Κι όμως, κάποιοι κάνουν συσκέψεις στο περιβάλλον του παιχνιδιού επιβίωσης Red Dead Redemption 2 (Φωτογραφία: rockpapershotgun.com).

    Την ώρα που η υβριδική και η εξ αποστάσεως εργασία γίνεται η νόρμα, οι συσκέψεις προσπαθούν να υιοθετήσουν στοιχεία των video games και της επαυξημένης πραγματικότητας, ώστε να γίνουν ελκυστικά, αν όχι δελεαστικά.

    Κάποια στιγμή, ο Μαρκ Ζούρκεμπερκ έσκασε μούρη στην τηλεοπτική εκπομπή του CBS This Morning. Αντί για φυσική παρουσία στο στούντιο ή για κάποιου είδους τηλεδιάσκεψη, προτιμήθηκε η εκδοχή της εικονικής πραγματικότητας.

    Πολλές εταιρείες τεχνολογίας ψάχνουν τρόπους να επανεπινοήσουν τα meetings, αφ’ ης στιγμής η τηλεργασία φαίνεται πως έχει έρθει για να μείνει.

    Για την περίσταση, ο τυπάκος χρησιμοποίησε μια εφαρμογή του FB (του) που απαιτεί ειδική κάσκα, το Oculus. Όλο αυτό συνοδεία καρτουνίστικων άβαταρς. Το συνολικό αποτέλεσμα ήταν τουλάχιστον αδέξιο. Η δημοσιογράφος εκστασιαζόταν με τις φακίδες του Ζούρκενμπεργκ, την ώρα που εκείνος γουργούριζε σχετικά με το Metaverse.

    Όλ’ αυτά μέσω Zoom. Η εταιρεία μπορεί να έχει τσεπώσει $ 1 δις, αλλά το πακετάκι έχει ένα κόστος. Δυο χρόνια μετά την πανδημία, η οποία ανάγκασε τους υπαλλήλους να συμμετέχουν σε πολύωρες εικονικές συσκέψεις, σύσσωμοι μίλησαν για «πολλή κούραση, bro».

    Δεν είναι καθόλου περίεργο, λοιπόν, που κι άλλες εταιρείες τεχνολογίας ψάχνουν τρόπους να επανεπινοήσουν τα meetings, αφ’ ης στιγμής η τηλεργασία φαίνεται πως έχει έρθει για να μείνει. Αλλά, για να πάρουν το στέμμα από το Zoom, θα πρέπει να επιδείξουν μεγάλη εφευρετικότητα και να βρουν πώς οι εργαζόμενοι δεν θα νιώθουν εξαντλημένοι μετά από μια τέτοια άσκηση.

    Η εφαρμογή Horizons Workroom είναι το πρώτο βήμα του Ζούρκεμπεργκ. Ωστόσο, δεν έγινε δεκτό με ενθουσιασμό (Φωτογραφία: fb.com).

    Μεταξύ των επιχειρήσεων αυτών, είναι βέβαια το Facebook. Η εφαρμογή Horizons Workroom είναι το πρώτο βήμα του Ζούρκεμπεργκ να πραγματώσει τη φιλοδοξία του για τη δημιουργία ενός ψηφιακού «metaverse», του εικονικού εκείνου χώρου όπου οι άνθρωποι εργάζονται, παίζουν και προφανώς βλέπουν ένα σωρό προσοδοφόρες διαφημίσεις.

    Πολλοί είναι εκείνοι που προσπαθούν να κάνουν τις τηλεδιασκέψεις πιο διασκεδαστικές, είτε στήνοντας εικονικά περιβάλλοντα που προσομοιάζουν στον κόσμο των βιντεοπαιχνιδιών.

    Αλλά το app του γελοιοποιήθηκε μετά απ’ αυτήν την επίδειξη. Ένας συγγραφέας δήλωσε ότι «συγκέντρωνε όλα τα δεινά της ζωής του γραφείου», ενώ ένας άλλος τη χαρακτήρισε «διόλου πειστική». Όλοι συναίνεσαν πως ούτε η τεχνολογία ούτε οι εργαζόμενοι είναι έτοιμοι για εικονική εργασία με πλήρη εμβύθιση του χρήστη.

