Καθοριστικοί παράγοντες για να επιλέξουν οι ξένοι την Global Aviation είναι το χαμηλό κόστος σπουδών.

    Δύο νέοι άνθρωποι με καλοσιδερωμένες στολές και γυαλιά ηλίου περπατούν στο διάδρομο προσγείωσης-απογείωσης, κατευθυνόμενοι προς τα μικρά αεροσκάφη που βρίσκονται σταθμευμένα στην άκρη του διαδρόμου. Δίπλα τους περπατούν δύο μεγαλύτεροι, με διακριτικά στις επωμίδες τους.

    Είναι οι εκπαιδευτές που μαζί θα πραγματοποιήσουν έλεγχο των αεροσκαφών και, αφού επιβεβαιωθεί ότι όλα είναι OK, θα απογειωθούν για τα πτητικά μαθήματα στον ελληνικό ουρανό. Σε λίγους μήνες, οι εκπαιδευόμενοι θα έχουν πτυχίο πιλότου πολιτικής αεροπορίας και θα πετούν με τα αεροσκάφη κάποιας από τις χιλιάδες αεροπορικές εταιρείες του κόσμου.

    Η αρχή γίνεται το 1996 όταν ο Μάρκος Τσακτάνης αποχωρεί από την Group 4, εταιρεία που ο ίδιος έφερε στην Ελλάδα.

    Πίσω στο χρόνο

    Η Global Aviation ήταν η πρώτη ιδιωτική αεροπορική σχολή που δημιουργήθηκε στην Ελλάδα, δείχνοντας το δρόμο για την εκπαίδευση στα αεροπορικά επαγγέλματα. Η αρχή γίνεται το 1996, όταν ο Μάρκος Τσακτάνης αποχωρεί από την Group 4, εταιρεία που ο ίδιος έφερε στην Ελλάδα. Η αγάπη του για τους αιθέρες, δεδομένου ότι και ο ίδιος έχει άδεια ιδιώτη πιλότου, και η τεχνογνωσία που απέκτησε χρησιμοποιώντας αεροσκάφη για χρηματαποστολές, τον «σπρώχνουν» να δημιουργήσει την Global Aviation, με αρχικό αντικείμενο το εμπόριο μικρών αεροσκαφών.

    Η Global Aviation ήταν η πρώτη ιδιωτική αεροπορική σχολή που δημιουργήθηκε στην Ελλάδα.

    Λίγο αργότερα, η νεοϊδρυθείσα εταιρεία εξαγοράζει την αντιπροσωπεία αεροσκαφών Piper, από την Aegean που τότε ανήκε στην οικογένεια Συμιγδαλά και ετοιμαζόταν να κάνει τα πρώτα της βήματα στην επιβατηγό αεροπλοΐα.
    Παράλληλα με την πώληση αεροσκαφών, η Global χρησιμοποιεί τέσσερα μονοκινητήρια αεροπλάνα για εκπαίδευση ιδιωτών πιλότων (το λεγόμενο Private Pilot License). Η βάση της στο Μαραθώνα αποτελούνταν τότε μόνο από ένα υπόστεγο συντήρησης αεροσκαφών.

    Σύντομα, φάνηκε ότι υπήρχε ένα μεγάλο κενό στην αγορά ως προς τη συντήρηση, την εκπαίδευση και συνολικά αυτό που αποκαλούμε «Γενική Αεροπορία», σε μια εποχή όμως που ο κόσμος ήθελε να πραγματοποιήσει διάφορα όνειρά του, και το αεροπλάνο ήταν ένα από αυτά.

    Η Global Aviation κατάφερε να ξεπεράσει ακόμη και τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν το 2004 λόγω των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας.

    Σύμφωνα με τον σημερινό διευθύνοντα σύμβουλο της Global Aviation, Αλέξανδρο Τσακτάνη, εκείνη την περίοδο δεν υπήρχε καν το θεσμικό πλαίσιο για δημιουργία σχολής επαγγελματιών πιλότων. Αυτό ήταν μονοπώλιο της ΣΕΧΟΑ (Σχολή Εκπαίδευσης Χειριστών Ολυμπιακής Αεροπορίας).

    Oι επιλογές ενός νέου ανθρώπου που ήθελε να γίνει πιλότος ήταν 1) Να πάει στη ΣΕΧΟΑ που περιέργως υπολειτουργούσε και συνήθως εκπαίδευε μόνο τους ήδη υπάρχοντες πιλότους της Ολυμπιακής. 2) Να πάει σε σχολή του εξωτερικού, με πολλές πιθανότητες να παραμείνει εκεί, γιατί στην Ελλάδα ήταν δύσκολη η εύρεση εργασίας. 3) Να περάσει στη Σχολή Ικάρων της ΠΑ, κάτι εντελώς διαφορετικό από αυτό που είχε επιλέξει, αν και πολύς κόσμος μεταπήδησε από την Πολεμική στην Πολιτική Αεροπορία.

