Η κριση ως ευκαιρια!

Δημήτρης Κουτσολιούτσος: «Ερχόμαστε ως εγγυητές μιας δικαιότερης συναλλαγής»

Ο εμπνευστής της πρώτης πρότυπης στεγασμένης αγοράς «Farmers Republic» εξηγεί πώς –με όχημα ένα μοντέλο που θα πουλά εξαιρετικό προϊόν σε λογικές τιμές– η σχέση ανάμεσα στον παραγωγό και τον καταναλωτή μπορεί να χτιστεί σε νέες βάσεις.

 
«Το ‘’Farmers Republic’’ είναι ένα fair trade, community based μοντέλο, που προσπαθεί να εκπαιδεύσει τον καταναλωτή», τονίζει ο Δημήτρης Κουτσολιούτσος. «Αποτελεί έναν κόμβο γύρω από την ελληνική διατροφή, όπου βρίσκεις βιολογικούς καλλιεργητές και, κατά προτεραιότητα, βιολογικά προϊόντα στα ράφια».

«Το ‘’Farmers Republic’’ είναι ένα fair trade, community based μοντέλο, που προσπαθεί να εκπαιδεύσει τον καταναλωτή», τονίζει ο Δημήτρης Κουτσολιούτσος. «Αποτελεί έναν κόμβο γύρω από την ελληνική διατροφή, όπου βρίσκεις βιολογικούς καλλιεργητές και, κατά προτεραιότητα, βιολογικά προϊόντα στα ράφια». Φωτογραφία: blackwasabi/flickr

Σάββατο πρωί στο Κρυονέρι. Το «Farmers Republic», με την ιδιαίτερη βιομηχανική αισθητική, έχει μόλις ανοίξει, οι παραγωγοί έχουν πιάσει θέση πίσω απ’ τους πάγκους τους. Μουσική από τα ηχεία, αισθάνομαι σαν να βρίσκομαι κάπου αλλού και όχι σε μια λαϊκή αγορά –πρότυπη αγορά την ονομάζουν. Πιάνω κουβέντα με τους παραγωγούς λαχανικών και φρούτων, περπατάω στα ράφια του παντοπωλείου, όπου βρίσκεις κάθε λογής ελληνικό μπαχαρικό, λάδι, μέλι και κρασί που ξεχωρίζει για την ποιότητά του. Στη μέση του στεγασμένου χώρου των 1.200 τμ. είναι η κουζίνα όπου αυτή την ώρα μαγειρεύουν η «Two Minutes Angie» και η «Οργάνωση Γη»: εκεί δοκιμάζεις τα προϊόντα που μπορείς να αγοράσεις από τους πάγκους και τα ράφια. Ο Δημήτρης Κουτσολιούτσος με υποδέχεται με χαρά. Έχει πολλούς λόγους να είναι χαρούμενος…

«Συχνά με ρωτούν για ποιο λόγο άφησα το κόσμημα για το τρόφιμο. ‘’Τα περισσότερα τρόφιμα είναι κοσμήματα’’ τους απαντώ».

Πώς σας ήρθε η ιδέα του «Farmers Republic»;
Ουσιαστικά, πριν από δυο χρόνια ξεκίνησε, σαν παιχνίδι, το «Γίνε Αγρότης», με την απλή ιδέα του αυτονόητου: Είχαμε οικογενειακώς βιολογική καλλιέργεια στο εξοχικό μας στην Εύβοια, η οποία γινόταν ανάρπαστη στο γραφείο. «Πού τα βρίσκεις αυτά;», με ρωτούσαν –δεν ήξεραν ότι τα λαχανικά έχουν τέτοιο άρωμα. Η Εύβοια, μια τόσο εύφορη γη, παρέμενε αφύτευτη και χορταριασμένη. Επικοινώνησα με τους αγρότες που είχαν εγκαταλείψει την καλλιέργεια για διάφορους λόγους και τους είπα πώς ό,τι παράγουν, θα το διοχέτευα στην Αθήνα, πως θα έκανα μια online πλατφόρμα, όπου ο παραγωγός θα ανέφερε τι προσφέρει και ο καταναλωτής τι χρειάζεται. Αρχικά δίστασαν, δεν καταλάβαιναν. Το μόνο που ζήτησα ήταν να τηρήσουν την υπόσχεσή τους να παράγουν κάθε εβδομάδα, να είναι συνεπείς.

