mini-jcw-front

Το ΜΙΝΙ John Cooper Works, με 40 άλογα περισσότερα από το δικό σας Cooper S, είναι το ισχυρότερο και ταχύτερο ΜΙΝΙ ever. (photo credit MINI)

Ο ευφυής σχεδιασμός του Mini (με πεζά τότε) σήμαινε πως, το 1959, το δημιούργημα του γεννημένου στη Σμύρνη Αλέξανδρου Αρνόλδου Κωνσταντίνου Ισηγόνη μπορούσε να προσφέρει άπλετο χώρο για τέσσερις σ’ ένα αμάξωμα σκάρτα τρία μέτρα μακρύ.

To 1956 που ο Sir Alec προσελήφθηκε για δεύτερη φορά από την British Motors Corporation (την πρώτη είχε σχεδιάσει το Morris Minor, εξ ου και το επίσημο όνομα “Mini-Minor” για το Mini του ’59) η Μ. Βρετανία, λόγω της κρίσης του Σουέζ, αντιμετώπιζε έλλειψη καυσίμων και οι οδηγοί δικαιούνταν 10 γαλόνια (περίπου 40 λίτρα) βενζίνη το μήνα. Με αποτέλεσμα η ανάγκη για ένα αξιοπρεπές οικονομικό αυτοκίνητο με χώρους για τέσσερις να είναι επιτακτική.

Από τις 26 Αυγούστου του 1959 λοιπόν μέχρι τις 4 Οκτωβρίου του 2000, όταν και σταμάτησε η παραγωγή του, κατασκευάστηκαν σχεδόν 5,5 εκατ. Mini, αν και το αυτοκίνητο άρχισε να γίνεται κερδοφόρο για την BMC μόλις το 1982. Όσο δε πρακτικό και οικονομικό κι αν ήταν, δεν ήταν και το πιο επιθυμητό, ειδικά αφότου έληξε η κρίση.

Είναι ιδανική αναβίωση ενός βρετανικού αυτοκινητικού θρύλου, ενός αυτοκινήτου που και έμεινε στη ζωή για τέσσερις δεκαετίες, και του οποίου ο σχεδιασμός επαναπροσδιόρισε το αυτοκίνητο πόλης, και όχι μόνον αυτό.

Και για να γίνει το Mini πιο νεανικό, πιο “hip” στη γλώσσα της εποχής, χρειάστηκε να επιστρατευθεί o κατασκευαστής Formula 1 -και φίλος του Ισηγόνη- John Cooper. Ο οποίος, έχοντας οδηγήσει το Mini, δεν άργησε να διαπιστώσει το εξωπραγματικό για την εποχή κράτημά του. Ήταν προφανές πως τα ασθενικά του 34 άλογα αδικούσαν ένα ικανότατο πλαίσιο που θα «σήκωνε» πολλά περισσότερα.

Η ιδέα μιας σπορ έκδοσης που θα βελτίωνε την εικόνα των Mini άρεσε στη BMC και, μεταξύ ’61 και ’71, κατασκευάστηκαν σχεδόν 150.000 Mini Cooper. Με διπλά καρμπιρατέρ, άλλο εκκεντροφόρο, κοντύτερο κιβώτιο (αλλά πάντα 4άρι) και δισκόφρενα μπροστά, ο Cooper αύξησε τον κυβισμό του κινητήρα από τα 848 κ.ε. στα 997, ανεβάζοντας την ιπποδύναμη από τους 34 ίππους στους 55. Με αποτέλεσμα το Mini Cooper να φτάνει τα 140 km/h. Παράλληλα, εξελίχθηκαν και τα διάφορα Cooper S, με κινητήρες 1071, 970 και 1275 κ.ε., που, μεταξύ άλλων, νίκησαν στο Rally Monte Carlo το ’64, ’65 και ’67.

mini-jcw-interior

Ευχάριστο και τυπικά ΜΙΝΙ σπορτίφ εσωτερικό με εξαιρετική θέση οδήγησης και καλή ορατότητα παρά το φαινομενικά χαμηλό παρμπρίζ. (photo credit MINI)

Ιστορικό που, με κάμποση προσπάθεια, μας οδηγεί στο σημερινό MINI (με κεφαλαία πλέον) John Cooper Works των 231 ίππων. Που, σε σχέση με το «απλό» Cooper S, είναι σαν να προσθέτεις κι άλλη ιπποδύναμη σε μια Ferrari, ή να αφαιρείς κι άλλα ρούχα από τη Miley Cyrus.

