Μήπως τα παιδιά νοιάζονται και δρουν περισσότερο από μας;

    Ακούσαμε για το «Νοιάζομαι και Δρω», ένα ασυνήθιστο πρόγραμμα που εφαρμόζεται σε κάποια σχολεία και που δυναμώνει το αίσθημα αλληλεγγύης των παιδιών. Και έπρεπε να μάθουμε περισσότερα. Η Κατερίνα Ματιάτου, υπεύθυνη του προγράμματος μάς μίλησε για αυτό και μοιράστηκε μαζί μας την εμπειρία της.

     
    dro1

    «Θέλουμε να δημιουργήσουμε τους ενεργούς πολίτες του αύριο, σήμερα», μας λέει η Κατερίνα Ματιάτου, υπεύθυνη προγραμμάτων του ΔΕΣΜΟΥ.

    Την ώρα που σε διάφορα, ευτυχώς λίγα, σχολεία -βλέπε Δημοτικό στο Ωραιόκαστρο και αλλού- οι δάσκαλοι και οι γονείς «διδάσκουν» στα παιδιά τους το φόβο προς τους άλλους και έναν ασυμβίβαστο με την παιδική ψυχή ωχαδερφισμό, κάποια άλλα σχολεία πάνε κόντρα σε αυτό. Είναι τα σχολεία που για δεύτερη φορά φέτος υιοθετούν το πρόγραμμα «Νοιάζομαι και Δρω» που σχεδίασε το Μη Κερδοσκοπικό Σωματείο ΔΕΣΜΟΣ σε συνεργασία με το Ίδρυμα Λαμπράκη.

    Η Κατερίνα Ματιάτου, υπεύθυνη προγραμμάτων του ΔΕΣΜΟΥ μάς μίλησε για το όραμά τους: «Θέλουμε να δημιουργήσουμε τους ενεργούς πολίτες του αύριο, σήμερα», λέει η Κατερίνα. «Μαζί με το Ίδρυμα Λαμπράκη, έναν έξοχο συνεργάτη με ειδίκευση στο σχεδιασμό και την πραγματοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων, προσπαθούμε να φτιάξουμε μια κοινωνία που το κοινό καλό θα έχει προτεραιότητα στις αποφάσεις και τις πράξεις των πολιτών, έναντι του προσωπικού τους συμφέροντος».

    Ρομαντικό; Θα σκεφτούν κάποιοι. Ουτοπικό; Καθόλου. Το πρόγραμμα πέρυσι στην πιλοτική του φάση σε 66 σχολεία πήγε πάρα πολύ καλά, αγγίζοντας θέματα όπως ο εθελοντισμός, η στήριξη σε απόρους, η προστασία ασυνόδευτων ανηλίκων, η αιμοδοσία, η προστασία του περιβάλλοντος. Όπως λέει η Κατερίνα: «Ξεπέρασε κατά πολύ τους αρχικούς μας στόχους και τις προσδοκίες μας και εξέπληξε ευχάριστα ακόμα και εμάς τους ίδιους που το έχουμε δημιουργήσει. Πέρυσι μόνο, από τους 3.500 μαθητές που είχαμε ως στόχο, φτάσαμε σχεδόν στους 5.500».

    Το πρωτότυπο σε αυτό το πρόγραμμα είναι ότι δεν βασίζεται στη θεωρία, αλλά «σε βιωματικές δράσεις τις οποίες επιλέγουν, σχεδιάζουν και υλοποιούν οι ίδιοι οι μαθητές μαζί με τους εκπαιδευτικούς, την υπόλοιπη σχολική κοινότητα, αλλά και το κοινωνικό περιβάλλον μέσα στο οποίο βρίσκεται το σχολείο», αναφέρει η Κατερίνα.

    «Αυτό που έχουμε δει μέσα από το πρόγραμμα είναι ότι τα παιδιά έχουν ευαισθησίες, έχουν ενδιαφέροντα, έχουν άποψη και αίσθηση δικαίου. Είναι απολύτως ικανά να επιλέξουν τι είναι αυτό που μιλάει στην ψυχή τους».

