facebook_like_dislike

O Zuckerberg αρκέστηκε να πει πως το Facebook δεν θα ήθελε οι χρήστες του «να μοιράζονται μια σημαντική στιγμή και στη συνέχεια να βλέπουν τον εαυτό τους να εξευτελίζεται από μία αρνητική ψήφο». Οπότε η ένδειξη μάλλον δεν θα ονομάζεται «Δεν μ’ αρέσει » ή «Χάλια» ή «Τον παίρνεις».

«Όλες οι στιγμές δεν είναι κατάλληλες» εξήγησε ο Mark Zuckerberg κατά τη διάρκεια ενός brainstorming στα κεντρικά της επιχείρησης, στο Menlo Park της Καλιφόρνια. «Αν μοιράζεστε κάτι το λυπηρό, όπως η κρίση με τους πρόσφυγες ή όταν ένα μέλος της οικογένειάς σας αποβιώσει, μπορεί να μην σας είναι και πολύ εύκολο να κάνετε “like” στην ανάρτηση… Θεωρώ ότι είναι σημαντικό να δώσουμε στον κόσμο περισσότερες επιλογές από ένα απλό like».

Ο Mark Zuckerberg είχε και παλαιότερα αναφερθεί στο ενδεχόμενο μιας σύμμετρης επιλογής, τη δημιουργία της οποίας η ομάδα του είχε για καιρό αρνηθεί, φοβούμενη ότι θα δει τα αρνητικά σχόλια να πολλαπλασιάζονται στην πλατφόρμα. Η αναγγελία της 15ης Σεπτεμβρίου λέει ότι μια ομάδα δουλεύει πάνω σ’ αυτό εδώ και κάποιο χρονικό διάστημα και πως μια πρώτη φάση του τεστ θα μπορούσε να ξετσουτσουμίσει συντόμως, χωρίς άλλες διευκρινίσεις.

Η ακριβής μορφή που θα μπορούσε να πάρει μια τέτοια λειτουργία παραμένει επίσης αδιευκρίνιστη, καθώς ο Zuckerberg αρκέστηκε να πει πως το Facebook δεν θα ήθελε οι χρήστες του «να μοιράζονται μια σημαντική στιγμή και, στη συνέχεια, να βλέπουν τον εαυτό τους να εξευτελίζεται από μία αρνητική ψήφο». Οπότε η ένδειξη μάλλον δεν θα ονομάζεται «Δεν μ’ αρέσει » ή «Χάλια» ή «Τον παίρνεις».

Brainstorming

Η απουσία μιας επιλογής αυτού του τύπου είναι μία εκ των υστέρων κριτική στο εν λόγω κοινωνικό δίκτυο. Τέλη 2014, κατά τη διάρκεια μιας αντίστοιχης συνεδρίας ο Zuckerberg είχε πετάξει στο ψιθυριστό ότι το Facebook «το σκεπτόταν», δηλώνοντας ταυτόχρονα πως η πρόσθεση μιας επιλογής του τύπου «Δεν μ’ αρέσει» δεν είναι «κάτι καλό για τον κόσμο».

Eίχε αφήσει να εννοηθεί ότι το Facebook θα έβρισκε έναν άλλο τρόπο ώστε να επιτρέψει στους χρήστες να μοιραστούν λυπηρές ή σοβαρές στιγμές, έχοντας κατά νου ότι το σημαντικότερο είναι να μην αποτρέπονται οι περιηγητές του Διαδικτύου να ανεβάσουν ό,τι τους κατέβει φοβούμενοι το «dislike».

Αν το Facebook αποφασίσει να προσθέσει επιλογή «Δεν μ’ αρέσει», θα πρέπει παράλληλα να πείσει τις διάφορες μάρκες να μην τρομοκρατηθούν από τη δυνατότητα να επικρίνονται ανοιχτά στην πλατφόρμα.

