Sugata Mitra στο TED

Μεγάλο αντίκτυπο είχε προκαλέσει η ομιλία του Sugata Mitra, με θέμα «Build a school on the cloud» στο TED, όπου παρουσίασε το έργο του και τα self-learning solutions, τα οποία είναι πια μια διεθνής πρακτική σε κάποια εκπαιδευτικά ιδρύματα και φορείς.

Η εποχή έχει παντού και για όλους πολλή Τεχνολογία. Στην «Τέχνη της Σιωπής», ο Αββάς Ντινουάρ έγραφε κάτι που αφορά στη σχολική τάξη και το τι συμβαίνει σε αυτή: «…δεν έχουν συνείδηση τι μπορούν να καταφέρουν. Η ατολμία στον πειραματισμό τυλίγει με ένα πέπλο το μυαλό τους και τους κάνει να σαστίζουν, τους κλέβει ένα μέρος από το φως των γνώσεων και κρύβει όλα εκείνα που ωθούν τους άλλους να δουλεύουν, ενώ αυτοί γίνονται αβέβαιοι, ανασφαλείς, έτοιμοι πάντοτε να αφήσουν στη μέση αυτό που ξεκίνησαν…».

Η Τεχνολογία, λοιπόν, μπορεί να σώσει δημιουργικά τις τάξεις και να βγάλει τα παιδιά από τη βαρετή ρουτίνα. Να δώσει οπτικο-ακουστικό περιεχόμενο, να διδάξει ανέξοδα τον δάσκαλο, να βάλει τα παιδιά σε ψηφιακά ερευνητικά έργα και να δημιουργήσει γέφυρες με ειδικούς και σχολεία της υφηλίου, διευρύνοντας την αντίληψή μας για τον κόσμο. Και για όλα αυτά, αρκεί να έχουμε περιεχόμενο, μάθηση, εφαρμογές, ηελκτρονικά βιβλία, προσβάσιμα για όλους στο λεγόμενο «υπολογιστικό σύννεφο» (cloud).

Μεγάλο αντίκτυπο είχε προκαλέσει η ομιλία του Sugata Mitra, με θέμα «Build a school on the cloud» στο TED, όπου παρουσίασε το έργο του και τα self-learning solutions, τα οποία είναι πια μια διεθνής πρακτική σε κάποια εκπαιδευτικά ιδρύματα και φορείς. Μια πραγματικότητα. Μια αντίστοιχη ευρωπαϊκή πρωτοβουλία ξεκίνησε, το School on the Cloud. Και, μάλιστα, κάνοντας την πρώτη διεθνή συνάντησή της στην Ελλάδα, φιλοξενούμενοι ελληνικού ιδιωτικού σχολείου.

Πού να ασχοληθεί, σκέφτομαι, η Ελληνική Βουλή με αυτό, οι πολιτικοί μας, οι «αγωνιστικοί» σύλλογοι γονέων ή/και το Υπουργείο Παιδείας. Μπορεί να ακούσουν τη λέξη «σύννεφο» και να πάει το μυαλό τους αλλού… Άλλωστε, δεν πρόκειται για επίδομα ή σύνταξη που είναι και «πιασάρικα» θέματα.

Γιατί χρειαζόμαστε, όμως, το «School on the Cloud»; Είναι μόδα, μοντερνιά ή κάτι ουσιαστικότερο; Στη διακδικτυωμένη εποχή, η ευρυζωνική πρόσβαση και συνδεσιμότητα θα είναι αφετηρία για νέους τρόπους καινοτομίας, συνεργασίας και κοινωνικοποίησης. Τα παιδιά μας και το σχολείο τους χρειάζονται επειγόντως αντίληψη ελευθερίας, εκσυγχρονισμό μεθόδων εκπαίδευσης, χειραφέτηση, εμπειρίες από τον κόσμο και νέες ευκαιρίες.

Αντί για αντιγραφή και παπαγαλία, δίνουμε χώρο στις εργασίες άποψης. Δεν πληρώνουμε το δάσκαλο, για να τελειώσει το βιβλίο, αλλά για να δημιουργήσει πολίτες.

Δεν μπορείς πια, αφενός να διδάσκεις σε μαυροπίνακα παιδιά που παίζουν με συσκευές και μαθαίνουν από τα έξι χρόνια τους, αφετέρου δεν αρκεί το μυαλό ενός δασκάλου για να τους δίνει επίκαιρη γνώση με ευρύτητα και με ποικιλία κάθε μέρα.

Και; Καταργούμε τους δασκάλους; Οχι βέβαια! Αλλά ξανακερδίζουμε το ενδιαφέρον των μαθητών και εμπλουτίζουμε το σύστημα γνώσης με οπτικο-ακουστικό περιεχόμενο, audiovisual τεστ, ταινίες, εφαρμογές. Ευκολότερη απομνημόνευση, περισσότερο ψάξιμο, σύμφυτος τρόπος μάθησης με την πραγματική ζωή, όπου γκουγκλάρεις για να βρεις μία πληροφορία.

