«Τα δεδομένα αλλάζουν μέρα με τη μέρα. Όλοι θα κληθούμε να προσαρμοστούμε στις νέες συνθήκες, όταν σταθεροποιηθεί η κατάσταση με τον πόλεμο». (Φωτό: TaphTeam, αποκλειστικά για το Andro).

– Μέχρι πριν λίγες εβδομάδες τα μηνύματα που όλοι λαμβάνουμε για τον φετινό τουρισμό ήταν φιλόδοξα. Ο πόλεμος στην Ουκρανία έφερε μια ανατροπή. Τι σημαίνει για την Ελλάδα;

Χωρίς αμφιβολία υπάρχει ανατροπή. Σε όλη την Ευρώπη. Σε όλο τον κόσμο γενικά. Είμαστε σε κατάσταση αναμονής με σημαντικές ψυχικές και οικονομικές συνέπειες που ακόμα είναι νωρίς να αποτιμήσουμε. Πότε θα έρθει πάλι κανονικότητα; Πώς θα είναι; Τι σημαίνει η άνοδος των τιμών ενέργειας και του πληθωρισμού στον προϋπολογισμό των τουριστών; Αυτά που αφήναμε σιγά-σιγά πίσω μας με τον κορωνοϊό τα ξαναβρίσκουμε μπροστά μας με μια σειρά από σκληρά διλήμματα που νομίζω ακόμα δεν μπορούμε να επεξεργαστούμε. Αν και μέχρι στιγμής δεν καταγράφονται ακυρώσεις, η ροή των κρατήσεων έχει σταματήσει καθώς οι ταξιδιώτες είναι σε κατάσταση αναμονής.

– Αρα, μιλάμε για μια κατάσταση αναμονής.

Όλοι είμαστε σε κατάσταση αναμονής. Είναι φυσικό. Αλλά αναμονή δε σημαίνει στάση. Η Ελλάδα θα πρέπει να συνεχίσει την προετοιμασία της για να παραμείνει η ελληνική τουριστική οικονομία ανταγωνιστικά έτοιμη. Η τουριστική ψυχολογία στις σημερινές συνθήκες είναι ευμετάβλητη, άρα και οι όποιες προβλέψεις είναι λίγο πολύ άκαιρες. Τα δεδομένα αλλάζουν μέρα με τη μέρα. Όλοι θα κληθούμε να προσαρμοστούμε στις νέες συνθήκες όταν σταθεροποιηθεί η κατάσταση. Ελπίζω πολύ σύντομα. Προέχει να τελειώσει ο ατελείωτος πόνος των παιδιών, των μανάδων, των οικογενειών που χωρίζονται τόσο βάναυσα, εκτοπισμένοι από έναν πόλεμο που φαινόταν αδύνατο να φανταστεί κανείς. Αυτή είναι η επείγουσα πραγματικότητα της ανθρωπότητας. Τα του τουρισμού θα τα βρούμε μετά.

«Προέχει να τελειώσει ο ατελείωτος πόνος των παιδιών, των μανάδων, των οικογενειών που χωρίζονται τόσο βάναυσα. Τον τουρισμό θα τον βρούμε μετά».

– Με τι αριθμούς αφίξεων πρέπει να είμαστε ευχαριστημένοι το 2022;

Παραμείναμε φιλόδοξοι και αισιόδοξοι στα δυο τελευταία δύσκολα χρόνια. Τώρα είμαστε υποχρεωμένοι να ξανακοιτάξουμε μπροστά. Όσο για το τι θα μας ευχαριστήσει περισσότερο, δεν θεωρώ ότι το θέμα είναι αριθμητικό. Μια σεζόν που θα άνοιγε τον Απρίλιο τώρα ίσως να μπορεί να ξεκινήσει το Μάιο. Ή και αργότερα. Δεν ξέρω αν μπορεί να κερδηθεί ο χαμένος χρόνος. Οι συνέπειες αυτού του πολέμου δείχνουν να είναι μακροπρόθεσμες. Εμείς στην Ελλάδα πρέπει να συνεχίζουμε να διεκδικούμε να «διαχυθεί» η επιλεξιμότητα της χώρας μας σε όσο το δυνατόν περισσότερους προορισμούς, για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα και για διαφορετικές εμπειρίες. Έχουμε μεγάλη ευκαιρία εκεί. Και καλοκαιρινές διακοπές, και city/weekend break, και  αγροτουρισμός, και ιστορικός-αρχαιολογικός τουρισμός, και hiking, και και και… Και με μια άλλη ψυχολογία παγκόσμια βεβαίως, για τονώσει την αισιοδοξία, τη δική μας και των επισκεπτών μας.

To Four Seasons Astir Palace παραμένει ένα σημείο αιχμής για τον ελληνικό τουρισμό.

