Στην ουσία, το πρώτο SUV της SEAT είναι ένα διασκεδαστικό στο δρόμο, προσιτό οικογενειακό αυτοκίνητο. Αν δεν κάνετε πάντως πολλά χιλιόμετρα, προτιμήστε τη σημαντικά φτηνότερη έκδοση με τον 1000άρη βενζινοκινητήρα – και την ίδια ιπποδύναμη. (photo credit Drive)

Γιατί εδώ θα πούμε για τη SEAT, το πρώτο της SUV και την αυτοκρατορική στρατηγική μοιράσματος πλαισίων και μηχανικών μερών του ομίλου Volkswagen η οποία έχει οδηγήσει σε μια άνευ προηγουμένου βιομηχανοποιημένη επαναληπτικότητα πανευρωπαϊκής κλίμακας.

Η Ισπανία πάντως δεν είναι μια από αυτές τις χώρες των οποίων οι οικονομίες στηρίζονται στη βιομηχανία. Μόλις έριξα μια γρήγορη ματιά τριγύρω και δεν βρήκα κάτι που να έχει κατασκευαστεί εκεί. Εντάξει, εκτός από αυτό το SEAT Ateca στο γκαράζ από κάτω. Και κάτι avocado στο μανάβικο απέναντι, αλλά τα avocado δεν ήταν ποτέ βιομηχανικά προϊόντα.

SEAT, με την αφορμή, είναι τα αρχικά της Sociedad Española de Automóviles de Turismo. Η οποία Ισπανική Εταιρεία Αυτοκινήτων Τουρισμού, από το 1953 και για πολλά χρόνια, φρόντιζε να ικανοποιεί τις βασικές ανάγκες της τοπικής αγοράς χειροτερεύοντας διάφορα δύστυχα Fiat.

Σημασία βέβαια έχει όχι ποια κοινά μηχανικά μέρη χρησιμοποιεί ένα αυτοκίνητο, αλλά η αίσθηση που σου μεταφέρει το τελικό αποτέλεσμα.

Μέχρι το 1985, με την έλευση του πρώτου Ibiza, και μέχρι το 1986 που ο όμιλος Volkswagen απέκτησε το 51% της SEAT. Με αποτέλεσμα τα μοντέλα της να είναι πλέον γερμανικά αυτοκίνητα με barretinas, faixas και espadrilles. Κάτι που στην περίπτωση της SEAT είναι καλό μιας και η μάρκα είναι για τον Όμιλο ιδιαίτερα σημαντική, όχι μόνο για την Ισπανία, αλλά και για χώρες με την ίδια γλώσσα και κουλτούρα.

Βέβαια, η SEAT (όπως άλλωστε και η Skoda) υποστηρίζει πως είναι αυτόνομη μάρκα, ελεύθερη να σχεδιάζει και να κατασκευάζει ό,τι γουστάρει. Διατηρώντας παράλληλα το δικό της στυλ, αλλά με το πλεονέκτημα πλέον της πρόσβασης στον συνεταιρικό πάγκο εξαρτημάτων και ανταλλακτικών για διάφορα δευτερεύοντα όπως πλαίσια, κινητήρες, κιβώτια κ.λπ. Το οποίο φυσικά, αν όντως είναι αυτόνομη μάρκα, έχει νόημα.

Η οδική συμπεριφορά του Ateca είναι πάνω από τον μέσο όρο της κατηγορίας, κάνοντάς το, ακόμη και στις μπροστοκίνητες εκδόσεις του, ένα από τα πιο ευχάριστα SUV εκεί έξω. (photo credit Drive)

Σημασία βέβαια έχει όχι ποια κοινά μηχανικά μέρη χρησιμοποιεί ένα αυτοκίνητο, αλλά η αίσθηση που σου μεταφέρει το τελικό αποτέλεσμα. Αυτό δηλαδή που ο σχεδιαστής και ο κατασκευαστής του τελικά πετυχαίνουν (ή όχι) εκμεταλλευόμενοι τη διαθέσιμη οικονομία κλίμακας.

Αν και το Ateca μοιράζεται πολλά με το Tiguan της Volkswagen, είναι κατά τι μικρότερο, χωρίς αυτό να σημαίνει πως στερείται χώρων. Αντίθετα, είναι αρκετά πιο ευρύχωρο από το 5θυρο Leon στο οποίο ουσιαστικά βασίζεται, όχι μόνο μπροστά λόγω μεγαλύτερου ύψους, αλλά και για τους πίσω επιβάτες με καλό χώρο για τα κεφάλια και πόδια τους, όσο κι αν εκείνα του μεσαίου θα αισθανθούν λιγότερο άνετα.


