«Τα open space γραφεία χρήζουν πλέον διαφορετικής αντιμετώπισης στο σχεδιασμό τους λόγω του ιού».

Το κεντρικό μότο της εταιρείας KN Group είναι «design that works». Ήτοι: design επιλογές που θα δημιουργούν επαγγελματικούς χώρους καλαίσθητους και συνάμα λειτουργικούς. Ειδικά στη νέα, post-COVID-19 εποχή με τις ιδιαίτερες απαιτήσεις που τη συνοδεύουν. Δεν είναι τόσο προφανές όσο ακούγεται.

Η εταιρεία ασχολείται αποκλειστικά με τον εμπορικό τομέα και την παροχή υπηρεσιών για την υποστήριξη κάθε βήματος της κατασκευαστικής διαδικασίας με design πρόσημο – από το σχεδιασμό, την ανακαίνιση και την ανακατασκευή εμπορικών χώρων, μέχρι τη συντήρησή τους.

Το δίκτυο των εξειδικευμένων συνεργατών της εταιρείας συνθέτει ένα πλέγμα εμπειρίας που βοηθά ακόμη περισσότερο τους πελάτες, παρέχοντάς τους στρατηγικές λύσεις και ολοκληρωμένο σχεδιασμό ακόμα και για το πώς θα γίνει η καλύτερη διαχείριση του συν-εργατικού δυναμικού τους. Και μάλιστα, σε εργασιακά περιβάλλοντα που θα είναι όχι μόνο ευχάριστα, αλλά και πρωτοποριακά (πολυπολιτισμικά, με ενσωμάτωση της διαφορετικότητας κ.α.) μέσα στην πολλαπλότητα των κοινωνιών του 21ου αιώνα.

Το KN Group έχει δημιουργήσει χώρους για κολοσσούς όπως το Facebook, η Microsoft, η Apple, το Netflix.

Το KN Group έχει προσφέρει την εμπειρία και τη γνώση του στη δημιουργία business parks και επαγγελματικών χώρων για πλήθος επιχειρήσεων (ελληνικών και ξένων) υπηρετώντας, μεταξύ άλλων, τεχνολογικούς κολοσσούς όπως το Facebook, τη Microsoft, την Apple, το Netflix, το Dropbox, την Canon, τη Supercell. Αφήνοντας έτσι ένα ευδιάκριτο χνάρι στο χώρο του μοντέρνου design. Ο συνιδρυτής της KN Group, Κωνσταντίνος Στραταντωνάκης, μίλησε στον Kίμωνα Φραγκάκη και το Andro για τη φιλοσοφία της εταιρείας, την ταυτότητα του σύγχρονου ελληνικού design, την καθημερινότητά του ως μάνατζερ, αλλά και τις μικρές χαρές που αποκομίζει από τη ζωή.

Τα γραφεία εξυπηρέτησης πελατών του Netflix στην Αθήνα όπως τα σχεδίασε ο Κωνσταντίνος Στραταντωνάκης και η ομάδα του.

– Ειδικεύεστε στον σχεδιασμό και την υλοποίηση επαγγελματικών χώρων. Ποια είναι η άποψη σας για την τηλεργασία που αυξάνεται εκθετικά λόγω του κορωνοϊού;

Αυτό που μας δίδαξε η πρόσφατη εμπειρία της εκτεταμένης τηλεργασίας είναι ότι όντως αποτελεί λύση στη διαχείριση κρίσεων σαν αυτή που βιώνουμε σήμερα. Επιπλέον, συμβάλει στην εξοικονόμηση πόρων και τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος μας -ας μην το παραβλέπουμε κι αυτό. Από την άλλη, μπορεί να εντείνει την κοινωνική ανισότητα και να έχει επιπτώσεις στην υγεία μας. Εμείς, έχοντας σχεδιάσει και υλοποιήσει πάνω από 200.000 τ.μ. επαγγελματικών χώρων εργασίας, γνωρίζουμε πώς η προσωπική επαφή στο σωστό εργασιακό περιβάλλον είναι αυτή που -για πολλούς λόγους- υποστηρίζει την καλύτερη απόδοση του εργαζομένου, και έχει πολλαπλά κοινωνικά οφέλη. Συνεπώς θέλουμε να δώσουμε τη μάχη για ακόμα καλύτερους και υγιειονομικά άρτιους χώρους εργασίας και ανθρώπινης αλληλεπίδρασης. Είναι λοιπόν πολλά τα δεδομένα που θα χρειαστεί να εξεταστούν για τον προσδιορισμό των συνθηκών εργασίας και των χώρων εργασίας στο μέλλον.

