Να η εποχή που και οι τελευταίοι απ’ όσους έχετε ακόμη κάτι να διακόψετε φεύγετε για διακοπές. Σιγουρέψτε πως θα ‘ναι ξένοιαστες. (photo credit hbo.com)

Παρ’ όλα αυτά, κάποια απ’ αυτά είναι λιγότερο αξιόπιστα, άλλα λιγότερο καινούρια, ενώ η βλακεία παραμένει βέβαια το ίδιο ανίκητη.

Να λοιπόν η εποχή που και οι τελευταίοι απ’ όσους έχετε ακόμη κάτι να διακόψετε φεύγετε για διακοπές. Κι επειδή αρκετοί από σας θα χρησιμοποιήσετε τα αυτοκίνητά σας, προσέξτε δυο τρία σημαντικά πραγματάκια (έξι, για την ακρίβεια) για να μην καταλήξετε στο ΚΤΕΛ ή στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Ή στην Kavatza Rent-a-Car.

Αν οδηγείτε παλαιό αυτοκίνητο, ελλείψει δοχείου υπερπλήρωσης, ο έλεγχος του ψυκτικού υγρού γίνεται ανοίγοντας την τάπα του ψυγείου. Αλλά όχι όταν ο κινητήρας είναι ζεστός γιατί θα ψάχνετε για πλαστικό χειρουργό καλοκαιριάτικα. (photo credit thoughtco.com)

1. Κύκλωμα ψύξης

Καταρχάς, το ψυκτικό υγρό δεν πρέπει ποτέ να είναι σκέτο νερό, είτε βρύσης είτε αποσταγμένο, αλλά στην αναλογία με αντιψυκτικό που αναφέρεται στο βιβλίο του κατασκευαστή (ποιο;). Γιατί το λεγόμενο αντιψυκτικό, εκτός του ότι δεν αφήνει τον χειμώνα (ποιον;) το νερό να παγώσει, ανεβάζει και το σημείο βρασμού του, ενώ είναι και αντιδιαβρωτικό.

Αυτό λοιπόν το υγρό πρέπει να αλλάζεται σε τακτά χρονικά διαστήματα -ιδανικά μια φορά τον χρόνο-, με τη στάθμη του να ελέγχεται ενδιάμεσα όσο συχνότερα γίνεται. Γι αυτό άλλωστε υπάρχουν και οι σχετικές ενδείξεις (Low/High ή Min/Max) στο πλαστικό δοχείο υπερπλήρωσης που διαθέτουν όλα τα σύγχρονα αυτοκίνητα.

Εκτός κι αν οδηγείτε αρκετά παλαιότερο αυτοκίνητο, οπότε ο έλεγχος γίνεται ανοίγοντας την τάπα του ίδιου του ψυγείου. Αλλά όχι όταν ο κινητήρας είναι ζεστός γιατί θα ψάχνετε για πλαστικό χειρουργό καλοκαιριάτικα. Με την ευκαιρία, τσεκάρετε και όλα τα κολάρα, από και προς το ψυγείο, καθώς και τις ενώσεις τους.

Όσο δε τα κάνετε όλα αυτά, φροντίστε να έχετε χέρια, μαλλιά και γραβάτες μακριά από το βαντιλατέρ του ψυγείου που, στα σύγχρονα αυτοκίνητα, μπορεί να πάρει μπρος από μόνο του, ακόμη και με τον κινητήρα σβηστό.

Στο ταξίδι, παρακολουθείτε συχνά τον δείκτη θερμοκρασίας – όπου αυτός υπάρχει βέβαια, μιας και αρκετά αυτοκίνητα τον έχουν καταργήσει. Αν αυτός αρχίσει να ανεβαίνει πάνω από το κανονικό, πλησιάζοντας την κόκκινη ένδειξη, μειώστε τις στροφές και το φορτίο του κινητήρα και σβήστε το A/C.

Αν δεν υπάρξει βελτίωση, βάλτε το καλοριφέρ στο φουλ ζεστό και τον ανεμιστήρα του στη πιο μεγάλη ταχύτητα – tip: ανοίγοντας τα παράθυρα. Ο ανεμιστήρας του καλοριφέρ, τραβώντας και αυτός ζέστη από το ψυγείο, θα βοηθήσει να πέσει η θερμοκρασία.

Σε κάθε περίπτωση, φροντίστε να υπάρχει ροή αέρα προς τη μάσκα του αυτοκινήτου. Στα μποτιλιαρίσματα με καύσωνα αφήνετε περισσότερο χώρο από το κανονικό από το αυτοκίνητο μπροστά, ενώ καλό είναι να αποφεύγετε και τη μεσαία λωρίδα.

