Όλο και περισσότεροι κατασκευαστές συνειδητοποιούν πως τα αποτελεσματικότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι αυτά που σχεδιάζονται επί τούτου, αντί για προσαρμογές «κανονικών» μοντέλων. Η Nissan το κάνει αυτό εδώ και 7 χρόνια.

Είναι γνωστός για την επιχειρηματική του δραστηριότητα στο τιμόνι της ΕΨΑ (τα αγαπητά και αιωνόβια πλέον Ελληνικά αναψυκτικά από την Αγριά του Βόλου). Aλλά και για τις εντυπωσιακές αθλητικές επιδόσεις του, αφού έχει προκριθεί στο παγκόσμιο πρωτάθλημα Ironman 70.3 των 113 χιλιομέτρων (!) διαδοχικής κολύμβησης, ποδηλασίας και τρεξίματος.

Εκτός από δυναμικός επιχειρηματίας και τριαθλητής, ο Ηλεκτρολόγος Μηχανικός του ΕΜΠ (με μεταπτυχιακό στη Διοίκηση Επιχειρήσεων από το πανεπιστήμιο του Warwick, στη Μεγ. Βρετανία) είναι και λάτρης της τεχνολογίας: Γι αυτό και του προτείναμε να φωτογραφηθεί στο  στο τιμόνι του αμιγώς ηλεκτροκίνητου «LEAF» της Nissan.

Το «LEAF» είναι ένα ολοκαίνουριο αυτοκίνητο με μηδενικούς ρύπους, που μόλις ήρθε στην Ελλάδα και είχαμε την ευκαιρία να τεστάρουμε ως Official Course Car του Ladies Run, ενός φιλανθρωπικού event – αδελφάκι του Andro, που γίνεται κάθε χρόνο στον Αστέρα Βουλιαγμένης. Ο Μιχάλης εκτίμησε την ιδέα: Εκτός από λάτρης του τρεξίματος, είναι και «σιδερένιος μπαμπάς» τριών υπέροχων κοριτσιών!

«Η τάση για άθληση υπήρχε ανέκαθεν. Τα media και το marketing έχουν καταφέρει να το βαπτίζουμε… fitness!»

«Η γυμναστική δεν είναι καταπίεση αν βρίσκεις δραστηριότητες που σου αρέσουν».

-Ηγείστε μιας επιχείρησης -της ΕΨΑ- με ιστορία σχεδόν ενός αιώνα. Πιστεύετε ότι ο επιχειρηματίας είναι ο «στρατηγός» της εποχής μας; Και πρέπει να κρατιέται σε φόρμα για να αποδίδει και στον στίβο της αγοράς;

Η σημερινή εποχή είναι έντονη και δύσκολη. Η προσπάθεια ενός ανθρώπου να κρατηθεί σε φόρμα αντανακλά και τη διάθεσή του να αντέξει στον στίβο της αγοράς. Και όπως έχουμε δει από τα χρόνια που κρατάει η κρίση, είναι αγώνας αντοχής – υπερμαραθώνιος!

-Η εταιρεία σας εδρεύει στην Αγριά κάτω από το Πήλιο. Το βουνό των Κενταύρων σας εμπνέει στο fitness και στο επιχειρείν; Σας αρέσει να «πηδάτε» από το βουνό στη θάλασσα; Νιώθετε και στη δουλειά μισός άνθρωπος – μισός μηχανή;

Το Πήλιο είναι από τα ελάχιστα μέρη που έχουν τόσο κοντά βουνό και θάλασσα. Μπορείς να κάνεις ένα σωρό δραστηριότητες σε λίγα λεπτά από το γραφείο σου. Τώρα για το αν νιώθω «μισός-μισός», δεν το νομίζω. Με τους ανθρώπους πρέπει να είσαι άνθρωπος και με τις μηχανές να σκέφτεσαι σαν μηχανικός – σαν μηχανή.

-Και ποια είναι η απάντηση σας στην κριτική ότι όλα τα αναψυκτικά είναι γεμάτα ζάχαρη και δεν ταιριάζουν με τον δραστήριο τρόπο ζωής που εσείς ακολουθείτε;

Δεν είναι όλα τα αναψυκτικά γεμάτα ζάχαρη, ούτε είναι το μόνο τρόφιμο/ποτό που έχει ζάχαρη. Το σημαντικό πάντα είναι το μέτρο. Και για αυτούς που χάνουν το μέτρο, να θυμίσω ότι είμαστε η πρώτη εταιρεία που κυκλοφόρησε αναψυκτικά με στέβια το 2012, με ελάχιστες θερμίδες, που μπορούν να καταναλώνουν χωρίς τύψεις.

