«Πολύ σημαντική παράμετρος σε μια κρίση είναι η άμεση εκτίμηση της κατάστασης».

Ένας πράος άνθρωπος, σε μια δουλειά με μεγάλες εντάσεις. Μια Ελληνίδα, σε έναν γερμανικό κολοσσό. Μια γυναίκα, σε έναν ανδροκρατούμενο χώρο. Μια θεσσαλονικιά, σε μια αθηναιοκρατούμενη αγορά. Η Βασιλική Αδαμίδου είναι μια μάνατζερ που σπάει τα στερεότυπα εδώ και χρόνια.

Πριν από λίγες ημέρες, αναδείχθηκε ως η πιο αποτελεσματική Manager στον τομέα της Εταιρικής Υπευθυνότητας, με κριτήρια την επιτυχημένη στρατηγική που ανέπτυξε και τις αποφάσεις που έλαβε προς όφελος της κοινωνίας και της εταιρείας όπου εργάζεται.  Συγκεκριμένα, στα φετινά βραβεία Manager of the Year 2024, η Διευθύντρια Εταιρικών Υποθέσεων & Βιωσιμότητας της Lidl Ελλάς, ανακηρύχθηκε Corporate Social Responsibility Manager of the Year, για τη στρατηγική της συνεισφορά στη δημιουργία ενός υπεύθυνου επιχειρηματικού μοντέλου.

Ήταν μια από τις πολλές κορυφές που έχει κατακτήσει έχοντας αυτή τη θέση ευθύνης στη Lidl Ελλάς. Τι κρύβεται, όμως, πίσω από αυτή την προσωπική επιτυχία; Ή, μήπως, απηχεί όλο το πνεύμα που διέπει την εταιρεία; Στο συνέντευξη που μας παραχώρησε, η Βασιλική Αδαμίδου αποκρυσταλλώνει το δικό της διαχειριστικό credo, τα στοιχεία που οφείλει να έχει ένας μάνατζερ, αλλά και την ανθρώπινη πλευρά του που δεν πρέπει να ξεχνάει σε στιγμές πίεσης.

«Οι σχέσεις που αναπτύσσονται με τους συνεργάτες μου στηρίζονται πάνω απ’ όλα στην αμοιβαία εκτίμηση και στον σεβασμό, την ειλικρίνεια, την ομαδικότητα, την αποδοτικότητα και την εμπιστοσύνη».

– Ποιo είναι το πρώτο που κάνετε σε μια κρίση;

Πρώτα από όλα θα συγκεντρώσω την ομάδα διαχείρισης κρίσης. Είναι συνεργάτες επιλεγμένοι για τις γνώσεις και την εμπειρία τους. Είναι όλοι αυτοί που μπορούν να σταθούν με ψυχραιμία επάνω από κάθε δύσκολη κατάσταση άμεσα. Ο καθένας μέσα από τον ρόλο και την ευθύνη του. Από την άλλη μεριά όμως αυτό που με χαρακτηρίζει είναι η πρόληψη που είναι πάντα καλύτερη από την θεραπεία. Έχουμε δημιουργήσει και τεστάρει τα απαραίτητα πλάνα διαχείρισης ρίσκων για κάθε θέμα που μπορεί να μετατραπεί σε κρίση και φυσικά δημιουργήσαμε και τα πλάνα διαχείρισης κρίσεων αυτών. Πολύ σημαντική παράμετρος σε μια κρίση είναι η άμεση εκτίμηση της κατάστασης, ο χρόνος αντίδρασης ή απόκρισης και το οικοσύστημα των ενδιαφερομένων μερών που θα λειτουργήσει αυτόματα υποστηρικτικά στο brand όταν χτίζεται και διατηρείται με εμπιστοσύνη και αξιοπιστία.