Ο Zuckerberg κατηγορήθηκε τότε ότι δεν είχε καμιά όρεξη να ευνοήσει την ανταλλαγή ιδεών στο δίκτυό του, το οποίο, μέσα σε δέκα χρόνια, έγινε ο μεγαλύτερος συλλεκτήρας άρθρων πληροφόρησης και γνώμης σ’ ολόκληρο τον κόσμο. Οπότε, εντός ενός τέτοιου πολύ ανταγωνιστικού οικοσυστήματος, ο αριθμός των «like» είναι συχνά αποφασιστικός για την τύχη ενός άρθρου.

Αν το Facebook αποφασίσει να προσθέσει επιλογή «Δεν μ’ αρέσει», θα πρέπει παράλληλα να πείσει τις διάφορες μάρκες – απ’ αυτές προέρχεται το 90% των διαφημιστικών εσόδων για το δίκτυο – να μην τρομοκρατηθούν από τη δυνατότητα να επικρίνονται ανοιχτά στην πλατφόρμα, η οποία έχει ξεπεράσει το 1 δις ενεργών χρηστών.

Επιπλέον, το κουμπάκι «dislike» θα είναι εξίσου ηλίθιο με το κουμπάκι «like». Όχι μόνο γιατί θα δημιουργήσει αυτόματα μια βιομηχανία «ψεύτικων dislike», όπως υπάρχει ήδη μια βιομηχανία «ψεύτικων like»· όχι μόνο γιατί οι δύο επιλογές δεν επιτρέπουν παρά τη διατύπωση στοιχειωδών αποφάνσεων προφανώς μονοσήμαντων. Αλλά ακριβώς επειδή οι επιλογές αυτές εφαρμόζονται σε σύνθετα μηνύματα, όπως είναι η επικαιρότητα, είναι μονοσήμαντες μόνο κατ΄επίφαση.

Στην πραγματικότητα, είναι απολύτως διφορούμενες. Είτε σηκώνεις τον αντίχειρα είτε τον κατεβάζεις, η διάκριση ανάμεσα στη μορφική ποιότητα του μηνύματος και του περιεχομένου του είναι αδύνατη. Για τους γαλλοτραφείς, η σχηματοποίηση θυμίζει τον Pifou της δεκαετίας του ’70.

Ένα καταστροφικό ενδεχόμενο

«Διστάζω να κάνω like», «Δεν γουστάρω», «Έκανα like από υποχρέωση». Υπάρχουν ένα σωρό status, για τα οποία θα χρειάζονταν πολύ περισσότερες επιλογές από ένα «dislike». Γι’ αυτό και δεν πρόκειται ποτέ να υπάρξει. Το γιατί το εξηγεί ο ίδιος ο δημιουργός του «like», ο Bret Raylor, στο site Techradar.

Το θέμα συζητήθηκε πολύ. Οι brainstormers έκαναν brainsrorming. Διότι οι χρήστες το ζητούσαν. Ωστόσο, λέει ο Taylor, «στα κοινωνικά δίκτυα, μία επιλογή που κουβαλάει τέτοιο αρνητισμό θα είχε καταστροφικές συνέπειες. Όταν δημιουργήσαμε την επιλογή “like” ήταν γιατί πολύς κόσμος μερικές φορές απλώς ήθελε να δηλώσει ότι του αρέσει ένας status χωρίς να μπαίνει σε λεπτομέρειες. Ήθελαν απλώς να εκφράσουν ένα βαρουφάκειο «ουάου» ή ένα αμερικάνικο «cool»! Με το «dislike» το πράγμα δεν δουλεύει έτσι».

«Αν κάτι δεν σας αρέσει, είναι προτιμότερο να γράψετε ένα κανονικό σχόλιο, αφού όταν δεν γουστάρετε κάτι έχετε πράγματα να πείτε». Μια επανερμηνεία, εν ολίγοις, της αποστροφής του André Gide: «Δεν κάνεις καλή λογοτεχνία με καλά αισθήματα».

 

Διαβάστε ακόμα – Αλέξανδρος Μαραγκός: Ο φωτογράφος που επέλεξε η NASA 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top