Driven: Citroën C4 Cactus 1.2T 110 ΗΡ – Ξανά λειτουργικό και διασκεδαστικό

Υπάρχουν εκεί έξω αυτοκίνητα για να οδηγείς και αυτοκίνητα για να έχεις. Και υπάρχουν και κάποια, λίγα, που, για διάφορους λόγους, συνδυάζουν και τα δύο. Όπως το C4 Cactus, για παράδειγμα.

 
Cactus front II

Η Citroën επιστρέφει στις ρίζες της και μας χαρίζει ένα αυτοκίνητο ασυνήθιστο, αντισυμβατικό και με έντονη προσωπικότητα. (photo credit: Citroën)

Αν πω εδώ ότι πάντα συμπαθούσα ιδιαίτερα τη Citroën δεν θα είναι ψέματα. Ίσως μάλιστα να ήταν αυτός ο λόγος για τον οποίο ο ταπεινός σας διασκεδαστής, υποσυνείδητα, αυτήν τη μάρκα επέλεξε για να ξεκινήσει την ενότητα «Τροχοί» στην αγαπημένη σας ιστοσελίδα.

Και να λοιπόν που, πολλά χρόνια μετά το δικό μου 2CV, βρέθηκα ξανά πίσω από το τιμόνι ενός πλήρως αντάξιου, σε χαρακτήρα, στυλ και αυτοπεποίθηση, απογόνου του. Ενδιάμεσα βέβαια, είχαν μεσολαβήσει κάμποσα –ή μήπως κάμποσες;– Citroën, αλλά κανένα τους δεν ήταν αυτό που λέμε «συναρπαστικό».

Τι είναι, όμως, αυτό το C4 Cactus; Δυο-τρεις φίλοι, πάντως, που ρώτησα δεν ήταν σίγουροι. Ψηλό hatchback, είπε ένας, το 4×4 της Citroën, άλλος, ένα ακόμη απ’ αυτά τα crossover που είναι της μόδας τελευταία, ο τρίτος. Ψηλό(τερο) hatchback, ναι, μπορείς να το πεις, άντε και crossover. Αυτό που σίγουρα δεν είναι, αν και του φέρνει, είναι 4×4, ούτε καν ως έξτρα.

Όπως και να το χαρακτηρίσετε, γεγονός είναι πως η Citroën, συνεχίζοντας να φρεσκάρει την γκάμα της, ανατρέχει στο παρελθόν της για να μας χαρίσει –εντάξει, όχι στην κυριολεξία– ένα αυτοκίνητο ασυνήθιστο, αντισυμβατικό και πολύ χαριτωμένο, αν μου επιτρέπετε.

Αν και οι διαστάσεις (και οι χώροι) του είναι παρόμοιες με αυτές της «κανονικής» C4, εξ ης και το όνομα, το C4 Cactus «πατάει» πάνω στο πλαίσιο των μικρότερων DS, C3 και Peugeot 208. Παρ’ όλα αυτά, είναι ιδιαίτερα ευρύχωρο. Εξάλλου, στη Citroën ήταν πάντα μάστορες στην εξοικονόμηση χώρου και στην αξιοποίηση της συσκευασίας.

Πηγαίνοντας ενάντια στη σχεδιαστική και τεχνολογική ροή, η Citroën δημιουργεί ένα αυτοκίνητο για τον πραγματικό κόσμο του σήμερα.

To «α και το ω», ωστόσο, του Cactus είναι το ιδιόρρυθμο ντιζάιν και η μηχανολογική του απλότητα –γιατί, όσο νά ‘ναι, γκώσαμε τελευταία με τα σοφιστικέ και τα αναρχοαυτόνομα. Απλότητα όπως πίσω ανάρτηση με ημιάκαμπτο άξονα, απλότητα όπως 5άρι manual κιβώτιο, απλότητα όπως ταμπούρα πίσω (απόρροια του μικρού βάρους αυτά), απλότητα όπως πίσω παράθυρα που ανοίγουν προς τα έξω, απλότητα όπως ιμάντες αντί για χερούλια για τις πόρτες, απλότητα όπως μονοκόμματο πίσω κάθισμα…

Cactus Collage

Μινιμαλιστικό εσωτερικό με τις περισσότερες λειτουργίες να ελέγχονται από την κεντρική οθόνη αφής. Το ντουλαπάκι ανοίγει από πάνω, ενώ ο αερόσακος συνοδηγού έχει μετακομίσει στην οροφή. Λουριά για τις πόρτες και μονοκόμματο πίσω κάθισμα, στο πλαίσιο της απλότητας – και της οικονομίας, βέβαια. (photo credit: Citroën).