«Στην οικονομική κρίση από την οποία μόλις είχαμε αρχίσει να εξερχόμαστε, τα τελευταία 10 χρόνια, καταφέραμε να δημιουργήσουμε προϊόντα που ανέπτυξαν και τους πελάτες μας και εμάς».

«Οι εταιρείες που διαθέτουν γραφεία με φυσικό αερισμό και φωτισμό, χώρους πρασίνου και επαρκείς εξωτερικούς χώρους θα προσελκύουν τα ταλέντα».

– Είστε ιδιαίτερα ενημερωμένος πάνω στις τάσεις του ντιζάιν. Πως νομίζετε ότι θα επηρεαστεί το ντιζάιν επίπλων και επαγγελματικών εσωτερικών χώρων από την πανδημία;

Τα κτίρια που διαθέτουν καλό φυσικό αερισμό και φωτισμό, χώρους πρασίνου και επαρκείς εξωτερικούς χώρους για τα διαλείμματα του προσωπικού, θα προσελκύουν και θα διατηρούν τα ταλέντα στο χώρο της εργασίας περισσότερο από πριν. Όσον αφορά  στα open space γραφεία, χρήζουν πλέον διαφορετικής αντιμετώπισης στο σχεδιασμό τους. Σε επίπεδο υλικών, ήδη προκρίνονται αυτά που δημιουργούν καθαρές, λείες, γλυπτικές επιφάνειες που απολυμαίνονται εύκολα και θα μας δίνουν την αίσθηση της ασφάλειας – καθαρότητας. Επιπλέον θα εισαχθούν περισσότερες και θα δημιουργηθούν νέες τεχνολογίες και αυτοματισμοί που θα επιτρέπουν την όσο το δυνατόν περισσότερο «ανέπαφη» αλληλεπίδραση των χρηστών εντός των κτισμάτων, θα διευκολύνουν το σωστό εξαερισμό των χώρων, θα επιτρέπουν τον έλεγχο της θερμοκρασίας, την έξυπνη διαχείριση των κτιρίων, θα έχουν υποδομές κατάλληλες για τηλεργασία και γρήγορη επικοινωνία δεδομένων, θα διαθέτουν χώρους που θα μπορούν να σφραγίζονται για απομόνωση των χρηστών. Σε κάθε περίπτωση, εύχομαι η πανδημία να αποτελέσει μία ευκαιρία για την διάδοση και ανάπτυξη νέων υλικών και την υιοθέτηση τεχνολογιών αλλά και τεχνικών κατασκευής φιλικών προς το περιβάλλον.

«Αριστερά: Δέντρα από φυσικό κορμό και μάλλινο φύλλωμα στο Lobby της εταιρείας Teleperformance (2014). Δεξιά: Λεπτομέρεια γραφείου από ανοξείδωτο μέταλλο με led οθόνη επικοινωνίας (2017)».

– Ο κορωνοϊός έχει επιφέρει σοβαρή ζημιά στη δουλειά σας ή αντίθετα τα μεγάλα πρότζεκτ με τα οποία καταπιάνεστε έχουν άλλο ορίζοντα;

Έχω τη βεβαιότητα πως κάθε τέλος είναι μια καινούργια αρχή και ευκαιρία. Και στην οικονομική κρίση από την οποία μόλις είχαμε αρχίσει να εξερχόμαστε, τα τελευταία 10 χρόνια, καταφέραμε να δημιουργήσουμε προϊόντα που ανέπτυξαν και τους πελάτες μας και εμάς. Έτσι και με αυτή τη νέα κρίση, όλοι θα επηρεαστούμε στην κατάληξη όμως πιστεύω πώς θα βγάλουμε κάτι νέο και διαφορετικό πάνω στις σταθερές αξίες μας. Ηδη δουλεύουμε στην προσαρμογή των υπαρχόντων πρότζεκτ στα νέα δεδομένα.

