Ο πίνακας έχει τίτλο «Florida Keys» (Φωτογραφία: halcyongallery.com).

    Επί 60 χρόνων υπήρξε ο υμνωδός, ο τροβαδούρος, ο πλάνης μουσικός που περιέγραψε τη χώρα του, τον άνθρωπο, τον κόσμο ολόκληρο. Ο Νομπελίστας Μπομπ Ντίλαν, για να μην ξεχνάμε και την καινούργια ιδιότητά του, δεν έχει σταματήσει να μας εκπλήσσει.

    Μπορεί να έχει «πατήσει» την όγδοη δεκαετία της ζωής του, εντούτοις παραμένει ακμαίος και πολυτάλαντος. Ο κορυφαίος μουσικός των ΗΠΑ εμφανίζεται τώρα ως ζωγράφος αποτυπώνοντας στους  καμβάδες του μια σειρά από θέματα μυστηριώδη και ταυτόχρονα οικεία. Οπως ακριβώς είναι και τα τραγούδια του.

    Η έκθεση περιλαμβάνει περισσότερα από 180 ακρυλικά, ακουαρέλες, σχέδια και σιδερένια γλυπτά.

    Η πιο ολοκληρωμένη εικαστική έκθεση του Ντίλαν άνοιξε από χθες (30/11) τις πύλες της στο Μαϊάμι στο Μουσείο Τέχνης Patricia & Phillip Frost. Σαράντα νέα κομμάτια του 80χρονου τραγουδοποιού θα παρουσιαστούν για πρώτη φορά.

    Η έκθεση περιλαμβάνει περισσότερα από 180 ακρυλικά, ακουαρέλες, σχέδια και σιδερένια γλυπτά θα διαρκέσει έως τις 17 Απριλίου χωρίς να έχουν ανακοινωθεί ακόμη μελλοντικές στάσεις. Πρόκειται για μια ρεκτροσπεκτίβα, κάτι που το δηλώνει και ο τίτλος της έκθεσης: «Restrospectrum».

    Περιλαμβάνει μερικά από τα έργα του Ντίλαν από τη δεκαετία του 1960, ξεκινώντας με σκίτσα με μολύβι που έκανε για τα τραγούδια του όπως τα «Highway 61 Revisited» και «Like a Rolling Stone». Τα έργα του, δανεισμένα από ιδιωτικές συλλογές σε όλο τον κόσμο, περιλαμβάνουν επίσης αφηρημένα σκίτσα από τη δεκαετία του 1970 και καλύπτουν έξι μεγάλα δωμάτια του εκθεσιακού χώρου. Η συντριπτική πλειονότητα, όμως, δημιουργήθηκε τα τελευταία 15 χρόνια.

    Ο πίνακας έχει τίτλο «Emmet Street» (Φωτογραφία: halcyongallery.com).

    «Αναγνωρίστηκε με κάθε δυνατό τρόπο ως συγγραφέας, ως συνθέτης, ως τραγουδιστής, ως ερμηνευτής και ούτω καθεξής. Τώρα το κοινό βλέπει και το τελευταίο στοιχείο που τον συνέχει», είπε ο Shai Baitel, καλλιτεχνικός διευθυντής του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Σαγκάης. Για να συμπληρώσει: «Ο Ντύλαν μπορεί να εκφραστεί με πολλούς τρόπους».

    Ένας τεράστιος καμβάς ενός ηλιοβασιλέματος που κόβει την ανάσα στο Monument Valley στη γραμμή Γιούτα-Αριζόνα χρησιμεύει ως εισαγωγή στα νεότερα έργα του Ντίλαν.

    Ένας τεράστιος καμβάς ενός ηλιοβασιλέματος που κόβει την ανάσα στο Monument Valley στη γραμμή Γιούτα-Αριζόνα χρησιμεύει ως εισαγωγή στα νεότερα έργα του Ντίλαν. Πρόκειται για ευθεία αναφορά στον σκηνοθέτη Τζον Φορντ, ο οποίος χρησιμοποίησε το ίδιο εμβληματικό τοπίο σε πολλές από τις ταινίες του. Πέραν αυτού του πίνακα, υπάρχει μια νέα σειρά πινάκων που ονομάζεται «Deep Focus», που πήρε το όνομά της από μια τεχνική στον κινηματογράφο.

    «Όλες αυτές οι εικόνες προέρχονται από ταινίες. Προσπαθούν να αναδείξουν τις διαφορετικές δυσκολίες στις οποίες βρίσκονται οι άνθρωποι», εξήγησε ο ίδιος ο Ντίλαν. «Τα όνειρα και τα σχέδια είναι τα ίδια — η ζωή καθώς έρχεται σε εσένα σε όλες τις μορφές και σχήματα».

    Ο πίνακας έχει τίτλο «Torn Curtain» (Φωτογραφία: halcyongallery.com).

