Credit: Judit Klein/Flickr

Ένα κλικ (ή send/reply) και ο αντίκτυπος είναι μαγικός… Credit: Judit Klein/Flickr

Η δημιουργία περιεχομένου κάποτε ανήκε σχεδόν αποκλειστικά στις κλειστές ομάδες της τέχνης, ή στις διαφημιστικές εταιρείες. Όποιος έγραφε την ατάκα, ή έκανε τον άσπρο πίνακα με μαύρες βούλες, ήταν μεγάλο ταλέντο. Με αυτό τον εύκολο τρόπο χτίστηκαν συνήθειες, έθιμα, αγορές. Ο καιρός όμως πέρασε και μαζί του εξελίχτηκε η ανθρώπινη έκφραση με το διάλογο του web 2.0, τις πλατφόρμες και τα νέα δίκτυα επικοινωνίας. Είτε οχλαγωγία, είτε «νέα lifestyle ανεμελιά», σίγουρα οι πολίτες-καταναλωτές είναι ενδυναμωμένοι. Αμφισβητούν και κρίνουν. Η κουλτούρα των 140 χαρακτήρων δίνει αμεσότητα, ακόμη και χωρίς ουσία. Μπορεί κάποιες φορές η έκφραση αυτή να είναι ένα συνονθύλευμα από ατάκες διαφήμισης, ένα βιβλίο, ή ένα απόφθεγμα, όμως δυναμώνει και ακούγεται όλο και περισσότερο: από την αγορά ενός προϊόντος έως την εκλογική ψήφο (ναι, με ένα κλικ) και την αναφορά ενός προβλήματος στο Δήμο.

Οι καταναλωτές ερευνούν, συγκρίνουν, αναζητούν το link και μόνο έτσι αντιδρούν. Τότε συμβαίνει το μαγικό κλικ (ή send/reply). Με το κλικ της επιλογής τους αποκτούν δύναμη και έλεγχο. Ο αντίκτυπος είναι μαγικός. Η νέα αυτή συνείδηση και συμπεριφορά μεταβιβάζει για πρώτη φορά μια τεράστια ευθύνη στους ανέτοιμους επιχειρηματίες και marketers: να φτιάξουν αυτοί το περιεχόμενο. Με γνώση, στρατηγική στόχευση, ηθική προσέγγιση και εμπνευσμένη οπτική. Το περιεχόμενο (από το interface του site έως τη γραπτή απάντηση σε παράπονο) δεν εκχωρείται, δεν είναι άλλη μια καταχώριση που πρέπει να πετύχει ο designer με την πρώτη. Πρέπει να το δημιουργήσουν αυτοί, σε όλα τα κανάλια επαφής με το κοινό τους (τηλεφωνικό σενάριο εξυπηρέτησης, φόρμες βάσεων δεδομένων για αγορές, παράπονα, υποδείξεις και τόσα ακόμη). Σε μια σελίδα κοινωνικών δικτύων μπορεί να γραφεί η μεγαλύτερη αμφισβήτηση για τη μάρκα, το πρόσωπο, την εταιρεία, το δημόσιο φορέα.

Με το κλικ της επιλογής τους οι καταναλωτές αποκτούν δύναμη και έλεγχο. Η νέα αυτή συνείδηση μεταβιβάζει τεράστια ευθύνη στους ανέτοιμους επιχειρηματίες και marketers: να φτιάξουν αυτοί το περιεχόμενο.