«Το ελληνικό ντιζάιν πρέπει να βασίζεται  σε άριστες πρώτες ύλες, τον ανθρωποκεντρισμό και την ένωση ανατολής και δύσης».

«Για το ΕΝΑ campus εμπνευστήκαμε ένα πρωτότυπο και δυνατό concept, που το εφαρμόσαμε κυριολεκτικά σε κάθε λεπτομέρεια του έργου».

– Έχετε υπογράψει κορυφαία πρότζεκτ, στο Μοσχάτο (ΕΝΑ campus), στον Πειραιά (Παπαστράτος) και αλλού. Ποια είναι η σημασία τους και τι μοναδικό κομίσατε σε αυτά;

Είναι δύο πολύ διαφορετικά μεταξύ τους πρότζεκτ. Για το ΕΝΑ campus εμπνευστήκαμε ένα πρωτότυπο και δυνατό concept, που το εφαρμόσαμε κυριολεκτικά σε κάθε λεπτομέρεια του έργου. Είναι ένα έργο που γιορτάζει τον ανθρώπινο πολιτισμό και τις εκφάνσεις του.  Αποτελεί το μοναδικό στο είδος του campus και όχι μόνο υπηρετεί αλλά και απογείωσε το operation αλλά και το επικοινωνιακό μοντέλο του χρήστη του, μιας πολυεθνικής εταιρείας με πολυπολιτισμικό προσωπικό και πελάτες από όλο τον κόσμο. Για το έργο της αναδιαμόρφωσης των 5 κτιρίων της Παπαστράτος η πρόκληση ήταν χώροι που αρχικά προορίζονταν για βαριές βιομηχανικές χρήσεις να χρησιμεύσουν ως σύγχρονοι χώροι γραφείων. Αυτό απαίτησε και σε επίπεδο κτιριολογικού σχεδιασμού ικανότητα και καλή γνώση των λειτουργιών και απαιτήσεων εταιρειών όπου φιλοξενείται μεγάλος αριθμός εργαζομένων.  Είναι ένα πολύ σημαντικό για την περιοχή έργο και το αντιμετωπίσαμε ως τέτοιο.

«Μόνο με το στρατηγικό και αρχιτεκτονικό σχεδιασμό του εργασιακού χώρου μπορεί να επιτευχθεί η υλοποίηση του οράματος της εταιρείας – πελάτη».

– Είστε μόνιμος θαμώνας στο Salone del Mobile στο Μιλάνο που και φέτος ήταν προγραμματισμένο τον Ιούνιο…

Είναι αναμφίβολα το σημαντικότερο παγκόσμιο γεγονός στην κατηγορία του. Αναμένουμε πλέον με ενδιαφέρον τη διοργάνωση του 2021. Tόσο εγώ όσο και πολλοί συνεργάτες μας στην εταιρεία σταθερά κάθε χρόνο ταξιδεύουμε σε πολλές διεθνείς εκθέσεις ή συνέδρια στο εξωτερικό για να ενημερωνόμαστε συνεχώς με τα νέα δεδομένα του χώρου. Eυτυχώς από το Σεπτέμβριο προλάβαμε ήδη να παρακολουθήσουμε μεγάλες διοργανώσεις στην Ολλανδία, τη Σουηδία και το Ηνωμένο Bασίλειο και είμαστε up to date!

«Τόσο εγώ όσο και πολλοί συνεργάτες μας στην εταιρεία σταθερά κάθε χρόνο ταξιδεύουμε σε πολλές διεθνείς εκθέσεις ή συνέδρια στο εξωτερικό».

