Πρεμιέρα για τη φετινή σεζόν Formula 1 ως συνήθως, στο Grand Prix της Αυστραλίας, στη Μελβούρνη. Από αυτά που ξυπνάμε νωρίς… (photo credit ausmotive.com)

    Πολλά έχουν αλλάξει για το 2017. Τα ελαστικά, αλλά και τα ίδια τα αυτοκίνητα μεγάλωσαν, τα χρώματά τους είναι διαφορετικά, ενώ σχεδιάστηκαν και νέα αεροδυναμικά βοηθήματα. Στόχος, στα χαρτιά τουλάχιστον, είναι τα αυτοκίνητα να γίνουν ταχύτερα και απαιτητικότερα στην οδήγηση και το σπορ να γίνει ανταγωνιστικότερο και θεαματικότερο. Κοντός ψαλμός αλληλούια.

    Τα παραπάνω ωστόσο, σε συνδυασμό με την άσβεστη για πολλούς από εμάς όρεξη για ένα ακόμη πρωτάθλημα Formula 1, αποπροσανατολίζουν από ένα σοβαρότερο θέμα: πού (και γιατί) χάθηκαν οι χορηγοί;

    Χορηγοί όπως εκείνοι της παραδοσιακά πλουσιοπάροχα υποστηριζόμενης και πανίσχυρης κάποτε McLaren, για παράδειγμα, η οποία για πρώτη φορά είναι πρακτικά «γυμνή», χωρίς τους μεγάλους σπόνσορες (Marlboro, West, Vodafone) του παρελθόντος.

    Ακόμη και πολυπρωταθλητές χάνουν χορηγούς. Bye-bye Blackberry για τη Mercedes. Καλά που υπάρχει η Petronas – και τα πετροδολάρια. (photo credit express.co.uk)

    Ή της ελβετικής Sauber, που προσπαθεί να κρύψει την απουσία δικών της χορηγών προβάλλοντας, στα πλαϊνά των αυτοκινήτων της, τα 25α της γενέθλια. Άσε που πριν καν αρχίσει η σεζόν χάσαμε και μια ολόκληρη ομάδα, τη Manor Racing, που δεν μπόρεσε να βρει χορηγό ικανό να την κρατήσει ζωντανή.

    Όπως και να ‘χει, οι μέρες που τσιγαράδες και πετρελαιάδες έντυναν στα χρώματά τους μονοθέσια ολόκληρα και δισεκατομμυριούχοι «σφάζονταν» για τη δική τους προβολή σε γεμάτα πολύχρωμα αυτοκόλλητα αυτοκίνητα F1 είναι πλέον παρελθόν. Και δεν μιλάμε εδώ μόνο για τις δευτεροκλασάτες ομάδες, όχι.

    Διότι φαίνεται πως δεν αρκεί πλέον να κερδίζεις πρωταθλήματα χρονιά με χρονιά. Χρειάζεται να δίνεις μάχη και έξω από τις πίστες, αν όχι γην και ύδωρ, για να προσελκύεις χορηγούς. Εδώ κοτζάμ Mercedes κι έχασε ολόκληρη Blackberry από σημαντικό της υποστηρικτή, φανταστείτε άλλους…

    McLaren χωρίς κύριο χορηγό; Πού ακούστηκε; Πόσο να βοηθήσει ένα Johnnie; (photo credit eatsleepsport)

    Πού πήγαν όμως οι χορηγοί; Και γιατί πήγαν όπου πήγαν, αν πήγαν; «Η παγκόσμια ύφεση» είναι μια εύκολη απάντηση, αλλά όχι σωστή. Διότι, αφενός δεν είναι παγκόσμια (ποτέ δεν ήταν) και αφετέρου υπάρχουν brands (πάντα υπήρχαν, αν και όχι πάντα τα ίδια) που δεν αγγίζονται από υφέσεις, οικονομικοκοινωνικές κρίσεις και τέτοια πεζά.

    Όταν χάνεις πελάτες, διότι περί αυτού πρόκειται, χρειάζεται σίγουρα να ξαναδείς τι λεφτά ζητάς και γιατί τα ζητάς – εντάξει, και πώς τα ζητάς. Φαίνεται όμως πως οι περισσότερες ομάδες εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν τα προς πώληση χορηγικά τους «πακέτα» ως ποσοστά των εξόδων της χρονιάς, αντί για πραγματική, επιστρεφόμενη αξία για τους ίδιους τους χορηγούς.

