Tα βιβλία είναι μια καλή επιλογή για να μπείτε σε χριστουγεννιάτικο mood (Φωτογραφία: Unsplash).

Οι διακοπές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς μπορεί να είναι ολιγοήμερες για να είναι αρκετές, εντούτοις, επειδή βρίσκονται στην καρδιά του χειμώνα πάντα τις έχουμε ταυτίσει σε πράγματα που μας αρέσουν, που μας ξεκουράζουν, που μας βάζουν σε μια ιδιαίτερη κατάσταση.

Δεν θα μπορούσε να λείπει το διάβασμα, καθώς παγκοσμίως και όχι μόνο στην Ελλάδα είναι η εποχή της μεγαλύτερης εκδοτικής παραγωγής. Εμείς επιλέγουμε 20 βιβλία από την ελληνική λογοτεχνία που μπορείτε να κάνετε δώρο στον εαυτό σας ή τους φίλους σας. Πρόκειται για βιβλία που κυκλοφόρησαν το τελευταίο διάστημα. Ελπίζουμε να τα χαρείτε.

 

Έλγκαρ – Αχιλλέας Κυριακίδης (εκδ. Πατάκη)

Το βιβλίο του Αχιλλέα Κυριακίδη κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη.

Είκοσι τέσσερα ήρωες-γράμματα. Είκοσι τέσσερις παραλλαγές της ανθρώπινης περίπτωσης. Είκοσι τέσσερα διηγήματα υψηλής αισθητικής (η γλώσσα για άλλη μια φορά στα κείμενα του Κυριακίδη είναι πολύτροπο, χυμώδης και ακριβής), απαράμιλλης μουσικότητας και γεμάτη από λογοτεχνικές και κινηματογραφικές αναφορές.

Σε τούτο το εξαίσιο στροβίλισμα των διηγημάτων ο στοχασμός δίνει το τέμπο και το υποδόριο χιούμορ ακολουθεί τα βήματα. Η τρυφερότητα συνδυάζεται με τον πόνο, ενώ πάντα στην τελευταία στροφή κάθε ιστορίας σε περιμένει ένα ευφρόσυνο ξάφνιασμα.

Κάποιοι λένε πως τα διηγήματα του Κυριακίδη μοιάζουν με σπάνιες μινιατούρες. Εγώ τα λέω κοσμήματα που λάμπουν.

 

 

 

 

 


 

Aφαίας και Τελαμώνος – Κώστας Β. Κατσουλάρης (εκδ. Μεταίχμιο)

Το βιβλίο του Κώστα Β. Κατσουλάρη κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο.

Τι συμβαίνει αν μπεις λαθραία στη σήραγγα του μετρό στο σταθμό Κατεχάκη; Γιατί ένας άντρας δεν μπορεί να βρει την πλατεία Κένεντι στο Χαλάνδρι; Αν βουτήξεις σε ένα ξερονήσι των Δωδεκανήσων και συναντήσεις ένα ψάρι στο βυθό ένα ψάρι που μιλάει πώς θα αντιδράσεις;

Διηγήματα με ευφάνταστους τίτλους όπως «Ανθρωπόπιτα», «Δάκρυα που σκουριάζουν στον καιρό» ή «Η ψυχή λίγο πριν το βάλει στα πόδια». Ο Κώστας Β. Κατσουλάρης επιστρέφει στη μικρή φόρμα και όσες φορές την έχει χρησιμοποιήσει ως τώρα τα έχει καταφέρει.

Μικρά, ακαριαία, λοξά και εντέλει ευφρόσυνα διηγήματα που ξεπερνούν τις στενές γραμμές του ρεαλισμού και απλώνονται σε περιοχές που ξεπερνούν τις αισθήσεις και την αιτιοκρατία. Αν ψάχνετε ένα βιβλίο που θα σας κάνει να περάσετε καλά, τότε μόλις το βρήκατε. Σκεφτείτε αυτό: κατάφερε να γράψει ακόμη και διήγημα χωρίς λέξεις (!). Μια φωτογραφία έκανε όλη τη «δουλειά».

 

 

 

 


 

Μικρές Αυτοκρατορίες. Μuratti  – Xρήστος Αστερίου (εκδ. Πόλις)

Το βιβλίο του Χρήστου Αστερίου κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πόλις.