Και ποια θα έπρεπε να είναι κατά τη γνώμη σας η ταυτότητα του νέου ελληνικού ντιζάιν;

Η βασισμένη σε άριστες πρώτες ύλες και υψηλή τέχνη έκφραση των βασικών χαρακτηριστικών του πολιτισμού μας: ανθρωποκεντρισμός, και ένωση ανατολής και δύσης.

– Πόσο σημαντική είναι η επιλογή και διαμόρφωση ενός επαγγελματικού χώρου από εταιρείες σαν τη δική σας;

Μόνο με το στρατηγικό και αρχιτεκτονικό σχεδιασμό του εργασιακού χώρου μπορεί να επιτευχθεί η υλοποίηση του οράματος της εταιρείας – πελάτη. Μέσω αυτού υποστηρίζουμε και επηρεάζουμε όλες τις λειτουργίες της εταιρείας από το marketing και το finance, μέχρι το HR και τις πωλήσεις.

«Επιτυχία είναι να δημιουργώ τις συνθήκες ώστε τόσο εγώ όσο και όλοι οι γύρω μου να επιδεικνύουμε κάθε μέρα τον καλύτερο εαυτό μας».

– Ποιο είδος επιχειρήσεων ενδιαφέρεται συνήθως για τις υπηρεσίες σας;

Οι επιχειρήσεις που έχουν όραμα και υψηλούς στόχους.

– Πιτσιρικάς, τι δουλειά λέγατε ότι θα κάνετε «όταν μεγαλώσω»;

Είχα την τύχη να μεγαλώσω στον χώρο της χειροποίητης κατασκευής επίπλων στην οικογενειακή μας επιχείρηση και από μικρός μαγεύτηκα από την επεξεργασία της πρώτης ύλης, παρακολούθησα όλη τη σκέψη γύρω από αυτή και ενθουσιάστηκα από τη μετατροπή της σε τελικό προϊόν. Στη συνέχεια βίωσα το εμπόριο και την εξυπηρέτηση του πελάτη. Οπότε από νωρίς ήξερα ότι ήθελα να ασχοληθώ με κάτι δημιουργικό και λειτουργικό, που θα ενεργοποιούσε όλες τις δυνατότητές μου.

«Από νωρίς ήξερα ότι ήθελα να ασχοληθώ με κάτι δημιουργικό, που θα ενεργοποιούσε όλες τις δυνατότητές μου».

«Τίποτα δεν είναι ακατόρθωτο. Πάντα με πίστη και κέντρο τη φύση και τον άνθρωπο».

– Πότε συλλάβατε το όραμα που σας κατευθύνει μέχρι σήμερα;

Γύρω στα 18 μου, όμως συνεχώς το εξελίσσω.

Ποιο είναι, με δυο λόγια, το mission statement της επιχείρησής σας;

Τίποτα δεν είναι ακατόρθωτο. Πάντα με πίστη και κέντρο τη φύση και τον άνθρωπο.

– Τι σημαίνει για εσάς επιτυχία;

Να δημιουργώ τις συνθήκες ώστε τόσο εγώ όσο και όλοι οι γύρω μου να επιδεικνύουμε κάθε μέρα τον καλύτερο εαυτό μας.

– Ποια ήταν η μεγαλύτερη σας επαγγελματική αποτυχία; Τι σας έχει διδάξει;

Ήταν την πρώτη χρονιά που αναγκάστηκα ξαφνικά να αναλάβω τη διαχείριση της οικογενειακής μας επιχείρησης, στα 20 μου χρόνια. Με αγάπησαν όλοι οι πελάτες, αλλά οικονομικά… πέσαμε έξω. Αυτό μου δίδαξε να μην καταναλώνω πρόωρα τη δύναμη μου σε μια προσπάθεια για να αποκτήσω κάτι για το οποίο δεν έχει έρθει ακόμη ο καιρός. Στη συνέχεια, η ανατροπή αυτής της κατάστασης που είχα δημιουργήσει, μου δίδαξε με τον καλύτερο τρόπο πώς η επιτυχία απαιτεί τεράστια επιμονή, υπομονή και θετική σκέψη.

Break area στο Assos Business Park – πρώην βιομηχανικά κτίρια Παπαστράτος στον Πειραιά.