Το «Farmers Republic» είναι η προέκταση του «Γίνε Αγρότης»;
Απλώς η ιδέα στο πέρασμα του χρόνου ωρίμασε κι από εκεί που κάναμε delivery από το χωράφι στο σπίτι του καταναλωτή, σκεφτήκαμε να φέρουμε τον ίδιο τον παραγωγό στον καταναλωτή, με τη λογική των Farmers’ Market, που υπάρχει σε όλον τον κόσμο. Όχι του χάους, της βρωμιάς και της φασαρίας των λαϊκών αγορών. Το προϊόν ανάγεται σε εμπειρία κι όχι απλώς σε αγοραπωλησία. Να χτιστεί επιτόπου η νέα σχέση ανάμεσα στον παραγωγό και τον καταναλωτή σε νέες βάσεις.

IMG_3147-ok

«Σκεφτήκαμε να φέρουμε τον ίδιο τον παραγωγό στον καταναλωτή, με τη λογική των Farmers’ Market, που υπάρχει σε όλον τον κόσμο. Όχι του χάους, της βρωμιάς και της φασαρίας των λαϊκών αγορών».

Ποιος είναι ο δικός σας ρόλος;
Το «Farmers Republic» έχει τον πολύ σημαντικό ρόλο του ρυθμιστή, του regulator. Φιλτράρει τους πιστοποιημένους παραγωγούς, θέτει ανώτερα ποιοτικά κριτήρια και τους αναδεικνύει. Δίνουμε στέγη, υποδομές και logistics. Οι παραγωγοί οφείλουν μόνο να σεβαστούν τον πελάτη, δίνοντας πολύ καλό προϊόν σε πολύ καλή τιμή. Είναι ένα fair trade, community based μοντέλο που προσπαθεί να εκπαιδεύσει τον καταναλωτή. Το «Farmers Republic» αποτελεί έναν κόμβο γύρω από την ελληνική διατροφή, όπου βρίσκεις βιολογικούς καλλιεργητές και κατά προτεραιότητα βιολογικά προϊόντα στα ράφια.

Πώς εκπαιδεύεται το κοινό; Πώς εξαλείφει κανείς την έμφυτη καχυποψία του Έλληνα;
Είναι όλα εν λευκώ. Ο παραγωγός είναι εκεί, έτοιμος να εξηγήσει τη δουλειά του. Μέσα από την κουζίνα, που λειτουργεί κάθε Σάββατο, ο επισκέπτης βιώνει το όφελος του «Farmers Republic». Δοκιμάζει, συμμετέχει, απολαμβάνει. Μαθαίνει πόσο σημαντική είναι η σωστή διατροφή για την υγεία, τι σημαίνει για τον οργανισμό μας. Σύντομα θα οργανωθούν ημερίδες με διατροφολόγους, που θα ενημερώνουν για τα οφέλη της φυσικής διατροφής. Γιατί να χρησιμοποιείς αλεύρι ζέας ή χωρίς γλουτένη; Back to the basics, να θυμηθούμε το αγνό, φυσικό προϊόν, να ξεχάσουμε τις συσκευασίες και να ανακαλύψουμε την ποιότητα στην ουσία.

Ποια είναι τα κριτήρια επιλογής των παραγωγών;
Η ηθική πίσω από τον παραγωγό ο οποίος φιλοξενείται. Η ποιότητα, η πιστοποίηση, η εγγύτητα με το σημείο πώλησης, με την έννοια ότι όσο πιο κοντά είναι ο καλλιεργητής στο «Farmers Republic», τόσο μεγαλύτερη η προτεραιότητά του. Θέλεις το μαρούλι από τον Μαραθώνα κι όχι από την Καβάλα. Αρκεί να είναι σωστό το προϊόν, να κόβει αποδείξεις ο παραγωγός. Το έχουμε ξεχάσει πια στην Ελλάδα. Δεν φιλοξενούμε αγρότες που φοροδιαφεύγουν. Οι αγρότες ειδικού καθεστώτος είναι μια άλλη συζήτηση, πολιτική. Μπορώ όμως να επιλέξω εκείνους που είναι σωστοί. Τέλος, οι ντόπιοι σπόροι έχουν προτεραιότητα.

Το θέμα με τους σπόρους είναι κάτι που γνωρίζω ελάχιστα…
Θα σας αναφέρω ένα ενδεικτικό παράδειγμα: Στην Ελλάδα καλλιεργούνταν 62 διαφορετικές ποικιλίες σταριού, τώρα πλέον καλλιεργούνται μόνο 2. Ξεχάστηκαν, μπήκαν υβρίδια που υπόσχονταν πολλαπλάσια απόδοση. Ευτυχώς υπάρχει η τάση της επιστροφής μέσα από τράπεζες σπόρων, όπως το «Πελίτι», ή από ιδιώτες.