    Πώς θα κατορθώσει το σπορ που παραμένει το αδιαφιλονίκητο απαύγασμα του λεγόμενου μηχανοκίνητου αθλητισμού να πείσει τα μεγάλα «ονόματα» να επιστρέψουν σ’ αυτό;

    Για παράδειγμα, αν μια μπροστινή πτέρυγα ενός μονοθεσίου F1 αντιπροσωπεύει ένα, ας πούμε, 3% του κόστους κατασκευής του (κόστος που εύκολα ξεπερνά τα $10 εκ., χωρίς να υπολογίζεται η εξέλιξη, επισκευή, πρόσθετοι κινητήρες, ανταλλακτικά κ.λπ. ), η ομάδα περιμένει να εισπράξει, σε χορηγία, το αντίστοιχο ποσό από όποιον χορηγό συμφωνήσει να προβληθεί εκεί.

    Τα 25α γενέθλια της Sauber στη θέση της Banco do Brasil που έφυγε μαζί με τον περυσινό (Βραζιλιάνο) οδηγό της, Felipe Nasr. (photo credit youtube)

    Ναι, αλλά οι χορηγοί σήμερα, ανησυχώντας και από τα μειούμενα ποσοστά τηλεθέασης, τα ψάχνουν αυτά περισσότερο από χτες. Και θεωρούν πως, με δεδομένο ότι τα κόστη αυξάνονται χωρίς ανάλογη αύξηση προβολής (προβολή που δεν είναι μάλιστα και καθημερινά εμφανής), η επιστρεφόμενη αξία μιας τέτοιας θέσης είναι πολύ μικρότερη από αυτό το 3%. Και είτε προσφέρουν σημαντικά λιγότερα χρήματα, είτε προτιμούν άλλες μορφές χορηγίας/προβολής.


    Διαβάστε ακόμα: Nico Rosberg, ένας 31χρονος συνταξιούχος Παγκόσμιος Πρωταθλητής


    Την (ηλεκτροκίνητη) Formula E, λόγου χάρη, της οποίας οι αγώνες, συνήθως μέσα σε μεγάλες πόλεις, τα «πράσινα διαπιστευτήρια» και, κυρίως, οι σημαντικά χαμηλότερες (προς το παρόν τουλάχιστον) χορηγικές απαιτήσεις, σε συνδυασμό με την αναπόφευκτη, ante portas ηλεκτροκίνητη αυτοκίνηση, είναι λογικό να συνιστούν εναλλακτική και ιδιαίτερα ελκυστική πρόταση.

    Οπότε; Τι μέλλει γενέσθαι; Πώς θα κατορθώσει το σπορ που παραμένει το αδιαφιλονίκητο απαύγασμα του λεγόμενου μηχανοκίνητου αθλητισμού να πείσει τα μεγάλα «ονόματα» να επιστρέψουν σ’ αυτό;

    Haas VF17. Όμορφη πλην γυμνή. Βέβαια, ο Gene Haas δεν έχει ανάγκη από χορηγούς. (photo credit ESPN)

    Να λοιπόν η πρώτη προτεραιότητα του ομίλου Liberty Media, που τρέχει απόφέτος το «υπό νέαν διεύθυνσιν, ανοίξαμε και σας περιμένουμε» μαγαζί. Οι διάδοχοι του Bernie Ecclestone στα ηνία της F1 φιλοδοξούν να ανεβάσουν τη δημοτικότητά της, επιμηκύνοντας, για αρχή, κάθε Grand Prix από σαββατοκύριακο σε ολόκληρη εβδομάδα περιφερειακών δρώμενων, διαβάζω.

    Σε κάθε περίπτωση, με νέα μυαλά και λεφτά στο τιμόνι του σπορ και σημαντικές αλλαγές στα ίδια τα αυτοκίνητα, οι προοπτικές για την F1, όσο κι αν αυτή εξακολουθεί να απειλείται από, ας πούμε, πιο πράσινες μορφές αυτοκίνησης και αγώνων, είναι θετικότερες απ’ όσο ήταν πέρυσι τέτοια εποχή. Ας κρατήσουμε αυτό.

    Το φετινό Πρωτάθλημα F1 αρχίζει αυτό το Σαββατοκύριακο, ως συνήθως με το GP Αυστραλίας, στην πίστα της Μελβούρνης.

     

    Διαβάστε ακόμα: Βασιλιάδες για τρία χρόνια

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Button to top