DSC_3344-Tsilibokou

    Πέτρος Δεμερτζής & Νάσος Γαβαλάς: οι άνθρωποι πίσω από την Eazy bnb. Φωτογραφία: Βασιλική Τσιλιμπώκου

    Ο Πέτρος Δεμερτζής μετά από 18 χρόνια στα media, αποφάσισε να δοκιμάσει την τύχη του σε κάτι ακόμα πιο αβέβαιο και περιπετειώδες, όπως το επιχειρείν στην Ελλάδα. Μετά από δεκάδες περιοδικά και εφημερίδες, εκατοντάδες μέρες σε ραδιόφωνα και τηλεόραση, χιλιάδες γραπτά και εκατομμύρια λέξεις σε οθόνες και χαρτί, εξελίσσεται πιο γρήγορα κι από ό,τι υπολόγιζε σε serial entrepreneur.

    Ο Νάσος Γαβαλάς, μετά από μια δεκαετία και πλέον στο χώρο των κατασκευών και των τεχνικών εταιρειών, αποφάσισε να δημιουργήσει μία startup, η οποία στην πορεία τού έφερε και μια δεύτερη, και στην πορεία αυτές έγιναν πολλές, με έδρα το Λονδίνο και τη Στοκχόλμη. Δεν έφυγε στο εξωτερικό, παρότι ετοιμαζόταν να μεταναστεύσει οικογενειακώς για τη βόρεια Ευρώπη, κι ο Πέτρος λέει πως νιώθει βαριά την «ευθύνη» αυτής της απόφασης, γιατί «οφείλει» να πετύχει για δύο οικογένειες.

    Πολύ γρήγορα βέβαια μπήκαν κι άλλοι στην eazybnb, άνθρωποι της αγοράς και με πολύτιμες γνώσεις σε τομείς όπως το μάρκετινγκ, τα social media, το seo, οι βάσεις δεδομένων, και φυσικά τον τουρισμό και την φιλοξενία. “Ο Παύλος Σκουφής, ο CTO μας για παράδειγμα, ο οποίος βρίσκεται στο Λονδίνο, είναι ένας άνθρωπος με τον οποίο βρεθήκαμε στην πορεία, αλλά νιώθουμε πραγματικά τυχεροί που τον έχουμε στην ομάδα μας από τόσο νωρίς. Και κάπως έτσι ήδη εξαπλωνόμαστε και πέρα από την Αθήνα, και οργανώνουμε μια σειρά από επόμενα βήματα που θα μας οδηγήσουν και πέρα από την Ελλάδα κάποια στιγμή”, καταλήγει ο Πέτρος Δεμερτζής. Και η αλήθεια είναι ότι οι πρώτες προσεγγίσεις από τη Λισαβόνα και την Κολονία έως το Σάο Πάολο είναι γεγονός. Και η κουβέντα μας με τον Πέτρο, συνεχίστηκε κάπως έτσι…

    – Πώς προέκυψε η ιδέα της Eazy bnb; Ποια, ακριβώς, ανάγκη καλύπτει;

    Η ιδέα προέκυψε από τις ανάγκες και την ανάλυση των «ειδικών συνθηκών» στη χώρα και στην αγορά. Η ανάγκη φίλων και γνωστών που είχαν κάποια ακίνητα στο Airbnb, αλλά δεν προλάβαιναν να κάνουν όλα όσα χρειάζεται για να γίνουν οι καλύτεροι οικοδεσπότες, άρα και να μεγιστοποιήσουν τα ενδεχόμενα κέρδη, ήταν το πρώτο έναυσμα. Οπότε, εξαρχής, η eazybnb «πάτησε» πάνω σε μια υπάρχουσα ανάγκη και ένα κενό της αγοράς: να προσφέρεις δηλαδή οργανωμένα τη δυνατότητα σε κάποιον να αξιοποιήσει το ακίνητό του, ώστε να μπορέσει να του αποφέρει σε ετήσια βάση κάποια έσοδα. Και φυσικά να απαλλάξεις κάθε ιδιοκτήτη από τον κόπο και την ενέργεια που απαιτείται για να γίνεις ένας άψογος οικοδεσπότης σε κάθε επίπεδο.

