«Ενας μάνατζερ είναι έτοιμος να αποδεχθεί την πρόκληση που θα έρθει την επόμενη ημέρα, για να επανακτήσει το χαμένο έδαφος».

Πόσες ελληνικές εταιρίες, έχοντας ως βάση την Ελληνική περιφέρεια (εν προκειμένω τη Λαμία), κοιτούν ευθέως προς τα… άστρα της Ευρώπης και του υπόλοιπου κόσμου; Με εξαίρεση κάποιους κλάδους που από τη φύση τους είναι προορισμένοι για εξαγωγές, οι περισσότεροι ανακυκλώνονται εντός των τειχών. Να, όμως, που στον ανταγωνιστικό τομέα των τροφίμων, η εταιρία Ferro, μια οικογενειακή αρτοποιία, έχει καταφέρει να γίνει μια θαυμαστή εξαίρεση στον κανόνα.

Η Ferro που προμηθεύει την ελληνική αγορά με αρτοσκευάσματα -είναι διάσημα τα κριτσίνια της σε περίπτερα και σούπερ μάρκετ- σήμερα εξάγει πάνω από το 80% της συνολικής παραγωγής της σε αγορές πρώτης γραμμής όπως η Αγγλία, η Γερμανία, οι ΗΠΑ, ενώ παράγει και προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας για μεγάλες αλυσίδες τροφίμων παγκοσμίως. Η οικογενειακή αρτοποιία προσφέρει μεγάλη ποικιλία σε αλμυρά και γλυκά προϊόντα, που ζυμώνονται καθημερινά στην ιδιόκτητη μονάδα παραγωγής της. Η γκάμα των προϊόντων της ολοένα εμπλουτίζεται με νέες σειρές, υγιεινές ελληνικές συνταγές για γεύμα ή επιδόρπιο, παραδοσιακές αλλά και gourmet γεύσεις, vegan και kosher επιλογές.

Tα κριτσίνια ολικής άλεσης είναι από τα προϊόντα που δείχνουν τη φιλοσοφία της Ferro.

Πρόκειται για μια οικογενειακή επιχείρηση με μακρά ιστορία, καθώς ετοιμάζεται να συμπληρώσει 100 χρόνια ζωής. Ξεκίνησε από την Άνδρο, όπου ο παππούς Ρεμούνδος ήταν φούρναρης με ξεχωριστό μεράκι. Με εφόδια τις παραδοσιακές του συνταγές, ο Σταμάτης Ρεμούνδος και τα αδέρφια του «μπάρκαραν» για την πρωτεύουσα, όπου το αρτοποιείο τους κέρδισε τις εντυπώσεις της ανερχόμενης τότε αστικής Αθήνας του ’20. Από εκεί ξεκίνησαν όλα, για να φτάσουμε σήμερα στην τρίτη γενιά, που συνεχίζει το έργο με επιτυχία.

«Η δική μας εταιρία κάνει πάρα πολλές εξαγωγές και ο τζίρος της βασίζεται σε χώρες όπως οι ΗΠΑ, η Αγγλία, αλλά και μακρινότερες όπως είναι η Κορέα και η Ιαπωνία».

Εμείς μιλήσαμε με τον Σταμάτη Ρεμούνδο που είναι ένας εκ των ηγητόρων της οικογενειακής εταιρίας (αντιπρόεδρος του ΔΣ) και ο οποίος ακολουθεί την ίδια φιλοσοφία με την οποία ανδρώθηκε εδώ και δεκαετίες. Μας μιλάει για το πώς κατάφερε η «Αθηναϊκή Οικογενειακή Αρτοποιία» να βγει εκτός των τειχών και να δημιουργήσει θετικό αντίκτυπο στις ξένες αγορές με τα προϊόντα της. Επίσης, μας λέει πως είναι να διοικεί κανείς μια οικογενειακή επιχείρηση, τι προβλήματα δημιούργησε ο κορωνοϊός, ενώ δεν παραλείπει να μας μιλήσει με υπερηφάνεια για τα προϊόντα που βγαίνουν καθημερινά από τους φούρνους της Ferro.

