O κλασικός Μάρλον Μπράντο στο Λεωφορείο ο Πόθος του Ελία Καζάν το 1951.

Εν αρχή, το φανελάκι ήταν ένα λευκό βαμβακερό εσώρουχο, το οποίο σκοπό είχε να αφήνει ελεύθερα τα χέρια, και να απορροφάει τον ιδρώτα το καλοκαίρι ή να προστατεύει λιγουλάκι το χειμώνα (όπως και το ξαδερφάκι του, το T-shirt). Για να καταλήξει (κι αυτό) να κατακτήσει πρώτα τους σπουδαστές του Κέμπριτζ και της Οξφόρδης και, στη συνέχεια, να γίνει σύμβολο της hip-hop κουλτούρας.

Ιδανικό για σωματική εργασία, αρχικά κάλυπτε τις ανάγκες των φορτοεκφορτωτών στις αποβάθρες των λιμανιών. Σε μια μεγάλη τοιχογραφία του μεγάλου Antoine Serra εικονίζεται ένας docker με άσπρο φανελάκι να διαδηλώνει στη Μασσαλία ενάντια στον πόλεμο της Ινδοκίνας.

Στο πρώτο μισό του 20ου αι., το φανελάκι είναι το σύμβολο της στερεοτυπικής εικόνας του «αρσενικού» και του προλετάριου. Ο Μάρλον Μπράντο το φοράει σκισμένο στο Λεωφορείο ο Πόθος του Ελία Καζάν το 1951. Χρόνια αργότερα, ο Φρέντι Μέρκιουρι, τραγουδιστής των Queen, θα το μετατρέψει σε έμβλημα κατατεθέν του. Σήμερα, ο Βιν Ντίζελ απεγνωσμένα το προσπαθεί. Ο Μπρους Γουίλις, στο Πολύ Σκληρός για να Πεθάνει, ήταν από τους τελευταίους που το κατάφερε.

Ο Μπρους Γουίλις, στο Πολύ Σκληρός για να Πεθάνει, ήταν από τους τελευταίους που το έφερε βόλτα σωστά.

Αλλά το item θα γίνει επίσης το λάβαρο μιας νέας θηλυκότητας στα Années Folles. Oι «garçonnes», τα αγοροκόριτσα με τα κοντά μαλλιά που διεκδικούν την ελευθερία τους, το υιοθετούν και μάλιστα χωρίς σουτιέν σε μια εποχή που φορούσαν ακόμα κορσέδες. Ο αγαπημένος μου Jacques-Henri Lartigue απαθανατίζει τη Ρουμάνα μούσα του, το μοντέλο Renée Perle, στην Côte d’Azur, με φανελάκι. Κάποια στιγμή θα πάρουν τη σκυτάλη η Σάρα Ο’Κόνορ στον Εξολοθρευτή και η Τζίνα Γκέρσον στο Παράνομα Δεμένες.

O εναλλακτικός τρόπος του Freddie Mercury.

Στους μοντέρνους καιρούς μας του κώλου, το κάλυμμα αυτό γίνεται αντικείμενο σφοδρής πολεμικής. Απαιτεί είτε αυτοπεποίθηση είτε αθωότητα. Όσο κι αν ακούγεται αστείο, πρέπει να υπενθυμίσω ότι εξακολουθεί να είναι τυπικά εσώρουχο. Και η χρήση του οφείλει να συμβαδίζει με τις καθημερινές σας δραστηριότητες.

Αν το παίζετε αθληταράς, βάλτε κάποιο στο κατάσαρκο. Αν την έχετε δει στυλάκι, το θέλετε στο loose, με φαρδύ τιραντάκι και ψηλό ντεκολτέ. Στο χάσιμο, θέλει με τζηνάκι ή chino το πολύ. Αλλά, για όνομα, μη το συνοδέψετε με παντελόνι jogging ή βερμούδα και σαγιονάρα γιατί θα το ξεφτιλίσετε.

Από τη στιγμή που το βάζουμε κάτω από το πουκάμισό μας, όπως ο φίλτατος Σωτήρης Τσιόδρας, το κάνουμε όχι για το στυλ, αλλά διότι βολεύει.

Το κόψιμο του κλασικού φανελακίου τύπου Ατθίς ή Μινέρβα, ευελπιστεί να αναδείξει τα μπράτσα σας και να τονίσει τη μεσούλα σας. Αλλά εντάξει, δεν χρειάζεται να είσαστε και Έλληνας θεός για να το φορέσετε. Ωστόσο, σας ικετεύω, μην κοτσάρετε κάτι σε φωσφοριζέ, ούτε με logos ούτε με μηνύματα του στυλ «peace and love». Και το κυριότερο, το κέρατό μου, μην το φοράτε πάνω από τον αφαλό, γιατί θα πηδηχτώ απ’ το παράθυρο.

Από τη στιγμή που το βάζουμε κάτω από το πουκάμισό μας, παραδεχόμαστε ορθώς ότι το κάνουμε όχι για το στυλ, αλλά γιατί βολεύει. Όμως, επειδή υπάρχουν και κάποια όρια: οι διαφάνειες απαγορεύονται διά ροπάλου, είναι φρικτό και αναίτιο.

O Σωτήρης Τσιόδρας την ώρα που κάνει το εμβόλιο κατά του κορωνοϊού (Tatiana Bolari / POOL / SOOC).

Αυτό που προσπαθώ να πω ίσαμε δω είναι πως το υφασματάκι έχει μια μακρά ιστορία και δεν προορίζεται μόνο για αποκαρδιωμένους συνταξιούχους. Ήταν πάντα χρηστικό και ποτέ ξενέρωτο καθεαυτό. Το αν φορέθηκε στη Λούτσα με ανοιχτό πουκάμισο, καδένα και μαύρη τρίχα, δεν φταίει το άμοιρο επουδενί.

Όλα αυτά βέβαια, ποσώς ενδιαφέρουν τον γιατρό Τσιόδρα με τα 7 παιδιά. Αυτό έμαθε να τον βολεύει στη δουλειά του κι αυτό κάνει. Η προτεραιότητα του γιατρού Τσιόδρα είναι η άσπρη μπλούζα και να σώζει ζωές ακόμα και χλαμυδίων. Εξάλλου, δεν υπάρχει τίποτα πιο αξιοπρεπές και γοητευτικό από τον άνθρωπο εκείνον που δεν φοβάται να δείξει το πόσο ευάλωτος είναι. Υπενθυμίζοντας, χωρίς να το επιδιώκει, ότι το ίδιο ισχύει για όλους μας.

 

Διαβάστε ακόμα: Πώς φοριούνται τα hoodies.

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top