Βασίλης Παπαγεωργίου, Together we don’t stand (I), 2021. Μέταλλο, επιχαλκωμένο ύφασμα, μάρμαρο, κεραμικά, ύφασμα, τσιμέντο, μπρούτζος, αλουμίνιο, 140 x 80 x 85 εκ. Παραχώρηση του καλλιτέχνη. Παραγωγή της Μπιενάλε της Αθήνας. (Φωτογραφία: Στάθης Μαμαλάκης).

    Υπάρχει έκλειψη που συσκοτίζει, αλλά και έκλειψη που φωτίζει. Η 7η Μπιενάλε ξεκινάει σήμερα, Παρασκευή 24 Σεπτεμβρίου, με κεντρικό τίτλο «Eclipse» και σκοπό έχει να καταυγάσει, μέσω της τέχνης, ένα θετικό μήνυμα μέσω του σκότους που έχει προκληθεί τα τελευταία χρόνια λόγω της πανδημίας.

    Για το κέντρο της Αθήνας είναι μια ευκαιρία να βγει από την εσωστρέφειά του (κι αυτή απότοκη του ιού) και να δεξιωθεί έργα καλλιτεχνών από όλο τον κόσμο. Η φετινή διοργάνωση εκτείνεται σε τρεις εγκαταλειμμένους χώρους στο κέντρο της Αθήνας, στο πρώην Εμπορικό Κέντρο Fokas, στην Σταδίου, στα πρώην Δικαστήρια της οδού Σανταρόζα, στο Μέγαρο Σλήμαν-Μελά και στην Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση. Αυτό από μόνο του είναι ένα θετικό στοιχείο, καθώς, έστω και για λίγες ημέρες, θα δοθεί μια νέα ζωή σε κτίρια που «σιωπήσει» για καιρό.

    Τα πρώην Δικαστήρια Σανταρόζα αποκτούν ξανά ζωή (Φωτογραφία Νύσος Βασιλόπουλος/eclipse.athensbiennale.org).

    «Για να γεννήσουμε το νέο, πρέπει να αμφιβάλλουμε. Όταν αμφιβάλλεις είναι σε μια θέση που έχεις χάσει την ισορροπία σου», σημειώνει ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Μπιενάλ, Poka-Yio.

    Συμμετέχουν πάνω από 80 Έλληνες και ξένοι καλλιτέχνες με έδρα τη Βόρεια και Νότια Αμερική, την Καραϊβική, την Αφρική και την Ευρώπη, ενώ πολλούς από αυτούς θα τους γνωρίσουμε για πρώτη φορά. Εκτίθενται συνολικά πάνω από 450 έργα. Να σημειωθεί πως το 35% των καλλιτεχνών εκθέτουν νέες παραγωγές.

    Ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Μπιενάλε, Poka-Yio μιλώντας στο Euronews τόνισε για τη σημασία της φετινής «Εκλειψης»: «Ιστορικά, η έκλειψη έκανε τον κόσμο να ανησυχεί. Να φοβάται γι’ αυτό που έρχεται. Ήταν κάτι δυσοίωνο τις περισσότερες φορές. Ένα σημάδι. Θεωρώ ότι περνάμε σε μια περίοδο στην οποία, πολλά από τα πράγματα που έχουμε κατακτήσει τα τελευταία χρόνια, ελευθερίες, δημοκρατία και άλλα, καταστέλλονται. Άρα θα αρχίσουμε να βλέπουμε να βγαίνουν στην επιφάνεια νέα συλλογικά οράματα. Για να γεννήσουμε το νέο, πρέπει να αμφιβάλλουμε. Όταν αμφιβάλλεις είναι σε μια θέση που έχεις χάσει την ισορροπία σου. Η τέχνη είναι ένας καλός ραβδοσκόπος, ο οποίος ψάχνει να βρει την πηγή αυτού του οποίου έρχεται. Για να δούμε τι θα γίνει».

    Zuzanna Czebatul, Their New Power (Head), 2020. Πολυαιθυλένιο, ακρυλικό και άμμος, 150 x 240 x 170 εκ. Άποψη από την έκθεση “The Singing Dunes of Zuzanna Czebatul”, CAC-La synagogue de Delme, 2020. Φωτογραφία: O.H. Dancy. Παραχώρηση της καλλιτέχνιδας.

    Η 7η Μπιενάλε επιδιώκει να πιάσει τον παλμό της σημερινής εποχής που είναι κατακλυσμένη από την αμφιβολία, το φόβο του μέλλοντος, την έξαρση των στερεοτύπων, όπως και τη μισαλλοδοξία, ως αποτέλεσμα του μεταναστευτικού ρεύματος από την Αφρική προς την Ελλάδα και την Ευρώπη.

    Μέσω των έργων τους, οι καλλιτέχνες προσπαθούν να προσεγγίσουν αυτή τη ρευστότητα των καιρών μας που είναι βουτηγμένοι σε συνεχιζόμενες κρίσεις, κοινωνικές και πολιτικές αλλαγές.

    Ο Poka-Yio συμπλήρωνει: «Αυτοί που ζουν στην Ελλάδα τόσα χρόνια, δεν έχουν καταφέρει να βρουν τη φωνή τους. Δεν έχουν καταφέρει να βρεθούν στο προσκήνιο. Φέρνουν έναν πολιτισμό που συμμετέχει σ’ αυτή την μητρόπολη, που ονομάζεται Αθήνα. Η πόλη μας είναι πλέον παγκόσμια μητρόπολη και ως τέτοια πρέπει να επιτελέσει τον ρόλο της: να ανοίξει δηλαδή και να ακούσει τις διαφορετικές φωνές που πιθανώς βρίσκονται στο περιθώριο μέχρι σήμερα. Και σταδιακά να χτίσει ένα σημερινό προφίλ».