    Untitled-1

    – Ποιες ήταν οι δυσκολίες και ποιες οι βοήθειες που λάβατε; Και, φυσικά, γιατί βοήθησαν όσοι βοήθησαν;

    Οι δυσκολίες είχαν και έχουν να κάνουν με την οργάνωση πολλών διαφορετικών υπηρεσιών και ακόμα περισσότερων ανθρώπων σε ένα περιβάλλον που δεν είναι ακριβώς «φιλικό προς το επιχειρείν». Η αλήθεια είναι πως νιώθουμε πραγματικά ευλογημένοι, γιατί όλοι όσοι άκουσαν την ιδέα μας, εξαρχής την αγκάλιασαν και μας βοήθησαν με χαρά. Από φίλους και συγγενείς μέχρι μεγάλες εταιρείες και brands που αποφάσισαν να συνεργαστούν μαζί μας από την πρώτη μας μέρα, είτε προσφέροντας μας υπηρεσίες είτε λειτουργώντας ως σύμβουλοι και «πολιορκητικοί κριοί», για να ανοίξουμε ακόμα πιο μεγάλες και «βαριές» πόρτες.

    Ακόμα και η ίδια η Airbnb μας βοήθησε με συμβουλές από πολύ νωρίς, κάτι που δεν περιμέναμε πως θα συμβεί τόσο γρήγορα… Όλα αυτά, όμως, δεν είναι τυχαία, αλλά έχουν να κάνουν με την ποιότητα των υπηρεσιών που προσφέρουμε από τη πρώτη ημέρα που ξεκινήσαμε και, φυσικά, με την όρεξη και το όραμα που έχουμε γι’ αυτό που κάνουμε. Και η αλήθεια είναι πως στην Ελλάδα, ειδικά της κρίσης, οι άνθρωποι θέλουν να βοηθήσουν, ιδίως όταν βλέπουν νέους ανθρώπους, εργατικούς και παθιασμένους με τη δουλειά τους. Πόσω δε μάλλον σε έναν τομέα όπως ο τουρισμός.

     Κοιτάζοντας παγκοσμίως προς τα πού οδηγείται η «Νέα Οικονομία», θα ανακαλύψει κάποιος πως η τάση είναι να εκλείψουν οι «παραδοσιακοί» μεσάζοντες και να έρθουν σε επαφή άνθρωποι και εταιρείες που προσφέρουν μια διαφορετική εμπειρία σε παλιές ή νέες συνήθειες.

    – Γιατί θα πετύχει; Κι αν όχι, πάλι γιατί; Με λίγα λόγια τι φοβάστε;

    Θα πετύχει επειδή είναι μια πραγματική λύση σε ένα αληθινό και μεγάλο πρόβλημα. Κι επειδή έρχεται και σε ένα καλό timing. Με περισσότερες από 300.000 άδεια σπίτια σε ολόκληρη την Ελλάδα, όλα τους γεμάτα βάρη και δυσκολίες, και με τον τουρισμό να ξεπερνά κάθε προσδοκία και σχεδιασμό, αλλά ταυτόχρονα και με μια πλατφόρμα -Αirbnb- που αλλάζει τα δεδομένα των ταξιδιών και της διαμονής παγκοσμίως και μεταλλάσσει ακόμα και το real estate σε Ευρώπη και Αμερική, οι υπηρεσίες της Εazybnb προσφέρουν αυτό ακριβώς που χρειάζονται και οι ιδιοκτήτες και οι ταξιδιώτες. Κι αυτό είναι μια πολύ καλή «συνταγή». Μια κατάσταση που βοηθάει όλους δηλαδή να κερδίζουν, και που εξασφαλίζει υψηλής ποιότητας υπηρεσίες σε όλα τα επίπεδα.

    Το μοντέλο της Εazybnb θεωρείται ήδη πετυχημένο, καθώς κάθε ημέρα που περνάει προστίθενται ολοένα και περισσότερα ακίνητα. Μαζί με αυτά επεκτείνεται και η ομάδα μας. Όσο για ενδεχόμενους «φόβους», αυτό που προσέχουμε περισσότερο είναι η στέρεα και προσεκτική ανάπτυξή μας. Δεν υπάρχει κάποιος «κακός» στην υπόθεση τον οποίο να φοβόμαστε, αλλά οφείλουμε να είμαστε όσο πιο σίγουροι κι εξασφαλισμένοι γίνεται για κάθε μας περαιτέρω βήμα, και για εμάς και την ομάδα μας, αλλά ακόμα πιο πολύ για τους ιδιοκτήτες που μας εμπιστεύονται τα σπίτια τους.

