Η (Chevrolet) Corvette είναι ήδη 65 ετών, η (Ford) Mustang 54, οι (Chevrolet) Camaro και (Pontiac) Firebird γεννήθηκαν το ’67, ενώ (Jeep) Cherokee υπάρχει απ’ το ’74 – οι Αμερικανοί, βλέπετε, πάντα αγκάλιαζαν κάθε τι που ξύπναγε μνήμες απ’ το παρελθόν τους.

Δεν είναι όμως όλα τα ονόματα επιτυχημένα. Το 1958, πάλι η Ford, ζήτησε από την ποιήτρια Marianne Moore (1887–1972) να προτείνει ονομασίες για το καινούργιο της μοντέλο – της Ford, όχι της Moore. Οι προτάσεις της κυρίας Μαριάννας περιλάμβαναν τα εξαίσια Pastelogram, Thunder Crester, Mongoose Civique, Utopian Turtletop και Intelligent Whale.

Η εταιρεία τα απέρριψε –ευτυχώς– όλα, επιλέγοντας –δυστυχώς– το όνομα του μόνου (μόνου επίσημα αναγνωρισμένου τουλάχιστον) γιου του Henry Ford. Κι όπως όλοι θυμόμαστε (εντάξει, μερικοί) η Ford Edsel πήγε φούντο αύτανδρη. Ήταν κι εκείνη η μάσκα που έφερνε σε… θου Κύριε.

H American Motors, το 1970, απ’ όλα τα ονόματα του κόσμου, διάλεξε το κακοποιό Gremlin για το μικρό της μοντέλο. (photo credit oldcaradvertising.com)

Το 1970 η American Motors, απ’ όλα τα ονόματα του κόσμου, διάλεξε το Gremlin για το μικρό της μοντέλο. Η λέξη, που προϋπήρχε στην αεροπορική αργκό και προέρχεται, λένε, από το goblin (δαιμόνιο, καλικάντζαρος) και τη δυνατή βρετανική μπύρα Fremlin (μην την αναζητείτε, έκλεισε) περιγράφει το κακοποιό πνεύμα που βάζει το χεράκι του στις ζημιές – σαν κι αυτές που συνόδευαν την απόκτηση ενός Gremlin.

Pajero, στο μεταξύ, στα ισπανικά σημαίνει κάτι σαν μαλάκας (να γιατί χρειάζονται οι διάφορες Interbrand). Έτσι, το μεγάλο Mitsubishi, στην Ισπανία και σε άλλες ισπανόφωνες χώρες, λέγεται Montero. Το 1965, τέλος, η Fabbrica Autoveicoli Rimorchi Torino δεν φαίνεται να το βασάνισε και πολύ πριν αποφασίσει να χρησιμοποιήσει τα αρχικά της για το καινούργιο της φορτηγάκι. Με αποτέλεσμα, η FART να αντέξει μόλις έναν χρόνο.

A ναι, το Tarraco. Που είναι λέει το 14ο όνομα ισπανικής τοποθεσίας για τη μάρκα (βλ. Ibiza, Marbella, Toledo, Leon κ.ά.), 36 χρόνια μετά το/τη Ronda. Το οποίο Tarraco ολοκληρώνει, διαβάζω, την «επιθετική» προϊοντική πολιτική της SEAT στην κατηγορία SUV που ξεκίνησε με το Ateca και συνεχίστηκε με το Arona και το οποίο Tarraco αναμένεται στα τέλη της χρονιάς.

Ανατρέχοντας πάντως στο παρελθόν, είναι εντυπωσιακό το ότι μέχρι το 1996 κανείς δεν είχε σκεφτεί να χρησιμοποιήσει το πιο εύκολο, το πιο έξυπνο, το πιο προφανές όνομα για αυτοκίνητο. Τότε ήταν που η Ford, παίζοντας με το “car”, είπε το μικρό της απλώς… Ka.

 

Διαβάστε ακόμα: Τα 5 πιο τρελά μοντέλα που είδαμε στο Motor Show της Γενεύης (έως τώρα)

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Πιο δημοφιλή

Αυτό θα πει ευγενής ανταγωνισμός. Ο Dieter Zetsche, επί χρόνια CEO της Mercedes, βγήκε στη σύνταξη έπειτα από 49 χρόνια ευδόκιμης παρουσίας στη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία. Κι όμως, η BMW, η μεγάλη αντίπαλος της Mercedes, όχι μόνο δεν τον ξέχασε αλλά τον αποχαιρέτησε με μία εμπνευσμένη διαφήμιση (και έναν αληθοφανή σωσία). Εντάξει μια προβοκατόρικη νότα την έχει, αλλά με αισθητική.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Είναι όμορφο και κομψό, αλλά δεν συγχωρεί αστοχίες στο στυλ, διαφορετικά θα μοιάζετε με σοβατζή ή ζαλισμένη Χιονάτη. Φοράμε λευκά τζην Antony Morato και Pepe Jeans και σας προτείνουμε πώς τα συνδυάσετε. Γράφει ο Γιώργος Κωνσταντινίδης.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Ο δαιμόνιος Μιχαήλ Ανδρουλιδάκης κατάλαβε ότι το να είσαι… influencer είναι χαριτωμένο αλλά από μόνο του δεν αρκεί. Και δημιούργησε ένα εξαιρετικό μικρό κατάστημα στο 5 αστέρων ξενοδοχείο Abaton Island Resort & Spa, στη Χερσόνησο της Κρήτης. Ένα concept store που έχει σε κάθε γωνία την υπογραφή του καλού γούστου και της χαράς της ζωής. 

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Τις χρησιμοποιούμε καθημερινά, τις έχουμε ανάγκη για να μην μας πέσει τα παντελόνι και βρεθούμε καταμεσής του δρόμου γυμνοί. Ξέρουμε, όμως, πώς πρέπει τις διατηρούμε καθαρές; Ο Γιώργος Κωνσταντινίδης έπαθε, έμαθε και μάς δίνει τα φώτα του.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Button to top

Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. περισσότερα

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Andro