Στο Ingolstadt γνωρίζουν καλά τι θέλει ο αγοραστής των μικρότερών τους μοντέλων: ένα αυτοκίνητο με επιθετικό look, πληθώρα ζωηρών χρωμάτων, δυνατότητα εξατομίκευσης και ταυτόχρονα κάτι τόσο αξιόπιστο και καθησυχαστικό όσο η αγκαλιά της μάνας (photo Audi).

Το μυστικό με το downsizing, με το να μεταφέρεις, εν προκειμένω, την αίγλη του “premium”, σε μικρότερα μοντέλα σου, είναι να μην το παρακάνεις. Το Α1 του 2010 προτιμήθηκε μεν από αρκετούς που ήθελαν ένα μικρό, αλλά premium αυτοκίνητο, η αλήθεια όμως είναι πως το μικρό Audi ήταν περισσότερο μικρό από premium.

Μεγεθύνοντας και αναμορφώνοντας τη δεύτερη γενιά Α1, η Audi στοχεύει και στο να αυξήσει τις πωλήσεις του ίδιου του μοντέλου στο, ας το πούμε, νεανικό, αστικό κοινό (τυπικό φρέαρ άντλησης πελατών για κάθε μάρκα πλέον) και στο να το διατηρήσει (και κατευθύνει προς την υπόλοιπη γκάμα της) όσο το ως άνω κοινό μεγαλώνει ηλικιακά.

Λίγα λόγια πρώτα για την πλήρη ονομασία του Α1 που είχα τη χαρά να οδηγήσω. Όπου Sportback είναι πλέον τα hatchback της Audi, S Line η σπορ έκδοση εξοπλισμού, 30 το νέο παρώνυμο της έκδοσης 1.0, 1.0 TFSI ο 1000άρης Turbo Fuel Stratified Injection κινητήρας με τα 116 άλογα του Ομίλου Volkswagen (ο κινητήρας, όχι τα άλογα) και Stronic το 7άρι αυτόματο κιβώτιο με τον διπλό συμπλέκτη, επίσης του Ομίλου (το κιβώτιο, όχι ο συμπλέκτης. Εντάξει, και ο συμπλέκτης).

Συνεχίζοντας με τα της δυσνόητης νέας ονοματολογίας της καλής μάρκας, πάνω από το Α1 30, υπάρχουν ένα Α1 35 με κινητήρα 1.5 και 150 άλογα, κι ένα Α1 40 με κινητήρα 2.0 και 200 άλογα. Και από κάτω, ένα Α1 25 με τον 1000άρη του Α1 30, αλλά με 95 άλογα. Ξεκάθαρο. Όλοι δε οι κινητήρες είναι βενζίνης, ενώ έκδοση S1 «δεν προβλέπεται προς ώρας». Μιας όμως και ο δίλιτρος κινητήρας ΕΑ888 του Α1 40 είναι ο ίδιος που φοράει το Golf GTI των 270 ίππων (και το Polo GTI των 200) διόλου αποκλείω (και πολύ θα ήθελα) ένα μελλοντικό S1, ας το πούμε 50, με καμιά 250αριά άλογα, έστω και μόνο μπροστοκίνητο.

Μεγεθύνοντας και αναμορφώνοντας τη δεύτερη γενιά Α1, η Audi στοχεύει και στο να αυξήσει τις πωλήσεις του ίδιου του μοντέλου.

Κάτι που, εδώ που τα λέμε, θα δικαιολογούσε και αυτή τη σχισμή μπροστά στο καπό, σχεδιαστική επινόηση που παραπέμπει στο Sport quattro του ’83 και υπάρχει και στο σημερινό R8. Με την ευκαιρία, η Audi λέει πως ο σχεδιασμός του νέου Α1 (Sportback, μη ξεχνάμε, το πρώτο Α1 ήταν Α1 σκέτο) παραπέμπει επίσης στο Ur-quattro (με το “Ur” να σημαίνει το πρώτο, το πρωτότυπο) quattro του ’80 του Jörg Bensinger. Παραπομπή που δεν μου είναι προφανής (με μισόκλειστα μάτια, ίσως στις πίσω κολώνες) και θα ήμουν ευγνώμων σε όποιον θα είχε την υπομονή να μου τα ανοίξει.

