«Βασικά σημεία διαφοροποίησης μας είναι ότι αναλαμβάνουμε ολιστικά το σχεδιασμό και την εκτέλεση των προγραμμάτων CRM και Loyalty, διαθέτουμε μια εξαιρετικά έμπειρη ομάδα που θα δώσει από την αρχή το ρυθμό και την κατεύθυνση και είμαστε η πιο καινοτόμα εταιρεία στο αντικείμενό μας».

Η εξωστρέφεια δεν είναι αυτονόητη στις ελληνικές επιχειρήσεις, αλλά όπου και όποτε γίνεται προτεραιότητα -ειδικά στις λεγόμενες νεοφυείς- φέρνει θαυμαστά αποτελέσματα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Warply. Μια νέα ελληνική εταιρεία που αναπτύσσεται με γρήγορους ρυθμούς και στο εξωτερικό.

Ήδη κατατάσσεται ανάμεσα στις πιο δυναμικές εταιρείες στον κλάδο των προγραμμάτων πιστότητας και επιβράβευσης πελατών, με εξειδίκευση στο mobile marketing και με δική της πλατφόρμα για loyalty και ψηφιακές πληρωμές. Ό,τι δηλαδή βρίσκεται σε πυρετώδη ζήτηση σήμερα.

Ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Warply, Γιάννης Δοξαράς, μίλησε στο Andro για το όραμα της Warply, το παρόν και το μέλλον των νεοφυών επιχειρήσεων στη χώρα μας, αλλά και τις αλλαγές που θα επιφέρει η πανδημία στο παγκόσμιο επιχειρείν.

– Πώς σας γεννήθηκε η ιδέα να δημιουργήσετε τη Warply;

H Warply σαν όνομα και σαν concept προέκυψε πριν πολλά χρόνια, από 2 βασικά στοιχεία που διακρίνουν την εταιρεία και εμένα προσωπικά. Η έμπνευση για το όνομα Warply προέρχεται από το Star Trek και το warp speed, όπως είναι και οι γρήγοροι χρόνοι λανσαρίσματος και ανάπτυξης της εταιρείας αλλά και η ταχύτητα στην επικοινωνία μέσω των smartphones. Πίσω στο μακρινό 2010 και όταν ακόμα τα οικοσυστήματα των κινητών συσκευών ήταν εν τη γενέσει τους, αντιληφθήκαμε την έκρηξη που θα επερχόταν και δημιουργήσαμε την πρώτη πλατφόρμα στην Ευρώπη για push notifications. Από τότε μέχρι σήμερα η εταιρεία έχει διαφοροποιηθεί πάρα πολύ – σήμερα είμαστε ο leader στα προγράμματα loyalty ενώ παραμένουμε η κορυφαία εταιρεία και στο mobile. Έχουμε ένα παγκόσμιο πελατολόγιο και γραφεία σε αρκετές χώρες, πρόσφατα ξεκινήσαμε λειτουργία και στην Αυστραλία, ενώ συνεχίζουμε και επενδύουμε στον τομέα του mobile.

«Έχουμε ένα παγκόσμιο πελατολόγιο και γραφεία σε αρκετές χώρες. Πρόσφατα ξεκινήσαμε λειτουργία και στην Αυστραλία».

– Έχετε κι εσείς μια ιστορία όπως τόσοι tech entrepreneurs με δίωρα ύπνου στον καναπέ, πίτσες, coding και συνεργάτες που εγκατέλειψαν τη μάχη προτού γίνουν… εκατομμυριούχοι;