    Ωστόσο, οι εταιρείες αναζητούν απεγνωσμένα τρόπους να βελτιώσουν τη συνεργασία και τη συναδελφικότητα σε περιβάλλον τηλεργασίας. Ακόμα κι αν η δημιουργία ενός ολοκληρωμένου virtual reality (VR) περιβάλλοντος απέχει πολύ ακόμα, πολλοί είναι εκείνοι που προσπαθούν να κάνουν τις τηλεδιασκέψεις πιο διασκεδαστικές, είτε στήνοντας εικονικά περιβάλλοντα που προσομοιάζουν στον κόσμο των βιντεοπαιχνιδιών είτε χρησιμοποιώντας τα ίδια τα βιντεοπαιχνίδια ως πλαίσιο των συναντήσεων, με την ελπίδα να κάνουν τους υπαλλήλους τους πιο παραγωγικούς και ευτυχείς.

    H ευφάνταστη εφαρμογή της Kumospace (Φωτογραφία: kumospace.com).

    Για το λόγο αυτό, η Jaime Teevan, επικεφαλής επιστήμονας της Microsoft, πήγε και βρήκε την Kumospace, μια startup που μετράει την Google στους πελάτες της και υπόσχεται «τη δημιουργία αληθινών σχέσεων σε αλησμόνητα εικονικά περιβάλλοντα». Η Jaime βρέθηκε να πλανάται στο χώρο ενός χολ με καναπέ, πιάνο, φυτά κι ένα τζουκμπόξ που έπαιζε μουσική. Μέσα εκεί τη συνάντησε ο ιδρυτής Brett Martin. Κάνοντάς της την ξενάγηση, η φωνή του αδυνάτιζε έτσι και απομακρυνόταν από κείνον, ώστε να μιμείται τον πραγματικό κόσμο. Μετά, ξαφνικά, βρέθηκε να περπατάει σε μια παραλία.

    Οι περισσότερες καινοτομίες έχουν στόχο να δημιουργήσουν μια «χαλαρή ατμόσφαιρα» εν ώρα τηλεσυσκέψεων.

    Η εμπειρία ήταν αποπροσανατολιστική. Έπρεπε ταυτόχρονα να μιλάει στον Martin, προσέχοντας να μένει κοντά του την ώρα που πήγαινε πέρα-δώθε, να προσπερνάει τα εμπόδια που ορθώνονταν -τα κύματα, ένα ραδιόφωνο που σκέπαζε τις φωνές τους όταν πλησίαζαν, το ποτήρι με το «κρασί» της που άδειαζε από μόνο του. Δυσκολεύτηκε να συγκεντρωθεί στη συζήτηση. Ήταν σε υπερδιέγερση και είχε άγχος.

    Ωστόσο, από τον Ιούνιο που λανσαρίστηκε, το προϊόν μετράει ήδη πάνω από 1 εκατ. χρήστες. «Το Zoom είναι πολύ αποτελεσματικό όταν πρόκειται να μεταδώσεις πληροφορίες σε άτομα που γνωρίζονται ήδη. Αλλά όχι εξίσου καλό όταν θέλεις να συναφθούν σχέσεις με πρόσωπα που δεν ξέρεις», σχολιάζει ο Martin.

    Είναι πλήθος οι καινοτομίες που είδαν το φως την περσινή χρονιά και είναι επικεντρωμένες στη «χαλαρή ατμόσφαιρα». Οι συζητήσεις για τον καιρό, τα αθλητικά ή την τηλεόραση είναι σημαντικές για τη δημιουργία ενός κλίματος εμπιστοσύνης και προοπτικής με στόχο την επίλυση μελλοντικών προβλημάτων. Αλλά οι διαδράσεις αυτές απαιτούν ένα αίσθημα σύνδεσης που το Zoom ή το Slack δεν μπορούν να προσφέρουν.

    Aκόμη και το Animal Crossing: New Horizons επιστρατεύτηκε ως εναλλακτική λύση.

    Ορισμένες επιχειρήσεις καταφεύγουν σε υπάρχουσες πλατφόρμες. Λίγο μετά από την εμφάνιση της πανδημίας, η ανεξάρτητη εκδότης βιβλίων και παιχνιδιών Viviane Schwartz έγραψε στο Twitter ότι η ομάδα εργασίας της έκανε τις συσκέψεις της στο περιβάλλον του παιχνιδιού επιβίωσης Red Dead Redemption 2. «Μπορείς να κάτσεις ή να περπατήσεις μαζί με τους άλλους, ακόμα και να φτιάξεις καφέ εκεί μέσα», εξηγεί.

