«Μόνο αφού απομυθοποιηθεί μπορεί η γυμναστική να επιτελέσει το ουσιαστικό έργο της»

Ο δάσκαλος των Ρωσικών πολεμικών τεχνών και δημοσιογράφος Βασίλης Σταματίου μοιράζεται μαζί μας τα fitness μυστικά του.

 

«Το STORM είναι ένα σύστημα μάχης και αυτοάμυνας βασισμένο στην σύγχρονη ρωσική πολεμική τέχνη».

Με τι ασχολείσαι;
Αυτό τον καιρό, freelance δημοσιογράφος και δάσκαλος πολεμικών τεχνών. Ασχολούμαι επίσης ερασιτεχνικά με την φωτογραφία και ημι-επαγγελματικά με τη μουσική.

Ποια πολεμική τέχνη διδάσκεις;
Ρωσική πολεμική τέχνη και αυτοάμυνα. Όλο μαζί, Ρωσικό Μαχητικό Σύστημα STORM. Ψάξτε μας στο YouTube και στο Facebook, έχουμε δικά μας κανάλι και σελίδα αντίστοιχα.

Τι ακριβώς είναι το STORM;
Ένα σύστημα μάχης και αυτοάμυνας βασισμένο στην σύγχρονη ρωσική πολεμική τέχνη (τη λέμε έτσι χάριν συντομίας, αφού έχει πολλά παρακλάδια και υπο-συστήματα με διάφορα ονόματα). Περιλαμβάνει πυγμαχία, κτυπήματα όλων των ειδών, αρκετή πάλη και ανατροπές, μάχη εδάφους και όπλα.

«Το dead lift είναι ίσως η πιο “αναβολική” άσκηση για όλο το σώμα. Σε κάνει να νιώθεις συμπαγής και δυνατός.».

Τι ώρα ξυπνάς;
Αργότερα απ΄ότι ίσως θα έπρεπε. Μεταξύ 10 και 11 το πρωί, καθότι αρκετά δραστήριος τις νυχτερινές ώρες.

Ποιο είναι το πρώτο πράγμα που κάνεις;
Ανοίγω το κινητό.

Τι τρως για πρωινό;
Μία μπανάνα, ένα κουλουράκι πορτοκαλιού και συμπληρώματα διατροφής (πολυβιταμίνες και Omega-3, ενίοτε και πρωτεΐνη – κρεατίνη, ανάλογα με το πρόγραμμα γυμναστικής που ακολουθώ).

Τι ημερήσιο πρόγραμμα γυμναστικής ακολουθείς;
Λόγω της φύσης των δραστηριοτήτων μου και του προγράμματος της σχολής, κάνω 3 ομαδικές προπονήσεις την εβδομάδα στην πολεμική τέχνη, και άλλες 2 με 3 ατομικές προπονήσεις στο σπίτι, που περιλαμβάνουν τεχνικές ασκήσεις μαχητικού τύπου, αλλά κυρίως γυμναστική ενδυνάμωσης, βάρη κλπ. Δεν κάνω ποτέ προπόνηση στη σχολή και ατομική προπόνηση την ίδια ημέρα (υπερβολικός φόρτος για το σώμα). Μία ή δύο ημέρες την εβδομάδα ξεκουράζομαι υποχρεωτικά.


Διαβάστε ακόμα: Ξεκίνησα crossfit για να τρώω χωρίς τύψεις


Υπάρχει κάποιο αξεσουάρ που δεν αποχωρίζεσαι στο γυμναστήριο;
Στον προσωπικό μου χώρο προπόνησης (δηλαδή ένα δωμάτιο στο σπίτι) τα δύο αξεσουάρ που δουλεύω περισσότερο είναι ο πυγμαχικός σάκος και η μπάρα για τα ελεύθερα βάρη. Θα μπορούσα να προπονούμαι επ’ άπειρον μόνο με αυτά τα δύο.