Αυτή λοιπόν είναι η δεύτερη γενιά Α1, οκτώ χρόνια μετά την παρουσίαση της πρώτης. Και, όπως και εκείνο το Α1, και αυτό κατορθώνει, ακόμη πιο επιτυχημένα, με διαφορετικές αναλογίες και πιο δυναμική εμφάνιση, να αποσιωπήσει το γεγονός ότι βασίζεται στα ίδια μηχανικά μέρη με τα ταπεινότερα Polo, Fabia και Ibiza – και στην ίδια πλατφόρμα MQB, στην οποία βασίζεται το λίγο πλέον μεγαλύτερο Α3 και άλλα μοντέλα του Ομίλου και η οποία προσφέρει τη δυνατότητα για μεγαλύτερους χώρους.

Και πράγματι. Ο συνδυασμός ενός πολύ δυναμικότερου σχεδιασμού –δείτε το, ελάχιστη σχέση έχει το σημερινό με το ωοειδές, αδιάφορο Α1 του ’10, που πουλούσε επειδή ήταν Audi, με μοναδικό piece de resistance του σχεδιασμού του να είναι ίσως εκείνη η μικρή οθόνη που ξεπρόβαλε από το ταμπλό– και εντονότερων εξωτερικών χρωμάτων προικίζει το νέο Α1 με μια διαφορετική προσωπικότητα. Δεν θυμάμαι την Audi, τα μοντέλα της οποίας, κατά κανόνα, ανανεώνονται προβλέψιμα και παράγωγα, να έχει κάνει μια τόσο ριζοσπαστική ανανέωση όσο αυτή που έκανε με το Α1. Μάλλον κάποιος δεν θα είχε πάρει έγκαιρα το memo…

Σύμφωνα με την Audi, ο σχεδιασμός του νέου Α1 παραπέμπει επίσης στο Ur-quattro (με το “Ur” να σημαίνει το πρώτο, το πρωτότυπο) quattro του ’80 του Jörg Bensinger.

Με την πρώτη κιόλας ματιά, είναι φανερό πως αυτό εδώ είναι ένα μεγαλύτερο Α1. Ενώ, μιας και σύμφωνα με την Audi, 8 στα τα 10 από τα προηγούμενα Α1 που πουλήθηκαν ήταν 5θυρα, το νέο Α1 θα είναι μόνο 5θυρο. Και δεν είναι μόνο οι πόρτες βέβαια. Διότι το μοντέλο έχει μεγαλώσει σημαντικά – τα 56 επιπλέον χιλιοστά έχουν ανεβάσει το μήκος του πάνω από τα τέσσερα μέτρα πλέον. Κι αν αυτοί οι 5,6 πόντοι δεν σας φαίνονται αρκετοί, σημειώστε πως το μεταξόνιο (διάσταση που καθορίζει τους χώρους στο εσωτερικό) έχει αυξηθεί κατά σχεδόν μια παλάμη.

Η επιμήκυνση αυτή είναι προφανής περισσότερο στον χώρο για τα πόδια των πίσω και λιγότερο μπροστά, όπου το μεγάλο, οδηγοκεντρικό ταμπλό εισβάλλει στον ζωτικό χώρο των εμπρός επιβατών επιθετικότερα απ’ ότι στα αδελφά μοντέλα του Ομίλου. Παράλληλα, έχει μεγαλώσει και το πορτμπαγκάζ κατά 65 λίτρα. Τελειώνοντας με τις διαστάσεις, το πλάτος έχει μειωθεί κατά 6 χιλιοστά και το ύψος κατά 12. Και κάπως έτσι προκύπτει ένα πιο μεγάλο, πιο macho και τελικά πιο ώριμο αυτοκίνητο από εκείνο που αντικατέστησε.

Όσο για τα χρώματα, σύμφωνα με το δελτίο Τύπου της εταιρείας, το νέο A1 είναι διαθέσιμο σε δέκα διαφορετικούς εξωτερικούς χρωματισμούς –για την ώρα, στο microsite του μοντέλου εμφανίζονται ωστόσο οκτώ– με το πλέον καινοτόμο εκ των οποίων να είναι το κίτρινο Python (όχι, ούτε εγώ ξέρω γιατί Python) των φωτογραφιών.