Με τον εξαιρετικό 3κύλινδρο βενζινοκινητήρα 1.2 PureTech, με turbo εδώ, της PSA (Κινητήρα της Χρονιάς 2015) να επιστρατεύεται ως τεχνολογικό αντίβαρο. Διότι η Citroën των 2 CV, Ami, Méhari κ.λπ. κάνει και πάλι του κεφαλιού της, με την καλή έννοια, και, πηγαίνοντας ενάντια στη σχεδιαστική και τεχνολογική ροή, δημιουργεί ένα αυτοκίνητο για τον πραγματικό κόσμο του σήμερα.

Αυτόν που σου βαθουλώνει τις πόρτες με τα καροτσάκια του Σκλαβενίτη, ας πούμε. Που εξηγεί τα ευμεγέθη εξογκώματα από μαλακό, αλλά ανθεκτικό, πλαστικό στα πλευρά –τα οποία θυμίζουν αυτό με το οποίο συσκευάζει η Amazon τα cloisonné Ming της συλλογής σας, αλλά στο πιο μεγάλο– τα οποία η Citroën ονομάζει “Airbumps” και χάρη στα οποία αυτός εδώ ο κάκτος καταφέρνει να επιβιώνει στο αφιλόξενο αστικό περιβάλλον, για να μη λέτε ότι δεν ξέρουμε κι από αλληγορίες εδώ.

Ή τον άλλο κόσμο, επίσης με την καλή έννοια, που θέλει ένα μεγάλο πορτμπαγκάζ για να πετάς στο εσωτερικό ποδήλατα, σκηνές, portmanteau και λαμπραντόρ. Το οποίο εσωτερικό είναι δε αξιοθαύμαστα λιτό. Το ταμπλό, για παράδειγμα, που συγκεντρώνει τις περισσότερες από τις λειτουργίες (κλιματισμός, ηχοσύστημα κ.λπ.) σε μια κεντρική οθόνη αφής, με μια δεύτερη να ενέχει θέση καντράν για τα απολύτως απαραίτητα – όπως και στο 2CV, αλλά στο πιο ψηφιακό.

Α, και μη ψάχνετε για αερόσακο συνοδηγού. Που υπάρχει μεν, μαζί μάλιστα με κάμποσους άλλους, αλλά όχι εκεί που θα περιμένατε. Όταν χρειαστεί, μακριά από μας (μακριά από τον συνοδηγό μας, καλύτερα), ο αερόσακος θα εμφανιστεί από τον «ουρανό» –“airbag-in-roof” τον ονομάζει η Citroën– επιτρέποντας στο ταμπλό να είναι χαμηλότερα απ’ όσο συνήθως και, σε συνδυασμό με το ντουλαπάκι που ανοίγει από πάνω, να προσδίδει αίσθηση ευρυχωρίας και καλή ορατότητα.

Εκτός από ένα αναζωογονητικά απλό αυτοκίνητο για να οδηγείς, είναι και διασκεδαστικό.

Η θέση οδήγησης, παρά τα φαρδιά, μαλακά καθίσματα του Cactus, δεν είναι κακή, θυμίζοντας και αυτή παλαιότερες Citroën, αλλά δεν είναι και για πολλά. Κανείς όμως δεν θα αγοράσει το Cactus για να του πιει το αίμα. Χωρίς πάντως αυτό να σημαίνει πως, εκτός από ένα αναζωογονητικά απλό αυτοκίνητο για να οδηγείς, δεν είναι και διασκεδαστικό.

Cactus engine

Ο βραβευμένος 3κύλινδρος βενζινοκινητήρας 1.2 PureTech της PSA, με turbo εδώ, είναι ό,τι πρέπει. Το (σχετικά) ελαφρύ Cactus κινείται ταχύτερα απ’ όσο θα περίμενες. (photo credit: Citroën).

Αυξάνοντας βέβαια ρυθμό, αυξάνεις και τις κλίσεις –το Cactus γέρνει, όχι ενοχλητικά, αλλά γέρνει. Παραμένει όμως προβλέψιμο και ασφαλές, με μια ελαφρά τάση υποστροφής που είναι άλλωστε και το ζητούμενο. Χάρη δε στο μικρό βάρος, ποτέ δεν νιώθεις τα λάστιχα να ζορίζονται.

Άσε που δεν είναι και αργό. Τα 110 άλογα του PureTech χαρίζουν στο κάτι παραπάνω από 1.000 κιλά αμάξωμα καλές επιδόσεις. Αγνοήστε, με την ευκαιρία, τις δύο άλλες εκδόσεις (τη μια με τον ίδιο κινητήρα 1.2, αλλά χωρίς το turbo, και την άλλη με τον diesel 1.6) και προτιμήστε αυτήν εδώ.