Γιατί προπόνηση στο σπίτι και όχι στο γυμναστήριο;
Πέραν του ότι οικονομικά συμφέρει, στο σπίτι δεν έχεις ζητήματα όπως πολυκοσμία, αναμονή για την χρήση του χώρου και των οργάνων, μουσική που δεν σου αρέσει, ενοχλητικούς τύπους κ.λ.π., ενώ στο σπίτι μπορείς να προσθέσεις και εργαλεία προπόνησης πιο εξειδικευμένα (ή και εξεζητημένα) που συνήθως δεν υπάρχουν στα κλασικά γυμναστήρια. Απαραίτητες προϋποθέσεις: οι σχετικές γνώσεις και η εμπειρία πάνω στα ζητήματα της προπόνησης ώστε να μην χρειάζεσαι γυμναστή, ο απαραίτητος χώρος στο σπίτι και, βέβαια, η αυτοπειθαρχία. Ευτυχώς διαθέτω και τα τρία, και την αυτοπειθαρχία ίσως περισσότερο από όλα τα άλλα.

«Δεν μου αρέσει καθόλου το σκουότ. Σπουδαία άσκηση, αλλά ανέκαθεν με ζόριζε».

Πώς διατηρείς σταθερό το σωματικό σου βάρος;
Λόγω σουλουπιού και σωματικής κατασκευής, αλλά και ηλικίας, έχω λίγα κιλά παραπάνω, τα οποία όμως παραμένουν σταθερά εδώ και αρκετά χρόνια, λόγω αντίστοιχα σταθερών συνηθειών. Από την άλλη, η διατήρηση σταθερού σωματικού βάρους μπορεί να μην είναι πάντα το ζητούμενο, π.χ. όταν κάνεις πολλή γυμναστική με βάρη η τάση είναι να πάρεις κιλά, λόγω δημιουργίας μυικής μάζας, ιδίως αν παίρνεις και συγκεκριμένα συμπληρώματα (π.χ. κρεατίνη) που κάνουν και κάποια κατακράτηση υγρών. Όταν λοιπόν περνάω περίοδο προπόνησης υπερτροφίας συνήθως παίρνω 1-2 κιλά, μετά από κάποιους μήνες περνάω σε άλλο κύκλο και ίσως τα χάσω, ή κρατήσω τα μισά, ή μείνω στα ίδια κιλά αλλά με περισσότερη μυική μάζα. Οπότε, ανάλογα με τις ανάγκες του καθένα, η διατήρηση σταθερού σωματικού βάρους μπορεί να είναι αλλά και να μην είναι το ζητούμενο. Εφόσον κάποιος δεν έχει συγκεκριμένο λόγο, θα έλεγα να μην είναι εμμονικός με τα κιλά του και να επικεντρωθεί στους σκοπούς της προπόνησης του καθεαυτούς (π.χ. δύναμη, υπερτροφία, ταχύτητα-έκρηξη, conditioning κλπ) και προσέχοντας βέβαια την διατροφή του, να αφήσει το βάρος του να προσαρμοστεί ανάλογα.

Πες μας μια διατροφική «γουρουνιά» που επιτρέπεις στον εαυτό σου.
Το διατροφικό μου πρόγραμμα δεν είναι ιδιαίτερα αυστηρό, όμως από φυσικού μου δεν τρώω μεγάλες ποσότητες, δεν τρώω σχεδόν ποτέ τηγανητά, σάλτσες κλπ (δεν ξέρω καν να τα φτιάχνω), δεν έχω ιδιαίτερη συμπάθεια στα γλυκά και σχετικά σπάνια φτιάχνω ζυμαρικά. Που και που όμως «καθαρίζω» μία πίτσα μόνος μου, και επίσης επιτρέπω στον εαυτό μου να πίνει τα ποτάκια του και τα κρασάκια του, που έχουν τα άτιμα τρελές θερμίδες. Με αυτά και με τα άλλα, όμως, ισορροπώ.