«Πιστεύω στις αυστηρές γραμμές αλλά με πολύ χρώμα, που ενεργοποιούν τις αισθήσεις».

– Είστε και ένας ευτυχής σύζυγος και πατέρας. Πόσο «συνηθισμένη« και πόσο «ντιζαϊνάτη» είναι η καθημερινότητα σας, ο ιδιωτικός σας χώρος, ο τρόπος ζωής σας;

Ως σύζυγος και πατέρας είμαι μέλος ενός δυναμικού συνόλου και συνεπώς η καθημερινότητά μου, καίτοι συνηθισμένη ως προς την ρουτίνα, σίγουρα χαρακτηρίζεται από πολυφωνία, πολυχρωμία, εναλλαγές. Χρησιμοποιούμε το ντιζάιν στο περιβάλλον μας.  Είναι το μέσο που υπηρετεί, και ο κώδικας που εκφράζει, όλες αυτές τις διαφορετικότητες που συνυπάρχουν και συνεργάζονται στη ζωή μας: Παιδιά, σπίτια, χαρές, στιγμές, δουλειές, σύμβολα, αναμνήσεις, επικοινωνία, παιχνίδι, όνειρα, όλα!

Η πολύχρονη, μοντέρνα και άκρως λειτουργική Break Area της εταιρείας Facebook στην Αθήνα που σχεδίασε με πολύ κέφι το KN Group.

– Νιώθετε εξαρτημένος από τα ντιζάιν αντικείμενα που σας περιβάλλουν; Αν έπρεπε ξαφνικά να τα αφήσετε όλα πίσω σας τι θα επιχειρούσατε να περισώσετε;

Θα μπορούσα να τα αφήσω όλα μονομιάς. Είναι εκεί για να μας ευχαριστούν και όχι για να εξαρτόμαστε από αυτά.

– Καταφέρνετε να χαίρεστε με τα απλά πράγματα της ζωής και ποια είναι αυτά για εσάς;

Τα απλά είναι και τα πιο σπουδαία. Απολαμβάνω πολλές στιγμές στην καθημερινότητα. Και αναζητώ τον ήλιο, τη Θάλασσα, το αγαπημένο μου παραμεθόριο νησί και τα καλά βιβλία.

Αριστερά: Το project Mitos στον Ταύρο : Ανακαίνιση κτιρίου του 1800. Δεξιά: Το Gibson Lab για τις θρυλικές κιθάρες και τα ηχητικά συστήματα της Gibson.

– Τι ώρα ξυπνάτε το πρωί και ποιο είναι το πρώτο πράγμα που κάνετε;

Περίπου στις 5.30. Πίνω ένα ζεστό τσάι από βότανα, και στην συνέχεια κάνω Qi Gong (σ.σ. κινεζική τεχνική άσκησης και διαλογισμού).

– Μιλάτε στο τηλέφωνο στο εστιατόριο; Τσεκάρετε τα email σας τη νύχτα; Πηγαίνετε στο γραφείο το Σαββατοκύριακο; Παίρνετε δουλειά μαζί σας στις διακοπές;

Τα τελευταία χρόνια, δεν χρειάζεται.

– Πώς καταφέρνετε να απεμπλακείτε από το micromanagement καθημερινών λεπτομερειών; Από τα «δέντρα» που ίσως σας αποσπούν από το «δάσος»;

Με την επιλογή και υποστήριξη κατάλληλων και ικανών συνεργατών.

«Τα απλά είναι και τα πιο σπουδαία. Απολαμβάνω πολλές στιγμές στην καθημερινότητα».

– Πώς συνδυάζετε το ντιζάιν με το… μάνατζμεντ; Είναι σχιζοφρενικό;

Ναι τις περισσότερες φορές. Είναι μια πρόκληση που απαιτεί καλές γνώσεις του αντικειμένου, προσαρμοστικότητα, θετική σκέψη και πολύπλοκους μαθηματικούς συνδυασμούς σε όλα τα επίπεδα. Δηλαδή, στο τέλος της ημέρας, απαιτεί σκληρή δουλειά!