Με τον Χρήστο Αστερίου είχαμε συνομιλήσει στο Andro λίγες ημέρες αφότου βγήκε το βιβλίο του και μας είχε μιλήσει διεξοδικά για τη διαδικασία αναζήτησης πηγών ώστε να καταφέρει να γράψει για την άγνωστη ιστορία της οικογένειας Μουράτογλου που δημιούργησαν μια επιχείρηση τσιγάρων (τα γνωστά Muratti).

Mια ιστορία που εκτείνεται γεωγραφικά από την Κωνσταντινούπολη και φτάνει έως το Μάντσεστερ και το Βερολίνο. Παράλληλα, ο Αστερίου ξεδιπλώνει και τις τελευταίες σελίδες της ζωής ενός ηλικιωμένου αφηγητή που βλέπει όλα τα χρόνια της φθοράς να τον περιζώνουν. Οπως ακριβώς συνέβη και με την αυτοκρατορία Muratti που έζησε μεγάλες στιγμές, αλλά και την αναπόδραστη πτώση.

Ενα βιβλίο για τη λήθη του χρόνου και το αναπότρεπτο τέλος που όλους μας περιμένει: μεγάλους και μικρούς, σπουδαίους και άσημους.

 

 

 

 


 

Θεσσαλονίκη – Κωνσταντινούπολη – Ανατολή – Θωμάς Κοροβίνης (εκδ. Άγρα)

Το βιβλίο του Θωμά Κοροβίνη κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Άγρα.

Ο Θωμάς Κοροβίνης είναι ένας γλυκύτατος άνθρωπος. Την ίδια γλύκα βγάζουν και τα βιβλία του. Ειδικά αυτά που αναφέρονται στους τόπους της καρδιάς του: τη Θεσσαλονίκη και την Κωνσταντινούπολη. Το παρόν βιβλίο περιλαμβάνει μια σειρά από δημοσιευμένα και αδημοσίευτα κείμενα που έχουν αναφορά στις δύο πόλεις.

Κάτι σαν προσωπικό ημερολόγιο που περιλαμβάνει πρόσωπα, καταστάσεις και γεγονότα, τα οποία έρχονται στα χέρια μας μέσα από τη στιλπνή ικανότητα του Κοροβίνη στην αφήγηση. Αρθρα, μικρά δοκίμια, λεπταίσθητες περιγραφές τοπίων και ιδρυμάτων, λογοτεχνικές μορφές ή και άλλες από σημαντικές προσωπικότητες. Σαν ένα προσωπικό ζενερίκ που φέρνει το παρελθόν στο παρόν.

Οπως σημειώνει και ο ίδιος: «Ένα νοερό νήμα συνδέει τις δύο πόλεις και τη ”δική μου” Ανατολή, καθώς είναι οι δύο πολιτείες που με ορίζουν και με το παρελθόν των οποίων βρίσκομαι σε αδιάπτωτη συνομιλία». Στο υπαρξιακό  ερώτημα «Δύση ή Ανατολή;», εμείς απαντάμε ευθέως: «Με τον Κοροβίνη».

 

 

 


 

Η δίκη που άλλαξε τον κόσμο – Στέφανος Δάνδολος (εκδ. Ψυχογιός)

Το βιβλίο του Στέφανου Δάνδολου κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ψυχογιός.

Το να γράψεις για τις τελευταίες ώρες του Ιησού είναι ένα συγγραφικό στοίχημα που δεν τον κερδίζεις εύκολα. Αυτή η bigger than life μορφή μπορεί να καταπιεί και τις αγνότερες προθέσεις. Αν δεν είσαι Καζαντζάκης και θέλεις να γράψεις το Χριστός ξανασταυρώνεται τότε εύκολα θα πέσεις στην παγίδα. Να τι καταφέρνει ο έμπειρος στην ανάπλαση εποχών και προσώπων, Στέφανος Δάνδολος.

Οχι μόνο δεν πέφτει στην παγίδα, αλλά γράφει ένα ιστορικό έπος που περιλαμβάνει τη σταύρωση του Ιησού, τον Πόντιο Πιλάτο, τη γυναίκα του, Πρόκλα, που προσπάθησε να γλιτώσει τον Χριστό, τη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, την Παλαιστίνη, την Ιερουσαλήμ και μια εποχή που έγινε η αρχή των πάντων στην ιστορία του ανθρώπου.

Ναι, το βιβλίο σε μεταφέρει εκεί ακριβώς. Λειτουργεί σαν καλορυθμισμένη χρονομηχανή. Η γλώσσα είναι πλούσια. Η εικονοποιία απόλυτα εύγλωττη. Ο ρυθμός ζωντανός και διακριτός.