Νομίζω ότι παρόμοιες ιστορίες έχουν όλοι να διηγηθούν για τον απλούστατο λόγο ότι ο δρόμος του tech entrepreneur είναι ένας μοναχικός δρόμος, γεμάτος από πολλές απογοητεύσεις και ελάχιστες στιγμές χαράς (ίσως σε κάποιο exit). Κατά συνέπεια δεν είναι όλοι οι άνθρωποι φτιαγμένοι για να πάρουν το ρίσκο, να ξυπνάνε με άγχος το βράδυ βλέποντας τις οικονομίες τους να λιγοστεύουν (runway), να διάγουν ένα ασκητική βίο για να διατηρήσουν τα έξοδα χαμηλά (burn rate) και να πρέπει να είναι αισιόδοξοι δίνοντας το παράδειγμα στους άλλους. Αναλογιζόμενοι και τη αποκαλούμενη μεροληψία της επιβίωσης (survivorship bias), για κάθε περίπτωση επιτυχίας που φτάνει στα φώτα της δημοσιότητας αντιστοιχούν δέκα αποτυχίες. Και η επιτυχία και η αποτυχία λοιπόν είναι μέσα στη ζωή και έτσι θα πρέπει να τις προσεγγίζουμε, ως παροδικές καταστάσεις μια διαρκούς προσωπικής εξέλιξης.

«Η έμπνευση για το όνομα Warply προέρχεται από το Star Trek και το warp speed, όπως είναι και οι γρήγοροι χρόνοι λανσαρίσματος και ανάπτυξης της εταιρείας».

– Ποιο είναι, με δύο λόγια, το mission statement της επιχείρησης σας;

Η Warply είναι η εταιρία που έχει ταχθεί στο να κάνει τη ζωή των ανθρώπων πιο εύκολη, πιο ενδιαφέρουσα και πιο ευχάριστη. Με αυτό το όραμα, προσφέρουμε προϊόντα που απλοποιούν τη δουλειά και την καθημερινότητα τόσο των συνεργατών μας στις επιχειρήσεις – μειώνοντας δραματικά το χρόνο ενός στελέχους μάρκετινγκ (MarΟps) για κάποιες εργασίες, αλλά παράλληλα δημιουργούμε και καινοτομία που μέσα από εφαρμογές κινητού, βελτιώνουν την καθημερινότητα των ανθρώπων.

– Το marketing είναι από τις υπηρεσίες που δεν τυποποιούνται, δεν αυτοματοποιούνται και δεν προσφέρονται για οικονομίες κλίμακος. Ή μήπως όχι; Τί άλλαξαν τα mobile devices και τα social media στην εξίσωση αυτή; 

Πολλές διαδικασίες ενός τμήματος μάρκετινγκ, έχουν σήμερα αυτοματοποιηθεί από αλγορίθμους. Ειδικά αν αναλογιστούμε ότι οποιαδήποτε συμπεριφορά μας αφήνει ένα ηλεκτρονικό ίχνος, από τη συναλλαγή, την αγορά με μια κάρτα πιστότητας στο φυσικό κατάστημα, μέχρι και την ανώνυμη αναζήτηση ή περιήγηση στον ψηφιακό κόσμο. Με αυτό υπόψιν, υπάρχουν πλατφόρμες με το Warply Engage AI βρίσκεται στην κορυφή, οι οποίες αυτοματοποιούν από την έρευνα αγοράς, μέχρι τα εικαστικά και τα μηνύματα μιας καμπάνιας, ακόμα και τις προσφορές και τις εκπτώσεις σε επίπεδο καταναλωτή.

«Η επιτυχία και η αποτυχία είναι μέσα στη ζωή και έτσι θα πρέπει να τις προσεγγίζουμε, ως παροδικές καταστάσεις μια διαρκούς προσωπικής εξέλιξης».

– Τι διαφορετικό προσφέρει η Warply από άλλες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην ίδια αγορά;

Η Warply είναι μια εταιρία που δραστηριοποιείται πάνω από οκτώ χρόνια στα προγράμματα επιβράβευσης, με τεράστια επιτυχία. Θα έλεγα ότι τα βασικά σημεία διαφοροποίησης είναι ότι αναλαμβάνουμε ολιστικά το σχεδιασμό και την εκτέλεση των προγραμμάτων διαχείρισης πελατειακής βάσης (CRM και Loyalty), διαθέτουμε μια εξαιρετικά έμπειρη ομάδα που θα δώσει από την αρχή το ρυθμό και την κατεύθυνση και είμαστε η πιο καινοτόμα εταιρία στο αντικείμενό μας, με συνεχείς αναβαθμίσεις στο προϊόν μας τις οποίες παρέχουμε δωρεάν στους υφιστάμενους πελάτες μας. Είμαστε μια εταιρεία που έχουμε μεγάλη εξειδίκευση στην καινοτομία και το mobile ενώ οι άλλες εταιρείες στο χώρο είναι ακόμη αρκετά παραδοσιακές, με χρήση πλαστικής κάρτας και παραδοσιακά μέσα επικοινωνίας.