Μας αρέσει, δεν μας αρέσει (για τα πρακτικά, μας αρέσει, οι περισσότερες εκδόσεις του τουλάχιστον), το σύγχρονο ΜΙΝΙ είναι ένα αξιοσημείωτο αυτοκίνητο.

Κατ’ αρχάς, είναι ιδανική αναβίωση ενός βρετανικού αυτοκινητικού θρύλου, ενός αυτοκινήτου που και έμεινε στη ζωή για τέσσερις δεκαετίες και του οποίου ο σχεδιασμός (εγκάρσια τοποθετημένος κινητήρας, μπροστινή κίνηση, εντυπωσιακοί χώροι) επαναπροσδιόρισε το αυτοκίνητο πόλης, και όχι μόνον αυτό.

Κατά δεύτερον, έχει προσφέρει τη βάση για μια πληθώρα εκδόσεων, από το απλό 3θυρο One μέχρι τούτο δω το Works, από το Countryman μέχρι το Paceman, και από το Cabrio μέχρι το Clubman.


Διαβάστε ακόμα: BMW i8 – Πλατφόρμα δοκιμής κι εξέλιξης


Και κατά τρίτον, κατασκευάζεται στο Νησί, συνδυάζοντας έτσι τη γερμανική μηχανική δεξιοτεχνία με αυτήν τη σχεδόν διεστραμμένη έλξη ενός αμιγώς βρετανικού αυτοκινήτου – κρατώντας παράλληλα ευχαριστημένες και τις ευερέθιστες τοπικές εργατικές ενώσεις.

Η αναβίωση δε της μάρκας από την BMW έχει αναστήσει κάποια από τα γοητευτικότερα ονόματα της δεκαετίας του ’60 – που ήταν βέβαια και το ζητούμενο. Cooper, Cooper S, Countryman, Clubman… Και τώρα Works, που δεν είναι βέβαια ακριβώς ανάσταση, αλλά throwback στο φημισμένο «μαγαζί» του Cooper – με το Works να παίζει και με τη βρετανική έκφραση “the works” που είναι κάτι σαν το δικό μας «με απ’ όλα».

Θα ήταν λοιπόν έκπληξη αν αυτό εδώ το ΜΙΝΙ John Cooper Works δεν ήταν το ταχύτερο και ισχυρότερο ΜΙΝΙ μέχρι σήμερα. Πόσο ισχυρό; Σχεδόν 40 ολόκληρα άλογα ισχυρότερο από το Cooper S, μιας και ο ίδιος 4κύλινδρος, 2λιτρος TwinPower Turbo της BMW, χάρη σε διαφορετικά πιστόνια, μεγαλύτερο intercooler, αποτελεσματικότερο κύκλωμα ψύξης, μεγαλύτερη εξάτμιση κ.λπ., κάτι περισσότερο δηλαδή από ένα απλό «τσιπάρισμα», αποδίδει εδώ 231 άλογα και 320 Nm ροπή.

mini-jcw-rear

Όλα τα MINI είναι διασκεδαστικά στην οδήγηση, αλλά το JCW ανεβάζει τον πήχη πολύ ψηλά. Ενώ ελάχιστα αυτοκίνητα οξύνουν τις αισθήσεις σου όπως αυτό το Works. (photo credit MINI)

Τα κάνει δε αυτά συνοδεία ενός σαγηνευτικού ήχου και με αξιέπαινη ευκολία. Σαν να ζητάς από τον Liberace να σου παίξει το “Clair de Lune” του Debussy. Με αποτέλεσμα, τα 6,1” για το αναπόφευκτο σημείο αναφοράς 0-100 και τα 246 km/h τελικής ταχύτητας, για ένα αυτοκίνητο λίγο πάνω από 1.200 κιλά, να ακούγονται περισσότερο αναμενόμενα από εντυπωσιακά.

Και σε όποιον πάει να ξινίσει τα μούτρα του που ένα τέτοιο GTI-beater βγαίνει (και) με αυτόματο κιβώτιο, θα πω πως ο τρόπος με τον οποίο το 6άρι αυτόματο κιβώτιο Steptronic συνδυάζεται με το ροπάτο κινητήρα στο Works απαιτεί το δικό του μάθημα σε Πολυτεχνείο: “Auto Gearboxes 101” ή κάτι ανάλογο.