Το νέο Nissan LEAF προσφέρει αυτονομία που δύσκολα θα εξαντλήσεις, είναι «πράσινο», προσιτό σε τιμή και με καλούς χώρους. Με 150 δε ίππους είναι και απρόσμενα σβέλτο και συναρπαστικό στην οδήγηση.

-Έχετε εργαστεί και στα ΜΜΕ. Νιώθετε ότι η τάση για fitness και ποιότητα ζωής είναι και λίγο μια κατασκευή των μήντια και του μάρκετινγκ ή έχει ερείσματα στις πρωταρχικές ανάγκες του ανθρώπου;

Η τάση για άθληση υπήρχε ανέκαθεν. Τα media και το marketing έχουν καταφέρει να το βαπτίζουμε… «fitness»! Ας ανατρέξουμε σε αυτά που γνωρίζουμε από την Αρχαία Ελλάδα, για να δούμε πόσο συνυφασμένη με την καθημερινότητα ήταν η άσκηση. Απλώς στην Ελλάδα καθυστερήσαμε λίγο να υιοθετήσουμε αυτό που τώρα φαίνεται σαν μόδα: να ασκούμαστε, να τρέχουμε, να κάνουμε δραστηριότητες. Πριν 10 χρόνια, όταν είχα τρέξει τον μαραθώνιο της Νέας Υόρκης, ήμασταν λιγότεροι από 20 Έλληνες. Στο αεροδρόμιο στην επιστροφή άκουγα συνέχεια γύρω μου ιταλικά και μπήκα να δω τις συμμέτοχες: από τους 40.000 δρομείς πάνω από 2.000 ήταν Ιταλοί! Σήμερα τα πράγματα είναι πολύ καλύτερα, με τον Κλασικό Μαραθώνιο της Αθήνας να σπάει ρεκόρ συμμετοχών, ενώ το καλεντάρι των αγώνων έχει όλο το χρόνο αξιόλογες διοργανώσεις.

-H ΕΨΑ είναι Ελληνικό προϊόν αλλά η Ελλάδα δοκιμάζεται. Πιστεύετε σε μια Ελληνική αναγέννηση; Οι εναλλακτικές μορφές (και αθλητικού) τουρισμού, τα ποιοτικά αγροτικά προϊόντα αρκούν για να «τραβήξουν το κάρο»; Μια εν γένει αλλαγή στην δική μας ποιότητα ζωής θα έδινε ώθηση σε μια τέτοια αναγέννηση; 

Θίξατε ένα πολύ σημαντικό θέμα. Σαφώς και πιστεύω ότι η Ελλάδα μπορεί να αναγεννηθεί. Για να γίνει αυτό, χρειάζεται επένδυση στον τουρισμό με όλες του τις μορφές (αθλητικός, ιατρικός, πολιτιστικός κλπ.) και αυτό να συνδυαστεί με τα ποιοτικά αγροτικά προϊόντα. Εισάγουμε πολύ περισσότερα από όσα εξάγουμε στα τρόφιμα και τα ποτά, και αυτό με στεναχωρεί πολύ. Έχουμε εξαιρετικά ελληνικά κρασιά, τυριά, κρέατα, όπως και ελληνικά αναψυκτικά (όχι μόνο την ΕΨΑ) και ελληνικές μπίρες. Όμως στα περισσότερα εστιατόρια θα σερβίρουμε στον τουρίστα «μοτσαρέλα», «παρμεζάνα», «ταλιάτα», «barolo» και αναψυκτικά ή μπίρες που βρίσκει και στη χώρα του. Τι εμπειρία λοιπόν του προσφέρουμε; Θα μας κάνει εντύπωση εμάς να πάμε στο Καζακστάν να φάμε χωριάτικη σαλάτα; Χρειάζεται όμως η σχετική παιδεία και οργάνωση για να γίνει αυτό. Είναι σίγουρο ότι αν ανέβουν οι ελληνικές εταιρείες, θα βελτιωθεί η κατάσταση στη χώρα γενικότερα.

Πολυτέλεια για τον Μιχάλη Τσαούτο είναι ο ελεύθερος χρόνος και τα ταξίδια. Με αυτονομία πάνω από 270 χλμ. το LEAF προσφέρεται και για εξορμήσεις ανά την Ελλάδα.