«Οι jet setters επιστρέφουν για να βρουν την  εξυπηρέτηση που έχει ονοματεπώνυμο όχι μόνο τον προορισμό. Στον Αστέρα το ξέρουμε καλά αυτό».

 – Μαθαίνουμε πάντως ότι στο high end οι κρατήσεις είναι εξαιρετικές. Εκτιμάτε ότι η πανδημία μπορεί να αποδειχθεί ένα κρυφό “δώρο” μακροπρόθεσμα, να καταγραφεί ως ο καταλύτης που χρειάζονταν ώστε να γίνει η Ελλάδα ακριβότερος προορισμός;

O high end τουρισμός στην Ελλάδα αποτελεί ένα μικρό κομμάτι της πίτας. Δεν μπορώ να πω όμως ότι η πανδημία θα είναι καταλύτης αύξησης. Το ειδικό κοινό που αναζητά την υψηλότερη δυνατή ποιότητα και την άριστου όχι απλά υψηλού επιπέδου φιλοξενία, έχει πολλές επιλογές διεθνώς. Έχει κανείς μια μόνο ευκαιρία να την κατακτήσει για να εγγραφεί και η Ελλάδα ως σταθερή επιλογή των big spenders. Δε φτάνει μόνο το τοπίο και το κλίμα. Είναι κυρίως θέμα ανθρώπων, διακριτικότητας και κυρίως σταθερότητας στην ποιότητα. Ξέρετε, οι jet setters επιστρέφουν για να βρουν την  εξυπηρέτηση που έχει ονοματεπώνυμο όχι μόνο τον προορισμό. Στον Αστέρα το ξέρουμε καλά αυτό: Customer experience πάνω απ’ όλα.

«Η Ελλάδα είναι η χώρα των άπειρων επιλογών. Το εννοώ. Άπειρων». (Φωτό: TaphTeam, αποκλειστικά για το Andro).

Ανησυχείτε ταυτόχρονα ότι η Ελλάδα κινδυνεύει να γίνει ακριβός προορισμός για τους ίδιους τους Έλληνες;

Καθόλου. Το αντίθετο. Η Ελλάδα είναι η χώρα των άπειρων επιλογών. Το εννοώ. Άπειρων. Όπως είπα και πριν, είμαστε και βουνό και θάλασσα και τα πάντα. Ο εσωτερικός τουρισμός έχει και αυτός διάφορα επίπεδα. Και high end και rooms to let. Δείτε τις φοιτητοπαρέες που κατακλύζουν τα πλοία το καλοκαίρι, τις οικογένειες στα χιονοδρομικά κέντρα το χειμώνα, τους φυσιολάτρες σε trekking σαββατοκύριακα το φθινόπωρο. Δείτε και τα πεντάστερα resorts που είναι sold out.

«Η αυθεντικότητα μας κινδυνεύει να “καεί” μόνο από μας τους ίδιους».

 – Τι σημαίνει ποιοτικός τουρίστας; Συνήθως εννοούμε τον τουρίστα που αφήνει παραπάνω χρήματα. Κυρίως αυτόν θέλουμε όμως; Που κάνει ντους με σαμπάνια στη Μύκονο; Δεν κινδυνεύουμε από αυτόν τον τουρισμό να «καεί» η αυθεντικότητα μας;

Η αυθεντικότητα μας κινδυνεύει να «καεί» μόνο από μας τους ίδιους. Ποιοτικός τουρίστας είναι ο «σεβαστικός» φιλοξενούμενος. Και σεβαστικός φιλοξενούμενος είναι αυτός που τον υποδέχονται άνθρωποι που σέβονται τον εαυτό τους και τον τόπο τους πρώτα. Που είτε ξοδεύει πολλά είτε λίγα, τα ξοδεύει με τρόπο που ταιριάζει στο χώρο που τον φιλοξενεί. Που ενδιαφέρεται, που αναζητεί και ανακαλύπτει το ξεχωριστό της Ελλάδας και των ανθρώπων της. Δεν είναι ο τουρίστας που ξοδεύει copy paste όπως θα ξόδευε οπουδήποτε αλλού. Το ντους με σαμπάνια θέλει το χώρο που να το επιτρέπει και θιασώτες που να το απολαμβάνουν. Δεν είναι στρατηγική για αύξηση εσόδων, ούτε κράχτης συμπεριφοράς για αντιγραφή. Είναι επιλογή. Προσωπική και επιχειρηματική.

Πώς σας φαίνεται η τάση «Μυκονοποίησης» που απλώνεται σε όλη την Ελλάδα; (μεξικανικό ντεκόρ, γαλλικό ροζέ κρασί, ιαπωνίζον φαγητό κλπ.).

