«Στη  Warply ξεκινήσαμε σαν start up, μια από τις πρώτες στην Ευρώπη, με βασικό μας προϊόν ένα premium display network σε κινητά».

Ο Γιάννης Δοξαράς είναι ένας από αυτούς τους ωραίους τύπους που οι ιστοριολάγνοι αναζητούν. Ένας πανέξυπνος επιχειρηματίας, ένας μάνατζερ που καταφέρνει να κατακτά τις πιο μοντέρνες αγορές του κόσμου χωρίς να αφήσει την βάση του στην Αθήνα, ένας άνδρας που βρίσκεται σε ένα από σημαντικότερα «κατώφλια» στη ζωή του, που βλέπει την Warply που ξεκίνησε πριν δέκα χρόνια να έχει πλέον καθιερωθεί ως ένας «παγκόσμιος παίκτης», και βέβαια ένας νέος πατέρας που χαίρεται τα τρία παιδιά του. Μια συνάντηση επ’ ευκαιρία της «επετείου» της πρώτης δεκαετίας της Warply, ήταν επιβεβλημένη.

«Η φιλοσοφία μου είναι να ζούμε το σήμερα, να προσεγγίζουμε με πάθος όσα έχουμε να κάνουμε κάθε μέρα».

 – Κλείσατε δέκα χρόνια Warply…

Αισίως.

– Μια μεγάλη δεκαετία σε κάθε επίπεδο πάντως. Πολύ πυκνή σε όλα τα επίπεδα. Πως σου φάνηκε;

Δεν σκέφτομαι πολύ το «πόσα έχουν περάσει». Λειτουργώ κοιτώντας μπροστά. Μέσα σε 10 χρόνια υπήρξαν πολλές αλλαγές σε όλους τους τομείς, και στον επαγγελματικό τομέα και στον προσωπικό. Γενικότερα η νοοτροπία μου είναι να ζούμε το σήμερα, να προσεγγίζουμε με πάθος όσα έχουμε να κάνουμε κάθε μέρα, να απολαμβάνουμε τα πολύ ενδιαφέροντα και πολύ ωραία που βιώνουμε καθημερινά, χωρίς να εγκλωβιζόμαστε στο κυνήγι κάποιου «μεγάλου στόχου» που θα μας αποσπά από την στιγμή. Αυτή η πίστη στο σύστημα και στην καθημερινή τριβή και προπόνηση, αποτελεί ένα τρόπο ζωής με τον οποίο έχω γαλουχηθεί από τα 16 μου όταν και ξεκίνησα στην εθνική ομάδα τον πρωταθλητισμό στα 400 εμπόδια.

«Εχουμε την απόλυτη τεχνολογία αλλά ταυτόχρονα έχουμε ”προϊοντικοποιήσει” όλη τη γνώση που έχουμε μαζέψει».

 – Πώς ξεκινήσατε; Είχες κάποιο φιλόδοξο όραμα όταν εγκαινιάστηκε η Warply ή πηγαίνατε εξαρχής βήμα-βήμα;

Η αρχή μας ήταν μια εντελώς διαφορετική εμπειρία. Όλοι προερχόμασταν από άλλα περιβάλλοντα, κι εγώ προσωπικά από κάποια άλλα οικοσυστήματα (όπως το San Francisco και κάπως λιγότερο το Λονδίνο). Εκεί οι πωλήσεις που κάναμε ήταν πολύ ευκολότερες. Στη Warply ξεκινήσαμε σαν start up, μια από τις πρώτες στην Ευρώπη, με βασικό μας προϊόν ένα premium display network σε κινητά. Λανσάραμε αρχικά στη Νέα Υόρκη, προσπαθώντας να πάρουμε κίνηση από τους New York Times και το Bloomberg π.χ. και να το πουλήσουμε. Πράγμα πολύ δύσκολο. Κοιτώντας το εκ των υστέρων, ναι ήταν μια καλή τεχνολογία αλλά δεν είχαμε αρκετό κεφάλαιο για να κρατήσουμε παραπάνω. Σε κάθε περίπτωση, κάναμε μια στροφή στην πορεία μας (ένα pivot όπως συνηθίζεται να λέγεται στην startup σκηνή) και ξαναστήσαμε το business απ’ την αρχή.