    Τα σχέδια του Ντίλαν είναι αστικά και γεμάτα ζωή, με τον τρόπο που υποστήριζαν οι καλλιτέχνες της Σχολής Ashcan όταν απεικόνιζαν ρεαλιστικές εικόνες των κακουχιών των ανθρώπων στις αρχές του 20ού αιώνα. Ένα συγκρότημα τζαζ παίζει σε ένα πολύχρωμο κλαμπ σε έναν από τους πίνακες. ένας γκριζομάλλης άντρας μετράει βαρέλια σε ένα άλλο. Απεικονίζει δύο άνδρες να τσακώνονται σε έναν αγώνα πυγμαχίας ή μια γυναίκα να κάθεται μόνη σε ένα μπαρ πίνοντας και καπνίζοντας.

    Οι παλαιότεροι πίνακες του Ντίλαν αντικατοπτρίζουν εικόνες της Αμερικής από τη σκοπιά ενός ταξιδιώτη.

    Ο Ρίτσαρντ Φ. Τόμας, κλασικιστής του Πανεπιστημίου του Χάρβαρντ, γράφει σε ένα δοκίμιο για την έκθεση ότι βρήκε διαδικτυακές αναφορές που δένουν έναν από τους πίνακες (ένας άνδρας με μαύρο δερμάτινο μπουφάν να ρίχνει ζάχαρη στον καφέ του) σε μια σκηνή δείπνου στην ταινία «The Loveless»(1981), όπου ο ηθοποιός Willem Dafoe ενσαρκώνει έναν ποδηλάτη.

    Ο Τόμας βρήκε, επίσης, μια σκηνή από την ταινία «Shaft» του 1971 με τον ηθοποιό Richard Roundtree να παραγγέλνει street food στην Times Square. Άλλα νέα έργα δείχνουν καουμπόηδες, άντρες με εσώρουχα ή άντρες σε κουρεία. «Ακριβώς όπως οι σκηνές που δημιουργεί με τα τραγούδια του όλα αυτά τα χρόνια, οι σκηνές του ”Deep Focus” θα απασχολήσουν τους μελετητές του Ντίλαν τα επόμενα χρόνια», έγραψε ο Τόμας.

    Ο πίνακας έχει τίτλο «Night Time St. Louis» (Φωτογραφία: halcyongallery.com).

    Εκτός από τα έργα της νέας του σειράς, άλλα έργα που θα παρουσιαστούν στο Μαϊάμι έχουν εκτεθεί στο παρελθόν σε χώρους όπως η Halcyon Gallery και η National Portrait Gallery στο Λονδίνο. Οι προηγούμενοι πίνακες αντικατοπτρίζουν εικόνες της Αμερικής από τη σκοπιά ενός ταξιδιώτη. Ρεαλιστικές απεικονίσεις τραπεζαριών, μοτέλ, μαρκίζες, βενζινάδικα και σιδηροδρομικές γραμμές εμφανίζονται συχνά σε όλα τα έργα τέχνης του.

    «Είναι σχεδόν σαν να κοιτάζεις ένα φυλλάδιο με τις αναμνήσεις του», είπε ο Baitel, ο καλλιτεχνικός διευθυντής. Ο Ντίλαν έχει πειραματιστεί επίσης με την προοπτική, φαινομενικά μιμούμενος το έργο του Vincent Van Gogh στο «The Bedroom» για να ζωγραφίσει γωνίες ενός διαμερίσματος στη Νέα Υόρκη. Και έχει κάνει παραλλαγές σχεδιάζοντας τους ίδιους χαρακτήρες αλλάζοντας το χρώμα των σκηνικών και των ρούχων τους ή απλώς απεικονίζοντάς τους σε διαφορετική ώρα της ημέρας, όπως η σειρά Καθεδρικός Ναός της Ρουέν του Claude Monet.

    Το ηλιοβασίλεμα κατά τον Μπομπ Ντίλαν (Φωτογραφία: Facebook/Bob Dylan)

    Η έκθεση διαθέτει κάποιες διαδραστικές οθόνες για τους λάτρεις της μουσικής. Δεν είναι ακόμη σαφές εάν ο Ντίλαν, ο οποίος αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε περιοδεία για το 39ο άλμπουμ του «Rough and Rowdy Ways» θα επισκεφθεί την έκθεση.

    Η Jordana Pomeroy, διευθύντρια του Μουσείου Τέχνης Patricia & Phillip Frost, δήλωσε ότι θα είναι η πρώτη εκδήλωσή με εισιτήρια από τότε που άνοιξε για πρώτη φορά το μουσείο το 2008. Παράλληλα, το Διεθνές Πανεπιστήμιο της Φλόριντα θα διοργανώσει ένα συμπόσιο για τον Ντίλαν προσκαλώντας μελετητές να συζητήσουν το σύνολο της δουλειάς του τραγουδοποιού.

     

    Διαβάστε ακόμα: Το εσωτερικό ταξίδι ενός ταξιδευτή: Ο Αλέξανδρος Γεωργίου στην γκαλερί Ρεβέκκα Καμχή.

     

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Button to top