    Ο διευθύνων σύμβουλος της Global Aviation, Αλέξανδρος Τσακτάνης.

    Εκεί, λοιπόν, είναι το σημείο που ο Μάρκος Τσακτάνης αντιλαμβάνεται το μεγάλο κενό στην εκπαίδευση. Ουσιαστικά βασίστηκε στη στατιστική μελέτη ενός πανεπιστημίου του εξωτερικού, η οποία ζητήθηκε από τους μετόχους της Global. Το σκεπτικό έλεγε ότι «Μια χώρα με το βιοτικό επίπεδο της Ελλάδας και τα δημογραφικά στοιχεία της, έχει πάρα πολύ λίγα αεροπλάνα που αντιστοιχούν ανά αριθμό κατοίκων. Αν αυτός ο μέσος όρος αρχίσει να συγκλίνει με τα ευρωπαϊκά δεδομένα, η ζήτηση για ιδιωτικά αεροσκάφη θα αυξηθεί κατακόρυφα.

    Το 2001, η Global Aviation γίνεται η πρώτη ελληνική σχολή που παίρνει άδεια εκπαίδευσης επαγγελματιών πιλότων.

    Από αεροδρόμιο σε αεροδρόμιο

    Πολύ σύντομα η εταιρεία «τρώει» το πρώτο χαστούκι, επηρεασμένη από τα έργα των Ολυμπιακών Αγώνων. Το 2000 κλείνουν οι αεροπορικές εγκαταστάσεις του Μαραθώνα, για να γίνει στη θέση τους το Ολυμπιακό Κωπηλατοδρόμιο. Έτσι, ξεκινάει μια εποχή συχνής μετεγκατάστασης από αεροδρόμιο σε αεροδρόμιο που διήρκησε μέχρι το 2005. Στην αρχή, η σχολή μεταφέρεται στο αεροδρόμιο του Ελληνικού, ενώ το 2001, η Global Aviation γίνεται η πρώτη ελληνική σχολή που παίρνει άδεια εκπαίδευσης επαγγελματιών πιλότων. Παράλληλα, έχουμε νέα μεταφορά της σχολής, αυτήν τη φορά στην Τανάγρα, στην πιο πολυάσχολη βάση της Πολεμικής Αεροπορίας.

    Οι συνεχόμενες μεταφορές των εγκαταστάσεων από Μαραθώνα στο Ελληνικό και από το Ελληνικό στην Τανάγρα είχαν ώς αποτέλεσμα να είναι η σχολή «on ground» για περίπου 8 μήνες, με μεγάλη απώλεια κερδών.

    Το 2009, δώδεκα χρόνια μετά την ίδρυσή της, η Global Aviation καταγράφει κέρδη για πρώτη φορά.

    Μετά τις εκλογές του 2004, εγκρίνεται συνεργασία μεταξύ της ΥΠΑ και της Αεροπορίας Στρατού για να δοθούν εγκαταστάσεις (υπόστεγα – γραφεία ) στις εταιρίες καθώς και να δημιουργηθεί πίστα στάθμευσης των αεροσκαφών και συνάμα ξεκινάει μια πρωτοφανής ανάπτυξη. Έχουμε ήδη φτάσει στο 2005 όταν ολοκληρώνεται η μεταφορά της σχολής στα Μέγαρα, με τα γραφεία της να βρίσκονται σε ένα μικρό Isobox, δίπλα στο διάδρομο προσγειώσεων.

    Από το 2007 και μετά η εταιρεία ξεκινάει μια εποχή επενδύσεων, κυρίως σε αεροσκάφη, υποδομές, ανθρώπινο δυναμικό και εξομοιωτές.

    Στην οκταετή λειτουργία της εταιρείας δεν υπήρχαν κέρδη. Όμως, ο Μάρκος Τσακτάνης δεν τα παρατάει και δικαιώνεται, γιατί την ίδια χρονιά η Global Aviation εντάσσεται στα Joint Aviation Authorities (προάγγελος της Ευρωπαϊκής Αρχής Ασφάλειας της Αεροπορίας EASA), ένας σύνδεσμος που πρότεινε την ένωση των ΥΠΑ όλων των ευρωπαϊκών χωρών για τη δημιουργία κοινών standards και κοινής ευρωπαϊκής νομοθεσίας.
    «Αυτό ήταν μια σημαντική αλλαγή για εμάς, γιατί πλέον προσφέραμε πτυχίο με ευρωπαϊκά προνόμια, ίδια με άλλων χωρών, έχοντας όμως συγκριτικό πλεονέκτημα, λόγω ελκυστικότερης τιμής», λέει ο Αλέξανδρος Τσακτάνης που τότε βρισκόταν ακόμα στο Λονδίνο για σπουδές.

