uber

Κι όμως, αυτή η εικόνα που μοιάζει με εντιτόριαλ μόδας είναι απο το σάιτ της Uber: Φαντάζεστε κάτι ανάλογο στα… ραδιοταξί Ακρόπολις ή Ενότητα;

Θα ακούσατε, φαντάζομαι, για τις αντιδράσεις και τις διαδηλώσεις που έστησαν προ καιρού τα iconic μαύρα ταξί του Λονδίνου κατά του taxi service app Uber (του μακρινού ξαδέλφου του δικού μας taxibeat). Οι 12.000 οδηγοί ταξί στο Λονδίνο ανήκουν στην «Licensed Taxi drivers Association» και δημιούργησαν κυκλοφοριακό χάος για 2 ημέρες στη βρετανική πρωτεύουσα. Είχαν μάλιστα τη συμπαράσταση συναδέλφων τους από Βαρκελώνη, Βερολίνο, Παρίσι και Μιλάνο. Το Uber τότε αναδιπλώθηκε, ανακοινώνοντας ότι προσθέτει στην εφαρμογή ένα τέταρτο option: να κλείνει απευθείας διαδρομή ο πελάτης από τα μαύρα ταξί. Οι οδηγοί ταξί είναι μία ακόμη κοινότητα, που αντιστέκονται στην ελεύθερη και εξελισσόμενη ψηφιακή οικονομία, αλλά δεν είναι το θέμα μας αυτό.

Το Uber, με καταγωγή το Σαν Φρανσίσκο, είναι πια τεσσάρων ετών και καινοτόμησε αρκετά (ακόμη και η επιλογή «split fare» είναι υπέρ του πελάτη και των φίλων του που χρησιμοποιούν μαζί το ταξί). Κάποιοι από εμάς έχουν τη θετική εμπειρία από το taxibeat, το οποίο και στη χώρα μας κάποιοι οδηγοί ταξί προσπαθούν να το μειώσουν.

Φανταστείτε τώρα ότι είστε στη Νέα Υόρκη και η ζέστη χτυπάει κόκκινο. Αρκετοί νιώθουν ή σκέφτονται την πιθανότητα αγοράς ενός air condition. Εκεί, εμφανίζεται το Uber… εκτός των «παραδοσιακών ορίων» της υπηρεσίας του. Μέσα από μία εμπορική συνεργασία με τις Quirky και General Electric, προτείνει στους πελάτες του την αγορά μιας κλιματιστικής μονάδας Aros μόνο με 300 $. Όσοι ενδιαφέρονται, αρκεί να πληκτρολογήσουν «UberCOOL» μέσα στην εφαρμογή και να εισάγουν τα στοιχεία της πιστωτικής κάρτας τους. Η μονάδα θα παραδοθεί στην πόρτα τους.

Τα apps είναι μία πόρτα μόνο. Πρέπει να επεκτείνονται σε προστιθέμενης αξίας υπηρεσίες. Ασχέτως αν οι πελάτες σας αγοράσουν ή όχι ένα promo κλιματιστικού ή κάτι άλλο από την Uber, δεν θα θέλατε να αναφωνούν «κοίτα τι έκαναν οι τύποι, είναι πολύ μπροστά»;

Η προωθητική αυτή ενέργεια έλαβε τεράστια δημοσιότητα (από εκεί διάβασα την είδηση – nytimes, crainsnewyork, digitaltrends, news360 κ.λπ.), αφενός γιατί δημιούργησε αντίληψη καινοτομίας και πελατοκεντρικότητας για τους υπεύθυνους της εφαρμογής, αφετέρου γιατί η εν λόγω κλιματιστική μονάδα λένε ότι είναι πολύ «προχώ», αφού διαμορφώνει τη λειτουργία της με βάση τις συνήθειες των ανθρώπων!