Στη Warply έχουμε επιλέξει μια στρατηγική ανάπτυξης η οποία βασίζεται σε ίδια κεφάλαια (bootstrapping).

– Ποια είναι η αναπτυξιακή στρατηγική σας; Αναζητάτε ένα θεαματικό exit στην αγκαλιά ενός τεχνολογικού κολοσσού ή μπορεί να δούμε εσάς να απορροφάτε startups γύρω σας; 

Στη Warply έχουμε επιλέξει μια στρατηγική ανάπτυξης η οποία βασίζεται σε ίδια κεφάλαια (bootstrapping). Ουσιαστικά η διαδικασία αυτή προϋποθέτει σημαντική λειτουργική κερδοφορία και έργα μεγάλης κλίμακας που θα χρηματοδοτήσουν την ανάπτυξη. Αυτό που έχουμε επιτύχει στη Warply είναι η κατάληψη ηγετικής θέσεις σε περιφερειακές Ευρωπαϊκές αγορές και η τοποθέτηση της τα τελευταία δύο χρόνια σε μεγάλες παγκόσμιες αγορές όπως η μέση ανατολή, η νοτιοανατολική Ασία και νότια Αμερική. Οι υφιστάμενες συνεργασίες σε μεγάλες αγορές μας εξασφαλίζουν μια οργανική αύξηση της τάξης του 100% στα επόμενα χρόνια. Στα πλαίσια αυτά της ανάπτυξης μας έχουμε στα πλάνα μας να μοιραστούμε τη δημιουργία αξίας μαζί με ιδιώτες επενδυτές μέσω της εισαγωγής σε χρηματιστηριακή αγορά.

– Πώς στοχεύετε χρήστες; Έχετε κάποιον δικό σας αλγόριθμο που ορίζει το relevance του καθενός; 

Μετά από χρόνια συλλογής και επεξεργασίας δεδομένων που αφορούν προτιμήσεις και καλάθια εκατομμυρίων καταναλωτών και καλαθιών καταναλωτή για πολλούς από τους συνεργαζόμενους πελάτες μας, είμαστε πια σε θέση να έχουμε προ-εκπαιδευμένα μοντέλα μηχανικής μάθησης για διάφορες αγορές όπως η εστίαση, η μόδα, τα ηλεκτρονικά και οι τραπεζοασφαλιστικές υπηρεσίες. Οι αλγόριθμοι που έχουμε αναπτύξει και αποτελούν πνευματική ιδιοκτησία της Warply μπορούν να υπολογίσουν τη συνολική αξία ενός πελάτη (customer value) – ακόμα και από τη στιγμή που εγγράφονται σε μια υπηρεσία (VIP behavior) -, αλλά και άλλες παραμέτρους όπως πότε και πως πρέπει να απευθυνθούμε σε κάθε πελάτη ξεχωριστά, πότε ο πελάτης διακινδυνεύει να φύγει από την υπηρεσία (churn), ενώ μπορεί να υπολογίσουν και αποστείλουν προσωποποιημένες προσφορές σε επίπεδο πελάτη.

«Λόγω της πανδημίας και της έκρηξης του ηλεκτρονικού εμπορίου θα δούμε startups και στην Ελλάδα με δεκάδες χιλιάδες εργαζομένους».

– Καταγράφονται από εσάς οι συνήθειες των χρηστών; Και που αποθηκεύονται; Υπάρχει ζήτημα παραβίασης της ιδιωτικότητας;

Οι συνήθειες καταγράφονται προφανώς και επεξεργάζονται παράλληλα για να παραχθούν τα αποτελέσματα που περιγράφουμε. Πάντα όμως με τη συναίνεση του χρήστη. Η καταγραφή γίνεται στα πρότυπα του κανονισμού προστασίας δεδομένων με τη συναίνεση του καταναλωτή, ο οποίος βέβαια αποκτά πρόσβαση σε προνόμια και εκπτώσεις για τη συμμετοχή του αυτή στο πρόγραμμα. Ουσιαστικά η αυστηροποίηση του πλαισίου έχει βοηθήσει στην ανάγκη δημιουργίας ειλικρινών σχέσεων μεταξύ εμπόρων και καταναλωτών και αυτό αποτελεί και το σημαντικότερο λόγο επένδυσης των επιχειρήσεων σε συστήματα πιστότητας καταναλωτών. Για να σου δώσει τα στοιχεία του ο εκάστοτε καταναλωτής χρειάζεται να λάβει πίσω πολλαπλάσια αξία μέσω προνομίων.

