«Δεν αρκεί να διαφημίζουμε αγρότες που κοιτάνε νοσταλγικά τη γη τους και πιάνουν το σιτάρι με τα ροζιασμένα χέρια τους. Χρειαζόμαστε μια στρατηγική που σταδιακά θα φέρει τα ελληνικά προϊόντα στη θέση που τους αξίζουν στις αγορές του κόσμου». Photo: NickChino/flickr

«Δεν αρκεί να διαφημίζουμε αγρότες που κοιτάνε νοσταλγικά τη γη τους και πιάνουν το σιτάρι με τα ροζιασμένα χέρια τους. Χρειαζόμαστε μια στρατηγική που σταδιακά θα φέρει τα ελληνικά προϊόντα στη θέση που τους αξίζουν στις αγορές του κόσμου». Photo: NickChino/flickr

Τον τελευταίο καιρό γίνεται λόγος για την αύξηση των εξαγωγών στα ελληνικά κηπευτικά. Και συ φαντάζεσαι ότι τα ελληνικά λαχανικά και φρούτα φιγουράρουν στα καλύτερα σουπερμάρκετ της Γερμανίας και της Αγγλίας. Κανείς δεν λέει ότι το 70% των εξαγωγών παίρνει το δρόμο για τη Βουλγαρία.

Οι Βούλγαροι έχουν αρχίσει τα τελευταία τρία χρόνια να χτίζουν ένα εκτεταμένο δίκτυο διανομής κηπευτικών και φρούτων στα Βαλκάνια, την Ευρώπη και την Ρωσία. Τα συσκευαστήρια που δουλεύουν για λογαριασμό μεγάλων ευρωπαϊκών ομίλων ξεπηδούν το ένα μετά το άλλο (σιγά μην έρθουν στην Ελλάδα για να έχουν συντελεστή αποσβέσεων 4%) και αργά αλλά σταθερά η Βουλγαρία αρχίζει να γίνεται το διακομιστικό κέντρο των Βαλκανίων. Έχουν καταλάβει ότι την δύναμη δεν τη διαθέτει αυτός που έχει το προϊόν, αλλά αυτός που έχει το δίκτυο.

«Κοροϊδεύουμε τα ισπανικά φρούτα ότι είναι σαν φελιζόλ. Ναι αλλά είναι παντού, και εσύ δεν είσαι πουθενά».

Εμείς ως κράτος αρκούμαστε στο να χαλάμε χιλιάδες ευρώ για να υπερπροβάλλουμε τις ελάχιστες νεοφυείς επιχειρήσεις της χώρας μας, οι περισσότερες από τις οποίες δεν έχουν καν την έδρα τους στην Ελλάδα, ενώ στην τελευταία Fruit Logistica (ίσως η σημαντικότερη έκθεση φρούτων και κηπευτικών στον κόσμο) είχαμε μηδαμινή παρουσία. Να σημειώσουμε ότι η Γκάνα είχε περίπου 500 τ.μ. περίπτερο και η Αίγυπτος, που σημειωτέον είναι σε εμπόλεμη κατάσταση, είχε αναλόγου μεγέθους παρουσία. Και μην ακούσω δικαιολογίες του τύπου «Δεν υπάρχουν λεφτά», γιατί με τα χρήματα που χαλάμε για μια μέση φιέστα του Δήμου Αθηναίων θα μπορούσαμε να έχουμε παρουσία σε όλες τις σημαντικές εκθέσεις τις Ευρώπης.

Γίνε αγρότης τώρα, είναι «in»: Άβολες αλήθειες

Όλοι υπερηφανεύονται για την ανωτερότητα των ελληνικών προϊόντων και σε μεγάλο βαθμό έχουν δίκιο. Τα αγαθά μας έχουν ένα πολύ σοβαρό συγκριτικό πλεονέκτημα, που μας το δίνουν οι πολύ καλές κλιματολογικές συνθήκες και η εδαφική ιδιαιτερότητα της χώρας μας. Κοροϊδεύουμε τα ισπανικά φρούτα ότι είναι σαν φελιζόλ. Ναι αλλά είναι παντού, και εσύ δεν είσαι πουθενά.

«Θέλουμε αγρότες επιχειρηματίες που να αντιλαμβάνονται την σημασία των δικτύων διανομής και να επενδύουν σε αυτά με τον ίδιο τρόπο που επενδύουν στη γη τους».

Πρέπει να καταλάβουμε ότι για να κάνουμε ένα βήμα μπροστά δεν αρκεί να διαφημίζουμε αγρότες που κοιτάνε νοσταλγικά τη γη τους και πιάνουν το σιτάρι με τα ροζιασμένα χέρια τους. Χρειαζόμαστε μια στρατηγική που σταδιακά θα φέρει τα ελληνικά προϊόντα στη θέση που τους αξίζουν στις αγορές του κόσμου. Θέλουμε αγρότες επιχειρηματίες που να αντιλαμβάνονται την σημασία των δικτύων διανομής και να επενδύουν σε αυτά με τον ίδιο τρόπο που επενδύουν στη γη τους. Αγρότες που, αντί να ευτελίζουν τα αγαθά τους πουλώντας τα σε νταλίκες στη μέση του δρόμου, θα «χτίζουν» το όνομά τους και θα τους προσθέτουν αξία.

Είναι δεδομένο ότι το κράτος είναι ανύπαρκτο, κι αυτό σημαίνει ότι η προσπάθεια που πρέπει να καταβάλουμε είναι πολύ μεγαλύτερη. Αν όμως δεν το κάνουμε, σε μια δεκαετία η αγροτική οικονομία της Ελλάδας θα είναι παρελθόν.

www.radiki.com

Ξανασκέψου την τροφή σου!

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top