Γιατί αποφασίσατε να σχεδιάζετε ηλεκτροκινητήρες στην Tesla και όχι κινητήρες βενζίνης ή πετρελαίου σε κάποια αυτοκινητοβιομηχανία;
Παλιότερα συνήθιζα να γράφω σε κάποια fora αυτοκινήτων. Εκεί λοιπόν ανέφερα κατά καιρούς στους διαδικτυακούς φίλους μου αυτό που προέβλεπα από τότε, ότι θα έρθει δηλαδή σύντομα η μέρα όπου δεν θα μπορεί τίποτα να συναγωνιστεί την κίνηση με ηλεκτρική ενέργεια. Έγραφα ότι ονειρεύομαι τη μέρα όπου ένα τετρακίνητο ηλεκτρικό όχημα θα ξεκολλάει τους τροχούς του από το δρόμο, προσφέροντας ασύγκριτες επιδόσεις. Όμως, αυτό προκαλούσε πιο πολύ γέλια πριν από δέκα χρόνια παρά σοβαρές αντιδράσεις.
Θυμάμαι χαρακτηριστικά κάποιον που με έντονη ειρωνεία ανέφερε: «Θα χρειαστείς μπαλαντέζα 400 μ. για να κάνεις αυτό που λες». Ωστόσο, έβλεπα τις δυνατότητες της τεχνολογίας προτού ακόμα γίνουν αυτονόητες. Γι’ αυτό κατηύθυνα το διδακτορικό μου σε αυτόν τον τομέα και απέκτησα αυτό το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που απολαμβάνω σήμερα, όπου έχει έρθει πλέον ο καιρός των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η Tesla αποτελούσε νούμερο 1 προορισμό για το αντικείμενο πάνω στο οποίο εξειδικεύτηκα, ως η μεγαλύτερη εταιρεία που παράγει αποκλειστικά και μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Μπορείτε να μας περιγράψετε τις προκλήσεις στη σχεδίαση ενός ηλεκτροκινητήρα που να έχει παρόμοιες επιδόσεις με έναν κοινό κινητήρα;
Ένας ηλεκτροκινητήρας υπερέχει σημαντικά σε σύγκριση με ένα συμβατικό. Χωρίς ιδιαίτερη δυσκολία, μπορεί να αποδώσει διπλάσια ισχύ για το ίδιο μέγεθος, να αποδίδει ροπή από μηδενική ταχύτητα, να μην απαιτεί συμπλέκτη, να μην έχει κραδασμούς κατά τη λειτουργία, να είναι ταχύτατος στην απόκριση, εξαιρετικά αθόρυβος, να μην απαιτεί συντήρηση για περισσότερο από 10 χρόνια. Οι προκλήσεις στο σχεδιασμό προκύπτουν σήμερα λόγω της ανάγκης αξιοποίησης της ενέργειας της μπαταρίας στο έπακρο.
Η μπαταρία στοιχίζει πολλαπλάσια του κόστους του ηλεκτροκινητήρα και, όταν ο κινητήρας γίνεται πιο αποδοτικός, αφαιρεί σημαντικό κόστος, επειδή απαιτεί μικρότερη μπαταρία για την ίδια αυτονομία. Άρα λοιπόν, η πρόκληση εδώ είναι να διατηρήσουμε εξαιρετική επίδοση χωρίς να θυσιάσουμε την ενεργειακή απόδοση, για να μεγιστοποιήσουμε την αυτονομία.
Ποιες είναι οι συνθήκες εργασίας στην Tesla;
Η Tesla είναι μια εταιρεία που ιδρύθηκε και εδρεύει στη Silicon Valley στην Καλιφόρνια. Αυτό σημαίνει μοναδικό περιβάλλον, απαρτιζόμενο από εξαιρετικούς επιστήμονες που κάνουν έρευνα στο χώρο της ηλεκτρικής κίνησης. Συνδυάζει τα πλεονεκτήματα μιας μεγάλης εταιρείας, από πλευράς πηγών, με αυτά μιας μικρής, από πλευράς ευελιξίας. Οποιαδήποτε νέα, ενδιαφέρουσα ιδέα δεν πηγαίνει αναξιοποίητη, με αποτέλεσμα η καινοτομία να ανθίζει. Είμαστε εκατοντάδες μηχανικοί σε έναν ενιαίο χώρο, δίχως χωρίσματα, προκειμένου να ευνοείται η επικοινωνία. Μέσα στην ημέρα έχω αρκετή πίεση, απαιτητικά meetings και πολύωρη δουλειά στον υπολογιστή.