Ελάχιστα αυτοκίνητα οξύνουν τις αισθήσεις σου όπως το Works, κάνοντάς σε να κυνηγάς, και εν τέλει να ανακαλύπτεις και να επιβεβαιώνεις, τις δεξιότητες και τα όρια που ήξερες πως είχες.

Και δεν μιλάμε εδώ για την καθαρά αυτόματη λειτουργία, ακόμη και στο πρόγραμμα Sport όπου οι αλλαγές γίνονται απρόσκοπτα, είτε ανεβάζοντας είτε κατεβάζοντας, και εκεί που και συ θα ήθελες, αλλά ιδίως γι’ αυτήν που αντιλαμβάνεσαι στο Sport, με το λεβιέ στο M (για Manual) και κάνοντας τις αλλαγές από τα paddles πίσω απ’ το τιμόνι. Δεν είναι μόνο η αμεσότητα με την οποία γίνονται οι αλλαγές, αλλά και το ότι έτσι γλιτώνεις και το ενοχλητικό, σε τέτοιες συνθήκες, kick-down.

Όλα τα MINI, ακόμη και τα ογκωδέστερα Clubman και Countryman, είναι διασκεδαστικά στην οδήγηση. Η μεγαλύτερη δύναμη όμως και η ανάρτηση του JCW, ειδικά στο Sport+, με τον ηλεκτρονικό γυμνασιάρχη εν υπνώσει, κάνει αυτό το MINI πραγματική βόμβα, προσδίδοντάς του μια αναλογική απόκριση που μόνο σε αγωνιστικό καρτ συναντάει κάποιος.

Το Works είναι τόσο απολαυστικό να το πετάς από στροφή σε στροφή, ακόμη και σε βρεγμένο δρόμο (παρένθεση: τα Dunlop Sport Maxx RT που φοράει το JCW είναι στη βροχή α-πο-κά-λυ-ψη), που κάνει ακόμη και μεσήλικες να ψάχνουν αφορμή να οδηγήσουν σαν 20χρονοι που μόλις απαλλοτρίωσαν το αυτοκίνητο του μπαμπά.

mini-jcw-collage

Όπως και σε κάθε 3θυρο MINI οι πίσω κάνουν συμβιβασμούς. Το 6άρι αυτόματο λειτουργεί υποδειγματικά, μη υστερώντας σε τίποτε από το αντίστοιχο manual. Χάρη σε πολλά περισσότερα από ένα απλό «τσιπάρισμα», ο 2λιτρος TwinPower Turbo αποδίδει 231 άλογα. Τα φρένα είναι ακούραστα και τα Dunlop Sport Maxx RT απλώς κορυφαία. (photo credit MINI)

Ελάχιστα αυτοκίνητα οξύνουν τις αισθήσεις σου όπως το Works, κάνοντάς σε να κυνηγάς, και εντέλει να ανακαλύπτεις και να επιβεβαιώνεις τις δεξιότητες και τα όρια που ήξερες πως είχες, βρε αδερφέ, όσο κι αν αυτά όλο και αμβλύνονται από τη συχνή επαφή με την αποστειρωμένη πλειονότητα των σύγχρονων αυτοκινήτων.

Και δεν χρειάζεται να πηγαίνεις και παντού του σκοτωμού για να ευχαριστηθείς το JCW, μιας και μπορεί να είναι εξίσου απολαυστικό και απρόσμενα πολιτισμένο και σε ρυθμούς κίνησης πόλης, χαρακτηριστικό σπάνιο για αυτοκίνητο τόσο στοχευμένο στις επιδόσεις.

Τόσο που μπορείς να το έχεις διαρκώς ακόμη και στο πρόγραμμα Eco Pro και να βάζεις τα γυαλιά σε σχεδόν οτιδήποτε εκεί έξω. Ναι, είναι τόσο καλό.

Τα βασικά

Μοντέλο: ΜΙΝΙ John Cooper Works
Κινητήρας: 4κύλινδρος βενζίνης 1.998 κ.ε.
Ισχύς: 231 HP @ 4750 rpm
Ροπή: 320 Nm @ 1280 rpm
Μετάδοση/Κιβώτιο: FWD/αυτόματο 6 σχέσεων
Κατανάλωση: 5,7 lt/100 km (επίσημη) – 8,7 lt/100 km (πραγματική)
0-100: 6,1”
Τελική ταχύτητα: 246 km/h
Τιμή: από €31.724

 

Διαβάστε ακόμα: Σαλόνι Παρισιού 2016 – Τα 5+1 concept cars

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top