Προκλητική και απελευθερωμένη όσο δεν πήγαινε για την εποχή (Topfoto).


Σκηνή από τα προσεχώς
της σεξουαλικής απελευθέρωσης που βίωσε αυτός ο στενεμένος κόσμος κατά τον 20ο αιώνα: βρισκόμαστε στο μακρινό 1907 στα Μουλέν Ρουζ του Παρισιού. Στη σκηνή ανεβαίνει η Κολέτ και η Μισί. Για τους σημερινούς αναγνώστες μπορεί να μην λένε τίποτα αυτές οι δύο ιέρειες, για τους θαμώνες όμως του εν λόγω νυχτερινού ενδιαιτήματος σήμαιναν πολλά.

Πετώντας από πάνω τους και τον ελάχιστο μανδύα της αστικής σεμνοτυφίας, σε μια στροφή του χορού «Αιγυπτιακό Όνειρο» στον οποίο επιδίδονται περιπαθώς ή, εξ αφορμής αυτού, τα δύο λαχταριστά κορίτσια ενώνουν τα χείλη τους και παραδίνονται σε ένα παθιασμένο φιλί που περιλαμβάνει πλεγμένες γλώσσες, ηχηρά βογκητά και έκκριση σάλιου που άρχισε να τρέχει στα τρεμάμενα σαγόνια τους.

Η αντίδραση των θεατών ήταν ξαφνική παγωμάρα, αποτροπιασμός και οργή: μέσα σε λίγα λεπτά η σκηνή γέμισε με κέρματα, πορτοκάλια και… σκόρδα. Τα δύο κορίτσια φυγαδεύτηκαν κακήν κακώς. Στη σημερινή εποχή της πάνδημης εικόνας αυτό θα ήταν μια ακόμα δημόσια περφόρμανς. Εκείνα τα χρόνια, όμως, ήθελε πραγματικό κουράγιο και τσαγανό να προκαλέσεις τα χρηστά ήθη. Το ένα κορίτσι, η Συντονί Γκάμπριελ Κολέτ, γνωστή πλέον ως Κολέτ, δεν είχε ποτέ ενδοιασμούς για τα όρια της ελευθεριότητας που ήθελε να διαρρήξει.

Δεν έκρυψε ποτέ ότι στο κρεβάτι της ανέβαιναν πότε άντρες και πότε γυναίκες.

Το ίδιο κορίτσι με την προκλητική εμφάνιση και την ακόμη πιο εκκεντρική συμπεριφορά έχει μείνει στην ιστορία όχι μόνο για τα σκάνδαλά της, αλλά και για το εξαίρετο συγγραφικό ταλέντο της. Η Κολέτ (γεννήθηκε σαν σήμερα, 28 Ιανουαρίου 1873, είναι η ίδια που το 1948 προτάθηκε για το Βραβείο Νόμπελ. Μια περσόνα που θα ταίριαζε ακόμη και για το σημερινό πρότυπο της απελευθερωμένης γυναίκας.

Ο προκλητικός χορός στο Μουλέν Ρουζ. Από την ταινία «Colette» με την Κίρα Κάιτλι.

Το μυθιστόρημά της «Gigi» έχει διαβαστεί από εκατομμύρια αρσενικά και θηλυκά μάτια, ενώ τα βιβλία της με ηρωίδα την Κλωντίν θεωρούμε must-read από όλους τους νέους που αναζητούν την ερωτική του ταυτότητα – ιδιαιτέρως τις νέες. Στα δικά της χρόνια, όμως, όταν εκδόθηκαν προκάλεσαν την μάνητα του συντηρητικού πλήθους. Και να σκεφτεί κανείς πως τα έβγαλε υπό το ψευδώνυμο «Βίλλυ». Την κυνήγησαν, αλλά ταυτόχρονα την διάβαζαν μανιωδώς. Τι παράξενος κόσμος!

Δεν έκρυψε ποτέ ότι στο κρεβάτι της ανέβαιναν πότε άντρες και πότε γυναίκες. Δεν δίστασε με ώριμη ηλικία να ερωτευτεί τον 16χρονο παραγιό της. Η ζωή της ήταν ένας αδιάπτωτος αγώνας κόντρα στις προκαταλήψεις και την κούφια ρητορική της αστικής τάξης. Γεννημένη σε ένα μικρό χωριό της Βουργουνδίας, έμαθε την αλφαβήτα της ελευθερίας από τη μητέρα της, που παρά τον κλειστό κύκλο του χωριού, είχε αρνηθεί να φορέσει μαύρα για το θάνατο του άντρα της, προκαλώντας τους συγχωριανούς της.

Η Κολέτ σε ηλικία 20 ετών μπήκε στα αστικά σαλόνια του Παρισιού, καθώς παντρεύτηκε τον δημοσιογράφο Ανρί Γκοτιέ Βιλάρ. Χάρη σε αυτόν, γνώρισε τον Όσκαρ Ουάιλντ και τον Μάρσελ Προύστ και ήρθε σε επαφή με την υψηλή κοινωνία. Τότε ξεκίνησε να γράφει τις δικές της ιστορίες, που είχαν στοιχεία από την πραγματική της ζωή.

