NIKEN: Γιατί ένα Transformer της Hasbro μοιάζει τόσο πολύ με το τρίκυκλο της Yamaha;

Μια Μοτοσικλέτα με μεγάλο «Μ», με τολμηρό σχεδιασμό, δύο θηριώδεις μπροστινούς τροχούς διαστάσεων Smart, ουσιαστικά μια κατηγορία από μόνο του. Κι όμως, γιατί κανείς δεν μπορεί να υποσχεθεί στο NIKEN τη σίγουρη επιτυχία; Γράφει ο Γιώργος Ανδριανόπουλος.

 

Εδώ έχουμε να κάνουμε με μια μοτοσικλέτα με τρία σημεία επαφής στο δρόμο, μειωμένη επικινδυνότητα, αυξημένη ευστάθεια αλλά σίγουρα όχι CAN AM που γελάνε μαζί σου.

Αν δεν είχα περάσει ένα πρόσφατο εξάμηνο της ενήλικης ζωής μου δίπλα σε Ιάπωνες Μηχανικούς, Σχεδιαστές και Project Managers στη Γραμμή 4 – Μετρό Καϊρου, δύσκολα θα συνειδητοποιούσα ότι σε περίπτωση που αυτό το «φρικώδες» τρίκυκλο αποτύχει εμπορικά κάποιοι όχι μόνο θα καταφύγουν σε επαγγελματική αυτοχειρία μα και θα υποστούν την αυστηρότερη τιμωρία της ζωής τους: το μηδενικό δικαίωμα στην δεύτερη ευκαιρία. Πρόκειται πράγματι να αποτύχει όμως κάτι που βαφίστηκε ΝΙΚΕ, δηλαδή ΝΙΚΗ, με ακόμα ένα Ν στο τέλος;

Καταρχάς δύο λέξεις «Yamaha GTS». Κράτησε την πρώτη έστω κι αν δεν σου λέει τίποτα η δεύτερη (που μπορείς να την ψάξεις online) αλλά κυρίως κράτησε την αταβιστική γενναιότητα της μάρκας να ξαναδημιουργήσει σήμερα κάτι τόσο πρωτοποριακό όσο το GTS πριν από 25 χρόνια. Στο business αυτό λέγεται historical record, στο marketing το λένε legacy και στην κοινωνιο-βιολογια το ονομάζουν «αταβισμό».

Εκτός από Μοτοσικλέτα με μεγάλο Μ,το NIKEN είναι επίσης μια Μεγάλη τεχνολογική αλήθεια με την αισθητική έννοια του όρου. Αλήθεια από τολμηρούς δημιουργούς, σχεδόν καλλιτέχνες του Autocad που όπως όλοι οι μεγάλοι δημιουργοί δαιμονίζονται να βρούνε την αλήθεια και μαρτυρούν γι’ αυτό.

Και τώρα πάμε στο NIKEN. Από όλα τα δυσάρεστα μακρο-οικονομικά στατιστικά που κατά καρούς δημοσιεύονται για την Ιαπωνία, υπάρχει ένα ιδιαίτερα χαρακτηριστικό νούμερο που πρέπει να θυμάσαι: $800 εκατομ. Αυτός είναι ο συνολικός όγκος συναλλαγών που εκτέλεσαν τα Venture Capitals στην Ιαπωνία του 2015. Σκέψου όμως ότι την ίδια περίοδο οι VCs στην Αμερική dealάρισαν $72 δις και στην Κίνα άλλα $49 δις, ενώ ακόμα και το μικροσκοπικό Ισραήλ εκτέλεσε 3πλάσιο όγκο συγκριτικά με την Ιαπωνία.

Κι αν ρωτήσεις γιατί έχει τόσο σημασία θα συνδέσω το χαρακτηριστικό νούμερο που πρέπει να θυμάσαι με ένα μοναδικό κοινωνικο-πολιτιστικό χαρακτηριστικό τους: οι Ιάπωνες φοβούνται την αποτυχία είτε πρόκειται για επενδυτικές κινήσεις είτε για προϊοντικές ιδέες. Στην Ιαπωνία, επιχειρηματικότητα και wannabe επιχειρηματίες είναι τόσο φοβισμένοι από την μηδενική ανοχή στην αποτυχία που το 55% απ’ όσους υποθετικά θα τολμούσαν να επιχειρήσουν τελικά θα έκαναν πίσω.