– Καταφέρνετε να είστε φίλη με τους υπαλλήλους της επιχείρησής σας, και με ποιο τρόπο;

Οι σχέσεις που αναπτύσσονται με τους συνεργάτες μου στηρίζονται πάνω απ’ όλα στην αμοιβαία εκτίμηση και σεβασμό, ειλικρίνεια, ομαδικότητα, αποδοτικότητα και εμπιστοσύνη. Αυτές άλλωστε είναι και οι αρχές της εταιρίας μας αλλά και οι βασικές αρχές διοίκησης. Χτίζονται καθημερινά, μέσα από την υπεύθυνη συνεργασία αλλά και την αναγνώριση της προσφοράς. Η συλλογική προσπάθεια δημιουργεί συνήθως τις προϋποθέσεις για μια στενότερη σχέση, που μπορεί να απλωθεί και πέρα από το στενό επαγγελματικό περιβάλλον. Αλλά πάντα φροντίζω να υπάρχουν όρια που είτε δεν πρέπει είτε δεν θέλω να ξεπερνάω σε μια υγιή επαγγελματική συνεργασία.

«Η συλλογική προσπάθεια δημιουργεί συνήθως τις προϋποθέσεις για μια στενότερη σχέση».

«Στη δουλειά μας το όραμα χρειάζεται και αριθμούς για να μην μείνει τελικά ένα απλό σχέδιο στα χαρτιά».

– Ταυτίζεστε με το αντικείμενό σας στο σημείο που νιώθετε δική σας την επιχείρηση ή κρατάτε τις αποστάσεις;

Όταν είσαι επαγγελματίας φροντίζεις να είσαι πάνω από όλα συνεπής. Αυτό όμως δεν είναι αρκετό, σε ό,τι τουλάχιστον αφορά εμένα. Ταυτίζομαι με την δουλειά μου και πιστεύω βαθιά μέσα μου ότι το αποτέλεσμα που ξεχωρίζει θέλει και μεράκι. Να αγαπάς δηλαδή αυτό που κάνεις και σίγουρα να μην μένεις στη διεκπεραίωση της καθημερινότητας. Όσο υπεύθυνη και να είναι αυτή. Για να φέρνεις το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα πρέπει να παθιάζεσαι με αυτό που επιδιώκεις και να ξεπερνάς τα όποια συμβατικά όρια.

Εκτός από το όραμά σας, μοιράζεστε και οικονομικά στοιχεία με τους συνεργάτες σας;

Στη δουλειά μας το όραμα χρειάζεται και αριθμούς για να μην μείνει τελικά ένα απλό σχέδιο στα χαρτιά. Με τους στενούς συνεργάτες μου, σχεδιάζουμε το επόμενο βήμα και ταυτόχρονα φροντίζουμε να θωρακίσουμε τις οικονομικές παραμέτρους που θα το κάνουν εφικτό. Κάθε «αύριο» στη Lidl Ελλάς είναι μια άσκηση στρατηγικής με συγκεκριμένο στόχο κι αποτέλεσμα και καλή πρόβλεψη πόρων και χρόνου.

«Με τους στενούς συνεργάτες μου, σχεδιάζουμε το επόμενο βήμα και ταυτόχρονα φροντίζουμε να θωρακίσουμε τις οικονομικές παραμέτρους που θα το κάνουν εφικτό».

«Είναι σημαντικό κάθε συνεργάτης μου να παίρνει πρωτοβουλίες. Να δοκιμάζει και να δοκιμάζεται μέσα από αποφάσεις και επιλογές λιγότερο ή περισσότερο τολμηρές».