Αν η θερμοκρασία του κινητήρα είναι σε κανονικό επίπεδο, αλλά χρειάζεται να μείνετε ακινητοποιημένοι, έχοντας όμως ανάγκη το A/C, φροντίστε πού και πού να ανεβάζετε τις στροφές του κινητήρα πάνω από το ραλαντί για να επιταχύνετε την κυκλοφορία, άρα και την ψύξη, του ψυκτικού υγρού. Αν δεν κάνει βέβαια τόση ζέστη, σβήστε τον κινητήρα και ανοίξτε τα παράθυρα.

Παρακολουθείτε τον δείκτη θερμοκρασίας – όπου αυτός υπάρχει βέβαια. Αν αρχίσει να ανεβαίνει πάνω από το κανονικό μειώστε δραστικά τις στροφές και το φορτίο του κινητήρα και σβήστε το A/C. (photo credit reference.com)

Αν τα πράγματα γίνουν πραγματικά καυτά και η θερμοκρασία όλο και ανεβαίνει, βγείτε από τον δρόμο με ασφάλεια και σβήστε ΑΜΕΣΩΣ τον κινητήρα – μην περιμένετε καν να φτάσετε στο επόμενο πρατήριο. Ανάψτε φυσικά τα «αλάρμ» (όρος κι αυτός!) και βάλτε και το τρίγωνο ασφαλείας, τουλάχιστον 50 μ. πιο πίσω και όχι στηρίζοντάς το στο πορτμπαγκάζ!

Μετά, ανοίξτε με προσοχή το καπό, αλλά μείνετε μακριά από το ψυγείο που ίσως βγάζει πια καυτό ατμό. Μη ρίξετε κρύο νερό πάνω στο ψυγείο. Αφήστε να κρυώσουν κάπως τα πράγματα, τουλάχιστον 15-20’, και μετά ανοίξτε πολύ προσεκτικά, προστατεύοντας το χέρι σας με κάποιο πανί, την τάπα του δοχείου υπερπλήρωσης -όχι αυτή του ψυγείου- εντάξει, του ψυγείου σε παλιό αυτοκίνητο, μην τα ξαναλέμε.

Συμπληρώστε υγρό, ή έστω καθαρό νερό στην ανάγκη, μέχρι τη σχετική ένδειξη και κλείστε την τάπα του δοχείου αφού το κύκλωμα ψύξης λειτουργεί υπό πίεση. Η υψηλή πίεση, βλέπετε, κάνει το νερό να βράζει ψηλότερα από τους 100° ενώ η χαμηλή νωρίτερα – που εξηγεί γιατί στο Everest (το βουνό, όχι το άλλο) βράζουν τα αυγά τους στους 80° ή και χαμηλότερα ξερωγώ.

Βάλτε ξανά μπρος. Δείτε αν η στάθμη στο δοχείο υπερπλήρωσης (ή, ελλείψει τέτοιου, στο ίδιο το ψυγείο) παραμένει στο ίδιο ύψος ή αν, με τη λειτουργία του, ο κινητήρας τραβήξει από το ψυγείο το νερό που πιθανόν να έχασε. Αν ναι, συμπληρώστε και πάλι μέχρι το HIGH/MAX.

Παρακολουθήστε τον δείκτη θερμοκρασίας. Αν αυτός μείνει πλέον στην κανονική ζώνη, ξεκινήστε ξανά παρακολουθώντας τον όμως συνέχεια. Στην καλύτερη περίπτωση, έλειπε υγρό. Στη χειρότερη, το υγρό έλειπε επειδή από κάπου έφυγε ή έβρασε (λόγω κολλημένου θερμοστάτη, για παράδειγμα) και άρα μπορεί να ξαναφύγει ή ξαναβράσει.

Στην πολύ χειρότερη, η υψηλή θερμοκρασία σημαίνει ήδη καμένη φλάντζα ή/και άλλη ζημιά (τρόμπα νερού, π.χ. ή κομμένου ιμάντα που της δίνει κίνηση) οπότε ήρθε η ώρα να καλέσετε την οδική σας βοήθεια. Με την πρώτη ευκαιρία –και όχι αφού επιστρέψετε– φέρτε το ψυκτικό υγρό στη σωστή αναλογία νερού/αντιψυκτικού.

Τέλος, δεν χρειάζεται να έχετε πτυχίο στη θερμοδυναμική για να καταλάβετε πως ένας καθαρός κινητήρας (κι ένα καθαρό και εξωτερικά ψυγείο) αποβάλλει αποτελεσματικότερα τη θερμότητα από έναν που είναι μέσα στη μπίχλα, σωστά;

 

Στην επόμενη σελίδα: Ελέγχετε τακτικά τη στάθμη του λαδιού.

1 2 3 4 5 6

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top