O Μεσογαίας δεν είναι μια τυχαία περίπτωση. Σπούδασε Φυσική στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης με άριστα. Συνέχισε τις μεταπτυχιακές σπουδές του στην Αστροφυσική (Πανεπιστήμιο Harvard) και βρέθηκε στη ΝΑSA για περισσότερο από έναν χρόνο.

H αρχική απόφαση της Ιεράς Συνόδου, όμοια με του Πόντιου Πιλάτου, να μην προτρέψει τους πιστούς να απέχουν από τη Θεία Κοινωνία, σχολιάστηκε ποικιλοτρόπως. Όχι άδικα. Θα περίμενε κανείς από τους ιεράρχες να αποβάλουν, αυτές τις δύσκολες ώρες, τον μανδύα του δογματισμού και να σκεφτούν περισσότερο ορθολογικά.

Εντούτοις, η δημόσια δήλωση του Κυριάκου Μητσοτάκη που τάχθηκε υπέρ της επιστήμης φαίνεται πως μπορεί να αλλάξει τα δεδομένα. Ηδη, εκκλησιαστικοί κύκλοι σημείωναν πως ο Ιερώνυμος θα ακολουθήσει, τελικά, τις προσταγές της πολιτείας.

Το ερώτημα, ωστόσο, παραμένει. Χρειαζόταν να υπάρξει η τοποθέτηση του πρωθυπουργού για να σκεφτεί η επίσημη Εκκλησία το προφανές; Επιπροσθέτως, είναι όλοι οι ιεράρχες προσκολλημένοι στο γράμμα του δόγματος και αδυνατούν να δουν τη συνολική εικόνα της κοινωνίας (άρα, και το πνεύμα των λόγων του Χριστού);

«Οι πιστοί προτρέπονται να υποκαθιστούν τις κοινές προσευχές με εντονότερη ατομική προσευχή, κάτι που δεν αποτελεί επιπόλαια καινοτομία», αναφέρει ο Μεσογαίας.

Η τοποθέτηση του Μητροπολίτη Μεσογαίας και Λαυρεωτικής, Νικόλαου δείχνει πως εντός της Ιεράς Συνόδου υπάρχουν και θρησκευτικοί ταγοί που είναι σε θέση να σκέφτονται και πιο σφαιρικά. Ανέφερε χαρακτηριστικάστην εγκύκλιό του: «Οι ακολουθίες των Χαιρετισμών (Παρασκευές 13, 20 και 27 Μαρτίου) συνιστάται είτε να μην τελούνται ή να τελούνται σε μικρά παρεκκλήσια ή κατά την κρίση των ιερέων. Δεν θα τελεσθούν οι Κατανυκτικοί Εσπερινοί των Κυριακών, της Β΄ Νηστειών (15 Μαρτίου), της Σταυροπροσκυνήσεως (22 Μαρτίου) και της Δ΄ Νηστειών (29 Μαρτίου), συμπεριλαμβανομένων κυρίως αυτών στους οποίους επρόκειτο να χοροστατήσει ο Μητροπολίτης. Οι πιστοί προτρέπονται να υποκαθιστούν τις κοινές προσευχές με εντονότερη ατομική προσευχή, κάτι που δεν αποτελεί επιπόλαια καινοτομία, αλλά είναι απόλυτα συμβατό και με την παράδοση της Εκκλησίας μας, μάλιστα την μοναστηριακή».

Αυτή η τοποθέτηση δείχνει πως κινείται εκτός της επίσημης γραμμής της Ιεράς Συνόδου. Πάνω από όλα, όμως, αντικρούει -εν τοις πράγμασι- την άποψη πολλών ότι όλοι οι ιεράρχες τελούν υπό το καθεστώς μιας παγιωμένης άποψης για τον κόσμο που δεν επιτρέπει να εισχωρήσει στον πυρήνα της σκέψης τους η πραγματικότητα.

Βέβαια, ο Μεσογαίας δεν είναι μια τυχαία περίπτωση. Eίναι ένας άνθρωπος που από τα νιάτα του ακόμη ενδιαφέρθηκε έντονα για τις θετικές επιστήμες. Συγκεκριμένα, σπούδασε Φυσική στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης με άριστα. Μετά την συμπλήρωση των στρατιωτικών του υποχρεώσεων, συνέχισε τις μεταπτυχιακές σπουδές του στην Αστροφυσική (Πανεπιστήμιο Harvard) και βρέθηκε στη ΝΑSA για περισσότερο από έναν χρόνο. Σπούδασε, επίσης, Μηχανολογία και Βιοϊατρική Τεχνολογία (Τεχνολογικό Ινστιτούτο της Μασαχουσέτης, ΜΙΤ).