    Τη ρωτάω αν δυσκολεύτηκαν στο να πείσουν τα σχολεία ή τους γονείς. «Το αντίθετο θα έλεγα. Ήδη από πέρυσι λαμβάναμε συνεχώς αιτήματα από σχολεία που θέλουν να συμμετέχουν και το ίδιο συμβαίνει και φέτος. Όσο για τους γονείς, 7 στους 10 πήραν μέρος ενεργά στις δράσεις».

    Μία από τις πιο ξεχωριστές δράσεις που θυμάται η Κατερίνα έχει ειδικό βάρος, καθώς αφορά σε μαθητές που βρίσκονται σε καταστήματα κράτησης και που, ενώ λόγω των συνθηκών κράτησής τους δεν έχουν τη δυνατότητα να επικοινωνήσουν με το περιβάλλον, κατάφεραν να ενσωματώσουν βιωματικά το «Νοιάζομαι και Δρω», φτιάχνοντας μάλιστα ένα επιτραπέζιο παιχνίδι για τον εθελοντισμό. Για τη δράση αυτή συνεργάστηκαν τρία παραρτήματα σχολείων που λειτουργούν σε δομές κράτησης και ειδικά Ιδρύματα Αγωγής.

    Συζητάμε λίγο με την Κατερίνα για το τι μπορούμε να κάνουμε εμείς οι «μεγάλοι» για να καλλιεργήσουμε το αίσθημα αλληλεγγύης των μικρότερων. «Να είμαστε ενεργοί πολίτες εμείς, για να δίνουμε στα παιδιά την ευκαιρία να έχουν πρότυπα προς μίμηση», σημειώνει η Κατερίνα, «αλλά και αλληλεπίδραση με διαφορετικές παραστάσεις, να μην ζουν σε προστατευμένα περιβάλλοντα. Ό,τι συμβαίνει δίπλα μας, μπορεί να συμβεί και σε εμάς και η κάθε μας πράξη επηρεάζει και τον διπλανό μας».

    «Είναι τα παιδιά «σκληρά» όπως συχνά λέγεται;», τη ρωτάω, «ή σκληραίνουν από το περιβάλλον τους; Τι πιστεύετε;».

    «Δεν είμαι ειδικός για να σας το πω αυτό. Αυτό που έχουμε δει μέσα από το πρόγραμμα είναι ότι τα παιδιά έχουν ευαισθησίες, έχουν ενδιαφέροντα, έχουν άποψη και αίσθηση δικαίου. Είναι απολύτως ικανά να επιλέξουν τι είναι αυτό που μιλάει στην ψυχή τους και πιστεύουμε ότι το “Νοιάζομαι και Δρω” μπορεί να αποτελέσει το όχημα για να γίνουν ενεργοί πολίτες και να επηρεάσουν, με τη σειρά τους και ένα, ενδεχομένως, σκληρό περιβάλλον».

    3

    Από αριστερά προς τα δεξιά: Αγγελική Κοσμοπούλου (Διευθύντρια Ιδρύματος Λασκαρίδη), Τσαμπίκα Καράκιζα (Σχολική Σύμβουλος Υπουργείου Παιδείας, Συντονίστρια “Νοιάζομαι και Δρω”), Ελένη Καρακίτσιου (Διαχειρίστρια Δωρεών Ιδρύματος Μποδοσάκη), Λένα Παπαλεξοπούλου (Αντιπρόεδρος του ΔΣ του Δεσμού), Βιβή Ανθοπούλου (Διευθύντρια Ιδρύματος Λαμπράκη), Αρίστη Σταθακοπούλου (Διαχειρίστρια Δωρεών Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος), Κατερίνα Ματιάτου (Υπεύθυνη Προγραμμάτων Δεσμού), Εκάβη Βαλλερά (Διευθύντρια Δεσμού), Ειρήνη Παπαγιαννούλη (Υπεύθυνη Επικοινωνίας Δεσμού).

    Οι μικρές αλλαγές μερικές φορές αλλάζουν το τοπίο. Και οι θετικές αλλαγές στη συμπεριφορά των παιδιών μεταδίδονται και στους μεγαλύτερους. «Όπως η δική μας η γενιά έμαθε τους γονείς μας να φορούν ζώνη στο αυτοκίνητο, να κάνουν ανακύκλωση ή να μην πετούν σκουπίδια στο δρόμο, έτσι και τα τωρινά παιδιά. Είναι νωρίς, βέβαια, για να μιλήσουμε για δραστικές αλλαγές συμπεριφορών, καθώς για να αλλάξουν στάσεις ζωής, χρειάζεται χρόνος, αλλά ελπίζουμε ότι έχει γίνει μια καλή αρχή».