Ποια άσκηση μισείς;
Το σκουότ. Σπουδαία άσκηση, αλλά ανέκαθεν με ζόριζε.

Ποια άσκηση λατρεύεις;
Το dead lift, παρ’ ότι θέλει προσοχή. Είναι ίσως η πιο «αναβολική» άσκηση για όλο το σώμα. Σε κάνει να νιώθεις συμπαγής και δυνατός.

«Τα δύο αξεσουάρ που δουλεύω περισσότερο είναι ο πυγμαχικός σάκος και η μπάρα για τα ελεύθερα βάρη. Θα μπορούσα να προπονούμαι επ’ άπειρον μόνο με αυτά τα δύο».

Ποιο είναι το νόημα που αντλείς από τη σωματική προσπάθεια, αυτό που σε εμπνέει να συνεχίζεις;
Μεγαλώνοντας, η αγάπη για την άσκηση και για το ίδιο το σώμα αποκτά την δική της αυταξία, είναι δηλαδή ένας τρόπος για να διαπραγματευτείς την σχέση σου με τον χρόνο, και αφορά περισσότερο την εικόνα που έχεις εσύ για τον εαυτό σου, ως μέρος μίας ευρύτερης κοσμοθεωρίας, και λιγότερο το απλό ναρκισσιστικό κομμάτι του πως σε βλέπουν οι άλλοι (που συνήθως κυριαρχεί στις μικρότερες ηλικίες). Η σχέση με την γυμναστική, δηλαδή, σταματά να ετεροπροσδιορίζεται και γίνεται βαθύτερη, μακροπρόθεσμη, υπαρξιακή, σχεδόν ταυτοτική.

Πώς διατηρείς την αντοχή σου; Προτιμάς το τρέξιμο, το κολύμπι ή το ποδήλατο;
Τίποτα από αυτά, χωρίς να σημαίνει ότι δεν πιστεύω στην χρησιμότητα τους (ίσα ίσα). Δουλεύω κυρίως στον πυγμαχικό σάκο, κάνω σκιαμαχία και στην σχολή παλεύω (μία δραστηριότητα που καταναλώνει ενέργεια και αέρα σε απίστευτους ρυθμούς). Αν έκανα, πάντως, κάτι από τα ανωτέρω τρία θα επέλεγα το κολύμπι, με δεύτερο επιλαχών το ποδήλατο. Ομολογώ ότι δεν συμπαθώ γενικά το τρέξιμο, και πιστεύω πως από μία ηλικία και μετά, είναι πιθανώς αντιπαραγωγικό. Επίσης είμαι της γνώμης πως τα ομαδικά σπορ (ποδόσφαιρο, μπάσκετ κλπ) καλό είναι να αποφεύγονται μετά τα 40, γιατί η πιθανότητα σοβαρών τραυματισμών αυξάνεται κατακόρυφα.


Διαβάστε ακόμα: «Μέσα από την προπόνηση νιώθω ότι αγγίζω την ευτυχία»


