Κοίτα! Χωρίς χέρια! Ή πόδια. Ή μάτια…

Στις 22 Δεκεμβρίου του 1980, όταν το εξώφυλλο του TIME είχε τον John Lennon σε σκίτσο και τον τίτλο “When the Music Died”, ο Αλέξανδρος Κορέσσης αποφάσισε ότι το ΤΙΜΕ ήταν ένα σοβαρό περιοδικό. Και πριν ήταν, απλώς δεν το είχε αποφασίσει…

 
TIME cover

Όταν ένα περιοδικό όπως το ΤΙΜΕ αφιερώνει το cover story του σε κάτι, αυτό σημαίνει πως αυτό το κάτι είναι σημαντικό ή/και ήδη εδώ. (photo credit: time.com)

Το γεγονός ότι το ΤΙΜΕ αφιέρωσε το εξώφυλλο της 7ης Μαρτίου 2016 στα driverless, ή self-driving cars, σημαίνει ότι μάλλον πρέπει να τα πάρουμε στα σοβαρά, αφού είναι πιο κοντά απ’ όσο φανταζόμαστε. Για την ακρίβεια, υπάρχουν και κυκλοφορούν ήδη ανάμεσά μας.

Το περασμένο φθινόπωρο, η Tesla Motors εγκατέστησε χωρίς καν να ρωτήσει (Download now? Remind me later κ.λπ.), το ανανεωμένο λογισμικό στα αυτοκίνητά της, συντονίζοντας αισθητήρες, κάμερες, GPS και χειριστήρια που υπάρχουν ήδη στο στάνταρ εξοπλισμό και επιτρέποντας στους ιδιοκτήτες να αποφασίσουν αν θα στρίψουν αναλογικά ή ψηφιακά.

Μια εβδομάδα μετά, δυο οδηγοί της πήραν ένα Model S και κάλυψαν τη διαδρομή από το LA ως τη Ν. Υόρκη σε δύο μέρες, με το αυτοκίνητο να έχει καλύψει το 96% (!) της διαδρομής χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση. Ενώ, ο Elon Musk, ιδρυτής και ιδιοκτήτης της Tesla Motors (κάτι σαν τον εξαποδώ για τους petrolheads), υπόσχεται ότι σε δυο-τρία χρόνια θα έχει καλύψει και αυτό το υπόλοιπο ενοχλητικό 4%.

Μη νομίζετε, όμως, ότι ο Νοτιοαφρικανός είναι ο μόνος. Όλες οι μεγάλες εταιρείες έχουν επενδύσει στα (πλεονασμός;) «αυτόνομα αυτοκίνητα», ή DC ή SDC (βλ. ανωτέρω). Αν εξετάσουμε τα δεδομένα, όσο προκατειλημμένοι και να είμαστε –που είμαστε– πρέπει να παραδεχτούμε ότι, παρά την ασφάλεια που προσφέρουν σήμερα τα σύγχρονα αυτοκίνητα, υπάρχει κάτι που δεν μπαίνει σε καλούπι.

Κι αυτό δεν είναι άλλο από τον ανθρώπινο παράγοντα. Εσύ δηλαδή. Ή ο άλλος. Τι θα γίνει λοιπόν αν αντικαταστήσουμε εσένα (και τον άλλο) μ’ ένα τσιπάκι;

Το τσιπάκι δεν κοιμάται (ούτε καν ανοιγοκλείνει τα μάτια του), δεν μιλάει στο κινητό, δεν αγνοεί σήματα και όρια ταχύτητας, επιλέγει την ταχύτητα που θα δώσει την καλύτερη κατανάλωση, έχει διαρκή ενημέρωση καιρού, συνθηκών δρόμου, κυκλοφορίας, θέσεων στάθμευσης, δεν χαζεύει την πινακίδα που διαφημίζει συμπληρώματα διατροφής, με κύριο επιχείρημα το μπούστο καλλίπυγος δεσποινίδος, ούτε πίνει «κι ένα για το δρόμο».

