Θέλεις να αδυνατίσεις; Μάρσαρε!

Φίλε, το σώμα σου είναι σαν το αμάξι. Στο χέρι σου είναι να τρέχει ρολόι, ή να σε αφήνει κάθε τόσο. Τι πρέπει να κάνεις; Γι’ αυτό είναι εδώ ο μάστορας.

 
SPC_0643

«Πρέπει να γυμναστείς με τέτοιο τρόπο ώστε το σώμα σου να χρησιμοποιεί διαρκώς (όχι μόνο την ώρα που γυμνάζεσαι) όσο περισσότερο καύσιμο/λίπος γίνεται».

Προχτές, πέρασε από το συνεργείο ο Andreas 1980 και μου είπε: «Καλά τα λες, μάστορα, βάλε όμως στο πρόγραμμα και καμιά πρακτική συμβουλή για γυμναστική».

Φίλε, χωρίς να ακούσω τον κινητήρα, χωρίς να ανοίξω το καπό και χωρίς να οδηγήσω το αμάξι, πού να ξέρω τι ακριβώς χρειάζεται; Χωρίς να ξέρω τους στόχους που έχεις θέσει, είναι δύσκολο να δώσω πρακτικές συμβουλές. Αλλά, έτσι για να κάνουμε κουβέντα, θα υποθέσω ότι θέλεις να χάσεις βάρος και θα σου δώσω την πιο πρακτική συμβουλή που υπάρχει.

Λοιπόν, θέλεις να χάσεις βάρος; Δεν γίνεται να πηγαίνεις συνέχεια με πέμπτη και 80 χλμ. την ώρα! Πρέπει κάθε τόσο να σανιδώνεις το γκάζι, να μαρσάρεις, να φρενάρεις απότομα και να οδηγάς όσο πιο αντι-οικονομικά γίνεται.

Ας το κάνω λιανά: Κάθε τόσο γνωρίζω κάποιον ή ακούω για κάποιον που για να χάσει βάρος «αρχίζει τρέξιμο». Επειδή σε τούτη τη χώρα δροσιές και πράσινα πάρκα δεν έχουμε, εννιά φορές στις δέκα «τρέξιμο» σημαίνει ότι «τρέχω βαριεστημένος σε ένα κυλιόμενο διάδρομο, μέσα σε μία κλιματιζόμενη αίθουσα, βλέποντας μουσικά βίντεο στο MAD TV». Κι εγώ σου λέω, αδερφέ, ότι μπορείς να τρέχεις έτσι μέχρι να τελειώσουν τα βίντεο κλιπ του Σάκη Ρουβά στο MAD, και η κοιλίτσα να μένει εκεί και να σε κοιτάει απαθής, αμετακίνητη σαν το στοκάρισμα στο μπρος δεξί φτερό που δεν έχει βαφτεί ακόμη.

Το σπάω κι άλλο: Για να χάσεις βάρος πρέπει να χάσεις λίπος. Για να χαθεί το λίπος, πρέπει να το χρησιμοποιήσεις για καύσιμο (να το «κάψεις»). Άρα πρέπει να γυμναστείς με τέτοιο τρόπο ώστε το σώμα σου να χρησιμοποιεί διαρκώς (όχι μόνο την ώρα που γυμνάζεσαι) όσο περισσότερο καύσιμο γίνεται. Πες λοιπόν ότι σου δίνω ένα από αυτά τα καινούργια αυτοκίνητα, υψηλής τεχνολογίας, που κάνουν 2.500 χιλιόμετρα με ένα ντεπόζιτο βενζίνη, και σου λέω ότι θέλω να αδειάσεις το ντεπόζιτο όσο πιο γρήγορα γίνεται. Τι θα κάνεις; Θα βγεις στον αυτοκινητόδρομο και θα πηγαίνεις με πέμπτη και εκατό χιλιόμετρα την ώρα; Δεν νομίζω…

Δεν γίνεται να πηγαίνεις συνέχεια με πέμπτη και 80 χλμ. την ώρα! Πρέπει κάθε τόσο να σανιδώνεις το γκάζι, να μαρσάρεις, να φρενάρεις απότομα και να οδηγάς όσο πιο αντι-οικονομικά γίνεται.

Τέσσερα πράματα θα σου πω για το αργό τρέξιμο «μέχρι να πεθάνει ο Highlander» (γνωστό και ως μεγάλης διάρκειας αερόβια άσκηση χαμηλής έντασης):

1. Κατά τη διάρκειά του αργού τρεξίματος
το σώμα σου καίει κατά κύριο λόγο λίπος, αλλά καταναλώνει πολύ λίγη ενέργεια γενικώς – άρα λίπος μεν, αλλά λίγο.

2. Όσο πιο πολύ τρέχεις, τόσο το σώμα σου συνηθίζει, άρα καίει ακόμη λιγότερο καύσιμο (λίπος) στο χιλιόμετρο.

3. Άμα τρέχεις συχνά, το σώμα σου καταλαβαίνει ότι χρειάζεται λίπος συχνά, άρα… το αποθηκεύει!

4. Μετά το τέλος της προπόνησης ο μεταβολισμός επιβραδύνεται ξανά.

 

Άντε τώρα, αδερφέ, να σου πω και πώς θα ξοδεύεις περισσότερο καύσιμο. Άκου και πάρε τα μέτρα σου:

-Η προπόνηση αντίστασης (η γυμναστική με βάρη, δηλαδή) προκαλεί διάσπαση μυικών ιστών. Για την ανάπλασή τους απαιτείται πολλή ενέργεια –μετά την προπόνηση.

