Ποια 15 λεπτά; Είναι τόσο παλαιομοδίτη η γνωστή φράση του Άντι Γουόρχολ ότι φτάνουν λίγα λεπτά της ώρας για να διεκδικήσει κανείς λίγη εφήμερη δόξα, η οποία μπορεί να τον ακολουθεί ως ανάμνηση σε όλη του τη ζωή. Κατά λάθος ήρωας; Στις μέρες μας φτάνει ένα πλάνο στην τηλεόραση, ένα ποστάρισμα στα social media (ιδιαιτέρως στο Instagram ή το TikTok) και αμέσως έγινες γνωστός. Γνωστός-άγνωστος, καλύτερα.
Για τις γυναίκες, δε, που καθημερινά δέχονται μαζικά αιτήματα από κάθε πικραμένο και ακούνε ή βλέπουν διάφορα από επίδοξους γαμπρούς ή εραστές, δεν θέλει και πολύ να γίνουν από άσημες, διάσημες και μέσα σε λίγα 24ωρα να εκτοξευτεί η δημοφιλία τους. Να γίνουν, αίφνης, πρόσωπα της ημέρας και της νύχτας.
Το πρόσφατο παράδειγμα με την άγνωστη μέχρι πρότινος οπαδό του Ολυμπιακού που η κάμερα την έπιασε (μια και δύο φορές) στις εξέδρες του ΣΕΦ, είναι χαρακτηριστικό. Μέχρι πρότινος είχε κλειστό λογαριασμό στο Insta και οι φίλοι της περιορίζονταν σε έναν μικρό αριθμό γνωστών και φίλων. Από τη στιγμή που βρέθηκε στο «στόχαστρο» της τηλεοπτικής κάμερας, η… αξία της στο καθημερινό χρηματιστήριο του τίποτα ανέβηκε κατακόρυφα. Πλέον, είναι η… γνωστή Μαριγκόνα.
Αυτή τη στιγμή, με ανοιχτό προφίλ (φυσικά), έφτασε να έχει χιλιάδες ακόλουθους στον λογαριασμό της. Ω ναι, έγινε μια influencer που θα μπορεί άμεσα να εξαργυρώσει τη δημοφιλία της με προϊόντα που θα διαφημίζει, με κρυμμένες -αλλά καλά πληρωμένες- καταχωρήσεις και τέλος δεν έχει όλο αυτό. Στο μαγικό -πλην κενόδοξο- βασίλειο των social media, δεν χρειάζεται να αποδείξεις τίποτα. Οι μόνες περγαμηνές είναι μια ή πολλές φωτογραφίες που αφήνουν υποσχέσεις και δίνουν τροφή στα μάτια. Κοινώς: φάτε μάτια ψάρια.
Υπάρχει, φυσικά, και το παράδειγμα της φίλης του καλοκάγαθου τσολιά, του ορκισμένου οπαδού της Εθνικής ομάδας μπάσκετ, που κι αυτή έγινε γνωστή μέσα από την τηλεοπτική κάμερα. Η ξανθιά -άγνωστη τότε κοπέλα- έγινε πλέον μοντέλο. Είναι η Νάντια Σερλίδου, όχι μια απλή οπαδός του μπάσκετ και του αντιπροσωπευτικού μας συγκροτήματος.
Ο σύγχρονος επαγγελματικός προσανατολισμός δεν επικεντρώνεται απαραίτητα στις πανεπιστημακές σπουδές, τα οποία, κατά κύριο λόγο, οδηγούν στα γνωστά επαγγέλματα: δικηγόρος, γιατρός, φιλόλογος. Όλα αυτά μόνο επικερδή δεν είναι. Γιατί να τρως τα χρόνια σου στα θρανία; Γιατί να χαλάς τα μάτια σου στα βιβλία; Αν έχεις τα… προσόντα, μια φωτογραφία σου φτάνει. Αν έχεις και πολλές, τότε η επιτυχία σου είναι εξασφαλισμένη.
Βρες ένα καλό σημείο στην εξέδρα. Πάρε πόζα, φτιάξε το μαλλί, γίνε ποθητή ή ποθητός, άσε το φαντασιακό του τηλεθεατή να φτιάξει εικόνες και σχέδια, ανοίξου στη θάλασσα των social media δίχως να σε νοιάζει αν θα πνιγείς (κάθε πράγμα έχει το τίμημά του). Αν τα κάνεις όλα αυτά, αν ακολουθήσεις βήμα-βήμα το σύγχρονο επιχειρείν, αν πουλήσεις καλά τον εαυτό σου, τότε δεν έχεις να φοβάσαι τίποτα. Η επιτυχία είναι εξασφαλισμένη.
Πόσο θα κρατήσει. Ας μην αναλώνουμε τον εαυτό μας με τέτοιες σκέψεις. Μια ζωή την έχουμε, άλλωστε. Ναι, δεν κρατήσει πολύ. Από όλες αυτές τις περσόνες των social media λίγες επιβιώνουν σε βάθος χρόνου. Κάποια στιγμή, ο χρόνος (πόσο αδυσώπητος) καταπίνει τα πάντα. Ακόμη και τους χιλιάδες ακόλουθους. Μέχρι τότε, όμως, σε δουλειά να βρισκόμαστε.
Εμπρός αγόρια και κορίτσια, ιδού η λεωφόρος της εφήμερης δόξας. Ξανοιχτείτε.
Διαβάστε ακόμα: To stalk or not to stalk? Γιατί να τσεκάρουμε διαρκώς τις πρώην (και επόμενες) στα social media;