Παρότι είμαι φανατική του «γαστρονομικού πατριωτισμού» ως όχημα εμπλουτισμού του τουριστικού προϊόντος της χώρας, θεωρώ ότι είναι παγίδα να βλέπει κανείς το άνοιγμα στις γεύσεις του κόσμου σαν «μυκονοποίηση». Διαφωνώ με τον όρο «Μυκονοποίηση». Η Μύκονος είναι αυθεντική. Η «Μυκονοποίηση» δεν έρχεται από τις πολλαπλές επιλογές, αλλά από την ευκολία της χαμηλής αισθητικής, την ένταση του ντεκόρ, την ένταση του ήχου, την ένταση της διασκέδασης, την προχειρότητα εξυπηρέτησης. Τόσο απλά.

«Οι σερβιτόροι ανήκουν στην ατμομηχανή της οικονομίας μας που είναι ο τουρισμός. Δεν γίνεται να τους απαξιώνουμε». (Άποψη της γραφικής “Taverna” του Αστέρα).

«Η Ελλάδα, φύση και θέση θα έπρεπε να λειτουργεί σαν κέντρο τουριστικής εκπαίδευσης διεθνώς».

– Κάποτε βροντοφωνάξαμε το βλακώδες «δεν θα γίνουμε τα γκαρσόνια της Ευρώπης». Η νοοτροπία μας άλλαξε πολύ έκτοτε. Τι άλλο πρέπει να αλλάξουμε στη νοοτροπία μας;

Θυμώνω με αυτή την επίπλαστη, αφ’ υψηλού κατηγοριοποίηση των επαγγελμάτων. Είναι προσβλητικό για τη χώρα να δημιουργεί μια απαξία για τους χιλιάδες εργαζόμενους στην ατμομηχανή της οικονομίας μας. Είναι βεβαίως μια ρητορική άλλων εποχών, που δεν έχει σχέση με τη σημερινή πραγματικότητα. Να καταλάβουμε ότι ο επαγγελματισμός και η παροχή υψηλής ποιότητας υπηρεσιών είναι πολιτισμός. Είναι ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Και κάνει τη χώρα  μας πόλο έλξης για τους τουρίστες όσο και για τους επενδυτές.  Για τους κατοίκους όσο και για τους επισκέπτες. Παρόλο που θεωρώ ότι μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας, ειδικά των νέων ανθρώπων δεν την συμμερίζεται πλέον, ας τελειώνουμε και με αυτούς τους λίγους που  τροφοδοτούν την παρωχημένη νοοτροπία μεγαλοϊδεατισμού που μας κρατάει πίσω. Και ας την αντικαταστήσουμε με μια σύγχρονη νοοτροπία παραγωγικής συμμετοχής στην οποία όλοι συμβάλλουμε φέρνοντας προστιθέμενη αξία στην οικονομία, στη χώρα και στους πολίτες της.

– Ένα από τα προβλήματα που βιώνει ο τουρισμός μας είναι η έλλειψη εκπαιδευμένου προσωπικού. Θεωρείτε αναπόφευκτο να έρχονται εποχιακοί εργαζόμενοι και από το εξωτερικό τα καλοκαίρια; Και πού θα μένουν οι εργαζόμενοι σε νησιά όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη;

Είναι πραγματικά πρόβλημα. Δεν είναι όμως μόνο ελληνικό, όχι ότι είναι παρηγοριά αυτό βέβαια. Λόγω της πανδημίας υπήρξε μεταπήδηση σε διαφορετικούς κλάδους κατά τη διάρκεια της διακοπής λειτουργίας των τουριστικών επιχειρήσεων. Το αν θα υπάρξει η ανάλογη επιστροφή μένει να φανεί. Ούτε η «εισαγωγή» εργαζομένων για την τουριστική σεζόν είναι απλή υπόθεση. Το μεγάλο ζήτημα όμως είναι η εκπαίδευση των απασχολούμενων στη φιλοξενία. Και εδώ η ανάπτυξη υποδομών είναι καίριο ζητούμενο. Η Ελλάδα, φύση και θέση θα έπρεπε να λειτουργεί σαν «κέντρο» τουριστικής εκπαίδευσης διεθνώς. Με σχολές που δίνουν κύρος στα τουριστικά επαγγέλματα σαν επιλογή καριέρας και όχι σαν εποχιακή απασχόληση. Δεν αρκεί να γεμίζει κανείς τα κενά με ανθρώπους που έρχονται μία μόνο σεζόν χωρίς να αποκομίζουν γνώση. Βεβαίως, μεγάλο κομμάτι εργαζομένων «εποχιακά» επιστρέφουν κάθε χρόνο, μόνιμα στην ίδια δουλειά.