Το πιο δύσκολο είναι το περιεχόμενο να δημιουργεί διάλογο, κοινότητες, πωλήσεις. Αυτό με το οποίο η επιχείρηση, ή ο δημόσιος οργανισμός, ή μια νέα επιχείρηση, θα ελκύει την προσοχή ανάμεσα στο clutter, το ενδιαφέρον, την επιθυμία για συμμετοχή και… τελικά το κλικ επιλογής! Μιλούν αρκετοί για το user experience, πώς μοιάζει, πώς νιώθεις, πώς αλληλεπιδράς σε μια σελίδα, ένα app, ή σε ένα σύστημα πελάτη (από το τηλέφωνο έως το blog και το κατάστημα). Το περιεχόμενο σε κάθε μορφή, σε κάθε οθόνη, θέλει στρατηγική κατεύθυνση και στόχους. Ωραίος ο διαγωνισμός που έκανες, αλλά πόσες ώρες ζωής είχε; Πώς χτίζει το business σου; Γιατί αν γίνει αυτοσκοπός το να μαζεύεις likes, πάλι στην επιφάνεια έμεινες. Περιεχόμενο που οδηγεί σε consideration και επιλογή: Αυτό θα είναι το νόμισμα του μέλλοντος. Θα δημιουργεί φίλους και εχθρούς, ερευνητές και κριτές, επενδυτές και εθελοντές. Θα δημιουργεί real-time παράπονα για μια χαλασμένη συσκευή, τάσεις για ένα εκλογικό αποτέλεσμα, word-of-mouth από τη σύγκριση δύο ομοειδών προϊόντων. Θα είναι συνεχές και συνεπές.

Στο παράδειγμα της μάρκας αθλητικών K-Swiss, ο Kenny Powers γίνεται CEO και με χιούμορ αλλάζει την εταιρεία… για να παρουσιάσει τη νέα γκάμα αθλητικών! Μια τυπική αμερικανική πώληση, ίσως μακριά από τα «like» μας, αλλά με ανταγωνιστική τοποθέτηση, μακριά από το «πρότυπ» (ο σούπερ-αθλητής… πρεσβευτής μάρκας). Είναι εύκολο να το καταλάβεις, εκπλήσσει, αποδομεί όλα τα «κόλπα» που χρησιμοποιούν οι ανταγωνιστές, έχει συναίσθημα (χιούμορ) και είναι ένα πλήρες «storytelling» case. Ιδού ένα ερέθισμα για να σας κάνει να σκεφτείτε πώς θα είναι το δικό σας περιεχόμενο στο τηλέφωνο, στην οθόνη, στο on-demand TV & video interface. Πώς θα πουλήσετε, πώς θα πείσετε, πώς θα δημιουργήσετε ένα δημόσιο θέμα.

Το δεύτερο παράδειγμα είναι το dollarshaveclub, με ήρωα τον Mike, που αμφισβητεί αν πρέπει να πληρώνουμε ακριβά τα ξυραφάκια. Εξαιρετικό ερέθισμα για όσους θέλουν να ανταγωνιστούν και να τραβήξουν την προσοχή. Το περιεχόμενο θα είναι ένα από τα δυσκολότερα task στην επόμενη 15ετία αλλαγών και μετάβασης. Θα κρίνει άμεσα πώς θα πάει ένα marketplace, ένα εστιατόριο, ένας βουλευτής, μια πλατφόρμα εξυπηρέτησης πολιτών… Θα βγάζει σε νέα μονοπάτια και από τον «πωληταρά» επιχειρηματία θα οδηγηθούμε στον ψηφιακό ενορχηστρωτή. Σε ένα κλικ θα μας οδηγούν μυρωδιές, όλες μας τις αισθήσεις, το καλογραμμένο κείμενο, οι ταξιδιάρικες φωτογραφίες, το video feed και η καρδιά μας. Το περιεχόμενο θα είναι το νόμισμα του μέλλοντος και τα κλικ του θα φέρνουν δουλειές, γνωριμίες, εμπειρίες και κοινότητες. Θυμηθείτε για ποιό λόγο, με περισσή χαρά, πατήσατε τελευταία φορά στο κινητό ή στον υπολογιστή σας εκείνο το κλικ. Ίσως εκεί βρίσκεται η λύση σε πολλά προβλήματα των παλαιών δομών και συμπεριφορών μας.

 

O Τάσος Παγκάκης είναι στέλεχος επιχειρήσεων από το 1988.

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top