Mπαμπάς και κόρη μαζί (Paco Paredes).

    Ήταν ο καλύτερος μπαμπάς μιας κόρης επαναστάτριας και ασεβούς. Σπάνια θα δεις τέτοια αγάπη σε μια σχέση που ενώ δεν ήταν πραγματική, στην ουσία είχε όλα τα στοιχεία της αγάπης και της φροντίδας. Από χθες (30/9) η αγαπημένη μας Μαφάλντα έμεινε ορφανή.

    Ο δημιουργός της, ο αργεντινός σκιτσογράφος Quino, είπε να αποχωρήσει ησύχως από το πανηγύρι του κόσμου σε ηλικία 88 ετών. Την ανακοίνωση του θανάτου του έκανε ο εκδότης του, Ντανιέλ Ντιβίνσκι σημειώνοντας επιγραμματικά: «Ο Κίνο είναι νεκρός. Όλοι οι καλοί άνθρωποι της χώρας και του κόσμου ολόκληρου θα τον θρηνήσουν».

    Την Μαφάλντα την εμπνεύστηκε το 1964 και αυτομάτως έγινε λατρεμένη για την ασέβεια που κουβαλούσε.

    Είχε δίκιο, θρηνούμε έναν κομψό και εμπνευσμένο άνθρωπο που μας έκανε να αγαπήσουμε ένα τοσοδούλι κοριτσάκι που έφερε όλα τα στοιχεία της απείθειας, της παιδικής τσαχπινιάς, αλλά του καίριου σχολίου -ακόμη και με δηκτικό τρόπο- για τα γεγονότα των καιρών μας.

    Ο  Χοακίν Σαλβαδόρ Λαβάδο, όπως ήταν το πραγματικό του όνομα, καταγόταν από την Φουενγκιρόλα της Ισπανίας. Η οικογένειά του μετανάστευσε στην Αργεντινή μετά το ξέσπασμα του Ισπανικού Εμφυλίου. Γεννήθηκε το 1932 και σε ηλικία 13 ετών μπήκε στη Σχολή Καλών Τεχνών της Μεντόσα. Σταμάτησε όμως πολύ νωρίς τις σπουδές του για να αφιερωθεί στο μεγάλο του πάθος: τη γελοιογραφία και το σκίτσο.

    Ξεκίνησε να σχεδιάζει την Μαφάλντα το 1964 (Efe).

    Την Μαφάλντα την εμπνεύστηκε το 1964 (τι φοβερή συγκυρία: μια ημέρα πριν από το θάνατό του ήταν τα «γενέθλια» της μικρής του) και αυτομάτως έγινε λατρεμένη για την ασέβεια που κουβαλούσε, η οποία συνδυαζόταν με παιδική αφέλεια κι όχι με οίηση. Η Μαφάλντα είναι η μικρή κόρη μιας νοικοκυράς και ενός ασφαλιστή που με τις ερωτήσεις της και την ωριμότητά της φέρνει συνεχώς σε αμηχανία τους «τρομοκρατημένους» γονείς της.

    Με τον καυστικό και ακριβή λόγο της, η Μαφάλντα, μέσα σε λίγες γραμμές-ατάκες, ανέσυρε την προβληματική και τις αγωνίες της γενιάς του ΄60.

    Στο στόμα της μπήκαν σκέψεις και ιδέες που κουβαλούν όχι μόνο τα παιδιά, αλλά και οι ενήλικες. Η Μαφάλντα άλλο δεν έκανε από να ζητάει εξηγήσεις για πράγματα που, φευ, δεν εξηγούνται εύκολα. Για τη δικτατορία στις χώρες της Λατινικής Αμερικής, για τη θέση των γυναικών, τον πυρηνικό πόλεμο που για χρόνια αποτελούσε την κύρια απειλή του πλανήτη, το πρόβλημα του υπερπληθυσμού.

    Με τον καυστικό και ακριβή λόγο της, η Μαφάλντα, μέσα σε λίγες γραμμές-ατάκες, ανέσυρε την προβληματική και τις αγωνίες της γενιάς του ΄60. Όταν κυκλοφόρησε στην Ισπανία του Φράνκο, η Μαφάλντα θεωρήθηκε ανάγνωσμα αποκλειστικά για ενήλικες. Στη Βολιβία, τη Χιλή, τη Βραζιλία, τα σκίτσα του Κίνο λογοκρίθηκαν.

    Ο Quino χρειάστηκε να μοιράσει τη ζωή του σε τρεις διαφορετικές χώρες (Miguel Gener).

    Μετά το πραξικόπημα του 1976 στην Αργεντινή, ο Κίνο έφυγε για την Ιταλία και στη συνέχεια εγκαταστάθηκε στην Ισπανία. Μετά το αποτυχημένο πραξικόπημα του 1987 εναντίον του προέδρου της Αργεντινή Ραούλ Αλφονσίν, ο Κίνο δημοσίευσε ένα σκίτσο της Μαφάλντα να δηλώνει: «Ναι στη δημοκρατία! Ναι στη δικαιοσύνη! Ναι στην ελευθερία! Ναι στη ζωή!». Η επιτυχία και η επιδραστικότητα της Μαφάλντα ήταν τέτοια που είχε επιλεχθεί ως εκπρόσωπος για την Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού της UNICEF.

    H Μafalda έμεινε πλέον μόνη της.

     

    Τούτος ο αγνωστικιστής, όπως δήλωνε, χρειάστηκε να μοιράσει τη ζωή του μεταξύ τριών πόλεων (Μιλάνο, Μπουένος Άιρες και Μαδρίτη), να γνωρίσει τη σκληρότητα της εξορίας, αλλά και την παγκόσμια αναγνώριση.

    Πρόσφατα ο Κίνο υπέστη εγκεφαλικό επεισόδιο και, μολονότι οι γιατροί κατάφεραν αρχικά να τον σταθεροποιήσουν, η υγεία του κατόπιν επιδεινώθηκε ραγδαία, όπως ανέφεραν τα τοπικά μέσα ενημέρωσης.

    Τα επίσημα αρχεία αναφέρουν για την προσωπική του ζωή ότι παντρεύτηκε το 1960 την Alicia Colombo και ότι ποτέ δεν έκαναν παιδί. Λάθος μέγα. Ο Quino είχε μια κόρη, την καλύτερη κόρη που θα μπορούσε να ονειρευτεί ένας μπαμπάς.

     

    Διαβάστε ακόμα: Ο φευγάτος φίλος μας Corto Maltese.

     

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Button to top