– Οι εργοδότες τι πρέπει να κάνουν; 

Σε κάθε περίπτωση εμείς σαν εργοδότες πρέπει να σεβόμαστε όποιον δουλεύει μαζί μας. Μόνιμα ή για σεζόν. Και σαφώς οι υποδομές αξιοπρεπούς διαβίωσής τους είναι αυτονόητη υποχρέωσή μας. Η φιλοξενία των εργαζομένων στα νησιά που βουλιάζουν το καλοκαίρι από τουρίστες δεν μπορεί να είναι υποσημείωση στο επιχειρηματικό πλάνο. Πρέπει να καταλαμβάνει ανάλογο χώρο ως κομβικό κέντρο αξιοπρέπειας του κάθε επιχειρηματία. Και σε αυτό το πλαίσιο να αναδείξει, γιατί όχι,  μια νέα επιχειρηματική ευκαιρία που ήδη έχει αρχίσει να γίνεται σε κάποια μέρη, με τη δημιουργία νέων χώρων φιλοξενίας, αποκλειστικά για τους εργαζόμενους στον τουρισμό.

«Ο Αστέρας είναι μια πρόταση φιλοξενίας, γαστρονομίας, διασκέδασης και χαλάρωσης που επιστρέφει προστιθέμενη αξία στην τοπική κοινωνία και στη χώρα». (Φωτό: TaphTeam, αποκλειστικά για το Andro).

«Τον Απρίλιο του 2023 η Ελλάδα μπορεί να υποδεχθεί την πλήρως ανακαινισμένη Astir Marina που θα πρωταγωνιστεί στο Top 3 μεταξύ των home-port μαρίνων της Νοτιοανατολικής Μεσογείου».

«Είμαστε σε συζητήσεις με εστιατόρια διεθνούς φήμης που θα συμπληρώσουν το μείγμα εξαιρετικών γαστρονομικών επιλογών του Αστέρα». (Φωτό: TaphTeam, αποκλειστικά για το Andro).

 – Αυτή την ώρα βρίσκονται σε εξέλιξη σοβαρά έργα στην Astir Marina. Πότε θα ολοκληρωθούν;

Όχι απλώς σοβαρά έργα, αλλά έργα που γίνονται με τον πλέον σοβαρό τρόπο. Η αυστηρότητα, η συνέπεια και η διαφάνεια αυτού του σύνθετου έργου υπογραμμίζουν ένα έργο πρότυπο, με σύγχρονο σχεδιασμό και αειφορικό πρόσημο που συμβάλλει στη δημιουργία μιας πρωτοποριακής ζώνης τουρισμού υψηλών προδιαγραφών. Από τον Ιούλιο που μας έρχεται, θα μπορούμε να φιλοξενούμε σκάφη, ενώ στόχος μας είναι τον Απρίλιο του 2023 να υποδεχθεί η Ελλάδα την πλήρως ανακαινισμένη Astir Marina που θα πρωταγωνιστεί στο Top 3 μεταξύ των home-port μαρίνων με τις υψηλότερες προδιαγραφές στην ευρύτερη ζώνη της Νοτιοανατολικής Μεσογείου. Και όχι μόνο σε ότι αφορά τη διαδικασία κατασκευής του έργου αλλά και τη βιώσιμη λειτουργία του στο μέλλον. Είμαστε περήφανοι  γιατί η εμπειρία που θα προσφέρει η ανακαινισμένη Astir Marina είναι μια φυσική εξέλιξη για ένα πραγματικό τοπόσημο της περιοχής με κομβική και συμβολική θέση που μετά από σχεδόν 7 δεκαετίες ζωής θα αποδώσει στην χώρα ένα τουριστικό προϊόν υπόδειγμα σεβασμού στο περιβάλλον σε έναν προορισμό κορυφαίας ποιότητας.

– Αληθεύει ότι η νέα μαρίνα θα μπορεί να φιλοξενήσει mega yachts 150 μέτρων που ανήκουν σε πολυδισεκατομμυριούχους και “ολιγάρχες”;

Ας μιλήσουμε με στοιχεία αντί για φήμες. Ο σχεδιασμός είναι κατατεθειμένος και σαφής. Η μαρίνα μας, αντί για 102 σκάφη που υποδεχόταν στο παρελθόν, θα μπορεί να φιλοξενεί συνολικά 59. Το σημαντικό όμως δεν είναι πόσα σκάφη και ποιανού θα είναι. Το σημαντικό είναι ότι η φιλοξενία θα γίνεται με περιβαλλοντικά ορθό τρόπο, αφού τα σκάφη από την ώρα της άφιξής τους θα συνδέονται  αυτόματα με τις παροχές της μαρίνας με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ορθή διαχείριση των αποβλήτων και την εξοικονόμηση ενέργειας.

«Από την ώρα της άφιξής τους στην Astir Marina, τα σκάφη θα συνδέονται  αυτόματα με τις παροχές της μαρίνας με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ορθή διαχείριση των αποβλήτων».

