Όσα μας έμαθε ο Θεόδωρος Βασιλάκης

Ο πρόεδρος της Aegean Airlines ήταν ένας επιχειρηματίας που είχε την Ελλάδα στο επίκεντρο του οράματος του. Γι αυτό και η πορεία του κρύβει αρκετά διδάγματα.

 

«Εμείς οι Έλληνες και η χώρα μας αποδεδειγμένα έχουμε τη δύναμη να κάνουμε θαύματα, αλλά πρέπει πρώτα αυτό, εμείς να το πιστέψουμε» έλεγε ο Θοδωρής Βασιλάκης. (Φωτογραφία: YouTube)

Δεν υπάρχει ούτε μία, κυριολεκτικά, έκθεση ή μελέτη διεθνούς και εγχώριου οργανισμού που να προτρέπει επιχειρηματίες να επενδύσουν τα χρήματά τους στην Ελλάδα. Από την Παγκόσμια Τράπεζα και την ΕΚΤ, μέχρι τον ΙΟΒΕ και τον ΣΕΒ όλοι διαπιστώνουν, με τακτ ομολογουμένως για να μην κατηγορηθούν για πολιτική παρέμβαση, ότι το να δραστηριοποιηθείς επιχειρηματικά στη χώρα μας έχει περίπου τις ίδιες πιθανότητες επιτυχίας με το να προσπαθήσεις να πουλήσεις πάγο σε Εσκιμώους.

Υψηλή φορολογία, ρυθμοί… ωρίμανσης Jack Daniels στην απονομή Δικαιοσύνης, φορολογικό σύστημα με τη σταθερότητα σεισμικού ρήγματος στο ιαπωνικό αρχιπέλαγος, ρυθμοί αδειοδότησης επιχειρήσεων που αγγίζουν το xν – με το ν να τείνει στο άπειρο που λέγαμε στα Μαθηματικά -, καθιστούν την έναρξη μιας επιχείρησης Ηράκλειο άθλο.

Χθες έφυγε από τη ζωή ο Θεόδωρος Βασιλάκης, αυτοδημιούργητος επιχειρηματίας, γνωστότερος σε όλους μας ως ιδρυτής του αεροπορικού ομίλου Aegean. Η Aegean, λοιπόν, είναι κατά τη γνώμη μου το υπόδειγμα της επιχειρηματικότητας και ο Θ. Βασιλάκης του επιχειρηματία που χρειαζόμαστε. Αλλά και η απόδειξη ότι μπορούμε να καταφέρουμε κάτι καλύτερο από αυτό που περιγράφουν οι διεθνείς εκθέσεις και πολύ περισσότερο από αυτό που έχουμε πείσει τους εαυτούς μας πως αξίζουμε.

Η Aegean ξεκίνησε ως μικρή εταιρεία αεροταξί και σήμερα πετά σε περίπου 150 προορισμούς, έχοντας έναν στόλο 60 αεροσκαφών.

Η Aegean ξεκίνησε ως μικρή εταιρεία αεροταξί και σήμερα πετά σε περίπου 150 προορισμούς, έχει στόλο 60 αεροσκαφών και διακινεί γύρω στα 12 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως με στόχο τα 15 εκατομμύρια έως το 2023.

Και όλα αυτά επιτεύχθηκαν against all odds, που λένε και οι Αγγλοσάξονες. Η Aegean τη δεκαετία του ‘90 είχε να ανταγωνιστεί την κρατική Ολυμπιακή της «καρδιάς» μας -με τις κρατικές ενισχύσεις να ρέουν σαν τα νερά του Νιαγάρα- ενώ τη δεκαετία του 2000 όταν και εδραιώθηκε, το πέτυχε τη στιγμή που οι τιμές των καυσίμων «πέταγαν», γεγονός που οδήγησε άλλες αεροπορικές εταιρείες σε λουκέτο. Έτσι, από εκεί που η Ελλάδα, μια χώρα με βαριά βιομηχανία τον τουρισμό, κινδύνευε να βρεθεί χωρίς αεροπορική εταιρεία καθώς η Ολυμπιακή είχε ουσιαστικά πτωχεύσει, η Aegean έγινε ο ομφάλιος λώρος της χώρας μας με τις αγορές του εξωτερικού.

Το success story της Aegean, παρά τις αντίξοες συγκυρίες, είχε να κάνει με τον τρόπο προσέγγισης της επιχειρηματικότητας από τον Θεόδωρο Βασιλάκη. (Φωτογραφία: Alexandros Michailidis / SOOC)

Τελευταίο επίτευγμα η μεγαλύτερη, αν δεν με απατά η μνήμη μου, ιδιωτική επένδυση των τελευταίων ετών, καθώς η Aegean ανακοίνωσε πριν λίγους μήνες την αγορά 42 νέων Airbus έναντι 5 δισ. δολαρίων.

Κατά τη γνώμη μου το success story της Aegean, παρά τις αντίξοες συγκυρίες είχε να κάνει με τον τρόπο προσέγγισης της επιχειρηματικότητας από τον Θεόδωρο Βασιλάκη.

«Προσπάθησα να βάλω στην επιχείρηση, όχι μόνο μεράκι, αλλά και ένα ακόμη χαρακτηριστικό, που θέλω να πιστεύω, με συνοδεύει από τότε που γεννήθηκα: την ακεραιότητα. Σε όλες μου τις δουλειές, “δεν κοίταξα το χωράφι του γείτονα”, όπως λέμε και στην Κρήτη. Η πείρα μου με δίδαξε ότι ο αυτοέλεγχος και η βελτίωση του δικού μου χώρου είναι κλειδιά για την επιτυχία», συνήθιζε να λέει ο ίδιος, σύμφωνα με όσα έγραψε στον αποχαιρετισμό της η Σταυρούλα Σαλούτση, διευθύντρια επικοινωνίας του Ομίλου.