 

 

 


 

Οι σκιές της Κλυταιμνήστρας – Μάνος Κοντολέων (εκδ. Πατάκη)

Το βιβλίο του Μάνου Κοντολέων κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη.

Η Αρχαία Τραγωδία θα συνεχίσει εσαεί να μας τροφοδοτεί με υλικό ερμηνεύοντας, επανερμηνεύοντας, αλλοιώνοντας ή ακόμη και φέρνοντας στο σήμερα τα συγκείμενά και το μέγα ανθρώπινο βάθος της. Ο Μάνος Κοντολέων μεταφέρει την μυθική Κλυταιμνήστρα στο σήμερα και μας την παρουσιάζει έτσι θα μπορούσε να είναι: μια γυναίκα δίχως την βασιλική θωριά της.

Είναι χθόνια η Κλυταιμνήστρα στο μυθιστόρημα, κουβαλάει την αδυναμία, τις επιθυμίες, αλλά και τη μοίρα της, από την οποία, φευ, δεν μπορεί να ξεφύγει. Ουδείς να ξεφύγει από τα πάθη και τα παθήματά του, ακόμη κι αν έχει βασιλικό αίμα.

Τριγύρω της κινείται μια σειρά προσώπων που με τη σειρά τους δεν μπορούν να ξεφύγουν από το άφευκτο της ειμαρμένης τους. Ο Κοντολέων κάνει πολύ καλή δουλειά στην εμβάθυνση της σχέσης της Κλυταιμνήστρα με τον Ορέστη, αλλά στο δικό της υπαρξιακό δίπολο (θύτης και θύμα).

 

 

 


 

VΟR Πέρα από τον νόμο – Σοφία Νικολαίδου (εκδ. Μεταίχμιο)

Το βιβλίο της Σοφίας Νικολαϊδου κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο.

Eχει μετατραπεί η σύγχρονη Θεσσαλονίκη σε άντρο μαφιόζων από την πρώην Σοβιετική Ένωση; Η Σοφία Νικολαίδου στο νέο της μυθιστόρημα μπαίνει στο άδυτο των Vory V Zakone, μια μαφιόζικης ρωσόφωνης ομάδας. Οι Βόρι επικυριαρχούν στη Ρωσία μόλις πέσουν τα τείχη, ενώ η δράση τους φτάνει έως την Ελλάδα.

Εχουν δικό τους κώδικα τιμής, δεν κλέβουν από φτωχούς (αυτό το κάνει το κράτος, λένε), είναι διάστικτοι από τατουάζ και η προέκταση των χεριών τους είναι να καπνισμένα Καλάσνικοφ που κρατάνε. Απέναντί τους έχουν να αντιμετωπίσουν την Ασφάλεια Θεσσαλονίκης που με μεθοδικό τρόπο προσπαθεί να τους ξεδοντιάσει.

Αφηγητής είναι ένας ρώσος δημοσιογράφος, εντούτοις οι πραγματικοί πρωταγωνιστές είναι είναι οι κλέφτες και οι αστυνόμοι σε μια άκρως σκληροπυρηνική εκδοχή. Το θέμα του μυθιστορήματος δεν το συναντάς εύκολα στην ελληνική λογοτεχνία. Και μόνο γι’ αυτό το λόγο (δεν είναι ο μόνος) αξίζει η ανάγνωσή του.

 


 

Αμνός – Κώστας Καναβούρης (εκδ. Πόλις)

Το βιβλίο του Κώστα Καναβούρη κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πόλις.

Ισως η πιο σημαντική ποιητική κατάθεση για το 2021. Ενα ώριμο έργο ενός σημαντικού ποιητή, του Κώστα Καναβούρη, που είχαμε φιλοξενήσει πρόσφατα στο Andro σε μια άκρως ενδιαφέρουσα συνέντευξη, στην οποία φανέρωνε εν πολλοίς το προσωπικό και ποιητικό του στίγμα.

Ο Αμνός είναι μια ποιητική σύνθεση που δεν περιορίζεται μόνο στην υπαρξιακή πάλη του δημιουργού-ποιητή με το ποίημα, αλλά και η μεστή καταγραφή της ανάγκης του ανθρώπου να υπερβεί τον εαυτό του, να ξεφύγει από τα δεσμά του και να γίνει ένα δημιουργός της ζωής του.