«Η πανδημία προκάλεσε κατάρρευση των εφοδιαστικών αλυσίδων διεθνώς, αλλά αύξηση των πωλήσεων μας στην Ελλάδα».

– Πόσο έχει επηρεάσει η πανδημία τον κύκλο των εργασιών σας; 

Η δική μας εταιρία κάνει πάρα πολλές εξαγωγές και ο τζίρος της βασίζεται σε χώρες όπως οι ΗΠΑ, η Αγγλία, αλλά και μακρινότερες όπως είναι η Κορέα, η Ρωσία και η Ιαπωνία. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, όταν ξεκίνησε η υγειονομική κρίση, αυτές οι εφοδιαστικές αλυσίδες να καταρρεύσουν η μια μετά την άλλη. Ο τζίρος μας έπεσε σημαντικά στο εξωτερικό, ενώ αντίθετα η αρχική αντίδραση των καταναλωτών στην Ελλάδα, οι οποίοι έσπευσαν να αγοράσουν είδη μακράς διάρκειας (όπως τα δικά μας: κριτσίνια, μπισκότα κ.λπ.), έφερε σημαντική αύξηση των πωλήσεων.

Εν ώρα επιθεώρησης, στις σύγχρονες εγκαταστάσεις της επιχείρησης.

– Αυτό μπορεί να ισοφαρίσει τις απώλειες στις εξαγωγές;

Οχι, με τίποτα. Είμαστε κυρίως εξαγωγική εταιρία. Είμαστε από τους πληγώμενους, αλλά δεν είναι αξεπέραστο το πρόβλημα, όπως θα ήταν αν κάναμε αποκλειστικά εξαγωγές. Εχουμε κι άλλα καταστήματα με τα οποία συνεργαζόμαστε, όπως μια γνωστή αλυσίδα πώλησης παιχνιδιών, που μπορεί να πουλούν κυρίως παιχνίδια, αλλά διαθέτουν και λίγα τρόφιμα. Για εμάς είναι σημαντικοί πελάτες. Βέβαια όλο αυτό το διάστημα, ήταν κι αυτοί κλειστοί. Επηρεαστήκαμε λοιπόν αρκετά, περισσότερο από εταιρείες τροφίμων που έχουν αποκλειστική διάθεση στα σούπερ μάρκετ. Αλλά έχουμε γερές βάσεις και τώρα ανοιγόμαστε ξανά διεθνώς.

«Είμαι σίγουρος ότι η αγορά θα ανακάμψει και θα επανέλθει στα ίδια και σε καλύτερα επίπεδα».

– Σε αυτές τις περιπτώσεις πώς αντιδράει ένας μάνατζερ; Δρα επιθετικά ή προσπαθεί να μαζέψει τα σπασμένα; 

Ενας μάνατζερ είναι έτοιμος θα αποδεχθεί την πρόκληση που θα έρθει την επόμενη ημέρα και να φορτσάρει για να ρεφάρει και να επανακτήσει το χαμένο έδαφος. Από την άλλη, ένας συντηρητικός μάνατζερ θα το δει όλο αυτό με μεγάλη επιφυλακτικότητα γιατί οι αυξομειώσεις σε παραγωγές, τζίρους και cash flow δεν είναι πολύ εύκολες για μια εταιρία να τις ελέγξει. Άρα: ναι στην ανάπτυξη που θα έρθει την επόμενη ημέρα, αλλά όχι στην ξέφρενη ανάπτυξη γιατί μπορεί να φέρει αντίθετα αποτελέσματα από αυτά που θέλουμε να έχουμε.

«Ναι στην ανάπτυξη που θα έρθει την επόμενη ημέρα, αλλά όχι στην ξέφρενη ανάπτυξη».

«Είμαστε μια οικογενειακή αρτοποιία, με παράδοση 100 χρόνων».

– Σας ακούω να έχετε μια μετρημένη αισιοδοξία για το πώς θα πάνε τα πράγματα. 