Διαβάστε ακόμα: Νέο Nissan Micra, κβαντικό άλμα μπροστά


Το εσωτερικό, ίδιο μπροστά με του Leon, δεν είναι αυτό που θα έλεγες ακριβώς καινοτόμο και πρωτοποριακό – ή γερμανικά ποιοτικό, εδώ που τα λέμε. Έχοντας όμως διαπιστώσει την απλότητα και τη λογική των διαφόρων κουμπιών και διακοπτών («switchgear» τα λένε αυτά οι αγγλοσάξονες – τι περιεκτική λέξη!), ειδικά εν κινήσει, δεν αργείς να εκτιμήσεις πόσο λειτουργικότερο και πόσο πιο εύχρηστο τελικά είναι συγκρινόμενο με ανταγωνιστές που επενδύουν περισσότερο στον εντυπωσιασμό και λιγότερο στην εργονομία.

Ο 1600άρης πετρελαιοκινητήρας του Ομίλου είναι προσανατολισμένος στην οικονομία για καθημερινή χρήση σε αστικές και περιαστικές μετακινήσεις και για οικονομικό ταξίδι στις εθνικές, αντί για απόλυτες επιδόσεις – όπερ ίσως εξηγεί και το Ecomotive που αυτό το Ateca γράφει πίσω.

Είναι δε φορές που ο 1.6 TDI, ένας από τους αποδοτικότερους και οικονομικότερους πετρελαιοκινητήρες στην κατηγορία, δεν θυμίζει diesel (πολλώ μάλλον diesel με 250 Νm ροπής) μιας και τα 115 άλογα δεν τα λες και πολλά για ένα αυτοκίνητο που ζυγίζει κοντά 1.400 κιλά.

Στις ως άνω μετακινήσεις πάντως το Ateca τα πάει καλά. Παρά τον ημιάκαμπτο άξονα πίσω, η ανάρτηση, αποσβένει σωστά και χωρίς θόρυβο. Χωρίς θόρυβο είναι και η ποιότητα κύλισης -καλύτερη μάλιστα από εκείνη του Leon- κάτι βέβαια που αναπόφευκτα τονίζει την εξίσου αναπόφευκτη τραχύτητα λειτουργίας του TDI.

Το εσωτερικό, αν και όχι κάτι το ξεχωριστό, είναι παρ’ όλα αυτά άνετο για πέντε, έστω και χωρίς την προσαρμοστικότητα ενός VW Tiguan. Το εξάρι μηχανικό κιβώτιο είναι κλιμακωμένο έτσι ώστε να αναδεικνύει την οικονομική λειτουργία του 1600άρη diesel. photo credit Drive)

Η οδική συμπεριφορά του μπροστοκίνητου Ateca είναι πολύ πάνω από τον μέσο όρο της κατηγορίας. Όταν δε αυτή συνδυαστεί με το πρόγραμμα Sport, όπου το δεύτερο συνθετικό του Ecomotive υπερισχύει του πρώτου, με το τιμόνι να γίνεται ταυτόχρονα «ομιλητικότερο», η συμπεριφορά του γίνεται ακόμη πιο ευχάριστη, παρά αφενός την έλλειψη απόλυτης δύναμης και αφετέρου την παρουσία υποστροφής, όταν πιεστεί, την οποία ωστόσο αναμένεις σε ένα τέτοιο αυτοκίνητο.

Ό,τι και να λέμε, χωρίς crossover, SUV και τα ρέστα στη γκάμα σου δεν πας πλέον μακριά. Εξ ου και το Ateca. Το οποίο, αν και πρώτο κανονικό τέτοιο μοντέλο για τη SEAT, μοιάζει σαν να το προετοίμαζαν στο Martorell εδώ και χρόνια, με την καλή έννοια – που μπορεί βέβαια και να ‘ναι ακριβώς έτσι.

Γεγονός είναι πάντως πως, μέχρι πρόσφατα, η SEAT ήταν σαν τον ένατο σύζυγο της Zsa Zsa Gabor. Ήξερε δηλαδή τι έπρεπε να κάνει, αλλά δεν ήξερε πώς να το κάνει συναρπαστικό. Όχι πια.

Δείτε περισσότερα για το πρώτο SUV της SEAT εδώ.

Τα βασικά
Μοντέλο: SEAT Ateca 1.6 TDI Ecomotive
Κινητήρας: 4κύλινδρος diesel 1598 κ.ε.
Ισχύς: 115 HP @ 3250 rpm
Ροπή: 250 Nm @ 1500 rpm
Μετάδοση/Κιβώτιο: μηχανικό 6 σχέσεων
Κατανάλωση: 4,3 lt/100 km (επίσημη), 6,1 lt/100 km (πραγματική)
0-100: 11,5”
Τελική ταχύτητα: 184 km/h
Τιμή: από €23.850

 

Διαβάστε ακόμα: 10+1 αυτοκίνητα για ένα ιδανικό γκαράζ

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top