    Προτού κλείσουμε, η Κατερίνα μου λέει ότι βρήκε χαρισματικούς ανθρώπους στα ελληνικά σχολεία κι αυτό δίνει πολύ θάρρος. Μου εξηγεί ότι το πρόγραμμα δίνει σε αυτούς τους ανθρώπους το πλαίσιο και τη γνώση για να σχεδιάσουν και να υλοποιήσουν τις δράσεις, αλλά την ίδια στιγμή τους δίνει και πλήρη ελευθερία. «Το όνειρό μας είναι», λέει η Κατερίνα, «να υλοποιείται το πρόγραμμα σε όλα τα σχολεία στην Ελλάδα, και τα παιδιά αλλά και οι μεγαλύτερες ηλικίες αυτής της χώρας να νοιάζονται και να δρουν για την κοινωνία με γνώμονα το εμείς και όχι το εγώ».

    Οψόμεθα, η αρχή πάντως έχει γίνει και αυτή η αόρατη ζυγαριά ίσως να κλίνει -αναπαίσθητα, αλλά κλίνει- προς το εμείς. Αν συνεχίσουμε έτσι, ο ατομισμός ίσως έρθει σε πολύ δύσκολη θέση.


    Quotes από δασκάλους ή παιδιά που εφάρμοσαν το πρόγραμμα

    «Επισκεφθήκαμε την αιμοδοσία και έβλεπες στα προσωπάκια τους που ήταν στην αρχή φοβισμένα, πώς θα δώσουν αίμα, ρωτούσαν αν πονάει, να έχουν στο τέλος τέτοια χαρά και να λένε “πότε κυρία θα γίνω 18 χρόνων να μπορώ κι εγώ να δίνω αίμα”».
    -3ο Γυμνάσιο Μυτιλήνης

    «Θέλω πραγματικά να σας συγχαρώ για την πρωτοβουλία να δημιουργηθεί αυτό το πρόγραμμα. Έχω ξετρελαθεί με τα μηνύματα που θέλει να περάσει, μου έχει δημιουργήσει ελπίδα για το μέλλον και για μια καλύτερη κοινωνία. Ευχαριστώ πολύ που μου θυμίσατε ότι μπορώ να αλλάξω τον κόσμο!».
    – Δημοτικό Σχολείο Αστυπάλαιας


    Το Νοιάζομαι και Δρω σε αριθμούς

    * 66 σχολεία σε όλη την Ελλάδα ενσωμάτωσαν το πρόγραμμα πέρυσι

    * 321 εκπαιδευτικοί & 25 συντονιστές επιμορφώθηκαν και υλοποίησαν δράσεις στα σχολεία

    * 5.500 μαθητές άγγιξε το πρόγραμμα πέρυσι

    * 150 σχολεία, σε 13 περιφέρειες είναι ο φετινός στόχος

    * 450 θα είναι οι εκπαιδευτικοί και 49 οι συντονιστές

    * 9.000 είναι ο αριθμός των μαθητών που θα γίνουν κοινωνοί του προγράμματος φέτος, ωφελώντας χιλιάδες συνανθρώπους μας.

    //Το www.noiazomaikaidrw.gr υπάρχει αναρτημένο το εκπαιδευτικό υλικό, αλλά και μια εκτενής λίστα με δράσεις που υλοποιήθηκαν από σχολεία σε όλη την Ελλάδα. Σκοπός του «Νοιάζομαι και Δρω» είναι να κάνουμε την πληροφορία όσο πιο προσβάσιμη γίνεται, ώστε το πρόγραμμα να μπορεί να υλοποιηθεί από οποιονδήποτε ενδιαφερόμενο.

     

    Διαβάστε ακόμα: Οικοστέγες – Μια λύση μεσογειακή για την… αφύσικη ζωή στην πόλη

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Button to top

    Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. περισσότερα

    The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

    Close