Είμαι σίγουρος ότι η αγορά θα ανακάμψει και θα επανέλθει στα ίδια και σε καλύτερα επίπεδα. Είναι η ανθρώπινη ψυχολογία. Με το που αφεθήκαμε «ελεύθεροι» αρχίζουμε να καταναλώνουμε αυτά που δεν μπορούσαμε πριν. Θέλουμε να χαρούμε τα πράγματα που δεν μας επέτρεπαν προηγουμένως οι συνθήκες να χαρούμε. Υπάρχει ήδη αύξηση της ζήτησης. Το θέμα είναι κατά πόσο η κάθε εταιρία θα πρέπει να τρέξει να υπερκεράσει όλη αυτή την επερχόμενη ζήτηση ή να δει την κατάσταση πιο συντηρητικά.

Μπορεί οι παραδοσιακοί φούρνοι να έχουν αντικατασταθεί από σύγχρονα μηχανήματα αλλά το μάτι του αρτοποιού πάντα αναγνωρίζει τις λεπτομέρειες του ψησίματος.

– Εσείς είστε πιο συντηρητικοί; 

Η δική μας άποψη είναι ότι και στις περιπτώσεις της ανόδου πρέπει να είμαστε λίγο συντηρητικοί. Είναι η οικογενειακή μας φιλοσοφία για να έχουμε τα αποτελέσματά που θέλουμε, σε βάθος χρόνου. Είμαστε μια οικογενειακή αρτοποιία, με παράδοση 100 χρόνων. Επομένως, η δική μας σκέψη δεν είναι μόνο σε αυτή την κρίση ή στο τι θα κερδίσουμε από την επόμενη άνοδο, αλλά στο πώς θα συνεχίσουμε για τρεις γενιές ακόμη!

«Η δική μας σκέψη δεν είναι μόνο σε αυτή την κρίση ή στο τι θα κερδίσουμε από την επόμενη άνοδο, αλλά στο πώς θα συνεχίσουμε για τρεις γενιές ακόμη».

«Τα προϊόντα μας ανέκαθεν θεωρούνταν κατάλληλα για εξειδικευμένες αγορές. Η ελληνική αγορά ήταν ως πρόσφατα ρηχή για είδη βιολογικά, ή με superfoods ή ακόμη και για τα απλά κριτσίνια».

– Πώς γίνεται μια οικογενειακή επιχείρηση να έχει ταυτόχρονα μετρημένο προφίλ και έντονα εξωστρεφή στρατηγική; 

Η ανάγκη για εξωστρέφεια δημιουργήθηκε εκ των πραγμάτων: Η ελληνική αγορά δεν ήταν τόσο πρόσφορη για τα προϊόντα που παράγαμε, ειδικά τις προηγούμενες δεκαετίες. Τα προϊόντα μας θεωρούνταν πάντα αρκετά καινοτόμα και κατάλληλα για εξειδικευμένες αγορές. Η ελληνική αγορά ήταν κάπως ρηχή για προϊόντα βιολογικά, με superfoods ή ακόμη και τα κλασικά κριτσίνια που ήταν κάποτε είδος πολυτελείας. Οι παραγωγικές μας δυνατότητες και το όραμα μας για νέα προϊόντα ξεπερνούσαν πάντα τη ζήτηση της ελληνικής αγοράς. Αναγκαστικά αυτές οι ποσότητες έπρεπε να διοχετευτούν στο εξωτερικό.

Ο καφές lungo και τα cookies μίνι: Μικρές και μεγάλες καθημερινές απολαύσεις. (Φωτογραφία: Μόνικα Κρητικού για το Andro)

– Χρειάζεται όμως να έχεις και το ποιοτικό βάθος για να κάνεις εξαγωγές. 

Το πρώτο που σας είπα έχει να κάνει με την ανάγκη. Το δεύτερο είναι να παράγεις καλά προϊόντα που να είναι ποιοτικά αποδεκτά από όλες αυτές τις χώρες, γευστικά αποδεκτά, καθώς μιλάμε για τρόφιμα με τα οποία δεν παίζουμε. Και τέλος να έχεις τη σωστή σχέση τιμής και ποιότητας. Αυτό ισχύει για όλα τα μέρη της γης στα οποία εξάγουμε. Αυτό λοιπόν που μας ώθησε ήταν ο συνδυασμός της ανάγκης από τη μια, και της ικανότητας από την άλλη.