Ο ήχος των ανθρώπων που συζητούν, καθώς δουλεύουν γύρω, είναι εξαιρετικά έντονος. Μιλούν δυνατά, με πάθος γι’ αυτό που ετοιμάζουν ή σκέφτονται. Τις περισσότερες φορές μου αρέσει που τους ακούω και με τονώνει σ’ αυτό που κάνω. Όταν θέλω να συγκεντρωθώ χωρίς να ακούω τι συζητούν γύρω, βάζω τα ακουστικά μου και ακούω μεταμεσονύχτιες εκπομπές σε κάποιον ελληνικό σταθμό. Αν αγαπάς αυτό που κάνεις, η ανταμοιβή είναι τεράστια και δεν περιγράφεται. Το πόσο αξίζουν οι θυσίες σε προσωπικό επίπεδο για μια τέτοια εμπειρία χάνουν τη σημασία τους, έστω και για λίγο καιρό.
Η καρδιά ενός αυτοκινήτου είναι ο κινητήρας. Υπάρχει περιθώριο για έμπνευση ή τα όρια είναι συγκεκριμένα;
Η καρδιά του αυτοκινήτου είναι σίγουρα ο κινητήρας, διότι ζωντανεύει το άψυχο και δημιουργεί τις συγκινήσεις της επιτάχυνσης στο σώμα μας. Και αυτός είναι ο αντικειμενικός λόγος που ο κινητήρας καθορίζει το χαρακτήρα του αυτοκινήτου. Οπωσδήποτε, υπάρχουν όρια φυσικής, όμως νομίζω ότι τα υπερβαίνει η απληστία του ανθρώπινου σώματος για επιδόσεις. Ωστόσο, υπάρχουν όρια τα οποία, υπερβαίνοντάς τα, το ανθρώπινο σώμα θα ένιωθε άβολα, ιδιαίτερα στο θέμα της επιτάχυνσης. Οπότε πιστεύω ότι απλώς θα φτάσουμε σε κάποιο σημείο που δεν θα επιζητάμε εντονότερες συγκινήσεις σε ό,τι αφορά την επίδοση από ένα αυτοκίνητο στα επόμενα 10 χρόνια.
Πώς βλέπετε την ηλεκτροκίνηση τώρα, αλλά και στα επόμενα χρόνια; Υπάρχουν κάποια ορόσημα, τα οποία αναμένουμε;
Η ηλεκτροκίνηση σήμερα απαντάται κυρίως σε υβριδικά οχήματα, συνδυαζόμενη με κινητήρα εσωτερικής καύσης, ξεπερνώντας το πρόβλημα του κόστους της μπαταρίας. Από εδώ και στο εξής, βέβαια, όπου ξεπερνιέται το πρόβλημα του υπερβολικού κόστους της μπαταρίας και της αυτονομίας, θα βλέπουμε όλο και περισσότερα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Νομίζω ότι ορόσημο θα είναι η στιγμή όπου θα αρχίσουν να πωλούνται κάποια ηλεκτρικά αυτοκίνητα μαζικής παραγωγής και σταδιακά θα αντικαθίσταται σημαντικό ποσοστό των συμβατικών. Ένα από αυτά θα είναι το «Model 3» της Tesla, μέσω του οποίου στοχεύει να ρίξει σημαντικά το κόστος αγοράς και να παραχθεί σε ποσότητες αντίστοιχες με αυτές των συμβατικών οχημάτων στα μέσα του 2017.