-Κατά την υψηλής έντασης αναερόβια άσκηση (αυτή που σε κάνει να λαχανιάζεις πάρα πολύ) το σώμα σου χρησιμοποιεί κατά κύριο λόγο υδατάνθρακες, όχι λίπος. Ωστόσο, η έντονη άσκηση σε αναγκάζει να κάνεις διαλείμματα κάθε τόσο και όσο ξεκουράζεσαι το σώμα καίει λίπος.

-Η υψηλής έντασης αναερόβια άσκηση «ανεβάζει το ρελαντί» (το μεταβολικό ρυθμό) του σώματός σου, άρα χρειάζεσαι περισσότερο καύσιμο όλες τις ώρες, όχι μόνο στην άσκηση.

 

ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΝΩ ΜΑΣΤΟΡΑ;

Λοιπόν, έχουμε και λέμε:

-Κάνε προπόνηση με βάρη δύο με τρεις φορές την εβδομάδα. Χρησιμοποίησε ασκήσεις σύνθετες που ενεργοποιούν πολλές μυικές ομάδες ταυτόχρονα (σκουότ, άρσεις θανάτου, όρθιες πιέσεις, έλξεις στο μονόζυγο κ.ά.)

-Κάνε υψηλής έντασης αναερόβια άσκηση άλλες τόσες φορές την εβδομάδα. Η προπόνησή σου πρέπει να είναι διαλειμματική (δουλεύεις σκληρά για 15-20 δευτερόλεπτα, ξεκουράζεσαι, ξαναρχίζεις κ.ο.κ), να σε κάνει να λαχανιάζεις πολύ, αλλά να μην σου προκαλεί τον παραμικρό πόνο στις αρθρώσεις κατά τη διάρκεια ή μετά το τέλος της προπόνησης. Για παράδειγμα, κάνε αιωρήσεις με kettlebell ή ημικαθίσματα χωρίς πρόσθετο βάρος. Πρώτα μαρσάρεις, μετά φρενάρεις: δούλεψε για 20 δευτερόλεπτα, ξεκουράσου για σαράντα, και συνέχισε έτσι για δέκα λεπτά. Πρόσθεσε έναν έξτρα γύρο (ένα λεπτό, δηλαδή) κάθε τρίτη προπόνηση. Σε δέκα λεπτά θα έχεις τελειώσει, αν έχεις δουλέψει αντρίκια θα έχουν μεγαλώσει οι τρίχες στο στήθος σου, το σώμα σου θα καίει παραπάνω κάυσιμο για κανένα εικοσιτετράωρο και θα έχεις γλιτώσει τα βίντεο κλιπ του Ρουβά –στείλε μου το ευχαριστήριο μήνυμά σου στο Andro.

-Μην τρως λιγότερο, τρώγε καλύτερα.

Τώρα που ξέρεις τι να κάνεις, βάλε μπρος. Προσοχή όμως: Αν είσαι παχύσαρκος (όχι απλώς υπέρβαρος), καπνίζεις σαν ταξί που καίει λάδια και έχεις να γυμναστείς από τότε που τα αμάξια ήταν δίχρονα, αυτή η γυμναστική μπορεί να μην είναι για σένα. Μίλα πρώτα με τον γιατρό σου!

 

Ο Σπύρος Κατσιγιάννης είναι ο ιδρυτής την προπονητικής μεθοδολογίας Dynamo Concepts για την διδασκαλία αθλητικών δεξιοτήτων και την βελτίωση της σωματικής απόδοσης.

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Πιο δημοφιλή

Το σπίτι του βρετανού ταξιδιωτικού συγγραφέα και της γυναίκας του αποδεικνύει περίτρανα πόσο αγάπησαν την Ελλάδα. Είναι ένας θύλακας αυθεντικής αρχοντιάς, λιτότητας και απαράμιλλης τεχνοτροπίας. Ανοιξε ξανά για το κοινό χάρη στη συνέργεια του Μουσείου Μπενάκη και του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος που το συντήρησαν και το ανακαίνισαν με περισσή λεπτότητα.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Τι είναι αυτό που κάνει τη ζωή με ένα κατοικίδιο, μια μεγάλη υπέροχη περιπέτεια; Ο σεφ και συνδημιουργός της Cookoovaya, Κλεομένης Ζουρνατζής, δίνει τη δική του απάντηση με τον αγαπημένο του σκύλο, Φάουστ. Ένα μεγαλειώδες πλάσμα με στιλπνό γκρίζο τρίχωμα και γαλάζια μάτια, ίσως το πιο αρχοντικό σκυλί που είδαμε φέτος το καλοκαίρι.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Η Κέρκυρα είναι η «μικρή Ρώμη» για τον Μιχαήλ Ανδρουλιδάκη: ιταλική και συνάμα αυθεντικά ελληνική. Οδηγώντας την DS3 Crossback από την Αθήνα στο νησί, ο φωτογράφος του Andro γοητεύτηκε τόσο από τις ιστορικές διαδρομές στην πόλη του Ιονίου όσο και από τις τεχνικές δυνατότητες της γαλλικής «θεάς» των δρόμων.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Ο Έλληνας φωτογράφος ταξίδεψε ως τη Γερμανία και κατέγραψε με την κάμερά του το σημερινό μητροπολιτικό Βερολίνο που μπορεί να σφύζει από ζωή, αλλά διατηρεί αναλλοίωτα και τα σημάδια των ιστορικών στιγμών από την Πτώση του Τείχους της Ντροπής, σαν σήμερα 9 Νοεμβρίου του 1989.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Button to top

Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. περισσότερα

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Andro