Δείτε τον Παναγιώτη Σαϊνατούδη να μιλά – αποκλειστικά στο Andro TV– για την Κιβωτό των Σπόρων τού «Πελίτι».

20140219_101555-ok

«Πώς μπορεί να σταθεί μια στεγασμένη λαϊκή δίπλα στα μεγάλα σούπερ μάρκετ και την ανάγκη του κόσμου να τραφεί φτηνά; Με τη λογική ότι εδώ οι καταναλωτές δεν θα βρουν φτηνιάρικο προϊόν αλλά αυτό που λέμε value for money, και η αξία του είναι απείρως μεγαλύτερη».

Η εκπαίδευση των παραγωγών είναι κάτι που σας ενδιαφέρει;
Δεν μπορούμε να κάνουμε τα πάντα. Έχουμε όμως γεωπόνους οι οποίοι μπορούν να συμβουλεύσουν τους παραγωγούς, έχουμε μια εξαιρετική ομάδα δημιουργικών ανθρώπων που μπορούν να βελτιώσουν την εικόνα ενός προϊόντος, να βελτιώσουν το λογότυπο, το δίκτυο. Είναι λαμπρά μυαλά, που μπορούν να πάνε ένα βήμα παραπέρα την παραγωγή. Να βοηθήσουμε όσο πιο πολύ μπορούμε με οικονομίες κλίμακας. Ζούμε μια εποχή κατά την οποία δεν πρέπει να μιλάνε οι αριθμοί αλλά οι άνθρωποι. Εμείς αυτούς τους δείκτες τιμούμε, δεν είμαστε απρόσωποι. Επίσης, δεν χωράνε λογικές του παρελθόντος. Ο παραγωγός πρέπει να είναι σωστός. Αυτός είναι ο ρόλος μας. Ερχόμαστε ως εγγυητές μιας δικαιότερης συναλλαγής. Αν αφήσεις τον Έλληνα ελεύθερο, η Ιστορία μας έχει δείξει πού θα καταλήξει.

«Back to the basics! Να θυμηθούμε το αγνό, φυσικό προϊόν, να ξεχάσουμε τις συσκευασίες και να ανακαλύψουμε την ποιότητα στην ουσία».

Πώς πήρατε την απόφαση να δημιουργήσετε μια στεγασμένη λαϊκή;
Όταν ζούσα στο Λονδίνο, η δική μου χαρά ήταν το Borough Market. Σκέφτηκα πως θα μποροούσα να προσαρμόσω αυτό το μοντέλο στα δεδομένα της Ελλάδας της κρίσης, ένα μοντέλο που θα πουλά εξαιρετικό προϊόν σε λογικές τιμές, χωρίς το υπερκέρδος που έχει συνηθίσει να απαιτεί ο επιχειρηματίας και να πληρώνει ο καταναλωτής.

04-ok

«Το ‘’Γίνε Αγρότης’’ είχε πολύ έντονη κοινωνική δράση, με τη δωρεά φρούτων και λαχανικών σε ιδρύματα μέσω του στρατηγικού συνεργάτη μας ‘’Μπορούμε’’. Κάτι που θα συνεχιστεί και στο ‘’Farmers’ Republic’’».

Πώς αντιδρά ο κόσμος, που μπαίνει να ψωνίσει σε μια λαϊκή στεγασμένη, χωρίς φωνές και παρακάλια;
Την πρώτη μέρα που ανοίξαμε έβρεχε, οπότε όλοι ήταν ενθουσιασμένοι. Πάρκαραν εύκολα, δεν βράχηκαν, δεν κρύωναν. Σταδιακά, αναπτύσσουν μια άλλη σχέση με τον παραγωγό. Συζητάνε, ρωτάνε, μαθαίνουν, δεν αγοράζουν απλώς. Έχει μια κοινωνικότητα και κοινωνική επίδραση το όλο εγχείρημα. Το «Γίνε Αγρότης» είχε πολύ έντονη κοινωνική δράση, με τη δωρεά φρούτων και λαχανικών σε ιδρύματα μέσω του στρατηγικού συνεργάτη μας «Μπορούμε». Κάτι που θα συνεχιστεί και στο «Farmers’ Republic».

Πώς μπορεί να σταθεί μια στεγασμένη λαϊκή δίπλα στα μεγάλα σούπερ μάρκετ και την ανάγκη του κόσμου να τραφεί φτηνά;
Με τη λογική ότι εδώ οι καταναλωτές δεν θα βρουν φτηνιάρικο προϊόν αλλά αυτό που λέμε value for money, και η αξία του είναι απείρως μεγαλύτερη.