«Το θετικό των οικογενειακών επιχειρήσεων είναι ότι έχουν μακροχρόνιο ορίζοντα για να πραγματοποιήσουν επενδύσεις και μακροχρόνια οράματα».

«Το να πουλάει κανείς μόνο στην Ελλάδα σε κάνει κακομαθημένο».

– Τι ποσοστό της συνολικής παραγωγής σας φεύγει για το εξωτερικό; 

Πάνω από το 80% του συνολικού μας όγκου παραγωγής.

– Μιλάμε, επομένως, για ιδιαίτερη περίπτωση στο χώρο των ελληνικών εταιριών. Συνήθως οι περισσότερες είναι εσωστρεφείς. 

Το να πουλάει κανείς μόνο στην Ελλάδα σε κάνει κακομαθημένο. Εχει πολύ καλά περιθώρια κέρδους η ελληνική αγορά και δεν έχει τόσο έντονο ανταγωνισμό όσο έχει η παγκόσμια αγορά, γιατί εκεί θέλουν όλοι να πουλήσουν. Αν κάποιος αποφασίσει να διαθέτει το 80% της παραγωγής του στην ελληνική αγορά αντί για το εξωτερικό, μπορεί να βγάλει περισσότερα χρήματα από το να κυνηγάει τις εξαγωγές και να παλεύει σε παγκόσμιο επίπεδο.

Ο Σταμάτης Ρεμούνδος φωτογραφήθηκε στο στρατηγείο της Ferro στη Λαμία, αποκλειστικά για το Andro, από την Taphteam.

– Είναι δύσκολο συναισθηματικά να διοικεί κανείς μια οικογενειακή επιχείρηση; 

Οι οικογενειακές επιχειρήσεις έχουν τα θετικά και τα αρνητικά τους. Το θετικό τους είναι ότι έχουν μακροχρόνιο ορίζοντα για να πραγματοποιήσουν επενδύσεις και μακροχρόνια οράματα, χωρίς να τους κυνηγάει το αποτέλεσμα στο τέλος του έτους, τα μπόνους ή τι θα πουν οι επενδυτές και οι μέτοχοι. Τα δύο βασικά προβλήματα είναι ότι οι οικογενειακές σχέσεις είναι ταυτόχρονα και επαγγελματικές και εκεί περιπλέκονται τα πράγματα. Το δεύτερο είναι ότι δεν μπορεί να έχει πρόσβαση σε μεγάλα επενδυτικά κεφάλαια. Τα κεφάλαια που θα στηρίξουν την επιχείρηση είναι αυτά της οικογένειας και είναι και οι σχέσεις της οικογένειας που είτε θα στηρίξουν είτε θα χαντακώσουν την προσπάθεια.

«Οι οικογενειακές επιχειρήσεις έχουν τα θετικά και τα αρνητικά τους».

– Η αρχή όλων των πραγμάτων για την εταιρία σας είναι η Άνδρος; Από εκεί ξεκίνησαν όλα;

Εκεί ξεκίνησε ο παππούς μας Σταμάτης. Είναι ο τόπος καταγωγής μας. Ναι, η αρχή όλων των πραγμάτων είναι η Άνδρος. Άλλωστε πολλοί Ανδριώτες πιστεύουν πως η αρχή του σύμπαντος είναι η Άνδρος (γελάει).

«Η σειρά των βιολογικών προϊόντων με musli και ξηρούς καρπούς αντικατοπτρίζουν όλη την τεχνογνωσία μας και τις σύγχρονες καταναλωτικές ανάγκες».

Επιθεωρώντας τα περίφημα πουράκια τα οποία η Ferro κυκλοφορεί σε διάφορες γεύσεις, για τη διεθνή αγορά.

– Πείτε μας πώς αναπτύχθηκε αυτό το οικογενειακό-επιχειρηματικό δέντρο.

