Ο ορισμός του μαλάκα

Ποιος είναι ο ακριβής ορισμός του μαλάκα; Τι τον καθιστά τέτοιο και τι τον διαχωρίζει από κάποιον άλλον; Μπορεί να το θεωρούμε αυτονόητο, αλλά δεν είναι και τόσο. Ο αγαπημένος μας διαφημιστής βάζει τα πράγματα σε μια σειρά. Και τον μαλάκα στη θέση του.

 

Ο Θοδωρής Τσεκούρας στη Ρώμη, προσπαθώντας ανεπιτυχώς να κάνει το μαλάκα, με σβηστό τσιγάρο, κάτω από την απαγορευτική ένδειξη.

Από μικρός είχα μια έγνοια: να μη γίνω μαλάκας. Μεγαλώνοντας απέφευγα πάντα να κάνω κάτι που θα με εξέθετε έστω και στο παραμικρό ενδεχόμενο να χαρακτηριστώ ως μαλάκας από οποιονδήποτε. Σε βαθμό μανίας πρόσεχα να μην πάρω τη σειρά των άλλων στην ουρά, να μην μπω σφήνα μπροστά σε κάποιο οδηγό, να είμαι ευγενικός με όλους. Οι συνομιλίες μου με εκπροσώπους τηλεφωνίας που με καλούν την ώρα που κοιμίζω το μωρό θα μπορούσαν να αποτελούν υλικό για σύντομα σεμινάρια αυτοελέγχου.

Ωστόσο, κάποια στιγμή κατάλαβα ότι η προσπάθειά μου ήταν μάταιη. Ό,τι και να κάνεις, όσο και να προσπαθήσεις, δεν μπορείς να μην είσαι μαλάκας. Θα σας εξηγήσω το σκεπτικό μου και θα με νιώσετε. Τον καημένο το μαλάκα. Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Τι σημαίνει μαλάκας; Ποια στοιχεία του χαρακτήρα σου ή ποιες συμπεριφορές ενδέχεται να σε κάνουν να χαρακτηριστείς τελικά μαλάκας; Πώς μπορούμε να τις αποφεύγουμε;

Αν θα έπρεπε να είμαι μαλάκας, θα προτιμούσα να είμαι μαλάκας-κάθαρμα παρά μαλάκας-κορόιδο.

Ο Guy Kawasaki έλεγε ότι, σε ένα γραφείο, το ποιος είναι καλός είναι πάντα συζητήσιμο. Για το ποιος είναι μαλάκας συμφωνούν όλοι. Άρα σε ένα βαθμό όλοι έχουμε ξεκάθαρο στο μυαλό μας τι είναι ένας μαλάκας. Το καταλαβαίνουμε αυθόρμητα. Κάποιες φορές μάλιστα είμαστε τόσο σίγουροι που το φωνάζουμε από το παράθυρο του αυτοκινήτου μας για να ενισχύσουμε ανιδιοτελώς την αυτογνωσία των άλλων οδηγών. Αλλά αυτό δεν αρκεί. Χρειαζόμαστε έναν ξεκάθαρο ορισμό. Το λεξικό του Mπαμπινιώτη δίνει τέσσερις. Ας τους δούμε έναν-έναν.

Πρώτος είναι αυτός που αυνανίζεται. Δυστυχώς αυτή η έννοια του μαλάκα έχει βγάλει κακό όνομα στον αυνανισμό. Μαλακία. Ο αυνανισμός είναι κάτι το υπέροχο. Είναι κάτι που θα έπρεπε να ενθαρρύνεται. Το να κάνεις σεξ χωρίς να ενοχλείς κανένα! Τι πιο ευγενές; Ο αυνανιστής δεν θα έπρεπε να λέγεται μαλάκας. Θα έπρεπε να λέγεται κουλ τύπος. Σε αγαπάμε αυνανιστή. Ίσως όχι όπως αγαπάς τον εαυτό σου αλλά σε αγαπάμε.