    – Πιστεύετε θα βρεθούν κάποιοι να σας κατηγορήσουν ότι αναπαράγετε το κλασικό, ελληνικό μοντέλο της “οικονομίας των μεσαζόντων”;

    Στην Ελλάδα δεν μπορούμε να μιλάμε για βαριά βιομηχανία -με την εξαίρεση του τουρισμού. Ένα πολύ σημαντικό κομμάτι λοιπόν του τουρισμού είναι στο να προσελκύσεις το κατάλληλο κοινό στις κατάλληλες συνθήκες. Κοιτάζοντας παγκοσμίως προς τα πού οδηγείται η «Νέα Οικονομία», ειδικά με το web 2.0 και το sharing economy, ανακαλύπτεις πως η τάση είναι να εκλείψουν οι «παραδοσιακοί» μεσάζοντες και να έρθουν σε επαφή άνθρωποι και εταιρείες που προσφέρουν μια διαφορετική εμπειρία σε παλιές ή νέες συνήθειες. Το να μένεις στο σπίτι κάποιου όταν ταξιδεύεις δεν είναι ακριβώς μια «νέα ιδέα». Αυτός ήταν ο κανόνας παγκοσμίως μέχρι και πριν 60-70 χρόνια, αυτό συνέβαινε και σε μια σειρά από χώρες με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά.

    Διαβάστε ακόμα: Το e-table θέλει να αλλάξει τις κρατήσεις στα εστιατόρια.

    DSC_3160-tsilibokou

    “Τα περισσότερα startups που πετυχαίνουν, παγκοσμίως, αλλά και στην Ελλάδα, δεν είναι αυτά που 2-3 φοιτητές κατεβάζουν μια καταπληκτική ιδέα, αλλά εκείνα στα οποία κάποιοι 35-40ρηδες ρίχνουν πολλή δουλειά.” Φωτογραφία: Βασιλική Τσιλιμπώκου

    Η νέα αξία παγκοσμίως είναι -επιτέλους- η εμπειρία, κι όχι το υλικό. Αυτό σημαίνει πως οι άνθρωποι είναι και πάλι πάνω από τα αντικείμενα και τα χρήματα. Η αξία μιας υπηρεσίας είναι σημαντικότερη, κι η εξασφάλιση μιας υψηλής ποιότητας αυτή που θα καθορίσει τελικά τη διατήρηση ενός brand, μιας εταιρείας για καιρό. Όσο δεν υπάρχουν μεγάλες επενδύσεις κι όσο στη χώρα δεν υπάρχει ανάπτυξη του πρωτογενή και του δευτερογενή τομέα, είτε αυτό λέγεται υψηλής ποιότητας αγροτική και κτηνοτροφική παραγωγή είτε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, οι μόνες υπηρεσίες από τις οποίες προφανώς μπορεί κάποιος να περιμένει ανάπτυξη είναι όσες αφορούν στον τουρισμό, μιας και δεν επηρεάζονται αρνητικά από όλα τα  «βαρίδια» της κρίσης. Αυτό δεν είναι ούτε πρόβλημα ούτε και λύση για εμάς, αλλά μια πραγματικότητα στην οποία πρέπει να λειτουργήσουμε. Θα μπορούσε, όμως, να είναι ένα έναυσμα για πολλούς που ψάχνουν να βρουν τρόπους ανάπτυξης, για να συνδυάσουν μια σειρά από υπηρεσίες, ώστε κάποια στιγμή να φτάσουμε στο σημείο να αυξήσουμε τις εισροές κεφαλαίων και επενδύσεων μέσω τουρισμού και σε άλλους τομείς.

    – Startups: Μόδα, ανάγκη ή το παρόν και το μέλλον; Συμφωνείτε ότι η μικρή επιχειρηματικότητα είναι ένας μονόδρομος απασχόλησης για καιρούς σαν αυτούς;