    Μέσω των έργων τους, οι καλλιτέχνες προσπαθούν να προσεγγίσουν αυτή τη ρευστότητα των καιρών μας που είναι βουτηγμένοι σε συνεχιζόμενες κρίσεις, κοινωνικές και πολιτικές αλλαγές. Ανοίγουν έναν ουσιαστικό διάλογο που περιλαμβάνει θέματα φύλου, διαφορετικότητας, ταυτότητας ή ιστορίας.

    Miles Greenberg, Late October, 2021 (στιγμιότυπο). Βίντεο, έγχρωμο, ήχος, 20’00’’. Παραχώρηση του καλλιτέχνη.

    Ο υφυπουργός αρμόδιος για θέματα Σύγχρονου Πολιτισμού, Νικόλας Γιατρομανωλάκης, έδωσε το «παρών» στη συνέντευξη Τύπου της 7ης Μπιενάλε. «Η προσέγγιση της φετινής Μπιενάλε με πολλούς καλλιτέχνες από διάφορα μέρη, ουσιαστικά δίνει έναν χαρακτήρα στην Αθήνα τον οποίο γνωρίζουμε ότι διαθέτει» είπε ο Ν. Γιατρομανωλάκης. «Παρότι ευρωπαϊκή πόλη, η Αθήνα δεν έχει το βάρος της αποικιοκρατίας του παρελθόντος κι αυτό της δίνει μια ελευθερία να συζητά τέτοια θέματα. Επίσης, παρότι μεσογειακή, δεν έχει το στίγμα του οριενταλισμού που κι αυτό της δίνει μια δυνατότητα συζήτησης. Χωρίς να είναι λευκός καμβάς, αυτή η πόλη θεωρώ ότι δίνει χώρο και χρόνο να διαμορφωθούν νέες συζητήσεις και νέα αφηγήματα. Εφέτος αυτό κάνει η Έκλειψη».

    Olalekan Jeyifous, 12 Encounters (μέρος I), 2021. «Χάθορ». Γλυπτά επαυξημένης πραγματικότητας. Εφαρμογή. Παραχώρηση του καλλιτέχνη. Ανάθεση και παραγωγή της Μπιενάλε της Αθήνας. Powered by Akular.

    «Ζητήματα κι ερωτήματα για το πώς ορίζουμε το καλλιτέχνημα και το καθεστώς του καλλιτέχνη, είναι μια μεγάλη συζήτηση που αναπτύσσεται στην Ευρώπη, δεν είναι φιλοσοφικό ερώτημα. Έχει να κάνει με το εργασιακό καθεστώς, με τους όρους που γίνεται η καλλιτεχνική παραγωγή στις μέρες μας» συνέχισε ο ίδιος. «Η στήριξη του υπουργείου Πολιτισμού στην Μπιενάλε δεν είναι κάτι τυχαίο» πρόσθεσε. «Η ενδυνάμωση του κλάδου σ’ αυτό το νέο περιβάλλον που διαμορφώνεται και αφορά, όχι μόνο στο πώς θα επιβιώσουν οι άνθρωποι του κλάδου, αλλά και πώς θα μπορέσουν να αναπτυχθούν και να μεγιστοποιήσουν τις δυνατότητες και φυσικά ένα νέο αφήγημα για τον ελληνικό σύγχρονο πολιτισμό, είναι για το ΥΠΠΟ, μέρος αυτής της στρατηγικής και του οραματισμού».

    «Η Αθήνα δεν είναι το νέο Βερολίνο, η Αθήνα είναι η νέα Αθήνα», τόνισε ο Κώστας Μπακογιάννης.

    O δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης επισήμανε από τη μεριά του: «Ακούμε συχνά ότι η Αθήνα είναι το νέο Βερολίνο. Η Αθήνα δεν είναι το νέο Βερολίνο, η Αθήνα είναι η νέα Αθήνα. Κι είναι εξίσου υπερήφανη για το αρχαίο της μεγαλείο, το αρχαίο της κλέος, όσο είναι περήφανη για τον σύγχρονο, δυναμικό της εαυτό. Είναι μια μητρόπολη, μια πύλη της παγκοσμιοποίησης. Είναι απολύτως ξεκάθαρο, πως αυτή είναι η στιγμή της Αθήνας. Όπως ήταν η στιγμή της Λισαβόνας πριν δέκα χρόνια, του Βερολίνου πριν είκοσι ή της Βαρκελώνης πριν τριάντα. Αυτή είναι η δεκαετία της Αθήνας και όλοι είστε αναπόσπαστο κομμάτι αυτής της Αθήνας».

    Η φετινή διοργάνωση γίνεται σε συνεργασία με το Onassis Culture. Η 7η Μπιενάλε της Αθήνας διαρκεί μέχρι τις 28 Νοεμβρίου. Πέρα από την έκθεση, περιλαμβάνει και αρκετές ζωντανές δράσεις.

    //Περισσότερες λεπτομέρειες για το πρόγραμμα της AB7 Eclpise εδώ

     

    Διαβάστε ακόμα: Ένα πρωινό Κυριακής στη νέα Εθνική Πινακοθήκη. H ζωή και η τέχνη επιστρέφουν.

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Button to top