Οπότε αγνοούμε αυτό τον ορισμό. Ο άλλος ορισμός είναι η προσφώνηση ως ένδειξη οικειότητας και αδερφοσύνης. Όπως στη φράση “Μαλάκα μου, τι ψηφίσαμε;” Και εδώ δεν αξίζει να πούμε κάτι γιατί σε αυτή της τη μορφή η λέξη δεν έχει τίποτα το προσβλητικό.

Οι υπόλοιποι ορισμοί έχουν ενδιαφέρον γιατί προσδιορίζουν ένα φάσμα. Από τη μία μεριά είναι ο μαλάκας-κάθαρμα και από την άλλη είναι ο μαλάκας-κορόιδο. Αρχικά, σκέφτομαι ότι αν θα έπρεπε να είμαι μαλάκας, θα προτιμούσα να είμαι μαλάκας-κάθαρμα παρά μαλάκας-κορόιδο. Όμως δεν θα συμβιβαστώ. Δεν θέλω να είμαι κανενός είδους μαλάκας. Τουλάχιστον εν γνώσει μου. Γιατί ο χειρότερος άνθρωπος που μπορεί να σε πει μαλάκα είναι ο εαυτός σου.

Εδώ όμως είναι το πρόβλημα. Δεν είναι μόνο ότι ο ορισμός παραμένει αφηρημένος. Το θέμα είναι ότι για τον κάθε άνθρωπο σημαίνει κάτι διαφορετικό. Καθώς ο μαλάκας ορίζεται από τη συμπεριφορά του, οι συμπεριφορές αξιολογούνται διαφορετικά. Αν για εμένα το να καπνίζει ένας υπουργός, δημόσια, σε χώρο που απαγορεύεται, τον καθιστά μαλάκα, για άλλους, ενδεχομένως, τον καθιστά μάγκα. Βέβαια, όσοι το πιστεύουν αυτό για εμένα είναι μαλάκες αλλά, λογικά κι εγώ είμαι μαλάκας για αυτούς. Τίμιο και συμμετρικό.

Γι αυτό, θα αποπειραθώ εδώ να δώσω έναν ορισμό του μαλάκα που καλύπτει κάθε περίπτωση. Τον απόλυτο ορισμό του μαλάκα: μαλάκας είναι αυτός για τον οποίο είναι αυτονόητο, αυτό που για εσένα είναι αδιανόητο. Δεν είναι καθεαυτό η πράξη του να καπνίζει στο δημόσιο χώρο που τον κάνει, για εμένα, μαλάκα. Είναι η άνεση με την οποία το κάνει. Είναι η απαξία απέναντι σε κάτι που εγώ θεωρώ βασικό θεμέλιο λειτουργίας της κοινωνίας μας: το νόμο. Είναι ότι για εκείνον είναι αυτονόητο ενώ για εμένα αδιανόητο.

Είναι αδύνατο τελικά να μην είσαι μαλάκας, έστω για κάποιους.

Όμως αυτός ο ορισμός είναι που αποκαλύπτει πως είναι αδύνατο τελικά να μην είσαι μαλάκας, έστω για κάποιους. Ό,τι και να κάνεις, όσο και αν προσπαθήσεις, πάντα κάπου, κάποιος θα σε θεωρεί μαλάκα. Γι αυτό καλύτερα να ξεπεράσουμε την αγωνία του να μας πούνε μαλάκα. Αυτό τι σημαίνει όμως; Είμαστε όλοι μαλάκες και δεν τρέχει τίποτα; Αντιθέτως. Το “όλοι είναι ίδιοι” είναι προπαγάνδα που διαδίδουν οι μαλάκες.

Αν υπάρχει μια πηγή προβλημάτων στη σημερινή κοινωνία είναι η απουσία μια ευρείας αίσθησης του τι είναι κακό και τι είναι καλό. Δεν είναι δυνατόν για παράδειγμα να ανεχόμαστε το ψέμα. Δεν μπορεί να είναι αυτονόητο. Οφείλει να είναι αδιανόητο. Και ειλικρινά, δεν θα με πείραζε καθόλου αν γινόταν κάποια στιγμή μια κρατική καμπάνια που θα προσπαθούσε να ορίσει τι είναι ο μαλάκας ώστε να ξέρει ο κόσμος και να το αποφεύγει. Μια καμπάνια που να κατέληγε σε πολύ απλά slogan σαν αυτά:

-Περνάς με κόκκινο; Είσαι μαλάκας.