Σταθερά μοτίβα που επανέρχονται, λέξεις που αποκτούν σημαντικό εννοιολογικό βάρος, θαυμαστή οικονομία και μια ευθυβολία συναισθήματος που δεν την συναντάς εύκολα. Να τι συγκροτεί εν συνόλω τον Αμνό του Κώστα Καναβούρη.

 

 

 


 

Η ομορφιά των όπλων μας – Θωμάς Τσαλαπάτης (εκδ. Αντίποδες)

Το βιβλίο του Θωμά Τσαλαπάτη κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Αντίποδες.

H νέα ποιητική συλλογή του Θωμά Τσαλαπάτη είναι, ας μου επιτραπεί ο όρος, η πιο «πειραγμένη» που έχει εκδώσει ως τώρα. Φαίνεται πως βρίσκεται σε μια φάση δημιουργικής αναζήτησης επιθυμώντας να ξεπεράσει με γόνιμο τρόπο την ήδη κατακτημένη φωνή του.

Ενοποιεί διαφορετικά είδη σε ένα σύνολο που συγκροτεί ένα ενιαίο σώμα. Αλλωστε, έχει αποδείξει πως του αρέσουν οι ποιητικές συνθέσεις. Στην «Ομορφιά των όπλων μας» (τι τίτλος κι αυτός!) χρησιμοποιεί στοιχεία μυθοπλασίας, ελεύθερο ή ομοιοκατάληκτο στίχο, στοχασμούς, χιουμοριστικές νύξεις, διαλόγους – ακόμη και μαθηματικές πράξεις.

Το τελικό αποτέλεσμα φανερώνει μια έντονη πρωτοτυπία, όχι από εκείνες που δημιουργήθηκαν με σκοπό να προκαλέσουν, αλλά με μια έντονη διάθεση να αρθρώσει μια φωνή που αναδιαμορφώνει το ύφος του «παίζοντας» ουσιαστικά με τα υλικά του.

 

 

 

 


 

Η Μούτα και άλλες ιστορίες – Δήμητρα Λουκά (εκδ. Κίχλη)

Το βιβλίο της Δήμητρας Λουκά κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Κίχλη.

Η Ηπειρος είναι ένας τόπος που έχει δώσει έμπνευση σε αρκετούς συγγραφείς. Η Δήμητρα Λουκά στο δεύτερο βιβλίο της εισέρχεται στην επικράτεια της σιωπής που κυκλώνει τον τόπο. Οι δεκαπέντε ιστορίες της συνομιλούν με τον ρεαλισμό και το υπερβατικό στοιχείο φτάνοντας έως τον μαγικό ρεαλισμό.

Η σιωπή, όντως, είναι αυτή που κυκλώνει όλες τις ιστορίες. Μόνο που δεν είναι μια ήρεμη σιωπή, αλλά βιασμένη, εγκλωβισμένη, αναγκεμένη από τις καταστάσεις και τα απωθημένα γεγονότα που έχουν βρει τους ήρωές της. Παλιά τραύματα, θάνατοι, εγκλήματα, αγάπες που δεν ολοκληρώθηκαν και κρυφές επιθυμίες που δεν τολμούν βγουν στο φως.

Η γραφή είναι λιτή και ταυτόχρονα πυκνή, όπως ταιριάζει όταν πρέπει να μιλήσεις για ένα μέρος σαν την Ηπειρο που σε προστάζει, θαρρείς, να μην χρησιμοποιήσεις πολλά στοιχεία για να τον ορίσεις. Μια καλοδουλεμένη συλλογή διηγημάτων.

 

 

 


 

Η νόσος της αδράνειας – Κώστας Αρκουδέας (εκδ. Καστανιώτη)

Το βιβλίο του Κώστα Αρκουδέα κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Καστανιώτη.

O Kώστας Αρκουδέας ορίζει αυτό το βιβλίο ως μια συλλογή διηγημάτων βραδείας ωρίμανσης. Θα συμφωνήσουμε μαζί του: η ωρίμανση όταν δεν βιάζεται να δηλωθεί, τότε και μόνο τότε είναι ουσιαστική.

Το διήγημα «Η νόσος της αδράνειας» που δίνει και τον τίτλο της συλλογής είναι τόσο εύγλωττο που δεν μπορεί παρά να γράφτηκε σε στιγμές καθήλωσης λόγω της πανδημίας.