Και γιατί όλα αυτά να «ανέβουν» στο cloud; Μα για να σταματήσεις να τυπώνεις χαρτιά, να βοηθήσεις το περιβάλλον, να μειώσεις τα κόστη λειτουργίας, για να έχουν πρόσβαση με ασφάλεια όλοι στην τάξη και στο σπίτι. Να δώσεις ίσες δυνατότητες σε απομακρυσμένες περιοχές, να ανοίξεις το παράθυρο της χώρας στον κόσμο, να μάθουν τα παιδιά από μικρά ότι δεν είμαστε μόνοι μας και ότι όλα συνεχώς εξελίσσονται. Να μη φτάνουν 18 ετών γεμάτα με προκαταλήψεις και άγνοια, χωρίς το θάρρος να ρωτήσουν ή την αυτοπεποίθηση του γνωρίζω.

Διαβάστε ακόμα: Ο ίδιος μας ο εαυτός είναι μια startup

Aπό την πρώτη την πρώτη διεθνή συνάντησή της στην Ελλάδα. Φωτογραφία: schoolonthecloud.eu

Aπό την πρώτη την πρώτη διεθνή συνάντησή της στην Ελλάδα. Φωτογραφία: schoolonthecloud.eu

Ο ρόλος τους καθηγητή παραμένει σημαντικός, αλλά γίνεται από top-down «ινστρούχτορας» (ή αναγνώστης φυλλαδίων) σε προπονητή ομάδας και μέντορα, ο οποίος διαλέγεται και πουσάρει την κριτική σκέψη. Από πρόβλημα, ο όγκος πληροφορίας, γίνεται παιχνίδι.

Αντί για απομνημόνευση, εστιάζουμε στην αντίληψη και τη σκέψη. Αντί για αντιγραφή και παπαγαλία, δίνουμε χώρο στις εργασίες άποψης. Δεν πληρώνουμε το δάσκαλο, για να τελειώσει το βιβλίο, αλλά για να δημιουργήσει πολίτες. Ακόμη και στο πανεπιστήμιο, δεν απασχολεί την κοινωνία το «σύγγραμμα», αλλά η ποιότητα και η ποσότητα τους περιεχομένου!

Ποιος θα ανεβάσει όλο το περιεχόμενο στο cloud; Πεδίον δόξης λαμπρόν για developers και startups. Ευκαιρία για το Υπουργείο Παιδείας να αναθέσει τη δημιουργία περιεχόμενου (και να γλιτώσει χρήματα).

Οι νέες απαιτήσεις απ’ όλους μας, γονείς και εκπαιδευόμενους, είναι πολλές! Καθώς η τεχνολογία θα μετασχηματίζει την κοινωνία μας, οι υπεύθυνοι για τα σημερινά συστήματα μάθησης και εκπαίδευσης θα αντιμετωπίζουν συντριπτική πίεση να προσαρμοστούν. Η εισαγωγή τεχνολογικών λύσεων στην εκπαίδευση, τελικά θα μεταμορφώσει θετικά την καθιερωμένη έννοια της μάθησης, τους ρόλους των εκπαιδευτικών, ακόμη και τη φύση της ίδιας της γνώσης.

Θα μιλάμε με ευκολότερο και πιο αποτελεσματικό τρόπο για τη δια βίου μάθηση, θα ανεβάζει η κοινωνία ένα video-σεμινάριο για μετεκπαίδευση ανέργων και θα το βλέπουν σπίτι τους (πιθανώς κάνοντας ένα τέστ πιστοποίησης). Θα έχουμε «Σχολεία του Μέλλοντος», τα οποία θα ερευνούν επαναστατικές ιδέες βιωσιμότητας, προστασίας περιβάλλοντος, κοινωνικής προστασίας, ώστε να χτίζουν μια νέα γενιά δημιουργικών ατόμων και επιχειρηματιών.

Θα είναι ένα οικοσύστημα για τη μάθηση, για να αξιοποιήσει πλήρως το δημιουργικό δυναμικό του κάθε ένας. Στο οποίο η κυβέρνηση, τα πανεπιστήμια, οι εκπαιδευτικοί, οι επιχειρήσεις και οι ερευνητές θα εργάζονται μαζί για να «φορτώνουν» περιεχόμενο και να επανεξετάζουν ριζικά τις μελλοντικές ανάγκες της κοινωνίας μας.

Ποιος θα τα κάνει όλα αυτά, ποιος θα ανεβάσει όλο το περιεχόμενο στο cloud; Πεδίον δόξης λαμπρόν για developers και startups. Ευκαιρία για το Υπουργείο Παιδείας να αναθέσει τη δημιουργία περιεχόμενου (και να γλιτώσει χρήματα) σε κοινοπραξίες εκπαιδευτικών με designers και developers.

Διάβαζα σχετικά πρόσφατα για τη Frogs & Flies στο χώρο των edutainment mobile εφαρμογών για παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας. Τα νέα αυτά παιδιά κυκλοφόρησαν ήδη την πρώτη τους εφαρμογή με τίτλο «Γιατί χαλάνε τα δόντια;» Φανταστείτε τι όγκο θεμάτων θα μπορούσαμε να έχουμε… Και πόσο περιεχόμενο θα ήθελαν να δουν τα παιδιά σας.

Διαβάστε ακόμα: Ο Νίκος Νανάς, με το επαναστατικό Noowit, φέρνει το Διαδίκτυο στα μέτρα σας.

mitra

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top