Ο παππούς μετανάστευσε από την Άνδρο και βρήκε δουλειά στην Αθήνα σε έναν φούρνο στα Πατήσια. Ολη η οικογένεια απέκτησε σταδιακά φούρνους, τα κλασικά αρτοποιεία της γειτονιάς (οκτώ με εννέα επιχειρήσεις στην Αττική). Κάποια στιγμή, τρία ξαδέλφια συναντήθηκαν, ενώθηκαν και αποφάσισαν ότι έπρεπε να κάνουν κάτι μεγαλύτερο. Αυτό έγινε το 1969. Mέσα από αυτή την προσπάθεια δημιουργήθηκε η αρτοβιομηχανία Elite, η οποία αργότερα πουλήθηκε στον Όμιλο Φιλίππου. Εμείς είμαστε ένα από αυτά τα «κλαδιά» της Elite, το οποίο ξεκίνησε μια νέα προσπάθεια το 1992: την Αθηναϊκή Οικογενειακή Αρτοποιία.

Ένα μικρό δείγμα της γκάμας της εταιρείας, στο ντουλάπι της κουζίνας μας. (Φωτογραφία: Μόνικα Κρητικού για το Andro).

– Έχετε ακόμα τον φούρνο στα Πατήσια; 

Eίναι ένας από τους οικογενειακούς φούρνους του παππού μου. Υπάρχει ακόμη, στη συμβολή της Πατησίων με την Αγαθουπόλεως. Τώρα τον «τρέχει» κάποιος άλλος επιχειρηματίας, αλλά η επιχείρηση είναι πάντα στα χέρια της οικογένειας.

«Εχουμε προϊόντα για vegans που είναι μεν ένα trend που έχει ξεκινήσει τον τελευταίο καιρό, αλλά πιστεύουμε ότι θα έχει μέλλον, σαν άποψη ζωής».

«Πιστεύουμε ακράδαντα και πως η ελληνική γη έχει να δώσει πολύ καλές πρώτες ύλες, οι οποίες ξεχωρίζουν ως προς τη γεύση και τη διατροφική αξία».

– Για ποια προϊόντα σας αισθάνεστε πραγματικά υπερήφανος; 

Αυτή είναι μια ζόρικη ερώτηση. Είναι σαν ρωτάμε έναν πατέρα ή μια μάνα για ποιο παιδί αισθάνονται περισσότερο υπερήφανοι. Είναι δύσκολο να απαντηθεί και να ξεχωρίσεις κάποιο. Τα προϊόντα μας έχουν βραβευτεί σε διάφορους διαγωνισμούς στη Γαλλία, τη Γερμανία και από σημαντικούς οργανισμούς, αλλά μπορώ να πω ότι η σειρά των βιολογικών προϊόντων με musli και ξηρούς καρπούς αντικατοπτρίζουν όλη την τεχνογνωσία μας και τις σύγχρονες καταναλωτικές ανάγκες. Μιλάω για ένα καθαρό προϊόν που είναι ολικής άλεσης, πραγματικά ωφέλιμο για τον οργανισμό. Ναι, για κάτι τέτοιο είμαι περήφανος. Περισσότερα από τα βραβεία και τους τίτλους.

Τα νέα προϊόντα της niche σειράς «Σ.Ρεμούνδος» (το όνομα του παππού Σταμάτη) κρατάνε ζωντανή την παράδοση, από το 1929 ως το σήμερα. (Φωτογραφία: Μόνικα Κρητικού για το Andro).

– Φτιάχνετε ακόμη προϊόντα kosher και vegan. Απλώνετε τη βεντάλια των δυνητικών πελατών σας. 

Κάνουμε προϊόντα κόσερ γιατί εξάγουμε στο Ισραήλ, αλλά και για τους καταναλωτές της Αμερικής είναι ένα επιπλέον προσόν. Το βλέπουν θετικά και πολλοί μη Εβραίοι. Εχουμε προϊόντα ολικής άλεσης και για vegans που είναι μεν ένα trend που έχει ξεκινήσει τον τελευταίο καιρό, αλλά πιστεύουμε ότι θα έχει μέλλον, σαν διατροφική συνήθεια και συνολική στάση ζωής.