Ακολούθως και παράλληλα προς την επιστημονική του έρευνα σπούδασε την επιστήμη της Θεολογίας στη Θεολογική Σχολή του Τιμίου Σταυρού στη Βοστόνη, από όπου και έλαβε τους τίτλους Master of Theological Studies και Master of Theology. Δίδαξε στα Πανεπιστήμια του Harvard και του M.I.T., στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Κρήτης και στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών.

«Η Θεολογία δεν πολεμά την επιστήμη. Κάθε άλλο. Όπως λέγει η Αγία Γραφή, η επιστήμη είναι δώρο του Θεού στον άνθρωπο», είχε δηλώσει σε παλαιότερη συνέντευξή του.

Η κοινωνική δράση της Μητρόπολής του είναι σημαντική (σαφώς, δεν είναι η μόνη) και αξίζει να σημειωθεί. Συγκεκριμένα προσέφερε πλήρη εξοπλισμό στη Μονάδα Ανάνηψης Καρδιοχειρουργημένων Ασθενών του Νοσοκομείου «Ευαγγελισμός» και συχνά προσφέρει χορηγίες σε νοσοκομειακές μονάδες (Αγγειοχειρουργική, Αρεταίειο Νοσοκομείο Αθήνας).

Σημαντική συνεισφορά είναι και η Μονάδα Ανακουφιστικής Φροντίδας Γαλιλαία που αποτελεί το μοναδικό κέντρο ανακούφισης ενήλικων ασθενών με καρκίνο στην Ελλάδα. Να σημειωθεί πως παρέχει υπηρεσίες εντελώς δωρεάν και ιδρύθηκε από την Ιερά Μητρόπολη Μεσογαίας και Λαυρεωτικής τον Μάρτιο του 2010 με πρωτοβουλία του Μητροπολίτη Νικόλαου.

Είναι φανερό πως έχουμε να κάνουμε με έναν ιερέα που πέραν των «τυπικών» υποχρεώσεών που εκπορεύονται από τη θέση του, έχει μια διαφορετική πρόσληψη του κόσμου. Αν θα πρέπει να γίνει το παράδειγμα και για άλλους μητροπολίτες; Ούτε λόγος.

Πόσοι σαν κι αυτόν έχουν ταχθεί αναφανδόν υπέρ της επιστήμης; Σε παλαιότερη συνέντευξή του στο «Εθνος» είχε πει: «Σίγουρα η Θεολογία δεν πολεμά την επιστήμη. Κάθε άλλο. Όπως λέγει η Αγία Γραφή, η επιστήμη είναι δώρο του Θεού στον άνθρωπο».

Μάλιστα, στην ίδια συνέντευξη δεν είναι διστάσει να μιλήσει ακόμη και για τον Στίβεν Χόκινγκ: «Ο Στίβεν Χόκινγκ για μένα είναι ένα πρόσωπο πολύ συμπαθές για το δράμα του, ιδιοφυές για τα επιτεύγματά του και αξιοθαύμαστο για την υπομονή του. Εισήλθε μέσα σε χώρους υπερβολικής αφαίρεσης, πολύ δυσπρόσιτους για τον ανθρώπινο νου, μέσα από τόσο αντίξοες προϋποθέσεις. Επιπρόσθετα, μου ήταν συμπαθής και για την πάλη του με την αναζήτηση του Θεού. Οπως και στην επιστήμη του, ήταν διαρκώς ταλαντευόμενος και αυτοαναιρούμενος και στην πίστη του. Ετσι κατά καιρούς εκφράστηκε και ως πιστός και ως άθεος. Η πίστη δεν είναι κάτι αυτονόητο. (…) Νομίζω ότι ήταν ένας πιστός άθεος».

 

Διαβάστε ακόμα, πατήρ Φιλόθεος Φάρος: «Τα άμφια των δεσποτάδων δεν έχουν σχέση με τον Χριστό που περπατούσε ξυπόλητος».

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top