Η δε γενναιόδωρη ροπή αντισταθμίζει τα κενά ανάμεσα στις πέντε μακριές σχέσεις του κιβωτίου με τις εξίσου μακριές διαδρομές και τη λαστιχένια αίσθηση. Η έλλειψη, πάντως, στροφόμετρου αρχικά αποσυντονίζει, αλλά σύντομα συνηθίζεται αφού, χάρη στα διαθέσιμα 205 Nm από πολύ χαμηλά μάλιστα, δεν υπάρχει και λόγος να τραβάς τις σχέσεις μέχρι εκεί που δεν πάνε.

Αυτές οι ίδιες μακριές σχέσεις είναι, πάντως, που χαρίζουν ευχάριστο ταξίδι στην Εθνική, επιτρέποντας στον 3κύλινδρο μικρό κινητήρα να δουλεύει ξεκούραστα και οικονομικά.

Εν κατακλείδι, το C4 Cactus αντιπροσωπεύει την επιστροφή της Citroën στις ρίζες της. Είναι ένα απ’ αυτά τα ευχάριστα, χαρούμενα και ασυνήθιστα αυτοκίνητα στα οποία μας είχε συνηθίσει κάποτε η μάρκα και για τα οποία έμεινε βέβαια στην ιστορία.

Είναι επίσης μια αξιοθαύμαστη εφαρμογή ενός απλού design που συνδυάζει λειτουργικότητα και ελκυστικότητα σε μια ιδιαίτερη μορφή. Κι ένα απ’ αυτά τα αυτοκίνητα που είναι άμεσα αναγνωρίσιμα μόνο ως Citroën. Όπως παλιά.

Cactus rear

Κύριο χαρακτηριστικό του Cactus –και αυτό βέβαια που δεν απαντάται σε κανένα άλλο αυτοκίνητο– είναι τα πλαστικά πλαϊνά που προστατεύουν τα πλευρά από χτυπήματα και που η Citroën ονομάζει Airbumps. (photo credit: Citroën)

Τα βασικά

Μοντέλο: Citroën C4 Cactus 1.2T 110 ΗΡ
Κινητήρας: 3κύλινδρος 1199 κ.ε.
Ισχύς: 110 HP @ 5500 rpm
Ροπή: 205 Nm @ 1500 rpm
Μετάδοση/Κιβώτιο: FWD/manual 5 σχέσεων
Κατανάλωση: 4,7 lt/100 km (επίσημη) – 5,8 lt/100 km (πραγματική)
0-100: 9,3”
Τελική ταχύτητα: 188 km/h
Τιμή: από €16.140 (με όφελος απόσυρσης).

 

Διαβάστε ακόμα: Ποια κατηγορία χορηγών λέτε πως είναι αυτή με τη μεγαλύτερη ζήτηση αυτήν τη χρονιά στη Formula 1; 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Πιο δημοφιλή

Αυτό θα πει ευγενής ανταγωνισμός. Ο Dieter Zetsche, επί χρόνια CEO της Mercedes, βγήκε στη σύνταξη έπειτα από 49 χρόνια ευδόκιμης παρουσίας στη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία. Κι όμως, η BMW, η μεγάλη αντίπαλος της Mercedes, όχι μόνο δεν τον ξέχασε αλλά τον αποχαιρέτησε με μία εμπνευσμένη διαφήμιση (και έναν αληθοφανή σωσία). Εντάξει μια προβοκατόρικη νότα την έχει, αλλά με αισθητική.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Τις χρησιμοποιούμε καθημερινά, τις έχουμε ανάγκη για να μην μας πέσει τα παντελόνι και βρεθούμε καταμεσής του δρόμου γυμνοί. Ξέρουμε, όμως, πώς πρέπει τις διατηρούμε καθαρές; Ο Γιώργος Κωνσταντινίδης έπαθε, έμαθε και μάς δίνει τα φώτα του.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Ο δαιμόνιος Μιχαήλ Ανδρουλιδάκης κατάλαβε ότι το να είσαι… influencer είναι χαριτωμένο αλλά από μόνο του δεν αρκεί. Και δημιούργησε ένα εξαιρετικό μικρό κατάστημα στο 5 αστέρων ξενοδοχείο Abaton Island Resort & Spa, στη Χερσόνησο της Κρήτης. Ένα concept store που έχει σε κάθε γωνία την υπογραφή του καλού γούστου και της χαράς της ζωής. 

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Είναι ένα από τα εμβληματικά τοπόσημα της ελληνικής πρωτεύουσας. Σηματοδότησε το θρίαμβο του ντιζάιν στα χρόνια της αθωότητας. Με αφορμή τα 100 χρόνια της αλυσίδας Hilton θυμόμαστε τα κλέη μιας άλλη εποχής και την Αθηναϊκή ιστορία του ξενοδοχείου.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Button to top

Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. περισσότερα

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Andro