«Η κρίση έχει βοηθήσει να απομυθοποιηθούν πολλές στρεβλώσεις της ελληνικής κοινωνίας».

– Θεωρείτε ότι οι startups των ετών της κρίσης έχουν βοηθήσει να αποδαιμονοποιηθεί η επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα; Περιμένετε να δούμε και εδώ “επιχειρηματίες – ροκ σταρς” όπως στο εξωτερικό;

Θα έλεγα ότι γενικότερα η κρίση έχει βοηθήσει να απομυθοποιηθούν πολλές στρεβλώσεις της ελληνικής κοινωνίας. Βέβαια παραμένουμε μια οικονομία με βασικό εργοδότη το δημόσιο,  ακόμη και τα start ups που ζητάνε σήμερα επιχορήγηση από το κράτος. Τα περισσότερα ελληνικά startups στοχεύουν σε κάποιο τεχνολογικό niche (π.χ. professional tools), είτε είχαν μια marketplace προσέγγιση. Ακόμα και στη δεύτερη περίπτωση επειδή δρουν ως intermediates, αποτελούν εταιρίες εντάσεων κεφαλαίου αλλά σε καμία περίπτωση δεν αποτελούν εταιρίες εντάσεως εργασίας. Αυτό αναμένεται και λόγω πανδημίας να αλλάξει, μιας και με την έκρηξη του ηλεκτρονικού εμπορίου θα δούμε startups και στην Ελλάδα που θα φτάσουν να δίνουν εργασία σε δεκάδες χιλιάδες εργαζομένους, ουσιαστικά κουνώντας τη βελόνα της απασχόλησης και των εσόδων σε σημαντικά μεγέθη.

Στο θέμα του rock star lifestyle, βέβαια ας μην είμαστε αφελείς. Τέτοιες ακραίες επιδείξεις επιτυχίας και πλούτου στο εξωτερικό γίνονται για πολύ συγκεκριμένους λόγους, μιας και έχουν άμεση κεφαλαιοποίηση από τους αντίστοιχους CEO, κυρίως μέσω μόχλευσης χρηματιστηριακής αξίας είτε μέσω απορρόφησης κρατικών κονδυλίων και συμβολαίων.

«Το ταλέντο που υπήρχε πριν μερικά χρόνια στη χώρα έχει φύγει στο εξωτερικό και δεν προβλέπεται να επαναπατριστεί αν δεν δώσουμε πρωοεραιότητα στη διαφάνεια και στην αριστεία».

– Μπορεί να απορροφηθεί μια κρίσιμα μάζα Tech startups από την αγορά μας; Ή πρέπει εξαρχής οι νέοι επιχειρηματίες να έχουν το βλέμμα στραμμένο στο εξωτερικό;

Εξαρτάται από το χώρο δραστηριοποίησης. Αν μιλάμε για λύσεις b2b SaaS και developer tools Ελληνική αγορά είναι εξαιρετικά μικρή οπότε μιλάμε για πρόσβαση στη διεθνή σκηνή από την πρώτη κιόλας μέρα του product market fit. Αν μιλάμε για marketplaces και δεδομένου του διπλασιασμού των ηλεκτρονικών αγορών λόγω πανδημίας, η ελληνική αγορά έχει πολλά να προσφέρει και το πλάνο μια τέτοιας προσέγγισης θα ήταν η κατάκτηση δεσπόζουσας θέσης στην τοπική αγορά, ώστε να αποτελέσει στόχο εξαγοράς ενός διεθνούς ανταγωνιστή.