– Στη μαρίνα σας θα υπάρχουν και πολυτελή καταστήματα. Αρκεί η πελατεία των yachts; Το ρωτάω με δεδομένο ότι το σημείο αν και πανέμορφο δεν είναι “περατζάδα” όπως είναι τηρουμένων των αναλογιών οι μαρίνες στο Μονακό ή στο Πόρτο Τσέρβο. 

Η Astir Marina δεν είναι ένα έργο που απευθύνεται σε συγκεκριμένους «ειδικούς» πελάτες όπως τους περιγράφετε. Εκτός από τα σκάφη, είναι ένας συνολικός πόλος υψηλών προδιαγραφών που θα αποδώσει στους κατοίκους και τους επισκέπτες της περιοχής διαμορφωμένες πράσινες υποδομές, διαδρομές περιπάτου με εξαιρετική θέα που συνδυάζουν το πράσινο με τη θάλασσα, αλλά και εμπορικά καταστήματα, εστιατόρια και χώρους στάθμευσης που συνθέτουν μια μοναδική εμπειρία αναψυχής, χειμώνα- καλοκαίρι.

Ακούστηκαν φήμες και για ένα κορυφαίο εστιατορικό brand που θα υποδεχτείτε στη μαρίνα, με την υπογραφή του διάσημου Wolfgang Puck από την Καλιφόρνια. Ισχύει;

Είμαστε σε συζητήσεις με εστιατόρια διεθνούς φήμης που θα συμπληρώσουν το μείγμα εξαιρετικών γαστρονομικών επιλογών του Αστέρα. Ο πήχης θα είναι ψηλά, όπως πάντα. Το αποδείξαμε άλλωστε με το Pelagos που κέρδισε το πρώτο του αστέρι Michelin, μόλις έξι μήνες μετά το άνοιγμά του.

«Η πρόσβαση στο Λαιμό της Βουλιαγμένης ήταν, είναι και θα παραμείνει ανοιχτή». (Φωτό: TaphTeam, αποκλειστικά για το Andro).

– Θα έχουμε δηλαδή 3 διεθνή brands μαζί με το Beefbar και το Matsuhisa στην χερσόνησο του Λαιμού;

 Θα έχουμε σίγουρα 3. Όρεξη να έχετε να έρχεστε.

Μπορεί η Ελλάδα να παράξει δικά της διεθνή εστιατοριακά και ξενοδοχειακά brands; Να εξάγουμε δικές μας “αλυσίδες”, δηλαδή;

Βεβαίως και μπορεί. Άριστη εξυπηρέτηση, απαράμιλλη πρώτη ύλη, δημιουργικότητα, προσοχή στη λεπτομέρεια και οργάνωση χρειάζεται. Και πολλή δουλειά. Δείτε το Milos. Ένα ελληνικό global brand. To Nammos ένα διεθνώς αναγνωρισμένο πρότυπο. Και τη μοναδική ομάδα του Funky Gourmet με την avant-garde ματιά, την τόλμη και την τέχνη τους, κατάφεραν να ξεχωρίσουν ανταγωνιστικά στο Λονδίνο με τα σουβλάκια «τσέπες» του PITTABUN, αλλά και τις ελληνικές μαμαδίσιες συνταγές του OPSO. Και μπράβο τους. Δείχνουν το δρόμο. Όποιος ονειρεύεται, ας τους μελετήσει και οι ορίζοντες είναι ανοιχτοί.

 – Το επόμενο μεγάλο πρότζεκτ είναι οι ιδιωτικές βίλες που θα κτιστούν στον Αστέρα. Θα είναι 13 τον αριθμό; Έχουν ήδη προ-πωληθεί ορισμένες; Τι παραπάνω μπορείτε να μας αποκαλύψετε για το πρότζεκτ Astir Villas;

Δε μπορώ να σας αποκαλύψω πολλά όπως καταλαβαίνετε. Όσο και να θέλω. Το project αυτό αναδείχθηκε πολύ γρήγορα σε προορισμό έντονου ενδιαφέροντος από πολλούς αγοραστές. Οι πωλήσεις έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί. Τα έργα σε αυτόν τον εμβληματικό οικιστικό σχεδιασμό προχωράνε σταδιακά. Όμως, το project απολαμβάνει ήδη τη φήμη που του αξίζει. Όχι μόνο σε ό,τι αφορά την μοναδική ποιότητα ζωής που θα προσφέρει. Η επενδυτική αξία κατοικιών με υψηλή αισθητική εναρμονισμένη με το φυσικό περιβάλλον τους δίνει κορυφαία θέση στο χάρτη των ακινήτων πολυτελείας.

«Τίποτα δεν μπορεί να απειλήσει μια περιοχή που λούζεται από το αττικό φως, μόνο η απραξία».