Με ποιο τρόπο ενθαρρύνετε τους συνεργάτες σας να παίρνουν δύσκολες αποφάσεις; Είστε διατεθειμένη να τους αφήσετε να κάνουν λάθος;

Είναι σημαντικό κάθε συνεργάτης μου να παίρνει πρωτοβουλίες. Να δοκιμάζει και να δοκιμάζεται μέσα από αποφάσεις και επιλογές λιγότερο ή περισσότερο τολμηρές. Πάντα βέβαια, τόσο ατομικά όσο και στο πλαίσιο της ομάδας, συνεκτιμάμε το «ρίσκο».  Αν δεν δοκιμάσεις όμως, ακόμα και αυτό που σε φοβίζει ως πρόκληση, δύσκολα θα κερδίσεις τη γνώση και την εμπειρία που θα σε σπρώξει μπροστά. Είμαι λοιπόν ανεκτική στα λάθη που σε βοηθούν να μαθαίνεις και να γίνεσαι καλύτερος.

– Για 8η συνεχόμενη χρονιά η Lidl αναδείχθηκε κορυφαίος εργοδότης σε Ελλάδα και Ευρώπη. Ποιο είναι το μυστικό;

Σίγουρα ένα από τα «κλειδιά» της επιτυχίας είναι η συνέπεια και η συνέχεια στις επιλογές μας. Είμαστε ανοιχτοί στα μηνύματα και σταθεροί στους στόχους. Εμπνέουμε τους ανθρώπους μας και ταυτόχρονα τους ενδυναμώνουμε. Κινητροδοτούμε ενισχύοντας τις δεξιότητες, αλλά και ανταποκρινόμαστε στις ανθρώπινες ευαισθησίες τους, τις μικρές και μεγάλες ανάγκες τους. Είναι σημαντικό να κρατάς τον άνθρωπο στο πρώτο πλάνο. Να ερμηνεύεις το συναίσθημα και να κάνεις την προσδοκία πράξη.

«Στη Lidl κινητροδοτούμε ενισχύοντας τις δεξιότητες, αλλά και ανταποκρινόμαστε στις ανθρώπινες ευαισθησίες τους, τις μικρές και μεγάλες ανάγκες τους».

«Είναι σπουδαίο να μπορείς να διακρίνεις τα όρια της γνώσης σου. Όσο χρήσιμο είναι και το να αντιλαμβάνεσαι έγκαιρα τη χρονική στιγμή που πρέπει να το κάνεις».

– Πώς καταφέρνετε να απεμπλακείτε από το micromanagement καθημερινών λεπτομερειών; Από τα “δέντρα” που σας αποσπούν από το “δάσος”;

Κάθε λεπτομέρεια, κάθε «πινελιά» έχει τη δική της αξία, αρκεί να ξέρεις και να μπορείς να τη βάζεις στη σωστή θέση της στη μεγάλη εικόνα. Το λες και μια ιδιότυπη παλινδρόμηση ανάμεσα στο μεγάλο και το μικρό, το μέρος και το σύνολο, που συνήθως είναι άρρηκτα δεμένα μεταξύ τους. Το σημαντικό σε αυτή την καθημερινή άσκηση είναι να τα ζυγίζεις, να ξεχωρίζεις τις βαρύτητες και να τους αφιερώνεις τον ανάλογο χρόνο.

– Πόσο συχνά και με τι αφορμές λέτε “δεν ξέρω” και “συγγνώμη”;

Είναι σπουδαίο να μπορείς να διακρίνεις τα όρια της γνώσης σου. Όσο χρήσιμο είναι και το να αντιλαμβάνεσαι έγκαιρα τη χρονική στιγμή που πρέπει να το κάνεις.  Μόνον έτσι μπορείς να βρίσκεις τους δρόμους που θα σε βοηθήσουν να τα ξεπεράσεις. Αλλά και να έχεις το θάρρος να αναγνωρίζεις τα λάθη σου. Η συγγνώμη ξεκινά από τον ίδιο σου τον εαυτό και την λέω κάθε φορά που την νιώθω.

«Η συγγνώμη ξεκινά από τον ίδιο σου τον εαυτό και την λέω κάθε φορά που την νιώθω».

«Νιώθω πλήρης και ευτυχισμένη, και αυτό ίσως είναι το πιο σημαντικό για μένα».