Μοιάζει με κιβωτό γραφής αυτή η συλλογή, μια μπορχεσιανή κατασκευή όπου ο συγγραφέας βρίσκεται αντιμέτωπος με το μυθοπλαστικό υλικό του, αλλά και με τη διαφεύγουσα πραγματικότητα, την οποία είναι υποχρεωμένος να τις προκαλέσει ρηγματώσεις έτσι ώστε να βρει το κατάλληλο υλικό για τις ιστορίες του. Ας μην ξεχνάμε πως ο συγγραφέας είναι πάντα ένας και μόνος εν μέσω του πλήθους των ανθρώπων και των λέξεων.

 

 

 

 


 

Η καταγωγή της λύπης – Ηλίας Λ. Παπαμόσχος (εκδ. Πατάκη)

Το βιβλίο του Ηλία Λ. Παπαμόσχου κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη.

Το πρώτο μυθιστόρημα ενός μάστορα της μικρής φόρμας. Ο Ηλίας Λ. Παπαμόσχος χρησιμοποιεί ξανά τη γενέθλια πόλη, την Καστοριά, αλλά και τη γνωστή καλοδουλεμένη γλώσσα του που κυριολεκτεί διά της ποιητικής εκφοράς. Λιτός και συνάμα πυκνός, όπως στα διηγήματά του, εμφανίζεται και σ’ αυτό το βιβλίο μακράς πνοής.

Κεντρικό πρόσωπο είναι ο Αλέκος που προσπαθεί να «διαγνώσει» από πού προέρχεται η λύπη που τον συνέχει από μικρό και συνεχίζει να τον κυκλώνει τώρα που έχει μεγαλώσει και οι αυταπάτες έχουν πάξει να υφίστανται. Οι απώλειες πυκνώνουν στη ζωή του και είναι πραγματικές οικείων προσώπων, αλλά και συναισθηματικές. Ο θάνατος το έχει στρώσει για τα καλά.

Η ζωή και ο θάνατος περιτριγυρίζουν το μυθιστόρημα. Οπως και ο έρωτας με τον χαμό. Δίπολα που ορίζουν τη ζωή του Αλέκου και της οικογένειάς του, όπως ορίζουν με τον ίδιο δραστικό τρόπο τη ζωή κάθε ανθρώπου. Ένα λεπταίσθητο μυθιστόρημα.

 

 

 


 

Το πέτρινο 8– Μιχάλης Φακίνος (εκδ. Καστανιώτη)

Το βιβλίο του Μιχάλη Φακίνου κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Καστανιώτη.

Ολη η Ελλάδα κυκλοφορεί στο νέο μυθιστόρημα του χαλκέντερου Μιχάλη Φακίνου. Από τον Θεόφιλο έως τον Εμφύλιο και από την χούντα έως την οικονομική κρίση. Μια ιστορία πυκνή, δύσκολη και σκληρή που είναι γραμμένη μέσα μας.

Ακολουθώντας ρεαλιστική απεικόνιση, σε αντίθεση με άλλα βιβλία του, ο Φακίνος ιστορεί τα πάθη της χώρας χρησιμοποιώντας σύμβολα όπως  το βουνό, το γκρεμισμένο γιοφύρι, το λιθόστρωτο, τη χελώνα, το φίδι και τον αϊτό. Διότι αν προσπαθήσει κανείς να ανασυνθέσει τη χώρα, αυτά τα στοιχεία θα βρει να την αποτελούν.

Το μυθιστόρημα είναι σπονδυλωτό, κάθε κεφάλαιο κερδίζει την αυτονομία του. Οι ήρωες αναζητούν την ταυτότητα τους, κάτι από το οποίο θα κρατηθούν για να συνεχίσουν τη ζωή τους. Είμαστε εμείς, άχρονοι και κυκλωμένοι από μια βαριά ιστορία.

 

 

 

 


 

Σε θολά νερά – Χρύσα Φάντη (εκδ. Σμίλη)

Το βιβλίο της Χρύσας Φάντη κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Σμίλη.

Η θολότητα περικλείει τους ήρωες των δεκατριών διηγημάτων της Χρύσας Φάντη. Μπορεί το νερό να έχει την ιδιότητα να καθαρίζει, εντούτοις το τοπίο μέσα στο οποίο ρέει είναι σκοτεινό, μη ανιχνεύσιμο, ολοένα και βυθισμένο μέσα σε κάτι ξένο.

