Έχει ενδιαφέρον να μάθετε τον λόγο που η ισπανική επιτροπή κεφαλαιαγοράς έσπευσε να «τραβήξει το αυτί» σε ένα σύμβολο του ισπανικού ποδοσφαίρου, τον Αντρές Ινιέστα, ο οποίος όχι μόνο είχε μια σπουδαία καριέρα στην Μπαρτσελόνα, αλλά είναι και ο σκόρερ του χρυσού γκολ που έδωσε στους Ισπανούς το πρώτο Μουντιάλ στην ιστορία τους.
Ο Ινιέστα ήταν ένας από τους τέσσερις ποδοσφαιριστές (Ραούλ Χιμένεθ, Χάμες Ροντρίγκες και Λουίς Σουάρες οι άλλοι τρεις), οι οποίοι ανέβασαν posts με τα οποία προωθούσαν την Binance, ένα από τα πιο διαδεδομένα ανταλλακτήρια crypto, στο πλαίσιο μιας influencer marketing καμπάνιας.
Πού βρίσκεται το μεμπτό της υπόθεσης; Οι κύριοι ξέχασαν να αναφέρουν ότι είχαν πληρωθεί για τις δημοσιεύσεις για την προώθηση assets που εμπεριέχουν μεγάλο κίνδυνο και αστάθεια στην αξία τους.
Αυτό την ίδια στιγμή που η επενδυτική πλατφόρμα Hargreaves Lansdown διαπιστώνει πως οι περισσότεροι traders μεταξύ 18 και 34 ετών χρησιμοποιούν τα social media ως πηγή επενδυτικών ιδεών και ενημέρωσης για την επενδυτική τους συμπεριφορά, ενώ ειδικοί των χρηματαγορών έχουν επισημάνει ήδη από το καλοκαίρι την επιδραστικότητα των influencers στην αυξημένη «επενδυτική» δραστηριότητα νεαρών κοινών.
Σύμφωνα με πληροφορίες από τους FT, η Binance δήλωσε πως το γεγονός προέκυψε σαν αποτέλεσμα «κακής συνεννόησης», ενώ οι ποδοσφαιριστές προτίμησαν να μην τοποθετηθούν στις ερωτήσεις των δημοσιογράφων. Γιατί όμως οι αγορές των cryptos έχουν αναπτύξει τόσο μεγάλη αλληλεπίδραση με τον κόσμο του ποδοσφαίρου;
Η απάντηση μοιάζει απλή: το κοινό του ποδοσφαίρου συγκεντρώνει αρκετά χαρακτηριστικά με αυτό των κρυπτονομισμάτων. Στην πλειοψηφία, πρόκειται για άντρες που τους αρέσει να τζογάρουν και να κερδίζουν. Μόνο που το τελευταίο δε συμβαίνει πάντα. Η πρόσβαση στο γρήγορο κέρδος έχει μεγάλη επισφάλεια και η μεταβολή στην αξία ορισμένων crypto assets είναι απότομη, συχνά προς τα κάτω. Παρόλ’ αυτά, υπάρχουν ορισμένα crypto projects που σχετίζονται με το ποδόσφαιρο που παρουσιάζουν μεγάλο ενδιαφέρον.
Ψηφιακά «χαρτάκια» ποδοσφαίρου
Για παράδειγμα, η Sorare, είναι μια γαλλική εταιρεία με αποτίμηση 4.3 δισεκατομμυρίων δολαρίων που δημιουργήθηκε το 2018. Έχει δημιουργήσει ένα fantasy πρωτάθλημα ποδοσφαίρου που βασίζεται στο Ethereum, χρησιμοποιώντας τεχνολογία blockchain, στο οποίο οι παίκτες αγοράζουν, πωλούν, ανταλλάσσουν και διαχειρίζονται μια εικονική ομάδα με ψηφιακές κάρτες παικτών (NFT).