– Με την ολοκλήρωση όλων αυτών των επενδύσεων και έργων, υπάρχει ο φόβος σε ορισμένους ότι θα αποκλειστεί ο Λαιμός και δεν θα έχουν πρόσβαση στη χερσόνησο όσοι δεν είναι πελάτες του συγκροτήματος. 

Σε καμιά περίπτωση. Η πρόσβαση στο Λαιμό της Βουλιαγμένης ήταν, είναι και θα παραμείνει ανοιχτή. Στη μαρίνα, στα εστιατόρια, αλλά και αναβαθμισμένο πάρκο στην άκρη του Λαιμού που είναι διαχρονικά δημοφιλής προορισμός. Πόσο μάλιστα στο μέλλον, που όπως προβλέπει το σχέδιό μας, το πάρκο στο τέλος της οδού Απόλλωνος θα αναβαθμιστεί σημαντικά για να αποδοθεί στην τοπική κοινότητα και στους επισκέπτες της περιοχής για ποδήλατο και πεζοπορία σε ένα μοναδικό φυσικό περιβάλλον. Πρέπει να  δείτε τον Αστέρα στο σύνολό του. Θα διαπιστώσετε ότι πρόκειται για μια επένδυση πρότυπο για έναν ολοκληρωμένο προορισμό ανοιχτό και προσβάσιμο απ’ όλους, όλο το χρόνο. Ο Αστέρας είναι μια πρόταση φιλοξενίας, γαστρονομίας, διασκέδασης και χαλάρωσης που επιστρέφει προστιθέμενη αξία στην τοπική κοινωνία και στη χώρα. Θα μου επιτρέψετε να πω ότι αυτήν ακριβώς τη φιλοσοφία ανάπτυξης χρειάζεται το εθνικό μας τουριστικό προϊόν.

«Η Astir Beach, είναι αδιαφιλονίκητα η διασημότερη παραλία των νοτίων προαστίων».

– Ένα άλλο διαμάντι στο πορτφόλιο σας είναι φυσικά η Astir Beach. Ποια είναι τα σχέδια σας για την μοναδική αυτή παραλία;

Η Astir Beach, είναι αδιαφιλονίκητα η διασημότερη παραλία των νοτίων προαστίων. Πραγματικά μοναδική θέση, καταπληκτικά νερά, και το ωραιότερο ηλιοβασίλεμα.  Σε συνδυασμό με τις exclusive υπηρεσίες, είναι παράδειγμα για την τουριστική ανάπτυξη και αξιοποίηση της ευρύτερης περιοχής. Εκεί θα συνεχίσουμε να επενδύουμε. Στις υπηρεσίες.

– Φέτος η Αθήνα φιλοξενεί ξανά τα Ποσειδώνια, και οι γίγαντες της ναυτιλίας διεθνώς, θα βρεθούν στα μέρη μας. Να υποθέσω ότι το Four Seasons θα ζήσει στον ρυθμό των Ποσειδωνίων; Θα υπάρξουν κορυφαίες αφίξεις και εκπλήξεις;

Όλα τα ξενοδοχεία της Αθήνας έχουν αυξημένη ζήτηση στα Ποσειδώνια. Όπως βεβαίως και ο Αστέρας. Όσο για τις εκπλήξεις… όπως ξέρετε η διακριτικότητα είναι  θεμέλιος λίθος της ξενοδοχειακής, άρα θα το αφήσω εδώ.

«Ένα μνημειώδες έργο σαν το Ελληνικό θέλει χρόνο για να δείξει τη δυναμική του». (Φωτό: TaphTeam, αποκλειστικά για το Andro).

«Φέτος στην 10η του επέτειο, το Ladies Run θα είναι πάλι μοναδικά επιδραστικό».

Το φθινόπωρο προγραμματίζεται και το επετειακό Ladies Run, ο φιλανθρωπικός αγώνας των γυναικών, στην Astir Beach, που επιστρέφει κι αυτός μετά την πανδημία. Ποιο είναι το μήνυμα σας για τον θεσμό αυτό;

Ladies Run. Ενας αγώνας που γεννήθηκε από γυναίκες, μόνο για γυναίκες. Ένας θεσμός που δεν πτοείται από αναποδιές, όπως και οι γυναίκες που τρέχουν για να τον τρέξουν. Φέτος, στην 10η του επέτειο, το  Ladies Run θα είναι πάλι μοναδικά επιδραστικό. Ladies Run 2022, σε μια χρονιά που μας άλλαξε όλους μέσα από τη φωνή των γυναικών που βρήκαν το θάρρος να μιλήσουν ταρακουνώντας μας για να ενεργοποιούμε τη δύναμη του «μαζί» που αλλάζει την κοινωνία άφοβα και τολμηρά.