Ένας άλλος παράγοντας που λείπει από το ελληνικό οικοσύστημα τον οποίο θα ξεκινήσουμε να βλέπουμε αρκετά σύντομα είναι οι εγχώριες εξαγορές στα πλαίσια ενός consolidation για την επίτευξη οικονομιών κλίμακας. Σε αυτό συντείνει και το γεγονός ότι το ταλέντο που υπήρχε πριν μερικά χρόνια στη χώρα έχει φύγει στο εξωτερικό και δεν προβλέπεται να επαναπατριστεί, αν δεν αλλάξουν δομικά χαρακτηριστικά της ελληνικής οικονομίας όπως η διαφάνεια και η αριστεία.

«Διανύουμε τη μακροβιότερη περίοδο ανόδου των αγορών με τεράστιες υπεραξίες, χαμηλά επιτόκια και κατά συνέπεια τεράστια κεφάλαια υψηλού ρίσκου προς επένδυση».

– Χρήματα υπάρχουν και αν ναι, πώς μπορεί κανείς να τα προσελκύσει; Αλλιώς: πώς θα πειστεί ένας επενδυτής να προσφέρει τα χρήματά του για να πάρει σάρκα και οστά μια ιδέα;

Διανύουμε τη μακροβιότερη περίοδο ανόδου των αγορών με τεράστιες υπεραξίες, χαμηλά επιτόκια και κατά συνέπεια τεράστια κεφάλαια υψηλού ρίσκου προς επένδυση. Με άλλα λόγια αν υπάρχει το αρχικό traction και product market fit, τότε το κεφάλαιο είναι εξαιρετικά εύκολο να βρεθεί είτε από κρατικά επιδοτούμενα VC, είτε από διεθνείς επενδυτές.

– Τι συμβουλή θα δίνατε σε νέους επιχειρηματίες που έχουν σκεφτεί μια digital λύση σε ένα καθημερινό πρόβλημα; Ποιο είναι το πρώτο που πρέπει να σιγουρέψουν; 

Η διαδικασία ανέκαθεν είναι η ίδια, εύρεση ιδέα, πειράματα για να επιβεβαιωθεί η ύπαρξη αγορά και στη συνέχεια ανάπτυξη της εταιρίας είτε μέσω επανεπένδυσης των κερδών είτε μέσω την προσέλκυση χρηματοδότησης για την ανάπτυξη.

«Είμαι ένας άνθρωπος εκ φύσεως αισιόδοξος, αλλά η επιχειρηματικές μου δραστηριότητες επιβάλλουν ρεαλισμό».

– Η πανδημία αλλάζει το δικό σας επιχειρείν; Μήπως είναι και μια ευκαιρία για τη Warply; 

Η πανδημία αλλάζει συνολικά το τοπίο επιταχύνοντας το ηλεκτρονικό εμπόριο και επαναπροσδιορίζοντας και βελτιστοποιώντας τις λειτουργίες στο φυσικό κατάστημα. Συνυπολογίζοντας και στην εξίσωση την ανάγκη αύξησης της πιστότητας των καταναλωτών στους νέους τρόπους αγορών και την έκρηξη των ηλεκτρονικών αγορών αντιλαμβάνεστε ότι η Warply τοποθετείται σε κεντρικό ρόλο σε όλες τις εκφάνσεις του οικοσυστήματος. Χαρακτηριστικά να αναφέρω ότι φέτος καταφέραμε εν μέσω της πρώτης περιόδου κλεισίματος της αγοράς να πιάσουμε τους στόχους του 2020 και να τρέχουμε με πάνω από 100% σε επίπεδο αύξησης τζίρου από νέες αγορές.

Η Warply διαθέτει γραφεία σε μεγάλες μητροπόλεις της επιχειρηματικότητας, όπως η Νέα Υόρκη, το Ντουμπάι και το Σάο Πάολο.

