events-ds

«Η Ελλάδα ανήλθε σε ένα μόνο έτος 111 θέσεις στον παγκόσμιο δείκτη ευχέρειας για έναρξη μιας επιχείρησης του εγκυρότερου βαρόμετρου επιχειρηματικότητας Doing Business της Παγκόσμιας Τράπεζας». (Η φωτογραφία είναι από το συνέδριο Disrupt, Startup, Scaleup, που πραγματοποιήθηκε στις 23 και 24/11/ 2013 στο Μέγαρο Μουσικής, στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Εβδομάδας Επιχειρηματικότητας).

Δεν πάει πολύς καιρός που το επιχειρηματικό κλίμα στην πρωτεύουσα, όπως το κατέγραφαν τα εγχώρια και διεθνή ΜΜΕ, αλλά και το αισθανόταν κανείς από την επιτόπια εμπειρία του επιχειρείν, ήταν εξαιρετικά υποτονικό, έως νεκρικό. Οι καθιερωμένες αθηναϊκές επιχειρήσεις, λαβωμένες από την κρίση και την οικονομική ανασφάλεια περιόριζαν τις κινήσεις τους, οι ξένες εταιρείες αποχωρούσαν η μια μετά την άλλη από την εγχώρια αγορά, ενώ νέα επιχειρηματικά σχέδια, ακόμη και εξαιρετικά καινοτόμα, δεν έβλεπαν προοπτική υλοποίησης λόγω της έλλειψης ρευστότητας.

Ταυτόχρονα, το κράτος δαπανούσε εθνικούς και διέθετε κοινοτικούς πόρους για την ενίσχυση της λεγόμενης «νεανικής επιχειρηματικότητας», χωρίς απτά αποτελέσματα στην ενίσχυση της αυτοαπασχόλησης των νέων και της ανταγωνιστικότητας της ιδιωτικής οικονομίας.

Μόλις πρόσφατα άρχισε να δημιουργείται προβληματισμός για τα εργαλεία που θα βγάλουν στην πράξη την οικονομική ζωή της πόλης από την κρίση και συνδέονται με τη βελτίωση των συνθηκών υπό τις οποίες κάποιος ιδρύει και συντηρεί, τα πρώτα κρίσιμα χρόνια για την ευδοκίμησή της, μια επιχείρηση. Με άλλα λόγια, άρχισε να γίνεται λόγος, αλλά και να δημιουργείται σοβαρή κινητικότητα, γύρω από τη νεοφυή επιχειρηματικότητα (startup entrepreneurship).

Διαβάστε ακόμα: Κρίση: Το καλύτερο διεγερτικό

ΚΑΡΑΜΗΤΣΑΝΗΣ

«Το επιχειρηματικό κλίμα εξαρτάται από όλους μας, Κράτος και επιχειρηματίες, τοπική αυτοδιοίκηση και κοινωνικούς εταίρους», τονίζει ο Βασίλης Κ. Καραμητσάνης.

Και όντως, οι νεοφυείς επιχειρήσεις φαίνεται να είναι μια ηχηρή απάντηση στην κρίση: Δεν απαιτούν υποχρεωτικά νέους επιχειρηματίες, αλλά εκκινούνται και από ανθρώπους που, έχοντας ξεπεράσει την πρώτη νιότη τους, λόγω κρίσης βρέθηκαν εκτός αγοράς ή χωρίς δουλειά. Δεν απαιτούν μεγάλα κεφάλαια, καθώς κατά κανόνα υλοποιούν καινοτόμες δραστηριότητες και συχνά απευθύνονται σε εναλλακτικό κοινό χρηματοδοτών κι όχι στις τράπεζες, αναζητώντας λίγα από αρκετούς και όχι πολλά από λίγους ή έναν μόνο.

Στην αναζήτηση κατεύθυνσης επιχειρηματικής δράσης έχει στηθεί σειρά ‒μη κερδοσκοπικών κυρίως‒ πρωτοβουλιών, όπως το Orange Grove της Πρεσβείας των Κάτω Χωρών στην Αθήνα και οι Industry Disruptors- Game Changers, που φαίνεται να αλλάζουν κυριολεκτικά τους όρους του παιχνιδιού. Οι φορείς αυτοί υλοποιούν ενέργειες γνωριμίας, δικτύωσης και κατάρτισης των νεοφυών επιχειρηματιών, και οι δράσεις τους συγκεντρώνουν πλέον πλήθη κόσμου που σκέφτεται να ξεκινήσει κάτι νέο.

Παράλληλα, θα ήταν άδικο να μην επισημάνουμε την ενεργοποίηση του δημόσιου τομέα, σε επίπεδο πολιτικών και δράσεων υποστήριξης της νεοφυούς επιχειρηματικότητας. Όχι χωρίς αντιδράσεις, και με καθυστέρηση, η Ελληνική Πολιτεία προχώρησε σε θεσμικές αλλαγές που ήταν απαραίτητες για τη βελτίωση του επιχειρηματικού κλίματος και κυρίως την ίδρυση και υποστήριξη μιας επιχείρησης, όπως για παράδειγμα η θέσπιση της οικονομικής και ευέλικτης Ιδιωτικής Κεφαλαιουχικής Εταιρείας.

Στην αναζήτηση κατεύθυνσης επιχειρηματικής δράσης έχει στηθεί μια σειρά ‒μη κερδοσκοπικών κυρίως‒ πρωτοβουλιών, που φαίνεται να αλλάζουν κυριολεκτικά τους όρους του παιχνιδιού.

Αποτέλεσμα, η χώρα μας να ανέλθει σε ένα μόνο έτος 111 θέσεις στον παγκόσμιο δείκτη ευχέρειας για έναρξη μιας επιχείρησης του εγκυρότερου βαρόμετρου επιχειρηματικότητας Doing Business της Παγκόσμιας Τράπεζας. Ομοίως, και η τοπική αυτοδιοίκηση ενεργοποιήθηκε και αναλαμβάνει ενέργειες φιλοξενίας νεοφυών επιχειρήσεων. Τρανό παράδειγμα ο Δήμος Αθηναίων, του οποίου η Αναπτυξιακή Επιχείρηση πιστοποιήθηκε ως ενδιάμεσος φορέας διαχείρισης και προκήρυξε, μεταξύ άλλων, διαγωνισμό για τη δημιουργία «θερμοκοιτίδας» νεοφυών επιχειρήσεων στον κλάδο της δημιουργικής βιομηχανίας.

Ας το πάρουμε πλέον απόφαση: Το επιχειρηματικό κλίμα εξαρτάται από όλους μας, Κράτος και επιχειρηματίες, τοπική αυτοδιοίκηση και κοινωνικούς εταίρους, και η βελτίωσή του είναι στο χέρι της κοινωνίας μας. Όπως στο χέρι μας είναι να αναδείξουμε την τρέχουσα τάση για στήριξη των νεόκοπων επιχειρήσεων σε πάγιο εργαλείο ανάπτυξης για τον τόπο και να καταστήσουμε την πρωτεύουσα διεθνή κόμβο υποδοχής της νεοφυούς επιχειρηματικότητας στην περιοχή. Γίνεται!

 

Ο Βασίλης Κ. Καραμητσάνης είναι Δικηγόρος, Υποψήφιος Δημοτικός Σύμβουλος στο Δήμο Αθηναίων με το συνδυασμό «Δικαίωμα στην πόλη» του Δημάρχου Γ. Καμίνη.

Δυο «χρυσές» ερωτήσεις για κάθε καινοτόμο επιχειρηματία

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top