Οι τιμές, πάντως, είναι οικονομικές…
Εδώ δεν θα βρεις την πιο φθηνή ντομάτα, που συνήθως δεν τρώγεται και είναι γεμάτη χημικά, θα βρεις όμως την πιο φθηνή από τις καλύτερες αληθινές ντομάτες. Θα βρεις λεμόνι που θα πιάσεις στα χέρια σου και θα μυρίζει αληθινό λεμόνι…

Δείτε ακόμα: Πώς θα καλλιεργήσετε την τροφή σας μόνοι σας, στο μπαλκόνι του σπιτιού σας

Πώς συντηρείται το «Farmers Republic»;
Από το παντοπωλείο και το ημερήσιο εισιτήριο του καλλιεργητή, το οποίο είναι 30 ευρώ. Από κει και πέρα κόβει αποδείξεις με τη δική του ταμειακή μηχανή. Ανεβαίνει στο όχημα του «Farmers Republic» και από εκεί και εμπρός είναι δική του ευθύνη. Είναι δυνατότητα, όχι θέσφατο ή καβάτζα. Δημοκρατική λειτουργία, όπου όλοι έχουν τον ίδιο μέγεθος πάγκου. Σε ό,τι αφορά στα προϊόντα του παντοπωλείου, με χαμηλό ποσοστό προμήθειας και με 35 φορτηγά του «Farmers Republic», βγαίνουν δωρεάν σε όλη την Αττική μέσω του e shop.

Το γεγονός ότι το «Farmers Republic» είναι έξω από την Αθήνα δυσκολεύει τη δουλειά σας;
Επιλέξαμε ένα βιομηχανικό κτίριο πάνω στην Εθνική οδό προκειμένου να έχουν εύκολη πρόσβαση και ο καταναλωτής και ο καλλιεργητής, να έχει άνετους χώρους, να έχει πάρκινγκ, να μην συναντάς κίνηση καθώς έρχεσαι. Επίσης, δεν θα μπορούσαμε να πουλάμε τόσο φθηνά σε μια ακριβή περιοχή, όπου τα ενοίκια είναι τεράστια. Στόχος μας είναι να μην μετακυλίεται κόστος στο τελικό προϊόν.

«Τι θα περιείχε ένα καλάθι αν το έστελνα δώρο στον Μπαράκ Ομπάμα; Προσούτο Στρεμμένου, άγρια χόρτα από αυτά που μαζεύονται ελεγχόμενα, αυγοτάραχο, μέλι και λάδι».

Πώς είναι η καθημερινότητά σας;
Αν αυτό λέει κάτι για την καθημερινότητά μου, δουλεύω 16 ώρες την ημέρα και τα σχόλια των καταναλωτών με γεμίζουν όρεξη να δουλέψω περισσότερο. Όταν σου λένε «έχω 20 χρόνια να φάω τέτοια λαχανικά», θέλεις να ψάξεις για το βέλτιστο. Αισθάνομαι την υποχρέωση να μην τους απογοητεύσω.

Μαγειρεύετε; Ασχολείστε με τη διατροφή;
Πάντα, από μικρός. Υποσυνείδητα ίσως, είχα πάντα στο νου μου μια τέτοιου είδους δραστηριότητα, μια μικρή κοινότητα ανθρώπων και επαγγελματιών με τις ίδιες αξίες σε ό,τι αφορά στη διατροφή.

IMG_3160-ok

«Σταδιακά, οι καταναλωτές αναπτύσσουν μια άλλη σχέση με τον παραγωγό. Συζητάνε, ρωτάνε, μαθαίνουν –δεν αγοράζουν απλώς. Έχει μια κοινωνικότητα και κοινωνική επίδραση το όλο εγχείρημα».

Οι δικοί σας πώς αντέδρασαν στην απόφασή σας να εγκαταλείψετε την οικογενειακή επιχείρηση;
Ουσιαστικά σταμάτησα από τη «Folli Follie» πέρυσι τον Μάιο. Οι δικοί μου όχι μόνο έχουν ενθουσιαστεί με την επιλογή μου αλλά είναι και οι καλύτεροι πελάτες μας!