– Ο ξένος πελάτης πώς αντιλαμβάνεται τα προϊόντα σας; Ως ελληνικά και πιο παραδοσιακά; 

Εχουμε κάποια προϊόντα που είναι διεθνή και δεν έχουν κανένα χαρακτήρα ελληνικότητας τα οποία μπορούν να αντιμετωπίσουν στα ίσια οποιοδήποτε άλλο αντίστοιχο προϊόν. Εχουμε, όμως, και άλλα εξαιρετικά προϊόντα που έχουν έντονο χαρακτήρα Ελλάδας. Πιστεύουμε ακράδαντα πως η ελληνική γη έχει να δώσει πολύ καλές πρώτες ύλες, οι οποίες ξεχωρίζουν ως προς τη γεύση και τη διατροφική τους αξία. Εχουμε κριτσίνια με έξτρα παρθένο ελαιόλαδο, τα οποία αυτή τη στιγμή εξάγονται σε 17 χώρες και σημειώνουν πολύ μεγάλη επιτυχία. Εκεί είναι ξεκάθαρο στον καταναλωτή ότι δεν αγοράζει ένα οποιοδήποτε κριτσίνι, αλλά ένα αγνό, ελληνικό κριτσίνι.

Να λοιπόν πως φτιάχνονται τα περίφημα σοκολατένια πουράκια. Μια Ελληνική λιχουδιά που έχουν μάθει και στο εξωτερικό χάρη και στις εξαγωγές της Ferro.

«Οι Έλληνες παραγωγοί έχουμε πάρα πολύ ωραία προϊόντα, πλέον, και σε σύγχρονες συσκευασίες. Όλη η αγορά έχει κάνει άλματα».

– Είστε διάσημοι για τα κριτσίνια σας. Αλλά κάνουν διεθνή καριέρα και τα πουράκια σας.  

Πράγματι! Ακόμα ένα νέο προϊόν στην Αμερική, που πάει πάρα πολύ καλά, είναι τα γεμιστά «πουράκια» με κρέμα που έχει ελληνικό γιαούρτι και διάφορες γεύσεις φρούτων. Αυτό τονίζει την ελληνικότητα και όχι μόνο επειδή είναι τεράστιο trend το ελληνικό γιαούρτι στις ΗΠΑ.

– Οπότε είναι όντως θετικές οι αντιδράσεις διεθνώς για τα προϊόντα που έχουν ελληνικό χαρακτήρα.

Κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης υπήρχε μια δυσπιστία απέναντι στα ελληνικά προϊόντα, αλλά σήμερα τα προτιμούν. Εχει γίνει μια μεγάλη προσπάθεια συνολικά από τους έλληνες παραγωγούς, είτε από τους αγρότες είτε από την μεταποίηση, για να παρέχουμε εξαιρετικά προϊόντα. Εμείς -και θέλω να πιστεύω όλο και περισσότεροι συνάδελφοι- δεν κάνουμε κουτοπονηριές νοθεύοντας τα προϊόντα μας. Διατηρούμε έτσι την αξιοπιστία μας και διεθνώς. Οι Έλληνες παραγωγοί έχουμε πάρα πολύ ωραία προϊόντα, πλέον, και σε σύγχρονες συσκευασίες. Όλη η αγορά έχει κάνει άλματα.

«Πιστεύουμε στη φροντίδα που πρέπει να έχει ένας οικογενειάρχης για τα πράγματα».

«Ξεκινάμε από την Αθήνα, πιάνουμε όλη την Ελλάδα και ανοιγόμαστε στην Ευρώπη».