    Και για τους δυο μας που ξεκινήσαμε την Εazybnb, η μικρή επιχειρηματικότητα ήταν μια συνειδητή επιλογή. Μπορεί η επικοινωνία τους, και στην Ελλάδα και παγκοσμίως, να μοιάζει με μια μεγάλη «μόδα» και ίσως και μια «φούσκα», αλλά στην ουσία είναι μια νέα οικονομική επανάσταση, η οποία έχει ήδη αλλάξει την παγκόσμια Οικονομία. Δεν υπήρξαν ποτέ πριν εταιρείες τόσο μικρές και τόσο νέες όσο σήμερα που να πήραν τόση αξία, εμπορική και ουσιαστική στον κόσμο, όσο τα πιο επιτυχημένα startups της τελευταίας δεκαετίας. Το θέμα είναι όσοι ακούν startups και ονειρεύονται Silicon Valley να μην πιστεύουν σε seed rounds δισεκατομμυρίων και πώς θα αλλάξουν τον κόσμο από το δωμάτιο του διαμερίσματός τους. Οι εταιρείες που φτιάχτηκαν σε ένα γκαράζ στην Καλιφόρνια και έκαναν τους ιδιοκτήτες τους δισεκατομμυριούχους σούπερ σταρς άλλαξαν τον κόσμο πολύ περισσότερο απ’ όσο αντιλαμβάνεται ο μέσος άνθρωπος. Αυτό δεν είναι ούτε εύκολο ούτε συνηθισμένο ούτε και μπορεί να το κάνουν οι περισσότεροι.

    Είναι καταπληκτικό ένας νέος άνθρωπος να έχει τέτοια όνειρα, στην πραγματικότητα ακριβώς αυτά τα όνειρα θα πρέπει να έχει, όχι βέβαια πως θα βγάλει δις, αλλά πως θα αλλάξει τον κόσμο. Αλλά από το όνειρο ως την εφαρμογή μιας ιδέας στην πράξη η απόσταση είναι εκατομμύρια έτη φωτός, ειδικά σε μια χώρα που ο κανόνας είναι «αν θες να ζήσεις μια περιπέτεια μεγαλύτερη κι από χολιγουντιανό μπλοκμπάστερ, φτιάξε μια επιχείρηση». Αυτό που ο κόσμος δεν ξέρει είναι πως τα περισσότερα startups, παγκοσμίως, αλλά και στην Ελλάδα, που πετυχαίνουν, δεν είναι αυτά που 2-3 φοιτητές κατεβάζουν μια καταπληκτική ιδέα, αλλά εκείνα στα οποία κάποιοι 35-40ρηδες ρίχνουν πολλή δουλειά.

    Το θέμα είναι όσοι ακούν startups και ονειρεύονται Silicon Valley να μην πιστεύουν σε seed rounds δισεκατομμυρίων και πώς θα αλλάξουν τον κόσμο από το δωμάτιο του διαμερίσματός τους.

    Η ελληνική κοινωνία, και η ελληνική οικονομία ακόμα περισσότερο βέβαια, είναι φοβικές, γεμάτες εμπόδια και αγκυλώσεις. Το μεγαλύτερο απ’ όλα ίσως είναι ο φόβος της αποτυχίας. Επίσης, δεν είμαστε καθόλου συνηθισμένοι κι ανοιχτοί ως κοινωνία σε νέες ιδέες και διαφορετικές πρακτικές. Δεν είναι δυνατόν νέοι άνθρωποι, με πτυχία, με γνώσεις, με ιδέες και όρεξη για δουλειά, να μη δοκιμάζουν κάτι, να μην ξεκινούν μια προσπάθεια, επειδή φοβούνται πως «δεν θα πετύχουν». Προφανώς και έχουμε γραφειοκρατία, προφανώς και η κρίση είναι μια πολύ δύσκολη κατάσταση, αλλά απ’ την άλλη, όταν την τελευταία πενταετία το 90-95% των νέων επιχειρήσεων είναι καφέ, τυροπιτάδικα, παγωτατζίδικα και σουβλατζίδικα, κάτι δεν πάει καλά με το πώς αποφασίζει η νέα γενιά. Γιατί αυτές τις δουλειές δεν τις άνοιξαν οι συνταξιούχοι, οι κάτω απ’ τα 40 τις άνοιξαν. Βέβαια, κανείς δεν μιλάει για την πραγματική Οικονομία, όπως και για πολλά άλλα στη χώρα, αλλά κάποιος πρέπει να πει στους ανθρώπους πως αυτό που θα έπρεπε να κοιτούν δεν είναι «πόσα καφέ άνοιξαν τελευταία», αλλά «πόσα καφέ έκλεισαν τελευταία».

    easybnb

    – Και αυτή η νοοτροπία, βλέπετε να αλλάζει;