Πώς δυναμώνεις τους μυς σου; Προτιμάς όργανα, βάρη ή ελεύθερες ασκήσεις αντίστασης;
Κάνω ελεύθερα βάρη με ιερή προσήλωση και τα θεωρώ μακράν τον αποτελεσματικότερο τρόπο ενδυνάμωσης. Δουλεύω πολύ με την κλασική μπάρα και το πρόγραμμα μου περιστρέφεται (τον περισσότερο καιρό) γύρω από τρεις βασικές ασκήσεις: το dead lift, τις πιέσεις στο πάτωμα (είναι σαν τις πιέσεις πάγκου, αλλά τις εκτελείς ξαπλωμένος στο πάτωμα – είναι λίγο πιο δύσκολες από τον κλασικό πάγκο) και τις κλασικές πιέσεις ώμων, γνωστές και ως στρατιωτικές πιέσεις. Με ακόμα ιερότερη προσήλωση κάνω planks (σανίδες), όρθιες ρωσικές περιστροφές (standing russian twists – κρατώντας ένα kettlebell 20 ή 24 κιλών), καθώς και ρόδα κοιλιακών. Παλιότερα έκανα και αρκετά push ups, αλλά τώρα πλέον σπάνια, καθώς βαριέμαι τις άπειρες επαναλήψεις και η ίδια περίπου κίνηση με μπάρα στο πάτωμα (πιέσεις), προπονεί πιο αποτελεσματικά τους μύες, με λιγότερες επαναλήψεις και πολύ περισσότερο βάρος. Συμπληρωματικά, δουλεύω κάποιες ασκήσεις με λάστιχα, και κάποιες ακόμα με kettlebells, που επίσης θεωρώ ένα εξαιρετικό προπονητικό εργαλείο. Γενικώς, είμαι old school, πιστεύω στη μασίφ δύναμη, και μου αρέσει να δουλεύω με βαριά αντικείμενα όλων των ειδών, ενώ απεχθάνομαι τα όργανα (εκτός από τα μουσικά).

«Στην προπόνηση παίζει πάντα rock, με ισχυρές τάσεις προς το hard rock, καθότι είμαστε old school. Προπόνηση χωρίς μουσική, απλώς δεν υφίσταται ως έννοια».

Squat ή pushups; Τι θα ήθελες να είναι ευκολότερο;
Το squat, σίγουρα. Τα pushups για τους άνδρες (οφείλουν να) είναι πολύ εύκολα.

Πώς διατηρείς την ελαστικότητα των μυών σου; Ποιες είναι οι «μυστικές» σου διατάσεις;
Τα τελευταία 11 χρόνια κάνω εμμονικά ένα πρόγραμμα ασκήσεων εύρους κίνησης των αρθρώσεων που έρχεται από την παραδοσιακή ρωσική γυμναστική “Ζdorovye” και αυτό το ασκησιολόγιο λειτουργεί τόσο ως προπόνηση κινητικών δεξιοτήτων όσο και ως καθαρό ζέσταμα των μυών και των αρθρώσεων. Είναι κυρίως ασκήσεις κίνησης (όχι απλώς διατατικές) και δουλεύουν το εύρος κίνησης των αρθρώσεων, μία προς μία. Κατά την άποψη μου, είναι ευεργετικές.

Ακούς μουσική όταν γυμνάζεσαι, και ποια;
Εκτός προπόνησης έχω μία ευρύτατη γκάμα από ακούσματα και μεγάλη δισκοθήκη, καθώς και μία βαθιά εξειδίκευση (τη λατινομερικάνικη μουσική), αλλά στην προπόνηση παίζει πάντα rock, με ισχυρές τάσεις προς το hard rock, καθότι είμαστε old school και φαινόμαστε. Προπόνηση χωρίς μουσική, απλώς δεν υφίσταται ως έννοια.

«Δεν καπνίζω, κοιμάμαι τουλάχιστον 7 ώρες την ημέρα, κάνω πράγματα με το σώμα και το μυαλό που απελευθερώνουν ενδορφίνες».