Και το ΝΙΚΕΝ, παρά το legacy της GTS, είναι πολύ τολμηρό με δύο θηριώδεις μπροστινούς τροχούς διαστάσεων Smart (15 ίντσες έκαστος), συνδεσμολογική πολυπλοκότητα με ωρολογο-ποιητικό complication τύπου Glashütte ή Audemars Piguet (τρόπος του λέγειν αυτό). Ένα τρίκυκλο, κατηγορία από μόνο του, που δεν προϋπάρχει και δεν έχει ιστορικότητα αλλά έχει πολλά «If-Then-Else» στο business model και ισοδυναμεί με ένα ισχυρό κοινωνικο-πολιτιστικό ρίσκο για το ιαπωνικό business culture.

Ένα τρίκυκλο, κατηγορία από μόνο του, που δεν προϋπάρχει και δεν έχει ιστορικότητα αλλά έχει πολλά «If-Then-Else» στο business model και ισοδυναμεί με ένα ισχυρό κοινωνικο-πολιτιστικό ρίσκο για το ιαπωνικό business culture.

Σκέψου το καλύτερα: δεν είμαστε στην Ιταλία της Piaggio και του MP3 ούτε στην επόμενη προβολή Transformers σε κάποιο «theater near you». Αντίθετα, βρισκόμαστε μπροστά σε μια επιτροπή «σοφών-πλην-συντηρητικών» Ιαπώνων που έχουν απέναντί τους μια ομάδα νεαρών Μηχανικών την ιδέα των οποίων υπερασπίζεται μόνον ένας: ο Αρχαιότερος – ηλικίας 35 ετών max. Δεν έχει απέναντί του τον προοδοευτικό Spielberg που κάνει παραγωγή, δεν μιλάνε για εικονικά Autobots ή Decepticons σε 3D Graphi-X και βεβαίως ούτε η ομάδα ούτε οι Επίτροποι θα έχουν δεύτερη ευκαιρία στην εταιρία. Και τι εικόνα βλέπουν…Ένα τρίκυκλο. Απλούστερα, ένα πιθανό ΧΑ-ΡΑ-ΚΙ-ΡΙ.

Εδώ ωστόσο θα αποκαλύψω κάτι που το λέω για πρώτη φορά. Στα χρόνια που πηγαινο-ερχόμουν Μέση Ανατολή, οδηγούσα στο Dubai ένα CAN-AM Spyder RS της Bombardier, ένα τρίκυκλο αυτοκίνητο δηλαδή. Αν κι οι περισσότεροι το θεωρούσαν «fun» Sport-touring/roadster ήταν μια «ridiculous» θλιβερή επιλογή για την οποία μετάνιωνα καθημερινά. Ο λόγος….Δεν έγερνε.

Το ΝΙΚΕΝ είναι Μοτοσικλέτα με μεγάλο Μ. Μοτοσικλέτα που στρίβει/γέρνει όπως όλα τα φυσιολογικά δίκυκλα, έχοντας την κεντρομόλο σύμμαχο και την φυγόκεντρο γειωμένη.

Άρα ήταν κάτι σαν γερμανική BMW με καλάθι που σηκωνόταν στις στροφές και τον Γερμανό SS που έγερνε λαμπάδα στο κέντρο της στροφής για να μην ανατραπεί. Παραπληγικό δίκυκλο χωρίς αίσθηση μοτοσικλέτας, ανάπηρο αυτοκίνητο με πλάτος minivan, ουρά dragster και παράπονο «γιατί να μην νοικιάσω κοντά σε στάση μετρό/λεωφορείου» αντί να έχουν «fun» οι άλλοι που με βλέπουν. Γιατί αυτοί γελούσαν με εμένα κι εγώ κρυβόμουν κάτω από το κράνος στους «37,2C Le Matin» και στους 47,8C l’apres midi.

