9730643988_c9c7ec5f77_o

    Η Snap ετοιμάζεται να μπει στο χρηματιστήριο και ο Evan Spiegel ονειρεύεται να γίνει ο Steve Jobs της γενιάς του. (Φωτογραφία από τον χρήστη του Flickr JD Lasica)

    Όταν το 2013 το Snapchat ξεκίνησε να ξεφεύγει από τα σύνορα των ΗΠΑ και άρχισε να μπαίνει στα smartphone όλου του πλανήτη, κανείς δεν πίστευε ότι θα επιβίωνε. Άλλωστε ο κόσμος του internet εξελίσσεται πολύ πιο γρήγορα από ότι περιμέναμε και ένα app μηνυμάτων δεν έδειχνε να έχει μέλλον.

    Τώρα, περίπου 4 χρόνια μετά, η Snap -η εταιρία πίσω από το Snapchat- ετοιμάζει την είσοδό της στο χρηματιστήριο και αναμένεται να είναι κάτι παραπάνω από εντυπωσιακή. Η αξία της εταιρίας, αυτή τη στιγμή, υπολογίζεται στα 20 με 25 δισ. δολάρια και η ΙΡΟ (Initial Public Offering, η είσοδος στο αμερικανικό χρηματιστήριο) θα είναι μια από τις πιο σημαντικές των τελευταίων ετών: ίσως η πιο σημαντική και μεγαλύτερη στις ΗΠΑ από το 2014, όταν η κινεζική Alibaba έκανε το δικό της ντεμπούτο, στα 168 δισ.

    Το Snapchat είναι ένα app, όπου οι χρήστες στέλνουν και ανταλλάσσουν μηνύματα βίντεο και φωτογραφιών, ενώ έχει καταφέρει να κερδίσει τη νεολαία. Τα στοιχεία δείχνουν ότι το 41% των Αμερικανών ηλικίας 18-34 ετών μπαίνει κάθε μέρα στο app, ενώ σε όλο τον κόσμο οι καθημερινοί χρήστες έχουν αγγίξει τα 150 εκατομμύρια.

    16910572286_4b0d3aeb84_k

    Αυτή τη στιγμή το το 41% των Αμερικανών ηλικίας 18-34 ετών μπαίνει κάθε μέρα στο Snapchat. (Φωτογραφία από τον χρήστη του Flcikr AdamPrzezdziek)

    Το θετικό για τη Snap είναι ότι τα τελευταία χρόνια ασχολείται στις νέες τεχνολογίες. Έτσι, για παράδειγμα, το Snapchat έχει επενδύσει σε AR τεχνολογία (Augmented Reality, δηλαδή επαυξημένη πραγματικότητα), ενώ ο επόμενος στόχος της είναι να εισβάλει στον κόσμο της κάμερας. Θέλει να αποκτήσει «πρόσβαση» και συμβατότητα σε όλες τις κάμερες των κινητών, ενώ ήδη φτιάχνει και ετοιμάζεται να πουλήσει το δικό της λογισμικό.

    Δεν είναι τυχαίο ότι η Snap θα μπει στο χρηματιστήριο όχι ως μια εταιρία του internet αλλά ως εταιρία κάμερας. Άλλωστε την αρχή την έκανε πριν λίγους μήνες, όταν και παρουσίασε τα Snapchat Spectacles, δηλαδή γυαλιά ηλίου με ενσωματωμένη κάμερα, ώστε να καταγράφεις την καθημερινότητά σου και να την μεταφέρεις online. Ωστόσο όλα αυτά θα είναι αρκετά για να «χτυπήσει» το Facebook και τη Google;

    To 2013 o Evan Spiegel αρνήθηκε τα 3 δισ. δολάρια του Facebook για να του πουλήσει το Snapchat. Σήμερα η εταιρία του αξίζει 25 δισ. δολάρια.

    Μια μικρή ιστορία

    -1x-1

    Στο Bloomberg Businessweek το 2015, όταν κανείς δεν φανταζόταν το μέλλον του Snapchat.

    Το Snapchat έκανε την παρθενική του εμφάνιση το 2011 (με την ονομασία Picaboo) στο Stanford University, από τρεις φοιτητές της σχολής, τους Reggie Brown, Bobby Murphy και Evan Spiegel. Βέβαια άργησε αρκετά να κατακτήσει τον κόσμο (καμία σχέση δηλαδή με το Facebook) και έπρεπε να το ανακαλύψουν κάτι λυκειόπαιδα το 2013 ώστε να πάρει τα πάνω του.