-Πόσο σημαντικό είναι για τις επιλογές σας το ενεργειακό αποτύπωμα μιας δραστηριότητας που κάνετε ή ενός μηχανήματος που επιλέγετε; Έχετε αλλάξει την συμπεριφορά σας απέναντι στο περιβάλλον τα τελευταία χρόνια;

Η ΕΨΑ ανέκαθεν στήριζε την πιο οικολογική συσκευασία: το γυάλινο επιστρεφόμενο μπουκάλι. Είμαστε η μόνη εταιρεία που διαθέτει αναψυκτικό σε επιστρεφόμενο μπουκάλι στα περισσότερα σούπερ μάρκετ και φροντίζουμε όλες οι άλλες συσκευασίες μας να είναι 100% ανακυκλώσιμες. Προσπαθούμε διαρκώς να μειώσουμε το ενεργειακό μας αποτύπωμα και στην παραγωγή στο εργοστάσιο, αλλά και στην καθημερινότητά μας.

«Έχω την τύχη να έχω το γραφείο μου στο ίδιο κτίριο με το γυμναστήριο. Το καλύτερο “φάρμακο” είναι να κατέβω να κολυμπήσω για 20-30 λεπτά και να ξαναπάω στη δουλειά».

-Μιλήστε μας για το καθημερινό σας πρόγραμμα. Τι ώρα ξυπνάτε; Γυμνάζεστε; Κάνετε διατάσεις; 

Δεν είμαι πολύ πρωινός – ξυπνάω γύρω στις 8:30. Τις προπονήσεις μου τις κάνω απόγευμα προς βράδυ, έκτος από τα Σαββατοκύριακα που είναι πρωινές. Με τις διατάσεις έχω μια σχέση αγάπης-μίσους: αγαπάω να τις «κλέβω» και μισώ την αντίδραση του σώματός μου που μου υπενθυμίζει ότι κάνω τραγικό λάθος!

-Τι τρώτε για πρωινό; Πείτε μας ένα υγιεινό σνακ που σας χορταίνει και σας ευχαριστεί. 

Ααα, το πρωινό μου έχει γίνει ανέκδοτο. Εδώ και τουλάχιστον 20 χρόνια τρώω το ίδιο πράγμα: ένα μεγάλο μπολ δημητριακά, με πολύ γάλα και μια κουταλιά της σούπας καφέ από πάνω! Σαν ενδιάμεσα γεύματα μέσα στη μέρα τρώω γιαούρτι ή φρούτα ή μπάρες δημητριακών και βρώμης.

Αγαπημένο σλόγκαν του Μιχάλη Τσαούτου είναι αυτό του Ironman: “Anything is possible”. Διότι  είτε με κοστούμι, είτε με αθλητική περιβολή οι όποιοι αγώνες, αθλητικοί ή επιχειρηματικοί, απαιτούν υπομονή, επιμονή και θυσίες.

-Τι κάνετε στο γραφείο από πλευράς άσκησης, διατροφής ή και διαλογισμού ενδεχομένως, για να παρατείνετε την αίσθηση ευεξίας;

Στο γραφείο δυστυχώς δεν καταφέρνω να κάνω πολλά πράγματα. Το ρολόι μου είναι ρυθμισμένο να χτυπάει αν κάθομαι ακίνητος για πολλή ώρα, οπότε απλά θα κάνω ένα διάλειμμα να ξεπιαστώ. Με έχει βοηθήσει να παίζω και με μια μαλακή stress ball. Πολλές φορές ξεφεύγω με λίγη μουσική στο Spotify.

-Στη διάρκεια της ημέρας, όταν οι υποχρεώσεις πυκνώνουν και το άγχος μεγαλώνει, τι σκέφτεστε, τι κάνετε για να διατηρήσετε την ψυχραιμία, τη διαύγεια και το κέφι σας; 

Έχω την τύχη να έχω το γραφείο μου στο ίδιο κτίριο με το γυμναστήριο μου. Το καλύτερο «φάρμακο» είναι να κατέβω να κολυμπήσω για 20-30 λεπτά και να ξαναπάω στη δουλειά. Αν είμαι εντελώς «σκασμένος», μπορεί να κάνω τη βραδινή μου προπόνηση νωρίτερα μέσα στη μέρα, και να συνεχίσω μετά τη δουλειά. Τουλάχιστον θα είμαι με περισσότερη διαύγεια και λιγότερο εκνευρισμό.

«Ο επιχειρηματικός στίβος είναι τόσο ευμετάβλητος σήμερα που καταλήγει να γίνεται άθλος. Είναι σαν να παίζεις ποδόσφαιρο και όταν πας να σουτάρεις να σου μετακινούν τα δοκάρια!».