Kαι το παθιασμένο φιλί με την Μισί.

Τα πρώτα της βιβλία «Η Κλοντίν στο Παρίσι», Η «Κλοντίν νοικοκυρά» και η «Κλοντίν φεύγει», εκδόθηκαν με το ψευδώνυμο του άντρα της «Βίλλυ» και έγιναν ανάρπαστα. Ο Βιλάρ, όπως έλεγαν, την είχε κλειδωμένη σε ένα δωμάτιο για να γράφει συνεχώς καινούργια μυθιστορήματα. Την ίδια στιγμή, εκείνος σουρτούκευε με διάφορες μικρούλες. Όταν η Κολέτ το αντιλήφθηκε όχι μόνο δεν έσκυψε το κεφάλι ταπεινωμένη, αλλά του έδωσε τα παπούτσια στο χέρι.

Η Κολέτ δεν σταμάτησε να εξερευνά το σεξουαλικό της ορίζοντα και να αναζητεί συνεχώς ερωτικές περιπτύξεις.

Ο χωρισμός την απελευθέρωσε ολοκληρωτικά. Έκοψε τα μαλλιά της κοντά και ξεκίνησε να εργάζεται ως χορεύτρια και να εμπλουτίζει το περιεχόμενο των γραπτών της με καινούργιες εμπειρίες. Δεν δίστασε να αποκαλύψει τις σεξουαλικές της προτιμήσεις, κάνοντας δεσμούς με γυναίκες.

Kάπου εδώ εμφάνιζεται στη ζωής της η Μίσι, για την οποία γράφαμε στην αρχή. Μαζί εμφανίζονταν στο Μουλέν Ρουζ κάνοντας ένα προκλητικό χορευτικό που δυναμίτιζε το κλίμα του Παρισιού. Η αστυνομία είχε απειλήσει ότι θα έκλεινε το καμπαρέ αν συνέχιζαν, αλλά αυτές έδειχναν αποφασισμένοι να παίξουν με εξτρεμιστικούς όρους.  Η Μίσι εμφανιζόταν ντυμένη ως άντρας και, φυσικά, δεν έλειψαν οι παθιάρικες περιπτύξεις επί σκηνής.

Η σκανδαλώδης (για τα μέτρα της εποχής) μεταμόρφωσή της επί σκηνής (Photo by Culture Club/Getty Images/Idealimage).

Η Κολέτ δεν σταμάτησε να εξερευνά το σεξουαλικό της ορίζοντα και να αναζητεί συνεχώς ερωτικές περιπτύξεις. Όταν εργαζόταν στην εφημερίδα «Matin» παντρεύτηκε για δεύτερη φορά τον αρχισυντάκτη Ανρί ντε Ζουβενέ. Ανήσυχη όπως ήταν δεν έκατσε ποτέ σε μια μόνιμη δουλειά.Εργάστηκε ως μίμος, ηθοποιός, κριτικός κινηματογράφου και πήγε ως πολεμική ανταποκρίτρια στην Ιταλία για να καλύψει τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Αν μη τι άλλο, η Κολέτ έζησε όλες τις μεγάλες αναταράξεις των δύο Παγκοσμίων Πολέμων, ενώ προηγουμένως είχε βιώσει έως το κόκαλο τον απελευθερωτικό αέρα της Μπελ Επόκ. Άλλωστε, μέσα από την πλούσια συγγραφική παραγωγή της περνάει ο λιμπερτίνικος (sic) χαρακτήρας της. Αγάπησε και αγαπήθηκε μέχρις εσχάτων. Οδηγήθηκε και σε τρίτο γάμο με τον άντρα της να συλλαμβάνεται από την Γκεστάπο, αλλά στη συνέχεια απελευθερώνεται. Για την Κολέτ, αυτή η περιπέτεια θα σταθεί καθοριστική. Θα απλώσει την τρεμάμενη καρδιά της την πάχνη του φόβου.

Συνεχίζει να γράφει, αλλά κάτι μέσα της έχει σπάσει. Εν μέσω πολέμου έγραψε και την περίφημη «Ζιζί», διαλέγοντας μάλιστα την άσημη τότε Όντρεϊ Χέπμπερν για την θεατρική παράσταση του 1951 – αργότερα, ως γνωστόν η ταινία του Μινέλι με την Λεσλί Καρόν τιμήθηκε με μια αρμαθιά Όσκαρ.), έλαβε αναγνώριση και τίτλους παντελώς ασυνήθιστους για γυναίκα (μέλος της βελγικής Βασιλικής Ακαδημίας, μέλος της γαλλικής Ακαδημίας και Αξιωματικός της Λεγεώνας της Τιμής).

 

Διαβάστε ακόμα: Στιβ Μπουσέμι ή Τζον Τορτούρο; Ποιος είναι μεγαλύτερη ατομάρα;

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top