    Δεν είναι η πρώτη φορά που ένα βιντεοπαιχνίδι χρησιμοποιείται για τα meetings. Λίγο πριν από το tweet της Schwartz, μια ιαπωνική επιχείρηση έκανε το ίδιο με το Animal Crossing: New Horizons και το Grand Theft Auto. Παρ’ όλ’ αυτά, η Schwartz ομολογεί πως δεν είναι fan: από τη στιγμή που τα lockdowns καταργήθηκαν, τα πρόσωπο με πρόσωπο είναι μπορετά και καλύτερα, ενώ το τηλεφώνημα πολύ πιο προσιτό και γρήγορο από ένα video game.

    Η VR δεν βρίσκεται ακόμα στο σημείο που να μπορεί να χρησιμοποιηθεί για πάνω από λίγα λεπτά, προτού η αντίληψή μας αρχίσει να τα φτύνει.

    Τόσο η Microsoft όσο και το Facebook ψάχνουν μανιωδώς τα κατάλληλα εργαλεία. Η πρώτη δημιούργησε το Ensemble για το λογισμικό Teams, χρησιμοποιώντας την τεχνητή νοημοσύνη ώστε να πάρει τα προφίλ των χρηστών και να τα εντάξει σ’ ένα εικονικό περιβάλλον. Η Teevan επιμένει πως οι εργαζόμενοι αισθάνονται όλο και πιο αποκομμένοι σε περιβάλλον τηλεργασίας και χρειάζονται απελπισμένα connexions. Αισθάνονται πως γίνονται αθύρματα σε περιβάλλον τηλεδιάσκεψης.

    Συσκέψεις μέσω εικονικής πραγματικότητας (Φωτογραφία: wsj.com).

    Το ζητούμενο είναι ένα κοινό πεδίο, όπως οι υβριδικοί χώροι που προσφέρουν την ευελιξία του εικονικού περιβάλλοντος σε συνδυασμό με τη δυνατότητα κοινωνικοποίησης ή και προσωπικής παρουσίας αν αυτό κριθεί αναγκαίο. Η λύση μπορεί να βρίσκεται κάπου ανάμεσα στις τεχνολογίες των κλασικών τηλεδιασκέψεων και των video games, εικάζει ο Jeremy Bailenson, καθηγητής επικοινωνίας στο Στάνφορντ και ιδρυτής του Virtual Human Interaction Lab.

    Οι έρευνές του έδειξαν ότι η επαυξημένη πραγματικότητα είναι πιο αποτελεσματικό μέσο για να διαβάσουμε μη λεκτικές πληροφορίες. Η οπτική επαφή είναι ουσιώδης για τη δημιουργία σχέσεων εμπιστοσύνης και κατανόησης. Ωστόσο, παραδέχεται ότι η VR δεν βρίσκεται ακόμα στο σημείο που να μπορεί να χρησιμοποιηθεί για πάνω από λίγα λεπτά, προτού η αντίληψή μας αρχίσει να τα φτύνει.

    Η Schwartz ισχυρίζεται πως η διασκέδαση των συσκέψεων μπορεί να τις κάνει πιο ευχάριστες για εργαζόμενους που έχουν πήξει με την πανδημία, υπό την προϋπόθεση ότι δεν σου τις φοράνε «ενθουσιώδεις» μάνατζερς. Το παιχνιδάκι μπορεί να περιλαμβάνει, μεταξύ πολλών άλλων, επίθεση αρκούδας την ώρα που τσεκάρετε στοιχεία στο Google, έχοντας αποφασίσει να μπείτε στο Red Dead Redemption 2. Αλλά αυτό πρέπει να είναι σύμφωνη απόφαση μιας ομάδας που θεωρεί πως εκεί πρέπει να βρίσκεται, κι όχι κάτι που ένα αφεντικό σου επιβάλλει σε μόνιμη βάση.

     

    Διαβάστε ακόμα: Μη φοβάσαι το Metaverse.

     

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Button to top