– Πώς βλέπετε να προχωράνε τα πράγματα στο Ελληνικό; Είστε αισιόδοξη ότι θα πραγματοποιηθεί το όνειρο μιας παγκοσμίου βεληνεκούς αθηναϊκής ριβιέρας;

Ένα μνημειώδες έργο σαν το Ελληνικό θέλει χρόνο για να δείξει τη δυναμική του. Εννοώ με τρόπο που θα την κατανοήσει ο πολίτης και ο επισκέπτης, ο οποίος για να καταλάβει θέλει να βιώσει. Βλέπουμε ένα σύνθετο σχεδιασμό που περιλαμβάνει σπουδαία πράγματα. Ποιοτικά, βιώσιμα, υψηλής αισθητικής, ζωντανά. Ένα έργο που αποδίδει πολύτιμο δημόσιο χώρο στους κατοίκους και τους επισκέπτες της περιοχής αλλά και μια αληθινή ανάσα πρασίνου για όλη την Αττική. Το Ελληνικό αποτελεί αναμφισβήτητα κομβικό πεδίο στην ανάπτυξη της αθηναϊκής ριβιέρας. Δεν είμαι απλώς αισιόδοξη λοιπόν, είμαι ενθουσιασμένη με τις πραγματικές προοπτικές για αυτό που εσείς λέτε όνειρο. Σε συνδυασμό με τις επενδύσεις του Αστέρα αλλά και άλλων πρωτοβουλιών που εξελίσσονται ή προγραμματίζονται σε όλο το μέτωπο, θα δούμε την αθηναϊκή ριβιέρα να αναγνωρίζεται διεθνώς σαν το κορυφαίο brand που της αξίζει να είναι.

«Το Ladies Run είναι ένας θεσμός που δεν πτοείται από αναποδιές » (Φωτογραφία: Μόνικα Κρητικού για το Andro).

«Η ”παραλιακή” έχει στο DNA της την κοσμοπολίτικη αίγλη».

– Τι πρέπει να κάνουμε όλοι για να δούμε την αθηναϊκή ριβιέρα να εκπέμπει γούστο, να έχει ελληνική ταυτότητα, να σέβεται το περιβάλλον, να είναι βιώσιμη για τις επόμενες γενιές;

Η ανάπτυξη της αθηναϊκής ριβιέρας αποτελεί ένδειξη σεβασμού όλων μας προς τις δυνατότητες της χώρας. Καιρός είναι να το δούμε έτσι. Σαν εθνικό στόχο που αφορά κάθε πολίτη. Χωρίς φόβους περί αλλοίωσης της ελληνικής της ταυτότητας ή της φυσιογνωμία της. Τίποτα δεν μπορεί να απειλήσει μια περιοχή που λούζεται από το αττικό φως, αλλά η απραξία μπορεί να καθηλώσει τη φωτογενή δυναμική της. Συζητάμε για μια μοναδική ακτογραμμή από το λιμάνι του Πειραιά μέχρι τον Ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο. Σχεδόν 70 χιλιόμετρα, μια ανάσα από το κέντρο μιας από τις σπουδαιότερες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες. Μια περιοχή που μπορεί να απολαμβάνει κανείς χειμώνα – καλοκαίρι, εύκολα.

– Πού βρίσκεται, λοιπόν, το μέλλον της; 

Το μέλλον της βρίσκεται στις λεπτομέρειες του σχεδιασμού όχι μόνο των αναπτύξεων αλλά κυρίως και της εμπειρίας που θα προσφέρει. Ήπια, αλλά χωρίς εκπτώσεις. Δυναμικά αλλά με συνεννόηση και σύμπραξη για τη δημιουργία υποδομών που είναι απαραίτητες για την αποδοχή της μεταμόρφωσης και τη βιωσιμότητα της στο μέλλον. Από σήμερα, αλλά με το βλέμμα καρφωμένο στο αύριο. Βεβαίως χρειάζεται να πάρουμε  και δύσκολες αποφάσεις,  χωρίς ιδεοληψίες. Και να κάνουμε λίφτινγκ όπου χρειάζεται αισθητική αναβάθμιση.  Άλλωστε η «παραλιακή» έχει στο DNA της την κοσμοπολίτικη αίγλη.

– Πώς θα μεγαλώσει η σεζόν για την αθηναϊκή ριβιέρα και για τον ελληνικό τουρισμό εν γένει;

Η αθηναϊκή ριβιέρα είναι εξ ορισμού all season: Πολιτισμός, παραλίες, γαστρονομία, ξενοδοχεία, ποδηλατοδρόμοι, διασκέδαση, αρχαιολογικοί χώροι, τι θες και δεν έχει! Τι σημαίνει αυτό; Εμπειρίες. Πολλές και διαφορετικές, που δεν είναι απαραίτητα συνδεδεμένες με μια εποχή, αλλά με όλες τις εποχές του χρόνου. Εκεί βλέπω και την ευκαιρία για την πολυπόθητη επιμήκυνση της ελληνικής τουριστικής σεζόν γενικότερα. Να το δούμε αλλιώς. Να οργανώσουμε αυτά που έχουμε και να τα εμπλουτίσουμε. Και μετά να τα πούμε σε όλο τον κόσμο.

