Οι τελευταίες έρευνες δείχνουν ότι 1 εκατομμύριο πλαστικά ποτήρια πετιούνται στην Ελλάδα κάθε μέρα. Αρκετά μεγάλος αριθμός για 10 εκ. ανθρώπους. (Φωτογραφία: Alexandros Michailidis / SOOC)

    Είμαστε «εθισμένοι» στον καφέ στην Ελλάδα. Είμαστε όμως δυστυχώς εθισμένοι και στο πλαστικό ποτηράκι που τον συνοδεύει. Οι τελευταίες εκτιμήσεις δείχνουν ότι 1 εκατομμύριο πλαστικά ποτήρια πετιούνται στη χώρα μας κάθε μέρα. Αρκετά μεγάλος αριθμός για 10 εκ. ανθρώπους. Η εικόνα ξεχειλισμένων κάδων με ποτήρια, η εικόνα θαλασσών και παραλιών με διάσπαρτα πλαστικά, αλλά και η εικόνα ψαριών που αλιεύονται από τα νερά μας νεκρά μετά από κατάποση πλαστικού, είναι η δική μας πραγματικότητα. Αυτήν την πραγματικότητα, έβαλαν στόχο να αλλάξουν οι εθελοντές του ελληνικού τμήματος της Greenpeace με μια πρωτοβουλία που λέγεται Sto potiri mou.

    Τι είναι αυτό;

    Είναι ένα «κάλεσμα» να συνειδητοποιήσουμε λίγο το οικολογικό μας αποτύπωμα, κυρίως τώρα το καλοκαίρι που ο κρύος καφές στο πλαστικό ποτήρι είναι στην ημερησία διάταξη. Στην πρωτοβουλία Sto Potiri mou συμμετέχουν -την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές- περισσότερα από 100 coffee places σε όλη την Ελλάδα, τα οποία καλούν τον κόσμο να έρθει φέρνοντας το δικό του ποτήρι πολλαπλών χρήσεων, προκειμένου να μην πάρει τον καφέ σε πλαστικό, και προσφέροντας, ως αντάλλαγμα, έκπτωση μέχρι και 30% στην τιμή του καφέ.

    Το πρώτο τρίμηνο του 2018 σημειώθηκε μείωση 76% της πλαστικής σακούλας σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2017. Τώρα ήρθε η ώρα και του πλαστικού ποτηριού.

    Γιατί είναι σημαντική αυτή η πρωτοβουλία

    Τώρα που η αρχή έχει γίνει με τις πλαστικές σακούλες και τα πλαστικά καλαμάκια, ευτυχώς σιγά-σιγά αντιλαμβανόμαστε ότι με ευχολόγια το πρόβλημα αλόγιστης χρήσης πλαστικών δεν λύνεται. Πρέπει να κάνουμε μικρές αλλαγές στις συνήθειές μας για να δούμε το σκηνικό να αλλάζει. Το πλαστικό ποτήρι στην Ελλάδα του freddo και του φραπέ επιβαρύνει αισθητά την κατάσταση. Το να έχουμε τον νου μας όταν πηγαίνουμε για να πάρουμε καφέ on the go, και να παίρνουμε μαζί μας (όποτε είναι δυνατό) το δικό μας επαναχρησιμοποιούμενο ποτήρι, δεν μας κοστίζει τίποτα. Αντιθέτως μπορεί να έχουμε και μια έκπτωση στον καφέ ως κίνητρο και επιβράβευση για τη συμμετοχή μας στην πρωτοβουλία.

    Βλέποντας το ποτήρι μισογεμάτο

    Μας πήρε λίγο παραπάνω (ίσως εκατοντάδες χρόνια – όσο ακριβώς θέλει κι ένα πλαστικό ποτήρι για να διασπαστεί στο περιβάλλον) για να αρχίσουμε να αλλάζουμε στάση. Να διορθώσουμε ό,τι έχει γίνει μέχρι σήμερα, είναι σχεδόν ακατόρθωτο. Να αποτρέψουμε το να συνεχιστεί, είναι πιο εύκολο. Ας δούμε το ποτήρι μισογεμάτο. Το Sto potiri mou ήδη έχει εξαπλωθεί σε κάθε γωνιά της Ελλάδας, από Κρήτη μέχρι Αλεξανδρούπολη και από Κέρκυρα μέχρι Μυτιλήνη. Στα social media το hashtag #stopotirimou έχει πολλές δεκάδες αναφορές.

    Μαζί με αυτό, οι πλαστικές σακούλες έχουν ήδη μειωθεί: το πρώτο τρίμηνο μόνο του 2018 σημειώθηκε μείωση 76% της πλαστικής σακούλας σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2017, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία του ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών). Ιδιωτικές και δημόσιες πρωτοβουλίες σε πόλεις και νησιά εντείνονται από φέτος το καλοκαίρι (δείτε και την οικολογική πρωτοβουλία του Le Marin Blue στην Ανάφη). Η Σίκινος βάζει τέλος στα πλαστικά καλαμάκια και τα αντικαθιστά με επαναχρησιμοποιούμενα ή/και βιοδιασπώμενα που παραχωρούνται από το κοινωφελές Ίδρυμα Α.Κ. Λασκαρίδη. Και υπάρχουν πολλά ακόμα τέτοια παραδείγματα.

    Τι μπορούμε να κάνουμε;

    – να μπούμε στη σελίδα www.stopotirimou.gr για να δούμε όλες τις συνεργαζόμενες επιχειρήσεις στην Ελλάδα με το ειδικό σήμα που προσφέρουν έκπτωση όταν πηγαίνουμε με το δικό μας ποτήρι.

    – να εφοδιαστούμε με επαναχρησιμοποιούμενο ποτήρι που μπορούμε να το έχουμε στην τσάντα μας ή στο αυτοκίνητό μας.

    – να προτιμάμε τις επιχειρήσεις που είναι σύμμαχοι αυτής της προσπάθειας.

    – ακόμα κι αν βρεθούμε σε κάποια καφετέρια που δεν προσφέρει έκπτωση, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορούμε να ζητήσουμε να μας βάλουν τον καφέ μας στο δικό μας ποτήρι. Το περιβαλλοντικό όφελος είναι αρκετά σημαντικότερο από μια έκπτωση μερικών λεπτών του ευρώ.

    – να βγάλουμε τη δική μας φωτογραφία με τον καφέ μας στο δικό μας ποτήρι και να την ανεβάσουμε στα social media με το hashtag #stopotirimou. Ένα μήνυμα έχει δύναμη μόνο όταν μεταδίδεται.

    – αν έχετε καφετέρια ή χώρο εστίασης, μπείτε στο πρόγραμμα, κάνοντας κλικ εδώ. Και δική μας παράκληση: δώστε ένα καλό κίνητρο για να έρχονται οι πελάτες σας με τα δικά τους ποτήρια. Στην έρευνά μας είδαμε ότι (ευτυχώς) ελάχιστες καφετέριες κάνουν έκπτωση μόλις 5%. Οι περισσότεροι δίνουν πιο ισχυρό κίνητρο (10% – 30%) και μας βρίσκουν στο πλευρό τους σε αυτή την κίνηση.

     

    Διαβάστε ακόμα: Η Κόστα Ρίκα θέλει να απαγορεύσει όλα τα πλαστικά μιας χρήσης

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Button to top