Όπως και να ‘χει, το Α1 30, με τα 999 κ. εκ. και τα 116 άλογα, ειδικά στην έκδοση S Line, με τους τροχούς των 18” και τα διάφορα αεροδυναμικά συμπαρομαρτούντα, προδιαθέτει για επιδόσεις και σπορ οδηγική συμπεριφορά. Οπτικά τουλάχιστον. Βγάζω λοιπόν το καπέλο στους σχεδιαστές της Audi που, με δυο-τρεις έξτρα πινελιές κι ένα-δυο αεροδυναμικά παρελκόμενα, δημιούργησαν ένα ιδιαίτερα ελκυστικό αυτοκίνητο με σπορ φιλοδοξίες.

Το πρώτο που αντιλαμβάνεσαι στο εσωτερικό είναι μια εντελώς ανανεωμένη καμπίνα που χαρακτηρίζεται από εντυπωσιακή προσοχή στη λεπτομέρεια. Στα συν, το ψηφιακό καντράν, τα μπροστινά καθίσματα και το πολυλειτουργικό τιμόνι που ως αποτέλεσμα έχουν μια πρακτικά τέλεια θέση οδήγησης (photo Audi).

Για να το ξαναβάλω λίγο αργότερα. Και συγκεκριμένα με το που βγήκα από την πόλη, όπου το Α1 είναι αναμενόμενα πολιτισμένο – πώς άλλωστε θα μπορούσε να είναι διαφορετικά; Audi είναι. Εκτός πόλης όμως, γίνεται αμέσως προφανές πως αυτό το «30άρι», και πάλι ειδικά στην έκδοση S Line, δεν είναι αυτό που λέμε “hot hatch”.

Το Dynamic drive mode κάνει τον κινητήρα να ακούγεται πιο μπάσος, αλλά όχι αυτό που λέμε σπορ.

Δεν είναι ότι δεν φαίνονται τα 116 άλογα του 3κύλινδρου 1000άρη κινητήρα –φαίνονται– ούτε ότι το 7άρι Stronic (που, αν και 7άρι, είναι κοντύτερο του μηχανικού των έξι σχέσεων) ειδικά με τον επιλογέα στο “S” δεν ανταποκρίνεται άμεσα –ανταποκρίνεται– αλλά, πώς να το πω; σαν αυτά να μοιάζουν λιγότερο πρόθυμα. Μπορεί αυτό να οφείλεται στον ήχο του 3κύλινδρου κινητήρα που, πιθανόν λόγω έξτρα ηχομόνωσης (λόγω Audi), ποτέ δεν αποκτά αυτή τη χαρακτηριστική χροιά 6κύλινδρου που ακούς στις ψηλές στροφές σ’ ένα αντίστοιχο Polo, π.χ. Το Dynamic drive mode κάνει βέβαια τον κινητήρα να ακούγεται πιο μπάσος, αλλά όχι αυτό που λέμε σπορ.

Το ίδιο πρόγραμμα (υπάρχουν επίσης Efficient, Auto και Individual, με δυνατότητα «προσωποποίησης» το τελευταίο) βελτιώνει επίσης την απόκριση του κινητήρα, σκληραίνει την ήδη σκληρή (με τις 18άρες ζάντες και τα 40άρια ελαστικά) έξτρα ρυθμιζόμενη ανάρτηση και κάνει και το τιμόνι αμεσότερο. Χωρίς πάντως αυτό το τελευταίο να αποκτά ποτέ την αίσθηση των συστημάτων διεύθυνσης αδελφών μοντέλων – είναι γνώριμο χαρακτηριστικό αυτό των Audi για όσους έχουν οδηγήσει κάμποσα από δαύτα όλα αυτά τα χρόνια.

Έτσι, καταλήγεις να οδηγείς ένα ασφαλές (θα με εκπλήξει αν το καινούριο Α1, με το Audi pre-sense που αναγνωρίζει και προλαμβάνει πιθανά μελέ με άλλα οχήματα, πεζούς, ποδηλάτες, παπάδες κ.λπ., δεν είναι το ασφαλέστερο supermini εκεί έξω σήμερα), καλοφτιαγμένο αυτοκίνητο που είναι σαφώς ικανό, αν όχι ακριβώς συναρπαστικό.