Ετσι είναι και οι ήρωες σ’ αυτές τις ιστορίες. Προσπαθούν να ξεφύγουν από την αλλοτρίωσή τους, που μεταφέρονται από έναν τόπο στον άλλο και να κάνουν εσωτερικά ταξίδια που όμως δεν καταλήγουν πάντα σε έναν ευκταίο σκοπό. Ποιος καταφέρνει, άλλωστε, να ξεφύγει από την ουρά του εαυτού του;

Η γραφή είναι πυκνή, ο χρόνος των ιστοριών πολυστρωματικός, το εγώ των ηρώων εξαχνώνεται, το τέλος φαντάζει οικείο μεν, αλλά όχι λυτρωτικό. Πρόκειται για διηγήματα που μας αφορούν, αν δεν μας περιέχουν κιόλας με τον ένα ή τον άλλο τρόπο.

 

 

 

 


 

Αναίμακτα– Μαίρη Καλανδαρίδου (εκδ. Βακχικόν)

Το βιβλίο της Μαίρης Καλανδαρίδου κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Βακχικόν.

Aναίμακτα δεν σημαίνει ανέφελα. Ομως και δεν σημαίνει πως η σωτηρία επήλθε. Η Μαίρη Καλανδαρίδου εισέρχεται στον λογοτεχνικό στίβο με το πρώτο της προσωπικό βιβλίο που περιλαμβάνει ευσύνοπτες, μικρές ιστορίες με ανθρώπους που βιώνουν μια μορφή ασφυξίας από την οποία πασχίζουν να ξεφύγουν.

Κάποιοι το καταφέρνουν, κάποιοι όχι, όλοι τους όμως βρίσκονται σε μια μεταιχμιακή φάση της ζωής τους, όπου κάθε απόφαση έχει το κόστος και το κέρδος της. Τα τάσια της ζυγαριάς είναι δύο και ως την τελευταία στιγμή δεν ξέρει προς τα πού αυτή θα γείρει.

Κοφτός λόγος, λιτός, με προσεγμένες εξάρσεις και κορυφώσεις που δικαιώνουν τη διαστρωμάτωση της πλοκής, τα διηγήματα της Καλανδαρίδου είναι ένα άξιο πρώτο δείγμα γραφής. Οι μουσικές δωματίου που ενορχηστρώνει έχουν ήχο που θα τον πιάσουμε αμέσως.

 

 

 


 

 

Kόρη χωρίς πλάτη – Μαριαλένα Σπυροπούλου (εκδ. Στερέωμα)

Το βιβλίο της Μαριαλένας Σπυροπούλου κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Στερέωμα.

Η πρώτη ποιητική συλλογή της Μαριαλένας Σπυροπούλου, έχουν προηγηθεί δύο εξαιρετικά πεζογραφικά δείγματα γραφής, είναι μια ώριμη κατάθεση για τα ψυχικά και σωματικά κοιτάσματα της γυναίκας. Στοχαστική και γεμάτη εικόνες, η συγκεκριμένη ποιητική συλλογή ντύνει τον γυναικείο ψυχισμό και ταυτόχρονα τον απογυμνώνει για να τον καθαρίσει από τα περιττά βάρη.

Η κόρη, η μάνα, η ερωμένη, η γυναίκα εντέλει, ενδύεται έναν ρόλο που συχνάκις της είναι στενός και περιοριστικός. Αυτό που ψάχνει είναι μια πλάτη να στηριχθεί. Στην ποίηση της Σπυροπούλου αυτή η πλάτη έχει συμβολικό και πραγματικό χαρακτήρα, εν ταυτώ.

Το σώμα και το μυαλό. Η ψυχή και η επιθυμία. Η ευθραυστότητα, αλλά και η εγκαρτέρηση πως η γυναίκα θα προχωρήσει ακόμη κι αν έχει υποστεί φθορές. Το ποιητικό εγώ πάσχει, ανατέμνει και συνάμα προσδοκά. Μια ευφρόσυνη ποιητική συλλογή.

 

 

 


 

Το τελευταίο ποστάλι – Φαίδων Ταμβακάκης (εκδ. Εστία)

Το βιβλίο του Φαίδωνα Ταμβακάκη κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Εστία.