Πώς βλέπετε την οικοτεχνία στην Ελλάδα σήμερα;
Οφείλει να γίνεται σωστά και επαγγελματικά. Πολλοί δεν το καταλαβαίνουν. Πρόκειται για επιχείρηση που απαιτεί επένδυση, τεχνογνωσία και να προσφέρει σωστές υπηρεσίες. Με στενοχωρεί να θεωρείται εύκολη λύση η παραγωγή μελιού, στέβιας, κρόκου, ιπποφαούς ή σαλιγκαριών. Δεν έχει νόημα να κάνεις απλώς μανιτάρια, αλλά το ιδιαίτερο μανιτάρι που θα σταθεί στην αγορά του εξωτερικού. Η Ελλάδα δεν μπορεί να πουλάει ποσότητα, αλλά ποιότητα. Άρα πρέπει να είσαι εξαιρετικός. Διαφορετικά πώς θα μπορέσεις να βγεις εκτός Ελλάδας;

Πώς φαντάζεστε το «Farmers Republic» σε τρία χρόνια;
Δεν θέλω να λέω μεγάλες κουβέντες. Αναζητάμε διαρκώς νέους, μικρούς και ιδιαίτερους παραγωγούς –και δεν υπάρχει δίκτυο για να τους βρεις… Από την άλλη, θέλουμε ο καταναλωτής με ένα κλικ να μπορεί να έχει τα καλύτερα προϊόντα στο σπίτι του.

Ποια ελληνικά τρόφιμα θεωρείτε gourmet;
Με ρωτούν συχνά για ποιο λόγο άφησα το κόσμημα για το τρόφιμο και τους απαντώ ότι τα περισσότερα τρόφιμα είναι κοσμήματα. Τυριά, αρτοποιήματα, κρασιά και λάδια. Βεβαίως, αρκετοί δεν έχουν βρει ακόμη την ταυτότητα και τον προσανατολισμό τους…

Ποια είναι πέντε πιο αντιπροσωπευτικά προϊόντα της Ελλάδας; Τι θα περιείχε ένα καλάθι αν το στέλνατε δώρο στον Μπαράκ Ομπάμα;
Προσούτο Στρεμμένου, άγρια χόρτα από αυτά που μαζεύονται ελεγχόμενα, αυγοτάραχο, μέλι και λάδι. Έχουμε πολλά και ιδιαίτερα μέλια και λάδια. Το τρόφιμο είναι υποκειμενικό.

Ο τροφοσυλλέκτης Σωτήρης Λυμπερόπουλος παροτρύνει: «Ξανασκέψου την τροφή σου!»

1527087_279754748840405_2047820002_n-ok

«Εδώ δεν θα βρεις την πιο φθηνή ντομάτα, που συνήθως δεν τρώγεται και είναι γεμάτη χημικά, θα βρεις όμως την πιο φθηνή από τις καλύτερες αληθινές ντομάτες. Θα βρεις λεμόνι που θα πιάσεις στα χέρια σου και θα μυρίζει αληθινό λεμόνι…»

 

 

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Πιο δημοφιλή

Πώς είναι να ζει κανείς ως επαγγελματίας γεμμολόγος και να εκπροσωπεί τη χώρα του στο εξωτερικό; Ο μαιτρ των πολύτιμων λίθων μας ξεναγεί στον κόσμο των πετραδιών, ανατρέπει μύθους και προκαταλήψεις, υπογραμμίζει τι πρέπει να προσέχουμε όταν αγοράζουμε διαμάντια και πώς ξεχωρίζουν τα αυθεντικά.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Η Κατερίνα Διονυσοπούλου και ο Billy Μαυρόπουλος έχουν να μας πουν πολλά για το «κλειδί» της επιτυχίας. Πρόσφατα κέρδισαν την ανώτατη τιμητική διάκριση «Architect of the Year» στα βραβεία των Sunday Times και τα έργα τους απλώνονται από τη Νέα Υόρκη και το Λονδίνο έως την Ελλάδα. Μίλησαν στον Κίμωνα Φραγκάκη και το Andro για το πώς είναι να δημιουργείς κάτι μη αναμενόμενο.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Το Allegro, μια ιστοσελίδα παρόμοια με το Ebay, έφτιαξε τη διαφήμιση του μήνα. Ξεκινά με έναν ηλικιωμένο Πολωνό κύριο ο οποίος παραγγέλνει online μια μέθοδο εκμάθησης αγγλικών για αρχάριους. Σας φαίνεται βαρετό; Δείτε την ως το τέλος και θα καταλάβετε γιατί μας έφερε δάκρυα στα μάτια. 

Andro Ο Άνδρας από την αρχή Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Αυτή η πλατφόρμα χωράει τους πάντες: από επαγγελματίες του πορνό έως influencers των social media και ανθρώπους που αγαπούν την υγιεινή διατροφή. Ζητάς αυτό που θέλεις, το πληρώνεις στον αγαπημένο σου δημιουργό και «χτίζεις» μια παράδοξη σχέση μαζί του. Οσο για τα χρήματα που διακινούνται καθημερινά: μιλάμε για χρυσωρυχείο.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Button to top

Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. περισσότερα

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close