– Εσείς προσωπικά ως άνθρωπος πώς βιώνετε αυτή τη νέα κατάσταση;

Η Warply διαθέτει γραφεία σε μεγάλες μητροπόλεις της επιχειρηματικότητας, όπως η Νέα Υόρκη, το Ντουμπάι και το Σάο Πάολο. Αντιλαμβάνεστε λοιπόν τον όγκο ταξιδιών που προϋπέθετε η εργασία μου ως ηγέτη σε αυτή την προσπάθεια. Όταν όλα αυτά σταμάτησαν ξαφνικά όλοι στην εταιρία συνεχίσαμε την προσπάθεια ασφαλείς από τις οικείες μας, προσπαθώντας να ανταποκριθούμε ταυτόχρονα στην σημαντική αύξηση του φόρτου εργασίας που προέκυψε από νέες συνεργασίες. Το είδαμε ως μια ευκαιρία για ενδοσκόπηση, για ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων (όπως η σύνθεση ηλεκτρονικής μουσικής) και για επένδυση ποιοτικού χρόνου με την οικογένεια.

– Παίρνετε τη δουλειά μαζί σας και αφού τελειώσει η ώρα του γραφείου; Απαντάτε σε emails τη νύχτα; Μιλάτε στο κινητό στο εστιατόριο (όταν ανοίξουν ξανά);

Σε μεγάλο βαθμό η φύση της εργασίας μου εμπεριέχει την αποτύπωση και προδιαγραφή νέων εγχειρημάτων σε τεχνοοικονομικό επίπεδο. Κάτι τέτοιο προϋποθέτει διαρκή έρευνα και πολυεπίπεδη ενημέρωση που περιλαμβάνει από καλές πρακτικές σε μακρινές αγορές μέχρι επιστημονικές δημοσιεύσεις επί παντός του επιστητού. Κάτι τέτοιο βέβαια συνάδει με τη φυσική μου περιέργεια και δίψα για μάθηση ως  προσωπικότητα. Θα έλεγα λοιπόν ότι δεν επιτρέπω διακοπές από ειδοποιήσεις και email και προσπαθώ να είμαι εντελώς εστιασμένος σε κάθε τι που καταπιάνομαι. Οι καλύτερες ώρες για να γίνει επιτευχθεί η κατάσταση αυτή είναι κυρίως νωρίς το πρωί.

«Υπάρχει μια βίαιη και εξωτερικά επιβαλλόμενη αλλαγή στις καθημερινές μας συνήθειες λόγω πανδημίας».

– Πώς βλέπετε τον κόσμο του 2030; Θα είμαστε όλοι “φυτά” online, ζώντας με… delivery; 

Υπάρχει μια βίαιη και εξωτερικά επιβαλλόμενη αλλαγή στις καθημερινές μας συνήθειες λόγω πανδημίας. Θεωρώ ότι μετά και τον εμβολιασμό του γενικού πληθυσμού θα επανέλθουμε σε μια νέα πραγματικότητα όπου θα έχουμε κρατήσει τα θετικά από αυτή την κατάσταση όπως της τηλεδιασκέψεις, την ανάγκη για προστασία του περιβάλλοντος, τις ηλεκτρονικές αγορές και τους «έξυπνους» αλγορίθμους να αναλαμβάνουν τετριμμένες εργασίες. Οι άνθρωποι όμως θα συνεχίσουν να έχουν την ανάγκη να αγκαλιαστούν, την ανάγκη να δούνε ένα θεατρικό έργο και την ανάγκη να ανακαλύψουν νέα μέρη και εμπειρίες.

– Και την Ελλάδα πώς τη βλέπετε; Έχετε αισιόδοξο outlook για τη χώρα μας; Θα γυρίσουμε σελίδα την επόμενη δεκαετία μετά από πολλές χαμένες ευκαιρίες;

Είμαι ένας άνθρωπος εκ φύσεως αισιόδοξος, αλλά η επιχειρηματικές μου δραστηριότητες επιβάλλουν ρεαλισμό. Υπάρχουν εγγενείς στρεβλώσεις στην ελληνική κοινωνία με σημαντικότερη τη δομή του εκλογικού σώματος, οι οποίες δύσκολα θα επιτρέψουν μια μεταρρυθμιστική ατζέντα να υλοποιηθεί μέχρι τέλους χωρίς την μόνιμη επωδό του πολιτικού κόστους.

 

Διαβάστε ακόμα, συνέντευξη με τον Απόστολο Αποστολάκη: «Υπάρχουν αρκετά χρήματα για νέες startups στην Ελλάδα».

 

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top