Το παράδειγμα αυτό μας δείχνει τα ανεξάντλητα όρια της νέας οικονομίας. Όσοι ασχολούνται με την ανάπτυξη εφαρμογών και νέων υπηρεσιών, ας πάρουν ένα μάθημα πραγματικής ζωής. Δεν αρκεί να είσαι ο «geek» που ξέρει τα μυστικά του κώδικα. Πρέπει να κινητοποιείς ανθρώπους για να γίνουν πελάτες σου, να αξιοποιήσεις ευρύτερα τμήματα της αγοράς μέσω συνεργασιών (δείτε ακόμη ένα παράδειγμα από την Uber – πιλοτική διανομή grocery στην Ουάσινγκτον).

Τα apps είναι μία πόρτα μόνο. Πρέπει να επεκτείνονται σε προστιθέμενης αξίας υπηρεσίες, να δημιουργούν την πεποίθηση ότι νοιάζεσαι συνεχώς για τον πελάτη-χρήστη της υπηρεσίας που προωθείς. Να βρίσκεις καινούργιους τρόπους εσόδου, δημιουργίας θετικής κουβέντας από στόμα σε στόμα και να έχεις δράσεις που θα τύχουν θετικής δημοσιότητας.

uberrrr

Τι κοινό μπορεί να έχει το taxi service app Uber (μακρινού ξαδέλφου του δικού μας taxibeat) με ένα κλιματιστικό;

Όλα αυτά είναι ένα ολοκληρωμένο μείγμα επιχειρηματικής σκέψης, μια ευρυγώνια εμπειρία για τον πελάτη-πολίτη, η οποία θα γίνεται πράξη όσο περισσότερο αυξάνεται ο ανταγωνισμός (και το ταβάνι) της app economy. Όλ’ αυτά είναι το «κομμάτι που λείπει» από τη γνώση και την εμπειρία των νέων παιδιών, εκείνων που επιχειρούν εδώ και 6 χρόνια μέσα στην app economy είτε για υπηρεσίες είτε για παιχνίδια είτε για διαχείριση πληροφοριών.

Είναι υποχρέωση όλων όσων βρίσκονται κοντά τους (πανεπιστημίων, startup events owners-incubators), να τα πάρουν από το χέρι και να τους εξηγήσουν πόσο σύνθετα (και ανταγωνιστικά) θα λειτουργούν οι καταναλωτικές συμπεριφορές, on και offline, ώστε να καταλάβουν ότι το μέλλον τους δεν είναι απλώς και μόνο σε ένα click revenue model. Να οραματιστούν ότι οι κοινότητες που δημιουργούν είναι ομάδες ανθρώπων με ανάγκες, μικρό διαθέσιμο χρόνο και επιλεκτική διαχείριση του διαθέσιμου εισοδήματός τους. Να φανταστούν πόσο μακριά μπορούν να φτάσουν, πόσο θα επηρεάσουν τα φυσικά σημεία πώλησης και τις εταιρείες παραγωγής, να σκεφτούν μαζί καινοτόμα add-on services.

Κάθε touchpoint με τον πελάτη-χρήστη θα είναι κρίσιμο, θα είναι ακριβό και δύσκολο. Κάθε «moment of truth» (αγοράς, χρήσης ή σύστασης της υπηρεσίας σας) θα είναι η ευκαιρία σας, κ.κ. «geeks» να χτίζετε ένα ανίκητο business στο μέλλον, με πιστούς και ευχαριστημένους πελάτες. Ασχέτως αν θα αγοράσουν ή όχι ένα promo κλιματιστικού ή κάτι άλλο, δεν θα θέλατε να αναφωνούν «κοίτα τι έκαναν οι τύποι, είναι πολύ μπροστά»;

Αυτή η αντίδραση θα ήταν το καλύτερο reference για τους επενδυτές, τους πελάτες και την προσωπική σας εξέλιξη. Μακάρι να λειτουργήσετε έτσι -σας το εύχομαι- για να ξεχωρίζετε ανάμεσα στα 9 δις app downloads! Εντωμεταξύ, το Uber έρχεται Ελλάδα… Φυσικά, προτού ακόμα αυτό συμβεί, άρχισαν οι αντιδράσεις.

 

Διαβάστε ακόμα: Πότε τα Επιμελητήρια φέρνουν ανάπτυξη.

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top