– Καταφέρνετε να διατηρήσετε το χιούμορ σας και πως;

Με το να βάζω μέτρο στη σοβαρότητα…

– Νιώθετε πετυχημένη στην προσωπική σας ζωή;

Νιώθω πλήρης και ευτυχισμένη, και αυτό ίσως είναι το πιο σημαντικό για μένα.

«Αυτή την περίοδο θα σταθώ στον Sun Zhu και στη ρήση του ότι ”θα κερδίσει αυτός που ξέρει πότε να παλέψει, και πότε όχι”».

«Έχουμε ευθύνη απέναντι στους περισσότερους από 6.700 ανθρώπους μας να τους προσφέρουμε το καλύτερο εργασιακό περιβάλλον με ευκαιρίες εξέλιξης».

– Ποιος μάνατζερ (μπορεί να ειναι προπονητής, στρατηγός, πολιτικός, επιχειρηματίας…) αποτελεί πρότυπο για εσάς; 

Αυτή την περίοδο θα σταθώ στον Sun Zhu και στη ρήση του ότι «θα κερδίσει αυτός που ξέρει πότε να παλέψει, και πότε όχι».

– Προ ημερών, στη 10η επετειακή διοργάνωση των HR Awards η Lidl έλαβε 10 βραβεία. Τι σημαίνουν αυτές οι βραβεύσεις για εσάς προσωπικά, αλλά και την εταιρεία;

Αναγνώριση αλλά και μεγαλύτερη ευθύνη για τους περισσότερους από τους 6.700 ανθρώπους μας να τους προσφέρουμε το καλύτερο εργασιακό περιβάλλον με ευκαιρίες εξέλιξης αλλά και με συνθήκες ασφάλειας και σταθερότητας. Απόδειξη για την προσήλωση μας στην καθιέρωση ενός φιλικού, ομαδικού και συμπεριληπτικού εργασιακού περιβάλλοντος ισότητας όπου οι άνθρωποι αναγνωρίζονται για την αξία τους και εξελίσσονται.

«Ηθική πυξίδα μου είναι η διαφάνεια και η λογοδοσία».

«Κάνω ό,τι χρειαστεί για να πετύχω τον στόχο μου χωρίς παρωπίδες κι εγωισμούς αλλά με θετική στάση και ρεαλισμό ως προς την αποδοτικότητα και την υπευθυνότητα».

– Πείτε μας μια δουλειά που δεν θα έπρεπε να κάνετε στην επιχείρηση που διοικείτε και όμως την κάνετε. 

Εδώ ισχύει το ότι κάνω ό,τι χρειαστεί για να πετύχω τον στόχο μου χωρίς παρωπίδες κι εγωισμούς αλλά με θετική στάση και ρεαλισμό ως προς την αποδοτικότητα και την υπευθυνότητα.

– Πότε πρέπει ένας μάνατζερ να συγκρούεται με τους μετόχους της επιχείρησης του;

Όταν το συμφέρον του οργανισμού το επιβάλλει.

– Ποια είναι η ηθική σας πυξίδα, οι απαράβατοι κανόνες που τηρείτε στο επιχειρείν;

Η διαφάνεια και η λογοδοσία.

«Στη Lidl Ελλάς μεγάλο μέρος της δουλειάς μου αφορά υποχρεώσεις έξω από τα σύνορα της χώρας».

«Ποτέ δεν είναι αργά να γίνω επιχειρηματίας. Αν και νιώθω επιχειρηματίας στο αντικείμενο μου».

– Βγαίνετε κοινωνικά με τους υφισταμένους σας;

Βεβαίως, είναι κι αυτό μέρος της φιλοσοφίας που κτίζει γερές και αποτελεσματικές ομάδες.

– Πώς λειτουργείτε όταν πρέπει να απολύσετε κάποιον;

Με ψυχραιμία και ενσυναίσθηση για την ευθύνη μου απέναντι στην εταιρεία και την ομάδα των συνεργατών μου.

