Το ονειρικό, νέο “Κέντρο Θαλάσσιου Πολιτισμού και Ποπ Μουσικής” στην Ταϊβάν

Το έργο του αμερικανικού αρχιτεκτονικού γραφείου "Mack Scogin Merill Elam Architects" θυμίζει γιγάντιο πλοίο αγκυροβολημένο στην αποβάθρα, σύμβολο της ναυτικής παράδοσης της πόλης. Στην Ελλάδα, μια τέτοια πρόταση κατά πάσα πιθανότητα θα είχε απορριφθεί με συνοπτικές διαδικασίες.

 
To “Κέντρο” με φόντο το Kaohsiung.

To “Κέντρο” με φόντο το Kaohsiung.

Η “ιδέα” του σχεδιασμού διαπραγματεύεται τη μακρόχρονη ναυτική παράδοση του Kaohsiung στην Ταϊβάν. Παράλληλα, παραπέμπει στην ηλεκτρισμένη ενέργεια των ντεσιμπέλ της ποπ μουσικής. Μια ατέλειωτη ποικιλία εικόνων και ακουσμάτων ξεχύνεται μέσα από τη δυναμική μορφή της πρότασης και επιδρά σε όλη την κλίμακα του λιμανιού, εμπλουτίζοντας την αστική εμπειρία.

Τοποθετημένο στο όριο όπου η θάλασσα συναντάει τις εκβολές του ποταμού Love – κοντά στο κέντρο της πόλης, μιας περιοχής μεγάλης αστικής έντασης με χρήσεις εμπορίου, υπηρεσιών και αναψυχής – το εμβληματικό αυτό “Κέντρο Θαλάσσιου Πολιτισμού και Ποπ Μουσικής” λειτουργεί ως πολιτιστικό τοπόσημο, ως σύμβολο της ναυτικής κουλτούρας της, αλλά και του μέλλοντος της μουσικής της βιομηχανίας. Ταυτόχρονα, αποτελεί και πύλη του Kaohsiung από τη θάλασσα.

Λεπτομέρεια πτυχωτού στεγάστρου

Λεπτομέρεια πτυχωτού στεγάστρου.

Το κτίριο προσφέρει ένα ονειρικό περιβάλλον, το οποίο διαθέτει σχεδόν τα πάντα: εντυπωσιακούς όγκους, κατασκευές που αιωρούνται φαινομενικά στο κενό, τολμηρά γραμμικά στοιχεία και κυματιστές επιφάνειες που μοιάζουν άυλες. Οι επιμέρους λειτουργίες αναπτύσσονται βάσει της λογικής μιας τρισδιάστατης διάταξης που είναι προϊόν πολλών γεωμετριών που αλληλεπιδρούν μεταξύ τους, σχηματίζοντας ένα ζωτικό χώρο δράσεων, κίνησης, στάσης, αλλά και χώρο θεατρικό, αφηγηματικό.

Συντελώντας σε ένα ρευστό βίωμα διαδοχικών χωρικών σχέσεων, η κινητικότητα όλων αυτών των δράσεων διαμορφώνει τα όρια και μαζί το χαρακτήρα του αρχιτεκτονικού χώρου, καθώς φαίνεται να τον μετασχηματίζει συνεχώς. Ο επισκέπτης τον αντιλαμβάνεται νοερά μέσω των εν δυνάμει εμπειριών, οι οποίες μοιάζει να διαχέονται, να υπάρχουν και στις μη ορατές γι’ αυτόν περιοχές, παρακάμπτοντας την υλική υπόσταση του κτίσματος.

Κατά τη διάρκεια της ημέρας η φιγούρα του Κέντρου προσφέρει μια οπτική ένταση κατά μήκος της ακτογραμμής του αστικού ιστού, με φόντο τον ορίζοντα, ενώ τη νύχτα θυμίζει λαμπερό γλυπτό.

Ο σχεδιασμός στόχευσε στη δημιουργία ενός ευέλικτου δημόσιου κτιρίου πολλαπλών λειτουργιών, χωρητικότητας 17.000 θέσεων, για την εξυπηρέτηση ποικίλων εκδηλώσεων και παραστάσεων, ενόσω παράλληλα πλωτές σκηνές και εξέδρες επιτρέπουν τη διοργάνωση θαλάσσιων events. Τo “Marine Culture Exhibit Center” και το “Pop Music Center” συνθέτουν τις δύο κύριες προγραμματικές ενότητες, όπου η δεύτερη δίνει την εντύπωση ότι ρυμουλκείται από την πρώτη, καθώς τις ενώνει μία επιμήκης γραμμική γέφυρα.

Νυχτερινή Άποψη

Νυχτερινή άποψη ενός συναρπαστικού γλυπτού.

Η συγκεκριμένη χωροθέτηση-σχέση επιτρέπει στο υπόλοιπο, σχεδόν 90% της έκτασης που αποδίδεται στο κτίριο, να αξιοποιηθεί ως δημόσιο πάρκο. Συνδεδεμένη προς τα νοτιοανατολικά και νοτιοδυτικά με τα υπάρχοντα γειτονικά πάρκα, η πράσινη αυτή ζώνη προσφέρει μια δροσερή εκτόνωση για τους κατοίκους της πόλης κατά μήκος της παραποτάμιας περιοχής.

