Όλα τα επιχειρησιακά μοντέλα οφείλουν να αλλάξουν και να προσαρμοστούν στη νέα πραγματικότητα. Πώς όμως αυτό μπορεί να γίνει εφικτό όταν η ίδια η εταιρεία αντιδρά στις αλλαγές; flickr.com/gerrysnaps/

flickr.com/gerrysnaps/

Ένα από τα πιο δύσκολα πράγματα να αλλάξεις σε μια εταιρεία είναι η κουλτούρα της. Αλλά τι ακριβώς είναι η «εταιρική κουλτούρα»; Είναι ένα σύνολο συμπεριφορών και αντιλήψεων το οποίο εμπνέει τον τρόπο με τον οποίο τα στελέχη μιας εταιρείας κάνουν τη δουλειά τους. Σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση αυτής της κουλτούρας παίζει η διοίκηση της εταιρείας. Συχνά το ψυχολογικό προφίλ του ιδρυτή ή του CEO είναι καθοριστικό. ´Ελεγαν ότι στην Intel όλοι ήταν παρανοϊκοί και κλείδωναν τα συρτάρια τους κάθε φορά που απομακρύνονταν από το γραφείο τους –κι αυτό διότι ο Andrew Grove ήταν παρανοϊκός. Κάποτε μάλιστα είχε δηλώσει ότι στην πληροφορική «μόνο οι παρανοϊκοί επιζούν».

Σε μερικές εταιρείες η κουλτούρα που έχει διαμορφωθεί επιδρά θετικά στην ανάπτυξη και την καινοτομία. Για παράδειγμα η Apple στην δεύτερη περίοδο διοίκησής της από τον Steve Jobs. Μετά τον πρόωρο θάνατό του πολλοί αναλυτές ανησύχησαν ότι η Apple θα χάσει το δημιουργικό πνεύμα που είχε ενσταλάξει ο Jobs, αυτό που την έκανε μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες στον κόσμο.

Έλεγαν ότι στην Intel όλοι ήταν παρανοϊκοί διότι ο CEO Andrew Grove ήταν παρανοϊκός.

Τι συμβαίνει όμως με εταιρείες στις οποίες η κουλτούρα αποτελεί εμπόδιο; Απαρχαιωμένες αντιλήψεις και τακτικές, κεκτημένα δικαιώματα, αρτηριοσκληρωτική διοίκηση και φόβος για το καινούργιο είναι τα συχνότερα συμπτώματα μιας εταιρικής κουλτούρας που οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην χρεοκοπία. Ειδικά σήμερα, σε ένα παγκόσμιο περιβάλλον ψηφιακού μετασχηματισμού, σχεδόν όλα τα επιχειρησιακά μοντέλα οφείλουν να αλλάξουν και να προσαρμοστούν στη νέα πραγματικότητα. Πώς όμως αυτό μπορεί να γίνει εφικτό όταν η ίδια η εταιρεία αντιδρά στις αλλαγές;

Διαβάστε ακόμα: Δυο «χρυσές» ερωτήσεις για κάθε καινοτόμο επιχειρηματία.

Δυστυχώς δεν υπάρχουν εύκολες λύσεις. Κατ’ αρχάς απαιτείται η διοίκηση της εταιρείας να θέλει να αλλάξει. Και οι διοικητές να έχουν τη θέληση να επιβάλουν τις αλλαγές. Το επόμενο βήμα είναι ακόμα πιο δυσκολο: απαιτεί την αμφισβήτηση του επιχειρησιακού μοντέλου. Απαιτεί να αρχίσουν να σκέφτονται όλοι out of the box.

Υπάρχουν διάφορες τεχνικές για να παροτρυνθούν τα στελέχη να σκέφτονται διαφορετικά. Ως σύμβουλος επικοινωνίας χρησιμοποιώ πολλές από αυτές σε πελάτες μου. Μια πιο τις πιο πετυχημένες είναι η λεγόμενη fail and succeed. Να πώς λειτουργεί:

Μια ομάδα εργασίας από στελέχη της εταιρείας συγκεντρώνεται και σκέφτεται νέες ιδέες. Για παράδειγμα, νέους τρόπους εργασίας, νέα προϊόντα και υπηρεσίες, διαφορετικές σχέσεις με πελάτες και προμηθευτές, αλλαγές στην τροφοδοτική αλυσίδα κλπ. Στην αρχή οι ιδέες αυτές απλώς καταγράφονται χωρίς κανείς να έχει δικαίωμα να τις κρίνει. Μόλις ολοκληρωθεί η καταγραφή η ομάδα καλείται να καταγράψει όλους τους λόγους για τους οποίους οι νέες ιδέες θα αποτύχουν. Είναι η φάση που η «παλιά» κουλτούρα καθοδηγεί τη σκέψη: το καινούργιο ενέχει πάντα κινδύνους. Αμέσως μετά όμως η ομάδα καλείται να καταγράψει όλους τους λόγους που οι νέες ιδέες θα πετύχουν.

Έχω παρατηρήσει ότι η φάση του fail λειτουργεί πάντα καθαρτικά. Τόσο καθαρτικά που συνήθως στη φάση του succeed τα στελέχη αρχίζουν όντως να τολμούν να σκέφτονται out of the box.

Δοκιμάστε το!

//Ο Γιώργος Ζαρκαδάκης ζει στο Λονδίνο και είναι διευθυντής της Feline Quanta Communications.

Διαβάστε ακόμα: Κοινότητες ωραίων ανθρώπων στο Ελληνικό internet

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top