«Η αθηναϊκή ριβιέρα είναι εξ ορισμού all season». (Άποψη από την πισίνα του στο Nafsika Four Seasons).

– Υπάρχει κάποια επιπλέον πρόκληση που πρέπει να αναλάβουμε; 

Ίσως η μεγαλύτερη πρόκληση είναι το συντονισμένο marketing των εμπειριών που προφέρει η χώρα μας συνολικά. Και αυτό χρειάζεται αλλαγή νοοτροπίας, ο συντονισμός δηλαδή. Να προβάλλουμε συντεταγμένα τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού που έχουμε με μελετημένο και στοχευμένο marketing ανά προορισμό, ανά δραστηριότητα, ανά ηλικία, ανά κατηγορία ενδιαφέροντος πελατών που θέλουμε να προσεγγίσουμε. Έτσι θα μπούμε στο ραντάρ των επιθυμιών τους όλο το χρόνο. Πρέπει όμως να πάμε να τους «βρούμε» εμείς. Δεν μπορούμε να περιμένουμε να μας χτυπήσουν την πόρτα. Αν δεν μας «δουν», αν δεν μας «ακούσουν» δεν θα έρθουν.

«Βλέπω πάντα το ποτήρι μισογεμάτο. Παρεμβαίνω δραστικά στην αναποφασιστικότητα, και πάμε παρακάτω».

– Έχετε μακρά εμπειρία στη διοίκηση ξενοδοχείων. Πώς καταφέρνετε να απεμπλακείτε από το micromanagement λεπτομερειών; Από τα «δέντρα» που σας αποσπούν από το «δάσος»;

Τα δέντρα κάνουν το δάσος. Δεν υπάρχει μικρό θέμα. Όλα τα θέματα είναι μεγάλα εν δυνάμει. Διαφέρει ο χρόνος που αφιερώνω στο καθένα απλώς.

 – Πείτε μας μια δουλειά που δεν θα έπρεπε να κάνετε στην επιχείρηση που διοικείτε και όμως την κάνετε.

Κάνω όλες τις δουλειές, για να κάνω αυτή τη δουλειά.

Είστε ένας φιλικός άνθρωπος. Πώς καταφέρνετε να διατηρήσετε την καλή διάθεση και το χιούμορ σας παρά την πίεση της δουλειάς;

Δεν θεωρώ ότι η δουλειά καθορίζει την προσωπικότητά μου. Η προσωπικότητά μου διαμορφώνει το αξιακό κλίμα στη δουλειά μου. Και επειδή κακή διάθεση και καλή δουλειά δεν πάνε ποτέ μαζί, βλέπω πάντα το ποτήρι μισογεμάτο. Παρεμβαίνω δραστικά στην αναποφασιστικότητα και πάμε παρακάτω. Στη δουλειά, όπως και στη ζωή.

«Μόνο όποιος δεν δουλεύει δεν κάνει λάθη». (Φωτό: TaphTeam, αποκλειστικά για το Andro).

 – Με ποιο τρόπο ενθαρρύνετε τους συνεργάτες σας να παίρνουν δύσκολες αποφάσεις; Είστε διατεθειμένη να τους αφήσετε να κάνουν λάθος;

Μόνο όποιος δεν δουλεύει δεν κάνει λάθη. Και όποιος δεν αναλαμβάνει την ευθύνη των αποφάσεων του δεν πάει μπροστά. Ευθύνη του επικεφαλής είναι να αφήνει τους ανθρώπους να κάνουν τη δουλειά τους. Αλλά πώς; Ακούγοντας τους. Και αυτό είναι ένα χαρακτηριστικό που έχει μείνει σταθερό στα πολλά πολλά χρόνια της επαγγελματικής μου πορείας. Ακούω. Ακούγοντας τους συνεργάτες μου μαθαίνω, ακούγοντας τους συνεργάτες μου εξηγώ καλύτερα το ζητούμενο. Και ακούγοντας τους συνεργάτες μου θωρακίζω μαζί τους τις συνθήκες για να μην ξανασυμβεί το λάθος.

 – Πότε πρέπει ένας μάνατζερ να συγκρούεται με τους μετόχους της επιχείρησής του;

 Να συγκρούεται για το στόχο, ποτέ. Να αντιστέκεται για τον τρόπο, ίσως και κάθε μέρα.

 

Διαβάστε ακόμα: Μάκης Κουσαθανάς. «Οι Έλληνες πρέπει να πληρώνουν άλλες τιμές στη Μύκονο».

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top