Τα NFTs που συνδέονται με ποδοσφαιρικούς συλλόγους και ποδοσφαιριστές είναι πλέον μια μεγάλη αγορά, με χιλιάδες οπαδούς του ποδοσφαίρου να αγοράζουν και να πωλούν τα «ψηφιακά χαρτάκια» σε crypto ανταλλακτήρια. Μπορεί κανείς να αγοράσει σχετικά φθηνά έναν παίκτη που είναι νέος και να δει την αξία της κάρτας του να ανεβαίνει, όταν ο παίκτης πάρει μεταγραφή σε μια καλύτερη ομάδα. Αν το σκεφτεί λίγο κανείς, δεν είναι και τόσο παράξενο, είναι σαν τα χαρτάκια Panini που μαζεύαμε μικροί.
Πότε έχει αξία κάτι; Παλιά, όσοι θυμούνται, υπήρχαν ορισμένα χαρτάκια που δεν κυκλοφορούσαν αρκετά. Έτσι, ανταλλάσσαμε παραπάνω από μια κάρτες για να βρούμε τις πιο «σπάνιες», ώστε να συμπληρώσουμε το άλμπουμ. Αυτή η σπανιότητα είναι που χαρίζει αξία και συλλεκτικότητα και στα NFTs. Αξία μπορεί να τους δίνει και το να συμπληρώσεις μια πλήρη ομάδα, ή τους αγαπημένους σου παίκτες. Ακόμα, μπορεί κανείς να συλλέξει βίντεο από σημαντικά γκολ που χρόνια αργότερα θα αποτελούν κάποιες απ’ τις σημαντικότερες αναμνήσεις του. Αντί να χαζεύουμε το άλμπουμ με τα χαρτάκια, θα μπαίνουμε στον υπολογιστή η θα τα προβάλλουμε στο metaverse, ποιος ξέρει;
Από την παντοκρατορία των προέδρων στη δημοκρατία των φιλάθλων
Μια ακόμα ενδιαφέρουσα εταιρεία που δραστηριοποιείται ανάμεσα στα cryptos και το ποδόσφαιρο είναι η Socios. Η Socios ήρθε ουσιαστικά να δώσει μια νέα δυνατότητα δημιουργίας εσόδων στους ποδοσφαιρικούς συλλόγους, δημιουργώντας τα fan tokens. Ουσιαστικά, κάθε ομάδα δημιουργεί το δικό της νόμισμα, το οποίο μπορούν να αγοράσουν οι οπαδοί της, λαμβάνοντας έτσι και μια σειρά από προνόμια, όπως είναι η συμμετοχή στις αποφάσεις της διοίκησης, η πρόσβαση σε VIP εισιτήρια, συναντήσεις με τους παίκτες, κτλ.
Είναι ουσιαστικά ένα πρώτο βήμα για αποκεντρωμένες μορφές διοίκησης (DAO) στις οποίες οι οπαδοί μπορούν να συμμετέχουν πιο ενεργά, με μεγαλύτερη διαφάνεια και με τη δυνατότητα να αποκομίζουν οφέλη από την καλή πορεία της ομάδας τους. Έτσι, οι σύλλογοι θα μπορούν να επαφίονται όλο και λιγότερο σε πρόεδρους – πατερούληδες.
Ήδη πολλοί μεγάλοι σύλλογοι έχουν δημιουργήσει τα δικά τους νομίσματα, όπως είναι η PSG, η οποία μάλιστα έδωσε μερικά νομίσματα στον Messi στο πλαίσιο της καλοκαιρινής του μεταγραφής, κάτι που συγκέντρωσε αρκετό ενδιαφέρον. Το ίδιο όμως έχουν κάνει και μικρότεροι σύλλογοι, όπως είναι ο Απόλλων Λεμεσού.
Διαβάστε ακόμα: Τι συμβαίνει (ξανά) με τα κρυπτονομίσματα;