Ποιες συμβουλές θα δίνατε σε κάποιον που θα ήθελε να αγοράσει ένα Tesla; Υπάρχει αυτή η δυνατότητα στο ελληνικό περιβάλλον αυτοκίνησης;
Φυσικά και υπάρχει η δυνατότητα. Έχω δει αρκετές φωτογραφίες από «Model S» με ελληνικές πινακίδες. Νομίζω ότι ιδιαίτερα στην Ευρώπη/Ελλάδα, όπου το κόστος της βενζίνης είναι τόσο υψηλό, το «Model S» έχει ιδιαίτερο νόημα, καθώς μπορεί να αποσβαίνει κάθε χρόνο με ευκολία τα €4.000 του κόστους της βενζίνης που θα έκαιγε αντίστοιχο αυτοκίνητο. Για την Ελλάδα, ωστόσο, το Tesla είναι ακόμα ακριβό. Δυστυχώς, η αγοραστική μας δύναμη στην Ελλάδα, ειδικά αυτήν τη στιγμή είναι αρκετά περιορισμένη και το «Model S» είναι για λίγους.
Ποιο είναι το αγαπημένο σας αυτοκίνητο;
Έχω οδηγήσει πάρα πολλά αυτοκίνητα. Στην Ελλάδα έχω ένα Audi TT Quattro, το οποίο λατρεύω, ενώ στην Καλιφόρνια οδηγώ μια Porsche Carrera. Όμως, θα μπορούσα να μιλώ για ώρες για το πόσο θα ήθελα να είχα ένα κινητήριο σύστημα «Model S» κάτω απ’ το καπό του ΤΤ και άλλο ένα κάτω από της Porsche! Νομίζω ότι υπάρχουν πλέον πάρα πολλά συγκριτικά βίντεο στο youtube. Αν ρίξετε μια ματιά, θα καταλάβετε αμέσως τι εννοώ. Γενικά, είμαι λάτρης των γρήγορων coupé παρά των μεγάλων sedan ή SUV. Εκτιμώ ιδιαίτερα το πώς πατάει και συμπεριφέρεται ένα αυτοκίνητο στις στροφές. Αν μιλούσαμε χωρίς κανέναν περιορισμό, θα έλεγα ότι το αγαπημένο μου αυτοκίνητο είναι η Ferrari 458 Speciale.
Ασχολείστε σχεδιαστικά με κάτι άλλο;
Φτιάχνω με την ομάδα μου ειδικό λογισμικό σχεδιασμού ηλεκτρικών κινητήρων, με το οποίο στη συνέχεια σχεδιάζουμε τους ηλεκτρικούς κινητήρες για τα τωρινά, αλλά και για τα μελλοντικά μοντέλα. Επιπρόσθετα, έχω σχεδιάσει τον ευθύγραμμο ηλεκτροκινητήρα για το «Hyperloop», το οποίο βέβαια βρίσκεται σε θεωρητική μελέτη ακόμα. Γενικότερα, ανά πάσα στιγμή μπορεί να μου ζητηθεί να αναλύσω κάποιο πρόβλημα ή να σχεδιάσω κάποιο σύστημα που να εμπλέκει την πεδιακή ανάλυση κάποιου ηλεκτρομαγνητικού προβλήματος σε μελλοντικές εφαρμογές της εταιρείας.
Το χειμώνα βρεθήκατε στο Ηράκλει,ο καλεσμένος της TEDx Heraklion. Πώς δέχτηκε το κοινό την ομιλία σας;
Η ομιλία μου περιστράφηκε γύρω από τη σημασία της καθαρότητας του φυσικού μας περιβάλλοντος, όπου ανέλυσα σημαντικές προκλήσεις κατά το σχεδιασμό ενός ηλεκτρικού οχήματος, όπου πρέπει να αποφασιστούν οι συμβιβασμοί που θα γίνουν μεταξύ επίδοσης, απόδοσης, άνεσης και κόστους, για το βέλτιστο αποτέλεσμα. Έδειξα ένα δυναμικό βίντεο από την επιτάχυνση του νέου δικινητήριου «Model S», το οποίο επιταχύνει από 0 σε 100 χλμ./ώρα σε 3,4 δευτερόλεπτα και νομίζω ότι ξεσήκωσε αρκετά τους παρευρισκόμενους!
Διαβάστε ακόμα: Ο Δημήτρης Κορρές δημιουργεί το ελληνικό supercar.