Ποιο είναι το αγαπημένο σου σπορ και πώς το έχεις εντάξει στο πρόγραμμά σου;
Όπως προείπα, το άλλο σκέλος της αθλητικής μου δραστηριότητας είναι η πολεμική τέχνη, η οποία καταλαμβάνει συνήθως τη μισή μου ατομική προπόνηση. Ανάλογα με την ημέρα, μπορεί να είναι δουλειά στον σάκο ή το BOB (σάκος-ανδρείκελο), προπόνηση δεξιοτήτων, προπόνηση κίνησης και βηματισμών, ασκήσεις ροής ή δουλειά με την παλαιστική κούκλα, που ζυγίζει 45 κιλά νεκρού βάρους και μετά από λίγο πραγματικά σε ξεθεώνει. Κάποιες από τις ασκήσεις είναι χαρακτηριστικές της ρωσικής πολεμικής τέχνης, αλλά αρκετές είναι «οικουμενικές» και τις συναντάμε στην προπόνηση όλων σχεδόν των πολεμικών τεχνών και μαχητικών σπορ. Παλιότερα δούλευα με αρκετή ένταση, αλλά τα τελευταία χρόνια έχω επικεντρωθεί στο τεχνικό κομμάτι, καθώς και στα κινητικά concepts, μία προσέγγιση που πάει μαζί με την ωριμότητα αλλά και την κατανόηση της σημασίας του νευρομυϊκού συντονισμού και της συνεχούς ροής, σε αντιδιαστολή με την αδρεναλίνη και την διαρκή έκρηξη και δύναμη που χαρακτηρίζει τη νοοτροπία στις πολεμικές τέχνες όταν οι ασκούμενοι είναι πιο νέοι, αλλά και με λιγότερη εμπειρία.

Ποια είναι η συμβουλή σου για κάποιον που θέλει να αλλάξει τον τρόπο ζωής του αλλά τον «πνίγει» η αμείλικτη καθημερινότητα;
Κατ΄αρχήν να ξεκινήσει προπόνηση, και κατόπιν να επιμείνει στο άχαρο εκείνο διάστημα που περνάει η πρώτη έξαψη και έρχονται οι αναμενόμενες μικρο-απογοητεύσεις («γυμνάζομαι 3 μήνες και δεν έχω δει καμία διαφορά, καλύτερα να τα παρατήσω και απλώς να κάνω δίαιτα!»), ώσπου αφενός η αντίληψη του τι είναι η γυμναστική να ωριμάσει μέσα του, αφετέρου η προπόνηση να γίνει σιγά-σιγά μέρος της καθημερινότητας του, τόσο φυσική και απαραίτητη όσο το φαγητό, η βόλτα, η τηλεόραση, η κοινωνικότητα και οι άλλες ασχολίες μίας «νορμάλ ζωής». Μόνο αφού κανονικοποιηθεί (και επομένως απομυθοποιηθεί) μπορεί η γυμναστική να επιτελέσει το ουσιαστικό έργο της.

Ποια τρία πράγματα, εκτός από την άσκηση και τη διατροφή, καθορίζουν την ποιότητα της ζωής σου;
Δεν καπνίζω, κοιμάμαι τουλάχιστον 7 ώρες την ημέρα, κάνω πράγματα με το σώμα και το μυαλό που απελευθερώνουν ενδορφίνες.

 

Διαβάστε ακόμα: Personal training – Μόδα ήταν και πέρασε;

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Πιο δημοφιλή του μήνα

Ο αρχισυντάκτης του Andro Φροίξος Φυντανίδης μας πάει μια βόλτα στη Μεσσηνιακή Μάνη και σε αυτή την περιοχή, που αν ήταν γυναίκα θα ήταν και ο μεγάλος του έρωτας.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή Andro Ο Άνδρας από την αρχή

O διαιτολόγος-διατροφολόγος Δρ. Αναστάσιος Παπαλαζάρου γράφει για την πάθηση που ταλαιπωρεί περισσότερους από 700 εκ. ανθρώπους στον πλανήτη, αλλά και για μια ολόκληρη βιομηχανία που «θρέφεται» από την ευκολοπιστία των απανταχού υπέρβαρων.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Βλέπουμε τις διατροφικές διαταραχές μέσα από την ανδρική σκοπιά, με τη βοήθεια του ψυχίατρου-ψυχοθεραπευτή Δημήτρη Παπαδημητριάδη.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Μάλιστα στην 20η θέση βρίσκουμε το ιστορικό Elounda Beach Hotel & Villas της Κρήτης, το πρώτο resort αυτού του επιπέδου στη χώρα μας που κτίστηκε το 1971.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Button to top

Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. περισσότερα

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Andro