Την ιστορία της τσιμεντοβιομηχανίας Marenco μάς αφηγείται ο Φαίδων Ταμβακάκης στο νέο του μυθιστόρημα. Mας την λέει ο δημιουργός και αφεντικός της, ο βιομήχανος Αντώνης Μάρκελλος, γνωστός και ως «Ναύαρχος». Η εταιρία έχει χάσει το παλαιό της κλέος, έχει χρεοκοπήσει και ο Μάρκελλος ταξιδεύει με ένα «ποστάλι» (ταχυδρομικό πλοίο) προς το νησί της Αγίας Ελένης, τόπο εξορίας του Ναπολέοντα, μαζί με τη βοηθό του και κειμενογράφο Λουκία Μπαλτατζή.

Ο Μάρκελλος μιλάει για τους ανθρώπους που συνέδεσαν το όνομά τους με την εταιρία και ταυτόχρονα συνδέει την αφηγούμενη ιστορία με τον κινέζο ιστορικό Σίμα Τσιάν που τον 1ο αιώνα π.Χ. είχε σκιαγραφήσει λεπτομερώς την Κίνα στο έργο του «Σι Τζι».

Στο μυθιστόρημα, μάλιστα, παρεμβάλλονται αποσπάσματα από το «Σι Τζι». Μέσα από την μικροϊστορία της Μarenco βλέπουμε να ξεδιπλώνεται μπροστά μας και ολόκληρη η σύγχρονη ιστορία της χώρας που πέρασε μύριες όσες δυσκολίες που την οδήγησαν σε μαρασμό. Ενα μυθιστόρημα που έχει πολλή θάλασσα και πολύ ταξίδι.

 


 

Λίγη ιστορία της νεοελληνικής λογοτεχνίας –Βαγγέλης Ραπτόπουλος (εκδ. Κέδρος)

Το βιβλίο του Βαγγέλη Ραπτόπουλου κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Κέδρος.

Τι κι αν δεν είναι μυθοπλασία; Ο Βαγγέλης Ραπτόπουλος μπορεί να μετατρέψει σε λογοτεχνία ακόμη και έναν τηλεφωνικό κατάλογο. Εδώ, πάντως, δεν έχουμε να κάνουμε με… αριθμούς, αλλά με κριτικά κείμενα και συνεντεύξεις που έχει πάρει ο συγγραφέας από ομότεχνούς του που έλαμψαν την περίοδο 1980-2000.

Το βιβλίο εκδόθηκε πρώτη φορά το 2005 και τώρα επανέρχεται στο προσκήνιο για να μας θυμίσει μια σειρά από σπουδαίους συγγραφείς όπως ο Βαλτινός, ο Νόλλας, ο Φραγκιάς, ο Βασιλικός και κάμποσους άλλους μέσα από το πρίσμα του Βαγγέλη Ραπτόπουλου. Είναι σαν να μπαίνουμε στο εργαστήριό τους από την κεντρική πύλη.

Λένε πως ένας συγγραφέας οφείλει να είναι να καλός κριτικός των βιβλίων που διαβάζει. Έτσι φανερώνει και το αναγνωστικό του γούστο, αλλά και την καταγωγή της αισθητικής του. Αν ισχύει κάτι τέτοιο, τότε οι κριτικές σημειώσεις του Ραπτόπουλου έχουν να μας πουν και σημαντικά.

 

 

 

 


 

 

Ο Τζίμης στην Κυψέλη –Χρήστος Α. Χωμενίδης (εκδ. Πατάκης)

To βιβλίο του Χ.Α. Χωμενίδη κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη.

Η Κυψέλη της δεκαετίας του 60′ και ’70, το θεατρικό σινάφι, η Αθήνα μιας άλλης εποχής, αλλά και της σημερινής και ένας ήρωας, ο Τζίμης Παπιδάκης που δεν γίνεται να μην σου μείνει στο μυαλό. Το νέο βιβλίο του Χρήστου Χωμενίδη αποδεικνύει άλλη μια φορά το ταλέντο του να αναπαριστά μια εποχή με εύγλωττο τρόπο και να διηγείται ιστορίες που σε κρατούν.

Παιδί υιοθετημένο, ο Τζίμης, θα ανδρωθεί στην Κυψέλη του ’60 και του ’70 και θα κληρονομήσει τη θεατρική σκηνή “Πέτρος Γρύλος”, την  οποία θα αναγκαστεί να διευθύνει και στην ταραγμένη εποχή της πανδημίας. Η αφήγηση φτάνει έως το σήμερα και έτσι έχουμε μια τοιχογραφία μιας χώρας και όχι μόνο τη σκιαγράφηση ενός ήρωα.