    Τα αποτελέσματα της κρίσης στο κοινωνικό υποσυνείδητο φυσικά θα τα ανακαλύψουμε στο μέλλον, αλλά ένα από όσα θα περιμέναμε να αλλάξουν θα ήταν το πώς σκέφτονται κι ονειρεύονται οι νέοι. Να αποκολληθεί δηλαδή το «όνειρο» μιας τάξης και δύο ολόκληρων γενιών από το «εύκολο» και το «διορισμός στο Δημόσιο», και να μεταστραφεί η στρεβλή αντίληψη πως η εργατικότητα, οι αξίες και η διαφορετικότητα δεν αναγνωρίζονται και, κυρίως, δεν επιβραβεύονται. Αν θέλουμε να γίνουμε μια πραγματικά «σύγχρονη και εξελιγμένη» κοινωνία και οικονομία, οφείλουμε να αλλάξουμε την καθημερινότητά μας προς το καλύτερο κι όχι να επιμένουμε να κρατήσουμε τη ζωή μας αναλλοίωτη, αρνούμενοι να αντιμετωπίσουμε όσα συμβαίνουν γύρω μας. Υπάρχουν εκατοντάδες, χιλιάδες προβλήματα εκεί έξω, μικρά, καθημερινά και, φυσικά, πολύ μεγαλύτερα που χρήζουν λύσεων. Αν οι άνθρωποι που τα υπομένουν όλα αυτά, βρίσκουν ή ακόμα και αντιγράφουν τρόπους για να τα λύσουν όλα αυτά, έχουν βρει μια επιχειρηματική δραστηριότητα.

    Για εμάς στην Εazybnb, κάθε δυσκολία και πρόβλημα είναι μια πρόκληση για μια νέα, καλύτερη και ουσιαστικότερη λύση. Γι’ αυτό και αντί να κοιτάμε για το πού θα βρούμε περισσότερους και μεγαλύτερους υποψήφιους επενδυτές, κοιτάζουμε πώς θα εξελίξουμε τις υπηρεσίες μας, πώς θα αναπτυχθούμε σε περισσότερες περιοχές της χώρας (ήδη εξαπλωνόμαστε σε Θεσσαλονίκη και Αιγαίο, κι ετοιμαζόμαστε για Ιόνιο, Πελοπόννησο και Κρήτη) και πώς θα προσελκύσουμε περισσότερους συνεργάτες και πελάτες.

    – Με την υπόθεση της βίλας της “πεθεράς Βαρουφάκη” πλέον έμαθε όλη η Ελλάδα την Airbnb. Υπάρχει στην περίπτωσή σας κακή δημοσιότητα ή η κάθε δημοσιότητα είναι καλή; Μπορείτε εσείς να προστατέψετε εκατοντάδες ανώνυμους “Βαρουφάκηδες” από ανάλογες κακοτοπιές;

    Η eazybnb δεν παρέχει νομικές και φορολογικές συμβουλές, ούτε φυσικά και αντίστοιχες υπηρεσίες. Αυτό που εξαρχής, όμως, ξεκαθαρίζουμε είναι πως όλοι οι ιδιοκτήτες με τους οποίους συνεργαζόμαστε οφείλουν να τηρούν και να ακολουθούν το νόμο. Αυτό που διαπιστώσαμε μετά τις επαφές μας με την Airbnb, την κυβέρνηση και τους διάφορους φορείς είναι πως μπορούμε να περιμένουμε «καλά νέα» για την απόλυτη λύση μέχρι το τέλος του χρόνου.

    Στην περίπτωση της δημοσιότητας που πήρε το θέμα Airbnb, στην περίπτωση Βαρουφάκη, τα πράγματα ήταν λίγο πιο ξεκάθαρα απ’ όσο τα παρουσίασε μερίδα του Τύπου. Οι ιδιοκτήτες όφειλαν να βγάλουν μια συγκεκριμένη άδεια, δεν την είχαν βγάλει, υποθέτω πως θα τιμωρηθούν με το πρόστιμο που ορίζεται για τέτοιες περιπτώσεις. Ας πούμε απλώς πως, αν συνεργάζονταν με την Εazybnb, θα ήξεραν καλύτερα…

    ⇒ Δείτε περισσότερα για την eazybnb

     

    Διαβάστε ακόμα: Ο Γιάννης Κυρίτσης θέλει να αναλάβει όλες τις κρατήσεις στα ελληνικά ξενοδοχεία.

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Button to top