– Εν τέλει, σε ποιες αξίες στηρίζεται η εταιρία σας; 

Το όνομά μας είναι «Αθηναϊκή Οικογενειακή Αρτοποιία». Αθηναϊκή γιατί είναι ο τόπος μας, η Ελλάδα. Ξεκινάμε από την Αθήνα, πιάνουμε όλη την Ελλάδα και ανοιγόμαστε στην Ευρώπη. Ετσι μας βλέπουμε. Το Οικογενειακή υπάρχει διότι είμαστε οικογενειακή εταιρία και πιστεύουμε στις αξίες της οικογένειας. Είμαστε συντηρητικοί, θέλουμε να δίνουμε αξία στα προϊόντα μας σαν να τα τρώνε τα παιδιά μας. Πιστεύουμε στη φροντίδα που πρέπει να έχει ένας οικογενειάρχης για τα πράγματα. Αρτοποιία διότι ασχολούμαστε με την τέχνη της αρτοποίησης που σημαίνει ότι πρέπει να είσαι τεχνολογικά σύγχρονος με μοντέρνα μηχανήματα, με εκλεκτές πρώτες ύλες. Να είσαι μπροστά στην έρευνα και την εξέλιξη της τεχνικής. Δεν είναι, βέβαια, 100% επιστήμη η δουλειά μας. Είναι και τέχνη, θέλει μεράκι, δηλαδή θέλει να αγαπάς αυτό που κάνεις. Και μόνο έτσι το εξελίσσεις ουσιωδώς.

Μελετώντας το χρωματολόγιο για τις νέες συσκευασίες της Ferro: «Η εταιρία μας γεννήθηκε στην Ελλάδα, επανεπενδύει στην Ελλάδα και θα συνεχίσει να στέλνει τα προϊόντα της στο εξωτερικό».

«Οι Έλληνες είμαστε δουλευταράδες. Σε αντίθεση με την εικόνα που είχαν στο εξωτερικό για εμάς ότι είμαστε τεμπέληδες».

– Θα μπορούσαν οι δομές της εταιρείας να φύγουν από την Ελλάδα; Το έχετε σκεφτεί αυτό; 

Η εταιρία μας γεννήθηκε στην Ελλάδα, επανεπενδύει στην Ελλάδα και θα συνεχίσει να στέλνει τα προϊόντα της στο εξωτερικό. Δεν υπάρχουν εμπόδια. Αν παράγεις κάτι που έχει προστιθέμενη αξία, δεν είναι το μεταφορικό κόστος που θα σε εμποδίσει να το πουλήσεις. Ούτε το χαμηλό εργατικό κόστος θα μας έκανε να μεταφερθούμε σε μια άλλη χώρα. Εμείς πιστεύουμε ότι όταν φτιάχνεις προϊόντα υψηλής αξίας, τα μεταφορικά και τα εργατικά δεν μπαίνουν στην εξίσωση. Αν κρίνεις από τα λίγα σεντς που θα κάνουν χαμηλότερο το εργατικό ή τη μεταφορά, δεν έχεις μέλλον. Κάποια στιγμή θα βρεθείς στο Μπαγκλαντές, σε μια ακόμα πιο φτηνή χώρα, αλλά η εταιρία σου δεν είναι τσαντίρι να την πηγαίνεις από εδώ και από εκεί.

«Το εργατικό δυναμικό μας αποτελείται από ανθρώπους πρόθυμους, καλοπροαίρετους και δουλευταράδες».

– Εσείς πόσους εργαζόμενους έχετε;

Αυτή τη στιγμή έχουμε 50 άτομα.

– Είναι φιλικό το περιβάλλον που διαμορφώνει η Ελλάδα για το εργατικό δυναμικό μιας επιχείρησης; 

Δεν είναι απαγορευτικές οι συνθήκες πάντως. Πολλά πράγματα μπορούν να βελτιωθούν, όπως η σχέση παιδείας και βιομηχανίας, που είναι πυλώνες αποκομμένοι μεταξύ τους, αλλά δεν υπάρχει λόγος να μεμψιμοιρούμε. Εχει καλό υλικό η Ελλάδα. Το ανθρώπινο δυναμικό μας αποτελείται από ανθρώπους πρόθυμους, καλοπροαίρετους και είναι -πιστέψτε με- και δουλευταράδες. Σε αντίθεση με την εικόνα που είχαν στο εξωτερικό για εμάς, ότι είμαστε τεμπέληδες. Ας το αφήσουμε επιτέλους πίσω μας αυτό το κλισέ.

 

Διαβάστε ακόμα, Αλβέρτος Ρεβάχ: «Μόνο οι επενδυτές μπορούν να σώσουν τον κόσμο».

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top