«Η καθημερινότητα στην εργασία έχει το ευχάριστο ότι αποτελεί και μέσο ουσιαστικής κοινωνικοποίησης και ατομικής εξέλιξης».

– Έχετε τη φήμη ενός πράου μάνατζερ στα όρια του ζεν. Πότε γίνεστε αυστηρός με τους συνεργάτες σας;

Δεν μου αρέσει η αυστηρότητα και η τιμωρία. Προσπαθώ να είμαι ακριβοδίκαιος με τους συνεργάτες μου και να κάνω σωστές επιλογές σε συνεργάτες που πραγματικά αγαπούν αυτό που κάνουν.

– Και ποια είναι η αισθητική ταυτότητα, ή αν θέλετε το signature look του ΚΝ group;

Αυστηρές γραμμές με πολύ χρώμα που ενεργοποιούν τις αισθήσεις. Σε κάθε περίπτωση προσεγγίζουμε το κάθε έργο με ένα διαφορετικό κάθε φορά concept που το υλοποιούμε με στόχο τη δημιουργία πρωτότυπων και λειτουργικών χώρων.

«Ακολουθώ αυτό που έλεγε ο Καντ: Κάνε έτσι ώστε η πράξη σου να είναι κανόνας για τον κάθε άνθρωπο που θα βρεθεί στην ίδια θέση με σένα».

– Όταν πρόκειται να πάρετε μια σημαντική απόφαση, λειτουργείτε περισσότερο με τη λογική ή με το ένστικτο;

Την αρχική κατεύθυνση την δίνει το ένστικτο. Ακολουθεί το πάθος της δημιουργίας και της υλοποίησης. Τέλος, επιστρατεύω τη λογική για την «επαλήθευση» της απόφασης και τη βελτίωσή της στα σημεία.

– Ποια είναι τα πρόσωπα που επηρεάζουν την κρίση σας και με ποιον τρόπο το πετυχαίνουν;

Το Ν από την ΚΝ. Η σύζυγος μου, Νάντια, που έχει την υπομονή να παρακολουθεί τις συνεχείς ανησυχίες μου και τον ενθουσιασμό να συνεργαζόμαστε για να εξελισσόμαστε.

«Για την εταιρεία Supercell δημιουργήθηκαν βαγόνια – meeting points που προσομοιώνουν τον εργαζόμενο της διάσημης mobile game developer με τον τελικό χρήστη».

– Ποιο είναι το αγαπημένο σας ρητό; Πώς σας έχει επηρεάσει στις αποφάσεις σας;

Του Ιμάνουελ Κάντ: «Κάνε έτσι ώστε η πράξη σου να είναι κανόνας για τον κάθε άνθρωπο που θα βρεθεί στην ίδια θέση με σένα». Έτσι, παίρνω με σοβαρότητα τις αποφάσεις μου.

– Έχετε μια «οικογένεια» πιστών μα ετερόκλητων συνεργατών. Πώς καταφέρνετε να διαχειρίζεστε καλύτερα το ανθρώπινο κεφάλαιο στην εταιρεία σας και να κρατάτε ψηλά το ηθικό τους;

Ακολουθώντας το παραπάνω ρητό με σεβασμό στην ατομικότητα και διαφορετικότητα του καθενός. Δίνουμε την ελευθερία και την υποστήριξη σε όσους έχουν τα προσόντα και θέλουν, μέσα από την ΚΝ να αναπτυχθούν και να εισφέρουν στον κοινό στόχο αποτελώντας ουσιαστικό μέλος της ομάδας, χωρίς εσωτερικό ανταγωνισμό.  Έτσι η καθημερινότητα στην εργασία έχει το ευχάριστο ότι αποτελεί και μέσο ουσιαστικής κοινωνικοποίησης και ατομικής εξέλιξης.

 

 

Ανακαλύψτε τα εντυπωσιακά έργα του KN Group, εδώ

 

Διαβάστε ακόμα: Η «ανταπόκριση» του Κωνσταντίνου Στραταντωνάκη από το Salone del Mobile του 2019.

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top