«Ενώ ζούμε σε μια πρωτοφανή οικονομική κρίση, παράλληλα δεν πρέπει να λησμονούμε ότι ζούμε και σε μια από τις πιο ιστορικές και πιο όμορφες χώρες του κόσμου, την Ελλάδα μας» είχε πει ο Θοδωρής Βασιλάκης.

Κλισέ φράσεις θα πει κάποιος. Όμως, στο παιχνίδι του «εγώ ή αυτός» που διατρέχει κάθετα και οριζόντια το μεγαλύτερο μέρος της ελληνικής κοινωνίας τις τελευταίες δεκαετίες βγήκαμε συλλογικά ηττημένοι. Ίσως θα πρέπει, λοιπόν, να γυρίσουμε στα βασικά, στα κλισέ, για να δούμε φως στο τούνελ, χωρίς αυτό να είναι το τρένο που έρχεται από την άλλη μεριά.

Άλλωστε ο ίδιος ο Θεόδωρος Βασιλάκης είχε σημειώσει σε ομιλία του προς φοιτητές πως «…ενώ ζούμε σε μια πρωτοφανή οικονομική κρίση, παράλληλα δεν πρέπει να λησμονούμε ότι ζούμε και σε μια από τις πιο ιστορικές και πιο όμορφες χώρες του κόσμου, την Ελλάδα μας. Εμείς οι Έλληνες και η χώρα μας αποδεδειγμένα έχουμε τη δύναμη να κάνουμε θαύματα, αλλά πρέπει πρώτα αυτό, εμείς να το πιστέψουμε».

Η εμπειρία της τελευταίας δεκαετίας ήταν ομολογουμένως οδυνηρή, αλλά ταυτόχρονα και διδακτική. Πιστεύω ότι ήρθε η ώρα να τελειώνουμε με το αυτομαστίγωμα, την αναζήτηση του «ιδανικού» και την ιδεοψυχαναγκαστική σύγκρισή μας με φαντασιακά τέλειες κοινωνίες της Δύσης. Είναι μια διαδικασία στην οποία πάντα θα βγαίνουμε ψευδώς λειψοί και θα μας εμποδίζει να δούμε τα φωτεινά παραδείγματα που υπάρχουν δίπλα μας. Όπως αυτό της Aegean και του Θεόδωρου Βασιλάκη.

 

Διαβάστε ακόμα: Δικαίως μπήκε ο Σταύρος Τσομπανίδης στη λίστα του Forbes με τους πιο επιτυχημένους νέους της Ευρώπης;

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Πιο δημοφιλή
Γιώργος Κωνσταντινίδης «Χτυπήστε» κάτι μικρό: τα πολλά τατουάζ είναι «βλαχιά» 

Η διακριτικότητα δεν έβλαψε ποτέ κανέναν. Τα πιο όμορφα tattoos είναι αυτά που δεν «φωνάζουν», που δεν επιδιώκουν να τραβήξουν με το ζόρι την προσοχή. Ως γνωστόν: η ασχημοσύνη απαιτεί την έκθεσή της υπό το φως των προβολέων. Γράφει ο Γιώργος Κωνσταντινίδης.

20.11.2019

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Διονύσης Μαρίνος Λιάγκας & Co: η trash κακομοιριά της ελληνικής TV δεν έχει τέλος 

Πόσο πιο κάτω μπορεί να πέσει μια τηλεοπτική εκπομπή και ο παρουσιαστής της; Εως το σημείο να κάνει αναπαράσταση μιας σεξουαλικής επίθεσης για να βγάλει γέλιο (!). Φταίει αυτός; Όχι! Φταίει το κανάλι που τον έχει και εμείς που αποφασίζουμε να τον δούμε. Ας προσέχαμε κι ας πρόσεχαν.

08.11.2019

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Γιάννης Παλιούρης Oι σημερινοί σαραντάρηδες είναι που χτυπήθηκαν περισσότερο από την κρίση 

Μπορεί όλοι να ασχολούνται με τους εικοσάρηδες που επαναστατούν και τους εξηντάρηδες που τους έκοψαν τις συντάξεις, αλλά το συντριπτικό πλήγμα της κρίσης το δέχτηκαν οι σημερινοί έμπειροι εργαζόμενοι 40 ως 50 ετών. Που στην πιο παραγωγική τους φάση, θεωρούνται αναλώσιμοι.

08.11.2019

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Γιάννης Παλιούρης Μην τρελαθούμε: Στην ΑΣΟΕΕ δεν καταλύθηκε το άσυλο, αλλά η παρανομία 

Αυτοί που φρίττουν από την επιχείρηση της αστυνομίας στην ΑΣΟΕΕ, είτε κάνουν ότι δεν καταλαβαίνουν ή δεν καταλαβαίνουν τι ακριβώς συνέβαινε. Το πανεπιστήμιο είχε γίνει χώρος διακίνησης ναρκωτικών, παράνομων εμπορευμάτων, μπάχαλων ακόμα και επιθέσεων σε ΑμΕΑ. Γράφει ο Γιάννης Παλιούρης.

13.11.2019

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Button to top Andro