«Από την αρχή, κάναμε πάντα καινοτομία – προσφέραμε πάντα το καινούργιο».

– Τα μεγέθη εξελίχθηκαν λόγω της αύξησης της αγοράς. Το γεγονός πως εσείς βρισκόσασταν εκεί από νωρίς ήταν κάτι που σχεδίασες γιατί φαίνονταν η ευκαιρία, ή απλά «σας πήρε το ποτάμι» και βρεθήκατε τελικά να πορεύεστε με το «μεγάλο κύμα» επειδή αντέξατε 10 χρόνια;

Από την αρχή, κάναμε πάντα καινοτομία – προσφέραμε πάντα το καινούργιο. Κι αυτό είναι δύσκολο, καθώς πρέπει να το κατανοήσουν αρχικά οι πελάτες και να το πιστέψουν για να το αγοράσουν. Έτσι, μεγάλο κομμάτι του business επενδύεται στην εκπαίδευση των συνεργατών. Έτσι φτάνει μια στιγμή που οι καινοτόμοι πελάτες έχουν πλέον προχωρήσει αρκετά, και οι υπόλοιποι τους ακολουθούν. Σήμερα βρισκόμαστε σε μια πιο εκπαιδευμένη, ώριμη αγορά που εν μέρει έχουμε και εμείς συνεισφέρει στην εξέλιξή της.  Για εμάς όλη η εμπειρία μας, είναι κι αυτό που μας κάνει και μοναδικούς στον κόσμο σε αυτό που κάνουμε. Γιατί συνδυάζουμε δύο μοναδικά πράγματα. Πρώτον έχουμε την απόλυτη τεχνολογία αλλά ταυτόχρονα έχουμε «προϊοντικοποιήσει» όλη τη γνώση που έχουμε μαζέψει από την εκτέλεση όλων αυτών των προγραμμάτων που το τρέχουμε. Άρα ο πελάτης θα πάρει κάτι το οποίο είναι κορυφαίας τεχνολογίας και έχει την απόλυτη εκτέλεση. Και την εκτέλεση την κάνουμε άμεσα, και ο πελάτης έχει χρόνο μέχρι να βγει στην αγορά, ένα-ενάμιση μήνα, γιατί είναι όλα έτοιμα δεν χρειάζεται να φτιάξεις τίποτα.

«Προσωπικά είμαι πολύ αφοσιωμένος, ”δεσμευμένος” θα’ λεγα με τους πελάτες μας, μου αρέσει πολύ να λανσάρουμε νέα προϊόντα».

– Ακούγεται ταυτόχρονα πάρα πολύ δύσκολο αλλά και πολύ «sexy» να πρέπει να εκπαιδεύσεις τον πελάτη σου…

Δέκα χρόνια το κάνουμε ήδη – δεν τα λες και λίγα. Και τώρα μπαίνουμε σε μία περίοδο που οι πελάτες καταλαβαίνουν πλέον. Κι όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά σε όλες τις περιοχές του κόσμου που έχουμε business. Τώρα πια οι πελάτες βγάζουν συγκεκριμένα RFP (σ.σ. αιτήματα για πρόταση), εξετάζουν τι θα κάνουν με τα πελατολόγια τους, αναγνωρίζουν την αξία ενός προγράμματος “αφοσίωσης» ή κινητής. Είναι μια στιγμή που κοιτάνε επιτέλους πώς θα δώσουν παραπάνω αξία στους πελάτες τους, πώς θα πουλήσουν και άλλα προϊόντα, πώς θα προσφέρουν ποικιλότητα σε προϊόντα και υπηρεσίες.

«Ο ρόλος μας είναι αρκετά προκλητικός καθώς πολλές φορές πρέπει να έρθεις και σε αντίθεση με κάποιον πελάτη για να αποφευχθούν λάθη».