-Έχεις τα παιδιά σου στο αυτοκίνητο χωρίς ζώνη; Είσαι μαλάκας.

-Μπαίνεις σφήνα στην ουρά; Είσαι μαλάκας.

-Μπαίνεις στο μετρό πριν βγουν οι προηγούμενοι; Είσαι μαλάκας.

-Είσαι ναζί; Είσαι μαλάκας.

-Αυνανίζεσαι; Είσαι κουλ τύπος. Συνέχισε. Σε αγαπάμε.

 

Υ.Γ. Σκέφτηκα να γράψω αυτό το άρθρο ανώνυμα όχι γιατί ντρέπομαι γι αυτό. Αντιθέτως, νιώθω περήφανος που έβαλα σε ένα άρθρο 38 φορές τη λέξη μαλάκας (39). Απλά δεν θα ήθελα κάθε φορά που κάποιος με ψάχνει στο Google να έχει τη φωτογραφία μου και δίπλα τη φράση “Ο ορισμός του μαλάκα”. (40)

Για την αντιγραφή λοιπόν, όπως έλεγαν παλιά στις εφημερίδες,

Θοδωρής Τσεκούρας.

 

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Πιο δημοφιλή
Γιώργος Κωνσταντινίδης «Χτυπήστε» κάτι μικρό: τα πολλά τατουάζ είναι «βλαχιά» 

Η διακριτικότητα δεν έβλαψε ποτέ κανέναν. Τα πιο όμορφα tattoos είναι αυτά που δεν «φωνάζουν», που δεν επιδιώκουν να τραβήξουν με το ζόρι την προσοχή. Ως γνωστόν: η ασχημοσύνη απαιτεί την έκθεσή της υπό το φως των προβολέων. Γράφει ο Γιώργος Κωνσταντινίδης.

20.11.2019

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Διονύσης Μαρίνος Λιάγκας & Co: η trash κακομοιριά της ελληνικής TV δεν έχει τέλος 

Πόσο πιο κάτω μπορεί να πέσει μια τηλεοπτική εκπομπή και ο παρουσιαστής της; Εως το σημείο να κάνει αναπαράσταση μιας σεξουαλικής επίθεσης για να βγάλει γέλιο (!). Φταίει αυτός; Όχι! Φταίει το κανάλι που τον έχει και εμείς που αποφασίζουμε να τον δούμε. Ας προσέχαμε κι ας πρόσεχαν.

08.11.2019

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Γιάννης Παλιούρης Oι σημερινοί σαραντάρηδες είναι που χτυπήθηκαν περισσότερο από την κρίση 

Μπορεί όλοι να ασχολούνται με τους εικοσάρηδες που επαναστατούν και τους εξηντάρηδες που τους έκοψαν τις συντάξεις, αλλά το συντριπτικό πλήγμα της κρίσης το δέχτηκαν οι σημερινοί έμπειροι εργαζόμενοι 40 ως 50 ετών. Που στην πιο παραγωγική τους φάση, θεωρούνται αναλώσιμοι.

08.11.2019

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Γιάννης Παλιούρης Μην τρελαθούμε: Στην ΑΣΟΕΕ δεν καταλύθηκε το άσυλο, αλλά η παρανομία 

Αυτοί που φρίττουν από την επιχείρηση της αστυνομίας στην ΑΣΟΕΕ, είτε κάνουν ότι δεν καταλαβαίνουν ή δεν καταλαβαίνουν τι ακριβώς συνέβαινε. Το πανεπιστήμιο είχε γίνει χώρος διακίνησης ναρκωτικών, παράνομων εμπορευμάτων, μπάχαλων ακόμα και επιθέσεων σε ΑμΕΑ. Γράφει ο Γιάννης Παλιούρης.

13.11.2019

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Button to top

Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. περισσότερα

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Andro