-Όταν προετοιμάζεστε για έναν μεγάλο επιχειρηματικό στόχο, η διαδικασία μοιάζει με την προπόνηση για έναν δύσκολο αγώνα;

Θα έλεγα ότι είναι δυσκολότερο. Ο επιχειρηματικός στίβος είναι τόσο απρόβλεπτος και ευμετάβλητος σήμερα που καταλήγει να γίνεται άθλος. Είναι σαν να παίζεις ποδόσφαιρο και όταν πας να σουτάρεις να σου μετακινούν τα δοκάρια! Τουλάχιστον στον αγώνα τα απρόβλεπτα είναι λίγο πιο… συγκεκριμένα.

-Έχετε συμμετάσχει σε σημαντικούς αγώνες όπως το περίφημο Ironman. Τι σας δίδαξε η εμπειρία σχετικά με την επιμονή, την υπομονή και την επιτυχία και στο στίβο της εργασίας; Πήρατε μαθήματα από τους αγώνες που εφαρμόζετε και αλλού;

Το σλόγκαν της Ironman είναι “Anything is possible!” Αυτό ακριβώς είναι που έχω εμπεδώσει από τις συμμετοχές μου στα Ironman. Ναι, θέλει υπομονή, επιμονή, θυσίες, αλλά το αποτέλεσμα σε δικαιώνει.

«Προσπαθώ διαρκώς να μειώσω το ενεργειακό αποτύπωμα και στην παραγωγή στο εργοστάσιο, αλλά και στην καθημερινότητά μου».

-Ποια είναι η κορυφαία σας επίδοση έως σήμερα σε τέτοιους αγώνες;

Η καλύτερη θέση που είχα πάρει ήταν η 6η στην κατηγορία μου, τον φετινό Ιούνιο στο Ironman 70.3 στην Astana του Καζακστάν, με χρόνο 5:09’ και μου έδωσε πρόκριση για το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ironman 70.3 στη Νότια Αφρική.

-Έχετε τραυματιστεί ποτέ σε αυτές τις αναμετρήσεις;

Μάλλον ξέρετε κάτι! Δύο μέρες πριν το παγκόσμιο, πηγαίνοντας με το ποδήλατο για να βρω τους συναθλητές μου για να πάμε για προπόνηση, έπεσα βλακωδώς από το ποδήλατο και έκανα 20 ράμματα γύρω από το μάτι, γέμισα εκδορές και απέκτησα ένα αιμάτωμα στο πλάι στη λεκάνη που η νοσοκόμα μου έλεγε ότι «μοιάζω με τη Νίκι Μινάζ»! Στον αγώνα ήμουν θεατής. Πάντως όσους τραυματισμούς είχα στη ζωή μου ήταν σε άσχετες και χαλαρές φάσεις. Κατά τη διάρκεια των αγώνων, ευτυχώς, δεν είχα ποτέ κάτι σοβαρό.

«Αν δεν μπορώ να κάνω κάποια δραστηριότητα για αρκετές μέρες αρρωσταίνω. Μου λείπει η αδρεναλίνη».

-Ποιο είναι το ομορφότερο σημείο που έχετε αγωνιστεί;

Κάθε ένα έχει τη δική του ομορφιά. Μου είχε αρέσει πολύ το Ironman στη Μαγιόρκα, αλλά και στο Γιόνσεπινγ στη Σουηδία. Στην Ελλάδα ήταν πανέμορφα στο τρίαθλο της Σύρου αλλά και στη Λίμνη Δόξα στον Φενεό.

-Σε αγώνες υπεραντοχής τι σκέφτεστε όταν πονάει το σώμα και το μυαλό αναζητά έμπνευση; 

Λίγο πριν το πρώτο μου Ironman 70.3 είχα δει ένα «motivation quote» που μου έμεινε: «Your mind will quit a thousand times, before your body ever does!». Το σκεφτόμουν διαρκώς όταν το σώμα μου έλεγε να σταματήσω 6-7 χιλιόμετρα πριν τον τερματισμό. Δεν του έκανα τη χάρη!

Για τον μέσο οδηγό και τις καθημερινές του ανάγκες, το νέο Nissan LEAF αποτελεί το πλέον έξυπνο τρόπο μετακίνησης.

-Είναι αλήθεια ότι η εντατική γυμναστική προκαλεί έναν γλυκό «εθισμό»; Πόσο «εξαρτημένος» νιώθετε;

Πολύ! Αν δεν μπορώ να κάνω κάποια δραστηριότητα για αρκετές μέρες αρρωσταίνω. Μου λείπει η αδρεναλίνη.

