Το Cactus M (αριστερά) με το Méhari του ’68 (δεξιά), που το ενέπνευσε – όπως και το ελληνικό Pony του ’74, βέβαια. (Photo credit: citroen.com)
Μεγάλωσα νομίζοντας πως Citroën σήμαινε εκκεντρικός στα γαλλικά. Ενώ, αν και μου λένε πως βγαίνοντας από την κολυμπήθρα ψέλλισα «υγροπνευματική ανάρτηση», ποτέ δεν μπόρεσα να καταλάβω πώς ακριβώς αυτή δούλευε.
Γεγονός που με εφοδίαζε με ό,τι χρειαζόμουν για ν’ ανοίξω συνεργείο τη δεκαετία του ’70 στην Καλλιρρόης ή στη Φραντζή. Ευκαιρία που έμεινε δυστυχώς αναξιοποίητη.
H κληρονομιά της Citroën πάντως περιλαμβάνει πρωτοποριακά, ξεχωριστά και αξέχαστα μοντέλα και είναι καλό που τα τελευταία χρόνια η εταιρεία ανατρέχει σ’ αυτή για να φρεσκάρει και πάλι τη γκάμα της.
Διότι, ποιος αλήθεια δεν θυμάται…
Τη DS του ’55. Μεγάλη, ιδιότροπη και σοβαρή – τον στρατηγό De Gaulle των sedan. Που παρατηρώντας τη σήμερα, στα 60ά της γενέθλια, δεν μπορείς παρά να θαυμάσεις πόσο μπροστά από την εποχή της ήταν. (Photo credit: boldride.com)
Τη GS του ‘70, η οποία, όταν παρουσιάστηκε, ήταν το αυτοκίνητο με τον καλύτερο αεροδυναμικό συντελεστή. Και μπορούσε και αυτή να κινηθεί και με τρεις τροχούς. (Photo credit: my2cv.gr)
Το η-τέχνη-στην-υπηρεσία-του-marketing Xsara Picasso του ’99, ορισμό του σύγχρονου αυτοκινήτου ενός όγκου. (Photo credit: roadsmile.com)
Το τα-transformer-συναντούν-τον-κύβο-Rubik C3 Pluriel του ’03. (Photo credit: the-blueprints.com)
Και φυσικά το jolie laide 2CV του ’48 το οποίο, παρά την –αν όχι χάρη στην– αναμφισβήτητη ασχήμια του, κατάφερε να γίνει ένα από τα πιο χαριτωμένα αυτοκίνητα όλων των εποχών. Και στο οποίο –και να θυμάστε πού τα διαβάζετε πρώτα αυτά– δεν ήταν ποτέ στάνταρ το αυτοκόλλητο “Nuclear Power? No Thanks!”. (Photo credit: favcars.com)
Το Ντεσεβό όμως έβγαινε όταν η Νεκρή Θάλασσα ήταν απλώς άρρωστη, ενώ μερικά από τα μοντέλα που το ακολούθησαν δεν έτυχαν ανάλογης διάκρισης. Η σύλληψη (και η θέα) ορισμένων αρκούσε για να καταστρέψει πολλά gigabyte διανοητικής ικανότητας.
Το αλλόκοτο Ami του ‘61, για παράδειγμα, το πρώτο αυτοκίνητο στον κόσμο με μη στρογγυλά φώτα εμπρός –για όλα υπάρχουν πρωτιές– που κάπως σουλουπώθηκε όταν βγήκε και Break (στέισον, στα ελληνικά). (Photo credit: wild-swans.com)
Η πιο-ιδιότροπη-κι-από-σουφλέ SM του ’70, ένας κατ’ εξοχήν λευκός ελέφαντας που προέκυψε μετά από ανάλογα ελεφάντινη κύηση εννέα ετών. Με V6 της Maserati και πολύπλοκα ηλεκτρικά – και με το SM να σημαίνει SadoMasochism πιθανότατα. (Photo credit: petrolicious.com)
Σε μια κρίσιμη καμπή του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, ο ως άνω στρατηγός είχε δηλώσει: “Les circonstances sont contre nous. Changeons les circonstances!” Οι συγκυρίες είναι εναντίον μας. Ας αλλάξουμε τις συγκυρίες! Αυτό έκανε και η Citroën.
H κληρονομιά της Citroën πάντως περιλαμβάνει πρωτοποριακά, ξεχωριστά και αξέχαστα μοντέλα και είναι καλό που τα τελευταία χρόνια η εταιρεία ανατρέχει σ’ αυτή για να φρεσκάρει και πάλι τη γκάμα της.
Ξεπέρασε τον κορπορατισμό με τον οποίο είχε μοιραία διαποτιστεί από τη δεκαετία του ’70, όταν διασώθηκε από την Peugeot, και είχε ως αποτέλεσμα μοντέλα όπως τα LN, Visa, AX, Saxo, ΒΧ –έστω κι αν αυτή διέθετε υγροπνευματική ανάρτηση και κάπως… Citroënίσια εμφάνιση– τα οποία δεν ήταν παρά Peugeot με λιγότερα λεφτά, και ανακαλύπτει ξανά τα οφέλη του ξεχωριστού design.
Προς επίρρωσιν δε αυτής της αναγέννησης και του σεβασμού στην κληρονομιά της, το 2001 εγκαινίασε το δικό της “Conservatoire”, ένα μουσείο με περισσότερα από 400 ιστορικά κομμάτια.
Το μουσείο Citroën Conservatoire, στο Aulnay-sous-Bois έξω από το Παρίσι, στεγάζει τη μεγαλύτερη συλλογή Citroën στον κόσμο. (Photo credit: autoplus.fr)
Κορύφωση βέβαια της νέας γενιάς ξεχωριστού design είναι η σύγχρονη οικογένεια DS (DS για Different Spirit ή Distinctive Series, η εταιρεία εννοεί να μας κρατάει σε αγωνία) με slogan το “Spirit of avant-garde” που παραπέμπει βέβαια στη μυθική DS των ‘50s.
Κρίμα πάντως που καμία Citroën δεν έχει πλέον εκείνη την υγροπνευματική ανάρτηση. Όχι τίποτε άλλο, πάνω που είχα αρχίσει να καταλαβαίνω πώς δουλεύει…
Από ιδρύσεως πρωτοπορία: Η Traction Avant του ’34 δεν ήταν το πρώτο προσθιοκίνητο αυτοκίνητο παραγωγής, αλλά το πρώτο προσθιοκίνητο αυτοκίνητο παραγωγής με αμάξωμα/σασί μονοκόκ. (Photo credit: carstyling.ru)
Διαβάστε ακόμα: Mazda MX-5 και Honda Project 2&4: Play it again, Jap!
TAGS :
auto citroen design style αυτοκίνητο τροχοί
-
- Follow us:
-
x
Ακολουθήστε το Andro στο Facebook