    Ωστόσο από τότε άρχισε να κερδίζει ολοένα και περισσότερους οπαδούς. Ο Evan Spiegel πρόσθετε συνεχώς νέα πράγματα και υπηρεσίας στο app – αρχικά τις αναρτήσεις μπορούσε να τις δει μόνο ένα άτομο, στη συνέχεια περισσότεροι, η κατηγορία “History” ενθουσίασε τους νέους, όπως και τα αστεία εφέ, ενώ το “Discover” απευθυνόταν σε μεγαλύτερους σε ηλικία ανθρώπους.

    Δεν είναι τυχαίο ότι όσο πέρναγε ο καιρός, το Snapchat άρχισε να κερδίζει όλο και μεγαλύτερο κομμάτι στην διαφημιστική πίτα. Η αλυσίδα fast food Taco Bell έδωσε περίπου 800.000 δολάρια στο app για να διαφημιστεί, το 2016 το Snapchat έβγαλε 60 εκ. από διαφημίσεις, ενώ φέτος υπολογίζεται τα έσοδά του να εκτοξευθούν στα 170 εκ. Αν το δεις σε σύγκριση με το Facebook, όπου τα διαφημιστικά του έσοδα αγγίζουν το 1 δισ., τότε δεν τα λες και πολλά. Αλλά μην ξεχνάμε τη μικρή ιστορία της Snap.

    Αν μάλιστα σκεφτούμε ότι το Facebook αποπειράθηκε να αγοράσει το Snapchat το 2013 για 3 δισ. δολάρια (πρόταση που απέρριψε ο Spiegel), όπως είχε κάνει επιτυχημένα ένα χρόνο νωρίτερα με το Instagram, τότε είναι λογικό να θεωρείται το μέλλον στον κόσμο του internet. Και η μεγαλύτερη απειλή για τον Mark Zuckerberg και την Google.

    evan_kolaz1

    Πιο στιλάτος από τον Steve Jobs, αλλά για πολλούς το ίδιο αποτελεσματικός στη δουλειά του. (Φωτογραφίες: Vogue Italy)

    Είναι ο Evan Spiegel ο Steve Jobs της γενιάς του;

    Τεράστιο μερίδιο για την επιτυχία του Snapchat στον κόσμο του internet έχει ο Evan Spiegel, ένας από τους συνιδρυτές του app και πλέον το μεγάλο αφεντικό (CEO) της Snap. Πολλοί μάλιστα είναι αυτοί που τον συγκρίνουν με τον «πατέρα» της Apple Steve Jobs, εξαιτίας της δημιουργικότητας, της μανίας του για τελειότητα και του οράματός του.

    Βέβαια, ο Spiegel, φαίνεται να έχει και όλα τα αρνητικά χαρακτηριστικά του Jobs. Διακρίνεται από μυστικοπάθεια, δεν δίνει λόγο στους συνεργάτες του και θέλει να έχει τον απόλυτο έλεγχο σε όλα. Τόσο πολύ, που ακόμα και τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου δεν γνωρίζουν την εταιρική στρατηγική και τα μελλοντικά σχέδια της Snap. Ενώ, σύμφωνα με πολλά στελέχη της εταιρίας, ο Spiegel δεν έχει την εμπειρία να τρέξει μια ιντερνετική αυτοκρατορία που αξίζει δισεκατομμύρια.

    Ωστόσο αυτό δεν απασχολεί τόσο τους οικονομικούς αναλυτές. Το μεγάλο πρόβλημα είναι πόσο μπορεί να αναπτυχθεί το Snapchat, ώστε να συνεχίσει να προσελκύει το ενδιαφέρον των νέων και να έχει μεγάλα διαφημιστικά έσοδα. Από τη στιγμή που αρνήθηκαν την πρόταση του Mark Zuckerberg το 2013, το Facebook και το Instagram κατάφεραν να «αντιγράψουν» τις νέες υπηρεσίες που παρουσίαζε το Snapchat και να του «κλέψουν» κόσμο.

    Κι αν η Snap επιθυμεί να μείνει ανεξάρτητη, αλλά και αυτοκρατορία παράλληλα, τότε πρέπει να ακολουθήσει το παράδειγμα του Facebook. Δηλαδή να εξαγοράσει μικρές net εταιρίες που δείχνουν να έχουν μέλλον και φαντασία, αλλά και να μπει σε νέα -για τα δεδομένα της- ιντερνετικά μονοπάτια. Οι κάμερες και τα Snapchat Spectacles φαίνεται να είναι η αρχή. Το μέλλον του Snapchat θα κριθεί από τον Μάρτιο, όταν και αναμένεται η εταιρία να κάνει την είσοδό της στο χρηματιστήριο.

     

    Διαβάστε ακόμα: 16χρονοι με χαρτζιλίκι το όνειρό τους

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Button to top