Οδηγεί καλύτερα, αφού δεν λαμβάνει υπ’ όψιν τη σύζυγο, δεν ανεβάζει πίεση προσπαθώντας να ειρηνεύσει τη σύρραξη των βλασταριών στο πίσω κάθισμα, ενώ συνέχεια «ρωτάει» και αποφασίζει. Κι όλα αυτά σε κλάσματα δευτερολέπτου.

Οδηγεί καλύτερα, αφού δεν λαμβάνει υπ’ όψιν τη σύζυγο, δεν ανεβάζει πίεση προσπαθώντας να ειρηνεύσει τη σύρραξη των βλασταριών στο πίσω κάθισμα, ενώ συνέχεια «ρωτάει» και αποφασίζει. Κι όλα αυτά σε κλάσματα δευτερολέπτου. Let’s face it: είναι σωστότερος οδηγός.

Τα στατιστικά (δεν υπάρχει χειρότερη λέξη όταν αναφέρεσαι σε θανάτους, απ’ όποια αιτία κι αν προέρχονται) είναι αμείλικτα: Ο πρώτος λόγος για την αύξηση του ποσοστού σε θανατηφόρα τροχαία είναι αυτός που αφορά στην «απόσπαση προσοχής». Κοινώς, αυτό το «έλα ρε, όχι καλά είμαι, δεν μ’ ενοχλείς, οδηγάω».

Διαβάστε ακόμα: Peugeot 308 1.6 BlueHDi ΕΑΤ6 120 HP – Η χαρά του δρόμου.

Όποιος έχει παρακολουθήσει, έστω και διαδικτυακά, διάλεξη του «σταυροφόρου» της οδικής ασφάλειας, Τάσου «Ιαβέρη» Μαρκουίζου, καταλαβαίνει για τι μιλάμε. Δυστυχώς, ακόμη και σήμερα, η Ελλάδα παραμένει πρώτη σε θανατηφόρα συμβάντα στην ευρωπαϊκή ζώνη και το μόνο που θα τη σώσει είναι να βγει απ’ αυτήν και να μη συμμετέχει στις μετρήσεις…

«Και τι λες, δηλαδή; Ν’ αγοράσουμε την καινούργια Mercedes, π.χ., που είναι και (σχεδόν) αυτόνομη; Εδώ δεν έχουμε λεφτά ν’ αλλάξουμε λάδια!» ΟΚ, όλα αυτά είναι λίγο επιστημονική φαντασία, ακόμη και με τα αμερικανικά δεδομένα. Πόσο κοντά είμαστε, όμως, στο να γίνουν τα αυτοκίνητα χωρίς οδηγό πραγματικότητα; Ότι θα νομιμοποιηθούν είναι δεδομένο.

Αν όμως γίνουν υποχρεωτικά, τι κάνουμε; Δεν είναι τυχαίο το ότι στην ψυχολογία όλων μας το κάθισμα του οδηγού είναι ο θρόνος μας, και όταν καθόμαστε εκεί όλοι οι άλλοι είναι υπήκοοί μας και καλά θα κάνουν να συμμορφωθούν.

Ας ξεχάσουμε ασφαλιστικές εταιρείες, παρκαδόρους, aftermarket προϊόντα και ας σκεφτούμε τι ανάγκες μπορούν να προκύψουν όταν χάσουμε τη δυνατότητα ή το δικαίωμα να οδηγούμε.
Driverless Tesla II

Πριν από λίγους μήνες, ένα Tesla Model S κάλυψε τη διαδρομή από το LA στη Ν. Υόρκη σε δυο μέρες, με το 96% της διαδρομής να έχει μάλιστα διανυθεί χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση. (photo credit: theguardian.com)

Χωρίς να το έχουμε πολυκαταλάβει, όμως, η εξουσία αυτή έχει ήδη κουτσουρευτεί τα τελευταία 30τόσα χρόνια. Διάφοροι… αυλοκόλακες έχουν γεμίσει το αυτοκίνητο μ’ ένα σωρό «στρατηγικούς συμβούλους», με ονομασίες που αποτελούνται συνήθως από τρία γράμματα της λατινικής αλφαβήτου, ενώ, αν εξαιρέσουμε τα ABS, ESP, TCS και κάνα δυο άλλες, για τις υπόλοιπες ονομασίες ανατρέχουμε στο εγχειρίδιο του κατασκευαστή.