– Πώς θα κρίνατε το ρόλο σας; 

Γενικά ο ρόλος μας είναι αρκετά προκλητικός καθώς πολλές φορές πρέπει να έρθεις και σε αντίθεση με κάποιον πελάτη για να αποφευχθούν λάθη. Προσωπικά είμαι πολύ αφοσιωμένος, «δεσμευμένος» θα’ λεγα με τους πελάτες μας, μου αρέσει πολύ να λανσάρουμε νέα προϊόντα και σίγουρα δεν είμαστε η παραδοσιακή εταιρεία «προγραμμάτων αφοσίωσης» που κάνει ότι και οι άλλοι. Δεν θέλω να ακολουθώ γενικά. Είναι θέμα τρόπου σκέψης. Η δομή της εταιρείας και ο τρόπος που λειτουργεί διαμορφώνει και την απόδοση και το αποτέλεσμα της δουλειάς σε πολλά επίπεδα. Εμείς είμαστε μια ομάδα με πυρήνα 20-30 ατόμων, άρα πολύ μικρή κι ευέλικτη, κι αυτό είναι απολύτως απαραίτητο για να λειτουργούμε ταχύτατα και να παράγουμε άμεσα αποτελέσματα.

«Θα πάρουμε τους 10 πιο high profile που ξέρουμε πως καταλαβαίνουν τη δουλειά που τους προσφέρουμε».

– Οπότε τι στόχους και τι οράματα έχετε για την επόμενη δεκαετία;

Λειτουργούμε με γνώμονα την ανάπτυξη και την ευζωία μας. Δεν είναι στην κουλτούρα μας η στόχευση συγκεκριμένων «μεγάλων οραμάτων», αλλά έχουμε ένα δρόμο που πορευόμαστε και κοιτάζουμε να κάνουμε εκτέλεση στα πρότζεκτ μας, με τον πιο αποδοτικό και καλύτερο τρόπο. Είναι έτσι δομημένη η πραγματικότητα που λειτουργούμε με μια συγκεκριμένη κλίμακα ανάπτυξης. Δεν μπορούμε και δεν θέλουμε να πάρουμε 100 μεγάλους πελάτες τον χρόνο, αλλά θα πάρουμε τους 10 πιο high profile που ξέρουμε πως καταλαβαίνουν, αντιλαμβάνονται και κερδίζουν από την δουλειά που θα τους προσφέρουμε. Αυτοί θα επενδύσουν σε εμάς, κι εμείς θα τους ανταποδώσουμε στο πολλαπλάσιο αυτή την επένδυση. Είμαστε δηλαδή σε ένα στάδιο που ουσιαστικά κάνουμε εμείς «screening» στους πελάτες μας, κι είμαστε πολύ χαρούμενοι μ’ αυτό.

«Λειτουργούμε με γνώμονα την ανάπτυξη και την ευζωία μας. Δεν είναι στην κουλτούρα μας η στόχευση συγκεκριμένων ”μεγάλων οραμάτων”».

«Η πλατφόρμα τουρισμού Visit Greece app που έχουμε κάνει για τον ΕΟΤ και το Υπουργείο Τουρισμού είναι το μεγαλύτερο case study στην βιομηχανία ταξιδιών σε επίπεδο προορισμών παγκοσμίως».

– Στην Ελλάδα πώς λειτουργείτε; Έχετε κάνει σοβαρή δουλειά ακόμα και με υπουργεία…

Είμαστε μια εταιρεία που κάνουμε καινοτομία και είμαστε πολύ γρήγοροι. Το άμεσο, πολύ γρήγορο execution είναι πολύ σημαντικό για εμάς. Είμαστε πολύ παρεμβατικοί γιατί ξέρουμε ότι και τα επιχειρηματικά μοντέλα συνεργασίας με τους πελάτες μας είναι τέτοια δηλαδή έχουμε προσωπικό διακύβευμα (αυτό που οι αμερικανοί λένε skin in the game).Άρα αν κάτι δεν προχωράει, θα παρέμβουμε. Ακόμα και με το ελληνικό δημόσιο. Κι η εμπειρία μας με τα Υπουργεία – γιατί έχουμε κάνει πολλά έργα πια, είναι προς επίρρωση όλου αυτού του. Ένα από αυτά ήταν η πλατφόρμα τουρισμού Visit Greece app που έχουμε κάνει για τον ΕΟΤ και το Υπουργείο Τουρισμού, που έγινε και ξεκίνησε εντελώς «κάτω απ’ το ραντάρ» κι αυτή τη στιγμή, είναι το μεγαλύτερο case study στην βιομηχανία ταξιδιών σε επίπεδο προορισμών παγκοσμίως.

«Είμαστε μια εταιρεία καινοτομίας, και είμαστε πολύ γρήγοροι».