Το ΝΙΚΕΝ είναι όμως Μοτοσικλέτα με μεγάλο Μ. Kι αν βρισκόμουν μπροστά στην ίδια επιτροπή αυτό θα ήταν το ένα από τα δύο επιχειρήματά μου για να υποστηρίξω την επένδυση: Μοτοσικλέτα που στρίβει/γέρνει όπως όλα τα φυσιολογικά δίκυκλα, έχοντας την κεντρομόλο σύμμαχο και την φυγόκεντρο γειωμένη. Μοτοσικλέτα με τρία σημεία επαφής στο δρόμο, μειωμένη επικινδυνότητα, αυξημένη ευστάθεια αλλά σίγουρα όχι CAN AM που γελάνε μαζί σου.

Και το ΝΙΚΕΝ είναι πολύ τολμηρό με δύο θηριώδεις μπροστινούς τροχούς διαστάσεων Smart – δηλαδή 15 ίντσες έκαστος.

Το δεύτερο επιχείρημά μου θα πήγαινε κάπως έτσι. Εκτός από Μοτοσικλέτα με μεγάλο Μ,το NIKEN είναι επίσης μια Μεγάλη τεχνολογική αλήθεια με την αισθητική έννοια του όρου. Αλήθεια από τολμηρούς δημιουργούς, σχεδόν καλλιτέχνες του Autocad που όπως όλοι οι μεγάλοι δημιουργοί δαιμονίζονται να βρούνε την αλήθεια και μαρτυρούν γι’ αυτό. Χρειάζονται πραγματικά φοβερή ενέργεια και βασανίζονται για κάτι καλό. Ακόμα κι αν ενίοτε οδηγούνται σε εμπορική αποτυχία.

Ποιος θαυμάζει το NIKEN; Πολλοί το θαυμάζουν, λίγοι όμως ικανοί μπορεί να αντιληφθούν την τεχνολογική του αλήθεια. Ποιοι; Όσοι ας πούμε συμπαθούν την γενναιότητα της ιαπωνικής επιτροπής και των εισηγητών της. Όσοι έχουν CAN AM. Όσοι σκέφτονταν να αναχωρήσουν από το μικροσκοπικό και πλέον γερασμένο MP3.

Πόσοι θα είναι αυτοί; Ελπίζω τόσοι ώστε να επιβεβαιώσου ότι το NIKE με Ν στο τέλος και το Μοτοσικλέτα με Μ μεγάλο βγήκε νικητής. Επανέρχομαι με οδικό test drive σε λίγες μέρες από Ελλάδα.

BFN – Bye For Now.

 

Διαβάστε ακόμα: Honda Monkey 2018, το Ζετάκι επιστρέφει

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Πιο δημοφιλή

Η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία και «μικρό αδερφάκι» της Toyota αφήνει για λίγο στην άκρη την άσφαλτο και δοκιμάζει την τύχη της στη θάλασσα, παρουσιάζοντας το πρώτο πολυτελές γιοτ της.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Υπήρχε μια αθώα εποχή που η Ελλάδα ήταν μόδα, η Ολυμπιακή Αεροπορία σέρβιρε χαβιάρι και ένας ευγενής και πολυτάλαντος Έλληνας συζητιόνταν στα παγκόσμια περιοδικά - βίβλους του στυλ. Το όνομα του το έχουμε όλοι ακουστά: Γιάννης Τσεκλένης. Η Μία Κόλλια τον συνάντησε με αφορμή μια αναδρομική του έκθεση στο "Φουγάρο" του Ναυπλίου, και ξεφύλλισαν μαζί το άλμπουμ της ζωής του.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Ένα παλιό σπίτι με παραδοσιακούς στάβλους στον Περίβολο της Σαντορίνης μετατράπηκε σε boutique hotel: 12 σουίτες που «απηχούν» τις αναμνήσεις της ιστορικής οικίας και του μοναδικού τοπίου, μέσα από μια ολιστική αρχιτεκτονική προσέγγιση.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Βέβαια δεν κοστίζει 2.5 εκατομμύρια ευρώ, ούτε πιάνει τα 420 χλμ. τελική ταχύτητα. Όμως κουβαλάει πίσω της όλη την αίγλη της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας - συν ένα εκατομύριο «τουβλάκια» LEGO.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Button to top

Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. περισσότερα

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Andro