Εκεί πάντως που το Α1 Sportback παίρνει το αίμα του πίσω –αν βέβαια το είχε χάσει– είναι στο εσωτερικό. Όπου, το πρώτο που αντιλαμβάνεσαι είναι μια εντελώς ανανεωμένη, ποιοτικότερη (παρά κάποια πλαστικά στις πόρτες και στην κεντρική κονσόλα που δεν συνάδουν με Audi) καμπίνα η οποία χαρακτηρίζεται από εντυπωσιακή προσοχή στη λεπτομέρεια.

Δεν θυμάμαι την Audi, τα μοντέλα της οποίας, κατά κανόνα, ανανεώνονται προβλέψιμα και παράγωγα, να έχει κάνει μια τόσο ριζοσπαστική ανανέωση όσο αυτή που έκανε με το Α1. Μάλλον κάποιος δεν θα είχε πάρει έγκαιρα το memo… (photo Audi).

Το δεύτερο που αντιλαμβάνεσαι (εγώ τουλάχιστον) είναι η έξυπνη ενσωμάτωση των αεραγωγών στο ταμπλό, με το σύστημα πολυμέσων ΜΜΙ της Audi (χωρίς άλλο χειριστήριο εδώ, μόνο με αφή στην οθόνη) να έχει μεταφερθεί πρακτικά αυτούσιο από μεγαλύτερα μοντέλα. Στα συν περιλαμβάνονται το στάνταρ, από τη βασική μάλιστα έκδοση, ψηφιακό καντράν, τα καλά μπροστινά καθίσματα κι ένα όμορφο, πολυλειτουργικό τιμόνι (που, αν δεν κάνω λάθος, προέρχεται από το ΤΤ) που ως αποτέλεσμα έχουν μια πρακτικά τέλεια θέση οδήγησης.

Στο Ingolstadt, αν μη τι άλλο, γνωρίζουν καλά τι θέλει ο αγοραστής των μικρότερών τους μοντέλων – και όχι μόνο των δικών τους: ένα αυτοκίνητο με επιθετικό look (το νέο Α1, με τη μεγάλη μάσκα και τους νέους προβολείς, είναι αναμφίβολα ψαρωτικό), πληθώρα ζωηρών χρωμάτων, δυνατότητα εξατομίκευσης του εσωτερικού και ταυτόχρονα κάτι τόσο αξιόπιστο και καθησυχαστικό όσο η αγκαλιά της μάνας.

Το ότι το Α1 Sportback, σε οδηγική συμπεριφορά, δεν είναι, ως κατ’ εμέ όφειλε, ένα κλικ πιο πάνω από ένα αντίστοιχο Polo, ίσως ενοχλήσει έναν μόνον από τους δέκα που δεν θα έχουν αντίρρηση να ελαφρύνουν από €6,000 και πάνω για να αποκτήσουν Audi αντί για Volkswagen. Με την αφορμή μάλιστα, θα ήταν παράλειψη, που ίσως εκλαμβανόταν ως σκόπιμη, αν δεν επεσήμανα πως η συγκεκριμένη έκδοση του Α1 Sportback είναι ακριβότερη ακόμα και από το Polo GTI των 200 ίππων.

Και αυτός ο ένας όμως, με το που θα δει το εσωτερικό, τους έντονους χρωματισμούς και τις ανεξάντλητες δυνατότητες εξατομίκευσης (τη μισώ αυτή τη λέξη, αλλά δεν βρίσκω καλύτερη), πιθανότατα θα ξεχάσει κάθε ενόχληση.

//Δείτε περισσότερα για το νέο Audi A1 Sportback εδώ

Τα βασικά

Μοντέλο: Audi A1 Sportback 30 1.0 TFSI 116 HP Stronic
Κινητήρας: 3κύλινδρος βενζίνης 999 κ.ε.
Ισχύς: 116 HP @ 5000 rpm
Ροπή: 200 Nm @ 2000 rpm
Μετάδοση/Κιβώτιο: FWD/αυτόματο 7 σχέσεων
Κατανάλωση: 4,8 lt/100 km (επίσημη), 6,8 lt/100 km (πραγματική)
0-100: 9,4”
Τελική ταχύτητα: 203 km/h
Τιμή: €25.890

 

Διαβάστε ακόμα: Νέο Touareg, η Volkswagen στα χωράφια των Porsche, BMW και Audi.

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top