– Για πόσους χρήστες μιλάμε; 

Έχουμε τρία εκατομμύρια χρήστες – 3 εκατομμύρια ταξιδιώτες, με το μεγαλύτερο ποσοστό αυτών να παραμένουν ενεργοί χρήστες. Κι είναι ένα case study που στην Ελλάδα το κάναμε pro bono, με μία χορηγία που φέραμε από δύο συνεργάτες μας. Αντίστοιχες πλατφόρμες έχουμε ήδη συμφωνήσει με άλλους 6-7 προορισμούς – κορυφαίοι στον πλανήτη – και θα λανσάρουμε μέσα στους επόμενους μήνες. Μιλάμε για τη Σιγκαπούρη, το Ντουμπάι. Αυτό είναι μια ωραία ιστορία, του πώς μπορείς να κάνεις ένα case σε DMMO (Οργανισμών Διαχείρισης και Ανάπτυξης Τουρισμού) που ελέγχονται από την κυβέρνηση.

«Σε προσωπικό επίπεδο έχω πολλά ξενύχτια καθώς μόλις απέκτησα δίδυμα – είναι τριών μηνών και καταλαβαίνεις τι γίνεται».

– Ξενύχτια πολλά για να βγει κάτι τέτοιο;

Καθόλου. Γενικά, δεν ξενυχτάμε στη δουλειά. Σε προσωπικό επίπεδο έχω πολλά ξενύχτια καθώς μόλις απέκτησα δίδυμα – είναι τριών μηνών και καταλαβαίνεις τι γίνεται.

– Προτάσεις εξαγοράς ή επένδυσης «απ’ έξω» δεν σας έρχονται τόσα χρόνια; Μοιάζετε υπέροχη «αγορά» για funds και αντίστοιχους «κυνηγούς επιτυχημένων».

Δεν είμαστε στο «επενδυτικό ραντάρ». Δεν το θέλαμε, και δεν το επιδιώξαμε άλλωστε και ποτέ. Παρόλ’ αυτά έχουμε συχνά προτάσεις εξαγοράς – ίσως δεν έχει έρθει ακόμη η κατάλληλη. Είμαστε και σε μία φάση που κοιτάμε να κάνουμε εξαγορές. Κάναμε μία πέρυσι στο Ντουμπάι, και μας πήγε καλά. Αλλά είναι πολύ δύσκολο να βρεις τέτοιες μικρές, κερδοφόρες εταιρείες, που o ιδρυτής θέλει να τις πουλήσει. Προσεγγίζω αυτές τις ευκαιρίες επενδυτικά, όπως ακριβώς χειρίζομαι και την αγορά ενός προϊόντος υψηλής ωρολογοποιίας, μια συλλογή που από τότε που την ξεκίνησα αποτελεί σημαντικό appreciating asset.

«Η πανδημία μου έδωσε περισσότερο χρόνο – χρόνο που έδωσα στην οικογένεια μου, στην εταιρεία μου και στον εαυτό μου».

– Σε έναν πιο προσωπικό τόνο, με τόσο έντονους ρυθμούς, και τόσα πολλά ups and downs, το burn out το είδες να έρχεται, το πλησίασες, το βίωσες;

Προφανώς υπήρξαν ακόμα και σερί σαρανταοκτάωρα που δεν σταμάτησα να δουλεύω, περίοδοι και στιγμές πιο έντονες και πιο δύσκολες. Το παθαίνω, αλλά το έχω κάνει κομμάτι της καθημερινής ρουτίνας. Κάποιες μέρες πρέπει να γίνουν, αλλά κάποιες μέρες δεν μπορείς και δεν θέλεις να δουλέψεις. Επίσης μέχρι πριν την πανδημία, έκανα πάρα πολλά ταξίδια – μπορεί και 5 μέσα σε ένα μήνα. Αυτά έχουν περιοριστεί πάρα πολύ, μαζί και η κούραση που τα ακολουθεί. Για εμένα η πανδημία μου έδωσε περισσότερο χρόνο – χρόνο που έδωσα στην οικογένεια μου, στην εταιρεία μου και στον εαυτό μου.

 

Διαβάστε ακόμα: Τα νέα «χίπικα» κοινόβια που δημιουργεί η πανδημία.

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top