-Πολλοί θέλουν να αλλάξουν τρόπο ζωής αλλά λιποψυχούν με τις πρώτες στερήσεις ή δυσκολίες. Τι τους συμβουλεύετε για να μην το βάζουν κάτω; 

Να βάλουν ρεαλιστικούς στόχους και να προσπαθήσουν να τους πετύχουν. Να προμηθευτούν εξοπλισμό να μετράνε τον εαυτό τους (ένα ρολόι με GPS και μετρητή καρδιακών παλμών) και να ζητήσουν συμβουλές από φίλους ή επαγγελματίες. Υπάρχουν αρκετοί Έλληνες που έχουν τερματίσει Ironman και πριν μερικά χρόνια δεν είχαν καμία σχέση με την άθληση. Έχασαν κιλά, απέκτησαν στόχο, τον κατάφεραν και έγιναν κυριολεκτικά άλλοι άνθρωποι.

-Συνηθίζουμε να λέμε ότι η γυμναστική, η σωστή διατροφή κ.ο.κ. είναι ένα “δώρο στον εαυτό μας”. Όμως ταυτόχρονα απαιτεί προσπάθεια, δεν είναι κάτι που μας “χαρίζεται”. Πως καταφέρνετε να απολαμβάνετε αυτό το δώρο χωρίς να σας καταπιέζει;

Ισχύει ότι όλα τα ωραία πράγματα στη ζωή ή είναι παράνομα, ή ανήθικα, ή παχαίνουν! Εντάξει, υπερβάλλω… Η γυμναστική δεν είναι καταπίεση αν βρίσκεις δραστηριότητες που σου αρέσουν. Στις μέρες μας υπάρχουν τόσα είδη γυμναστικής και δραστηριοτήτων που δύσκολα να μην «κολλήσει» κάτι σε όποιον πραγματικά θέλει. Η σωστή διατροφή είναι συνήθεια. Είμαι τα ίδια κιλά που ήμουν και φοιτητής και όταν δω ότι ξεφεύγω λίγο φροντίζω να επανέλθω. Λίγη προσοχή στις υπερβολές χρειάζεται: Προς Θεού, δεν τρέχουμε μισή ώρα καίγοντας 300 θερμίδες, για να φάμε μετά τα διπλά από τα συνηθισμένα δηλαδή να προσθέσουμε άλλες 800 θερμίδες!

«Θαυμάζω όσους έχουν ισορροπία στη δουλειά τους και στο ελεύθερο χρόνο τους και στον χρόνο με την οικογένεια τους».

-Είστε ένας επιτυχημένος επιχειρηματίας που χαίρεται πολλές από τις ομορφιές της ζωής. Τι είναι για εσάς πολυτέλεια σήμερα;

Ο ελεύθερος χρόνος και τα ταξίδια. Χαίρομαι και θαυμάζω όσους έχουν ισορροπία στη δουλειά τους και στο ελεύθερο χρόνο τους και στον χρόνο με την οικογένεια τους.

Σύμφωνα με τη Nissan, «στην Ευρώπη, ένα LEAF πωλείται κάθε 10’, ενώ με πάνω από 320.000 πωλήσεις μέχρι σήμερα, είναι το δημοφιλέστερο αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο στον κόσμο».

-Μεγαλώνοντας και ωριμάζοντας, ποιες προκλήσεις εξακολουθούν να σας κινητοποιούν; Έχετε απωθημένα; Σημαντικούς στόχους που δεν έχουν ακόμα επιτευχθεί;

Προκλήσεις υπάρχουν πάντα. Τερματίζοντας έναν αγώνα η πρώτη κουβέντα είναι ποιος θα είναι ο επόμενος. Απωθημένο μου έμεινε η συμμετοχή μου στο παγκόσμιο του Ironman 70.3 που το έχασα φέτος λόγω του τραυματισμού. Όμως, όπως μου είχαν πει παρηγορητικά πολλοί συναθλητές, «έχεις χρόνια μπροστά σου»! Την προηγούμενη Κυριακή, στο παγκόσμιο Ironman στην Κόνα στη Χαβάη, τερμάτισε ένας 85χρονος Γιαπωνέζος, ο Hiromu Inada, – ο μεγαλύτερος σε ηλικία που το έχει καταφέρει. Για μένα, αυτός είναι μεγαλύτερο ίνδαλμα από τον 32χρονο Patrick Lange που κέρδισε τον αγώνα με τον μισό χρόνο από τον Inada. Όσο μπορώ λοιπόν, θα βάζω στόχους και θα αναζητώ νέες προκλήσεις!

 

Διαβάστε ακόμα: Ο car editor Βασίλης Χαρίτος γράφει για το νέο Nissan Leaf.

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top