Από την άλλη βλέπουμε και τις αλλαγές που επέφερε η εποχή, με αποτέλεσμα οι άνθρωποι του «παρελθόντος» να προσπαθούν εναγώνια και όχι πάντα με επιτυχία να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες που δείχνουν αναπόδραστα να τους ξεπερνούν. Ο Τζίμης είναι μια τέτοια περίπτωση, αλλά μήπως είναι ο μόνος;

 

 

 

 


 

Ευπαθείς μαϊμούδες –Γιώργος Σπυράκης (εκδ. Libron)

To βιβλίο του Γιώργου Σπυράκη κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Libron.

Σε κερδίζει εξαρχής ο τίτλος του βιβλίου. Στη συνέχεια σε κεντρίζει το θέμα. Το όλον ρέει αβίαστα. Μεταφερόμαστε στη Φωκίωνος Νέγρη 23α, τον Μάρτιο του 2020. Βρισκόμαστε σε μια πολυκατοικία που δεν έχει κανένα ψεγάδι με τον θυρωρό της, έναν άνθρωπό χτυπημένο από το παρελθόν, να προσπαθεί να αποκρούσει τον ιό.

Την ίδια στιγμή βλέπουμε τους ενοίκους της πολυκατοικίας. Τον φοιτητή του πρώτου ορόφου, τους ηλικιωμένους του δευτέρου, ο πάτερε Θεόφιλος του τρίτου, η οικογένεια του τέταρτου και ο Κουβανός του πέμπτου. Μια περίεργη και ιδιαζόντας ενδιαφέρουσα πανίδα την οποία ο Σπυράκης σκιαγραφεί με εύγλωττο τρόπο.

Παράλληλα, ένα δέμα που ποτέ δεν παραδόθηκε, η μεταστροφή στο θυμικό των ενοίκων, ένα ζευγάρι μισοσπασμένα γυαλιά, η γη που σείεται στον έρημο πεζόδρομο, ένας πίνακας γεμάτος μυστικά, το διαμέρισμα του πέμπτου· ακόμα κλειστό και μια συναυλία που ξεσηκώνει τη γειτονιά λίγο πριν όλα αλλάξουν. Γιατί στο τέλος όλα θα έχουν αλλάξει.

 

 

 

 

 


Το όπιο του λαού –Πέτρος Τατσόπουλος (εκδ. Μεταίχμιο)

Το βιβλίο του Πέτρου Τατσόπουλου κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο.

Κατά τον Μαρξ, άλλο δεν είναι το όπιο του λαού από τη θρησκεία. Ο Πέτρος Τατσόπουλος με εύσχημο τρόπο αφαιρεί αυτή τη «σήμανση» από τον τίτλο, με σκοπό να τον αναλύσει διεξοδικά στο εσωτερικό του βιβλίου, πριν καταλήξει σε ένα συμπέρασματα. Το βιβλίο περιλαμβάνει μια σειρά από δημοσιευμένα κείμενά του σε εφημερίδες που αφορούν τη σχέση της Εκκλησίας με το κράτος και τη θέση της στη σημερινή ελληνική κοινωνία.

Διερωτάται κι εκείνος αν πρέπει να πορευόμαστε επί τη βάσει του ορθολογισμού ή μήπως να αναζητούμε λύσεις στα ζητήματα που μας αφορούν μέσω της μεταφυσικής οδού. Φυσικά, δεν παραλείπει να αναφερθεί στην παρεμβατικότητα της επίσημης Εκκλησίας στα κοινωνικά θέματα, αλλά και τις λογής θρησκοληψίες που εμφανίζονται κατά καιρούς στην ελληνική κοινωνία και οι οποίες δεν περιλαμβάνουν μόνο ρασοφόρους.

Ο Πέτρος Τατσόπουλος δεν αφήνει τίποτα ασχολίαστο. Από τα μέλη της 17ης Νοέμβρη που ζήλωσαν δόξα ιεροκήρυκα έως τους απίθανους πωλητές εικόνων μέσω telemarketing και από τους επίσημους ιεράρχες που θεωρούν πως μπορούν να έχουν άποψη και για την εξωτερική πολιτική της χώρας, έως και κομματάρχες που συνομιλούν με το Χριστό.

 

Διαβάστε ακόμα: Ισίδωρος Ζουργός. «Κουβαλάμε περισσότερο Βυζάντιο σήμερα από όσο φανταζόμαστε».

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top