    Η κρίση βρίσκει την εταιρεία σε μια πολύ καλύτερη κατάσταση, σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές.

    Το 2007 αναλαμβάνουν το τιμόνι οι γιοι του Μάρκου Τσακτάνη. Το άνοιγμα γίνεται από τον Πέτρο που σαν μεγαλύτερος και πιο έμπειρος έδειξε το δρόμο. Ο Αλέξανδρος βρισκόταν ακόμα στο City του Λονδίνου, ασχολούμενος με investment banking. Ήταν δύσκολο να αρνηθεί μια σπουδαία πρόταση για συνεργασία από την UBS, αλλά καθοριστικός παράγοντας ήταν η επιθυμία του να επιστρέψει στην Ελλάδα.

    «Στην έκθεση της Boeing το 2010 ο συγκεκριμένος αριθμός ήταν 460.000, ενώ μόνο για την Ευρώπη οι ανάγκες υπολογίζονταν σε 94.000 χειριστές», αναφέρει ο Αλέξανδρος Τσακτάνης.

     Τα πρώτα επιτυχή αποτελέσματα

    Εκείνη την περίοδο, εκτός από τον ανταγωνισμό του εξωτερικού, κυρίως από Αγγλία και Αμερική, η οικογένεια Τσακτάνη έπρεπε να αντιμετωπίσει κι ένα ακόμα φαινόμενο της ελληνικής κοινωνίας, την ξενομανία. «Υπήρχαν πολλοί Έλληνες επαγγελματίες πιλότοι που παλιότερα είχαν εκπαιδευτεί στο εξωτερικό και υποτιμούσαν το έργο μιας ελληνικής σχολής. Προέτρεπαν τα νέα παιδιά να πάνε στην Αμερική για εκπαίδευση, δεδομένου ότι εκεί γεννήθηκε η αεροπορία. Αποδέχομαι ότι η Global του 2007 δεν είναι ίδια με σήμερα. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν κάναμε τη δουλειά μας με την ίδια σοβαρότητα. Δεν σβήνεις όλες τις ελληνικές σχολές θεωρώντας ότι στην Ελλάδα είμαστε καλοί μόνο για σουβλάκι», λέει χαρακτηριστικά ο Αλέξανδρος Τσακτάνης.

    Την περίοδο της κρίσης η σχολή δίνει βαρύτητα στην προβολή της, σε εκθέσεις του εξωτερικού, κερδίζοντας μαθητές από χώρες όπως Κίνα, Κορέα, Βρετανία, Ολλανδία κ.ά.

    Η Global Aviation πλέον κλείνει συμφωνίες για υποτροφίες μαθητών από αεροπορικές εταιρείες.

    Έτσι, ξεκινάει μια εποχή επενδύσεων, κυρίως σε αεροσκάφη, υποδομές, ανθρώπινο δυναμικό και εξομοιωτές. Παράλληλα, αυξάνεται ο αριθμός των αεροπορικών εταιρειών, και όλες χρειάζονται προσωπικό.
    Το 2009, δώδεκα χρόνια μετά την ίδρυσή της Global Aviation, καταγράφεται ως η πρώτη επιτυχημένη χρονιά στα οικονομικά της αποτελέσματα, κάτι που έρχεται την κατάλληλη στιγμή, μιας και η έναρξη της κρίσης οδηγεί σε απότομη διακοπή του τραπεζικού δανεισμού.

    Mε καλοσιδερωμένες στολές και γυαλιά ηλίου οι δύο εκπαιδευτές θα πραγματοποιήσουν έλεγχο των αεροσκαφών και αφού επιβεβαιωθεί ότι όλα είναι οκ, θα απογειωθούν.

    Πλέον, η όποια επένδυση θα γινόταν αποκλειστικά με χρήματα που μπορούσε να αντλήσει μόνη της η επιχείρηση. Η κρίση τη βρίσκει σε μια πολύ καλύτερη κατάσταση, σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές, αν και ήταν δύσκολο για τους μαθητές να ξοδέψουν €45.000 για σπουδές (σ.σ. τόσο κόστιζαν οι σπουδές την περίοδο της έντονης κρίσης). Έτσι, η σχολή δίνει βαρύτητα στην προβολή της, σε εκθέσεις του εξωτερικού, κερδίζοντας μαθητές από χώρες όπως Κίνα, Κορέα, Βρετανία, Ολλανδία κ.ά.