«Λίγο πριν φύγω από το γραφείο ρίχνω μια τελευταία ματιά στο πρόγραμμά μου».

– Έχετε εργαστεί στο εξωτερικό; Πόσο δύσκολο είναι για μια Ελληνίδα να γίνει διεθνές στέλεχος;

Ναι βέβαια, άλλωστε στη Lidl Ελλάς μεγάλο μέρος της δουλειάς μου αφορά υποχρεώσεις έξω από τα σύνορα της χώρας. Νομίζω ότι τα πάντα είναι θέμα προσωπικής ικανότητας και πόσο μακρυά βλέπει κανείς, και φυσικά εργασιακών συγκυριών και ευκαιριών.

– Τι είναι το τελευταίο που κάνετε φεύγοντας από το γραφείο;

Ρίχνω μια τελευταία ματιά στο πρόγραμμά μου.

«Είναι πραγματικά τιμητικό να αναγνωρίζει η αγορά την επαγγελματική δυναμική, την επιμονή, τη συνέπεια και το πάθος που καθημερινά χαρακτηρίζει τη δουλειά μου».

«Η Lidl Ελλάς, όπως κάθε εταιρεία που διακρίνεται για τον ηγετικό της ρόλο στην λιανική αγορά, οφείλει να ασκεί υπεύθυνη επιχειρηματικότητα με ήθος και ενσυναίσθηση».

– Γιατί δεν γίνατε επιχειρηματίας;

Ποτέ δεν είναι αργά… αν και νιώθω επιχειρηματίας στο αντικείμενο μου.

– Πριν από λίγες ημέρες ανακηρυχθήκατε Corporate Social Responsibility Manager of the Year. Τι χρειάζεται να κάνει ένας επικεφαλής για τη δημιουργία ενός υπεύθυνου επιχειρηματικού μοντέλου;

H συγκεκριμένη βράβευση ήταν για εμένα ένας σταθμός στην επαγγελματική μου πορεία. Είναι πραγματικά τιμητικό να αναγνωρίζει η αγορά την επαγγελματική δυναμική, την επιμονή, τη συνέπεια και το πάθος που καθημερινά χαρακτηρίζει τη δουλειά μου,  όλη εκείνη την προσπάθεια που τελικά επιστρέφει πρόσθετη αξία στο brand που υπηρετώ. H αναγνώριση αυτή αγκαλιάζει και επιβραβεύει όλη την ομάδα μου, αλλά και τον Martin Brandenburger, CEO και Πρόεδρο Διοίκησης, που οδηγεί στρατηγικά τη Lidl Ελλάς και μου δείχνει σταθερά εμπιστοσύνη. Η Lidl Ελλάς, όπως κάθε εταιρεία που διακρίνεται για τον ηγετικό της ρόλο στην λιανική αγορά, οφείλει να ασκεί υπεύθυνη επιχειρηματικότητα με ήθος και ενσυναίσθηση. Είναι σημαντικό, λοιπόν, ένας επικεφαλής να κατανοεί όλα όσα συμβαίνουν γύρω του, τις μικρές ή μεγαλύτερες αλλαγές στην οικονομία και την κοινωνία. Και ταυτόχρονα να συνεκτιμά τον τεράστιο αντίκτυπο που έχουν στο φυσικό περιβάλλον, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια που η κλιματική κρίση καθορίζει με δραματικό τρόπο την επόμενη ημέρα στις ζωές μας. Να αντιλαμβάνεται και να αντιδρά με πρωτοβουλίες και πρακτικές που πραγματικά αφήνουν θετικό πρόσημο στο σήμερα και στο αύριο.

 

Διαβάστε ακόμα: Γιατί τα πρωτεϊνούχα γιαούρτια και shakes από τα Lidl τρεντάρουν στα social media;

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top