Όσοι τουλάχιστον ακόμη ενδιαφερόμαστε. Γιατί, μεταξύ μας, οι σημερινοί 16άρηδες δεν λυσσάνε για τιμόνι, αλλά αυτή είναι μια άλλη ιστορία. Πάντως, το τελευταίο «αναλογικό» αυτοκίνητο που οδηγήσατε ήταν μοντέλο του ‘85. Χωρίς εξτρά.

Είναι λοιπόν πανάκεια τα «αυτόνομα αυτοκίνητα»; Θα σταματήσουμε άραγε να σκοτωνόμαστε στους δρόμους; Θα γίνουν πραγματικότητα τα αστεία που λέγαμε κάποτε συγκρίνοντας αυτοκίνητα με υπολογιστές; Ποιος ξέρει;

Μη ξεχνάμε όμως ότι προσωπικοί υπολογιστές, κινητή τηλεφωνία, Internet και τα παρελκόμενα, με τα καλά τους και τα κακά τους, είναι μόλις στα 30 τους. Νεότατα και ακμαιότατα! Και όπως κι αυτά δημιούργησαν μια νέα Οικονομία, καταστρέφοντας άπειρες άλλες, το ίδιο μάλλον θα συμβεί και τώρα.

Ας ξεχάσουμε λοιπόν ασφαλιστικές εταιρείες, παρκαδόρους, διάφορα aftermarket προϊόντα και ας σκεφτούμε τι ανάγκες μπορούν να προκύψουν όταν χάσουμε τη δυνατότητα ή το δικαίωμα να οδηγούμε. Κι αν έχετε κάποιοι καμιά καλή ιδέα, εδώ είμαστε να τη μοιραστούμε.

ΥΓ.: Πάντως, ό,τι και να κάνουν οι όποιες Tesla, Toyota, Mercedes-Benz, GM κ.ά., να είστε σίγουροι ότι η Apple θα τα πάρει τα λεφτά…

//O Αλέξανδρος Κορέσσης γράφει δημόσια για αυτοκίνηση και αυτοκίνητα.

 

Διαβάστε ακόμα: To νέο, επαναστατικό, Honda HR-V.

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Πιο δημοφιλή

Ο δαιμόνιος Μιχαήλ Ανδρουλιδάκης κατάλαβε ότι το να είσαι… influencer είναι χαριτωμένο αλλά από μόνο του δεν αρκεί. Και δημιούργησε ένα εξαιρετικό μικρό κατάστημα στο 5 αστέρων ξενοδοχείο Abaton Island Resort & Spa, στη Χερσόνησο της Κρήτης. Ένα concept store που έχει σε κάθε γωνία την υπογραφή του καλού γούστου και της χαράς της ζωής. 

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Σχεδιάστηκε ειδικά γι' αυτόν και τις τεχνικές δεξιότητές του, ενώ ταυτόχρονα τονίζεται η χαρακτήρας του, το δύσκολο παρελθόν του, αλλά ο μεγάλος δρόμος που ανοίγεται μπροστά του. Είναι ένα παπούτσι γεμάτο συμβολισμούς. Μαζί, κυκλοφορεί μια σειρά ρούχων με έναν ιδιότυπο «μαίανδρο», που είναι η καλύτερη απάντηση στις ψευδοσβάστικες των χρυσαυγιτών.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

O ιδιοσυγκρασιακός αρχιτέκτονας που ταυτίζεται με τον Ζορό, τον Ντελακρουά και τον Ντα Βίντσι αποκωδικοποιεί -και τεκμηριώνει- το στυλ του.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Η Porsche ανατρέχει στο παρελθόν για να δημιουργήσει την πιο σύγχρονη 911 μέχρι σήμερα. Ή πώς η σημερινή γενιά 992 συνεχίζει να εξελίσσεται σεβόμενη την πολύτιμη κληρονομιά της. Γράφει ο Βασίλης Χαρίτος.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Button to top

Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. περισσότερα

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Andro