    Οι σπουδαστές αποφοιτούν ευχαριστημένοι, κάτι που συμβάλλει στη δημιουργία καλής φήμης της σχολής, σε διεθνές επίπεδο, με αποτέλεσμα πλέον να κλείνει συμφωνίες για υποτροφίες μαθητών από αεροπορικές εταιρείες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η εκπαίδευση των μαθητών της Aegean και της ολλανδικής εταιρείας διαχείρισης ιπτάμενου προσωπικού Orbit.

    Οι σπουδαστές αποφοιτούν ευχαριστημένοι, κάτι που συμβάλλει στη δημιουργία καλής φήμης της σχολής.

    Καθοριστικοί παράγοντες για να επιλέξουν οι ξένοι την Global Aviation είναι το χαμηλό κόστος σπουδών, περίπου στα €60.000 (σ.σ. σε χώρες όπως η Βρετανία υπερβαίνει το διπλάσιο), μαζί με τις ιδανικές καιρικές συνθήκες της Ελλάδας που επιτρέπουν στους εκπαιδευόμενους να καταγράφουν περισσότερες ώρες πτήσης.

    Σύμφωνα με τον Αλέξανδρο Τσακτάνη, «αυτήν τη στιγμή υπάρχει πολύ μεγάλη ζήτηση προσωπικού στην αγορά. Κάθε χρόνο, οι μεγάλες κατασκευάστριες εταιρείες αεροσκαφών υπολογίζουν τον αριθμό πιλότων που θα είναι απαραίτητοι παγκοσμίως για την επόμενη εικοσαετία. Στην έκθεση της Boeing το 2010 ο συγκεκριμένος αριθμός ήταν 460.000, ενώ μόνο για την Ευρώπη οι ανάγκες υπολογίζονταν σε 94.000 χειριστές. Το 2018, τα συγκεκριμένα νούμερα διαμορφώθηκαν σε 790.000 πιλότους παγκοσμίως και 146.000 για την Ευρώπη, κάτι που σημαίνει ότι οι ανάγκες αυξήθηκαν σε ποσοστό άνω του 60%.

    «Οι νέες σειρές μαθητών μας ξεκινούν κάθε Σεπτέμβριο, Ιανουάριο και Μάιο. Αυτή τη στιγμή, είμαστε πλήρεις μέχρι και τον Ιανουάριο του 2020» λέει ο Αλέξανδρος Τσακτάνης.

    Τα 790.000 άτομα στην εικοσαετία σημαίνει ότι πρέπει κάθε χρόνο η αγορά εκπαίδευσης να βγάζει 40.000 νέους πιλότους, κάτι που είναι αδύνατον. Άρα, κάθε χρόνο υπάρχει ένας αριθμός που δεν έχει καλυφθεί και προστίθεται στις μελλοντικές ανάγκες. Εμείς έχουμε ως στόχο να εγγράφουμε 110 μαθητές ετησίως. Φέτος, παλεύουμε να μην περάσουμε τους 110, δεδομένου ότι οι αιτήσεις που λαμβάνουμε είναι σχεδόν τετραπλάσιες από το επιθυμητό.

    «Οι νέες σειρές μαθητών μας ξεκινούν κάθε Σεπτέμβριο, Ιανουάριο και Μάιο. Αυτήν τη στιγμή, είμαστε πλήρεις μέχρι και τον Ιανουάριο του 2020» λέει ο Αλέξανδρος Τσακτάνης, τονίζοντας ότι οι επενδύσεις της σχολής συνεχίζονται. Μάλιστα, πριν από λίγους μήνες, εγκαινίασε στις εγκαταστάσεις της τον πιο εξελιγμένο εξομοιωτή Airbus A320, αξίας περίπου €350.000. Όμως, για τον διευθύνοντα σύμβουλο της Global Aviation, ο σημαντικότερος παράγοντας είναι ο άνθρωπος. «Είναι πολύ σημαντικό να επιλέγουμε ανθρώπους με ήθος και υπευθυνότητα. Πρόκειται για μια σημαντική δουλειά και πρέπει οι top άνθρωποι να γίνονται πιλότοι, όχι απλώς ένας μέσος όρος».

     

    //Περισσότερες πληροφορίες εδώ.

     

    Διαβάστε ακόμα: DS Store, η «θεά» απέκτησε σπίτι στην Αθήνα.

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Button to top