Στον αντίποδα του πυκνοδομημένου κέντρου του Kaohsiung, το “απο-αστικοποιημένο” τοπίο που παράγουν το “Κέντρο Θαλάσσιου Πολιτισμού και Ποπ Μουσικής” και οι υπαίθριες λειτουργίες του μορφοποιείται από μια σειρά χειρονομιών διαφορετικού χαρακτήρα και ιεράρχησης στο σημείο τομής του “νέου” με το “παλιό”, της πόλης με τη θάλασσα.

Δυτική Όψη

Δυτική όψη. Ο σχεδιασμός στόχευσε στη δημιουργία ενός ευέλικτου δημόσιου κτιρίου πολλαπλών λειτουργιών, χωρητικότητας 17.000 θέσεων,

Καθώς η λειτουργία του Κέντρου είναι 24ωρη, κατά τη διάρκεια της ημέρας η φιγούρα του προσφέρει μια οπτική ένταση κατά μήκος της ακτογραμμής του αστικού ιστού, με φόντο τον ορίζοντα, ενώ τη νύχτα θυμίζει λαμπερό γλυπτό που σε καλεί να το παρατηρήσεις.

Σχολιάζοντας την τολμηρότητα της πρότασης, μπορεί κάποιος να εκτιμήσει ότι υποβάλλοντας έναν τέτοιο σχεδιασμό σε διαγωνισμό που διενεργείται στη χώρα μας θα κινδύνευε να αποκλειστεί. Καθώς σύνηθες είναι να προκρίνονται λύσεις που υιοθετούν περισσότερο συντηρητικά εκφραστικά μέσα, είτε γιατί ο κύριος του έργου το “επιβάλλει” είτε επειδή ο αρχιτέκτονας το επιλέγει.

Βόρεια Όψη

Βόρεια όψη. Το “Κέντρο” λειτουργεί ως πολιτιστικό τοπόσημο, αλλά και ως σύμβολο του μέλλοντος της μουσικής βιομηχανίας του Kaohsiung. Ταυτόχρονα, αποτελεί και πύλη του από τη θάλασσα.

Βέβαια, οι συντηρητικοί και τυπολάτρες σπεύδουν πάντα να “επιχειρηματολογήσουν” για την ορθότητα της σκέψης τους. Επιτρέψτε μου, όμως, να προβάλω τον αντίλογο ότι τέτοιου είδους προτάσεις ξεσηκώνουν αντιδράσεις από τους “υγιώς σκεπτόμενους” θεματοφύλακες, διότι ακριβώς παραείναι τολμηρές για τα γούστα τους

 

Διαβάστε ακόμα: Το μείζον ζητούμενο στη σύγχρονη πόλη είναι η αμείλικτη ανάγκη της για αλλαγή.

Ανατολική όψη του “Κέντρου Θαλάσσιου Πολιτισμού και Ποπ Μουσικής”.

Ανατολική όψη του “Κέντρου Θαλάσσιου Πολιτισμού και Ποπ Μουσικής”.

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Πιο δημοφιλή
Διονύσης Μαρίνος «Τζίτζι» και Sirina: το #metoo δεν έφτασε ακόμα στη Μακεδονία 

Το απαράδεκτο και άκρως σεξιστικό «αστείο» του περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολου Τζιτζικώστα εις βάρος γυναικών εργαζόμενων της Περιφέρειας δεν μπορεί να σβηστεί με μια συγγνώμη που ούτε και ο ίδιος την πιστεύει. Και να σκεφτεί κανείς πως ήθελε να γίνει και πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας.

03.01.2020

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Guest / Άποψη Η ιδιωτικοποίηση του Χάρι και της Μέγκαν 

To απολαυστικό τρολάρισμα του περιοδικού Economist που παρομοιάζει τη βρετανική βασιλική οικογένεια με μια τεράστια επιχείρηση.

10.01.2020

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Guest / Άποψη Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης: «Το ερώτημα δεν είναι αν είμαστε υπέρ ή κατά των καταλήψεων» 

Παραβιάστηκαν ή όχι ανθρώπινα δικαιώματα στην περίπτωση του Δημήτρη Ινδαρέ, όπως και στην περίπτωση του Ζακ -ή της Μαρφίν; Με μια μετρημένη ανάρτηση στο Facebook, ο ηθοποιός και σκηνοθέτης έθεσε το ζήτημα των ημερών στις πραγματικές του διαστάσεις.

20.12.2019

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Διονύσης Μαρίνος Τι της λείπει της Αττικής; Πολυθρόνα Chesterfield 

Σύμφωνα με καταγγελία του Συλλόγου Υπαλλήλων Περιφέρειας Αττικής, ο κ. Πατούλης αγόρασε έπιπλα αξίας 20.000 ευρώ για το γραφείο του στην Περιφέρεια. Το λες και -εντελώς- άσκοπη επένδυση.

09.01.2020

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Button to top

Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. περισσότερα

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close