Τα φώτα πέφτουν στην τελευταία αυτοπροσωπογραφία του που φιλοτέχνησε τον περασμένο Νοέμβριο στη Νορμανδία και η οποία θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά (© David Hockney).

    Πίνακες, σχέδια, ζωγραφικές αναπαραστάσεις που φτιάχτηκαν σε ένα iPad, βίντεο, οπτικές συσκευές, καινοτόμα τρισδιάστατα μοντέλα, καθώς και μια νέα αυτοπροσωπογραφία του. Ο David Hockney, ένας από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους των καιρών μας, όχι μόνο δεν έχει σταματήσει να δημιουργεί, αλλά συνεχίζει να εξερευνά με ζέση τις αντοχές του χρωστήρα του.

    Από σήμερα (15/3) ξεκινάει στο Μουσείο Fitzwilliam και στην Πινακοθήκη Heong, στο Downing College η έκθεση «Hockney’s Eye: The Art and Technology of Depiction». Μέσω των έργων που θα εκτεθούν, ο εμβληματικός βρετανός ζωγράφος συνομιλεί ανοιχτά με την τέχνη του. Την εξερευνά, αλλά και την απεικονίζει όπως εκείνος την αντιλαμβάνεται.

    Στην έκθεση θα παρουσιαστεί και μια σειρά άλλων έργων που δεν εμφανιστεί ποτέ στην Αγγλία.

    Τα φώτα, εκ των πραγμάτων, πέφτουν στην τελευταία αυτοπροσωπογραφία του που φιλοτέχνησε τον περασμένο Νοέμβριο στη Νορμανδία και η οποία θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά. Παράλληλα, στην έκθεση θα παρουσιαστεί και μια σειρά άλλων έργων που δεν εμφανιστεί ποτέ στην Αγγλία.

    Η Jane Munro, συν-επιμελήτρια στο Μουσείο Fitzwilliam, είπε ότι η έκθεση ήταν η πρώτη «που έδωσε σοβαρό επιστημονικό έλεγχο στις ιδέες του Hockney καθώς και στην τέχνη του. Διερευνά τις απόψεις τοy για το πώς δημιουργήθηκε η τέχνη του παρελθόντος, τι έμαθε από αυτήν και πώς τη μεταμόρφωσε».

    Ο πίνακας 17th April 2020, No. 2″, φτιαγμένος σε iPad (Φωτογραφία: © David Hockney).

    O Hockney υπήρξε ένθερμος επικριτής της φωτογραφίας και της γραμμικής προοπτικής της «Αναγέννησης» θεωρούσε πως δεν ήταν αληθινές με την πραγματική εμπειρία μας από το οπτικό περιβάλλον. «Ο κόσμος είναι μεγάλος», έγραψε. «Το μάτι είναι συνδεδεμένο με το μυαλό… βλέπουμε με τη μνήμη… Μια φωτογραφία τα βλέπει όλα ταυτόχρονα – με ένα κλικ του φακού από μία μόνο οπτική γωνία – αλλά εμείς δεν το κάνουμε».

    Για τον Hockney, η αναζήτηση για τη χρήση οπτικών εργαλείων από καλλιτέχνες πριν από την έλευση της φωτογραφίας ξεκίνησε το 1999.

    Για τον Hockney, η αναζήτηση για τη χρήση οπτικών εργαλείων από καλλιτέχνες πριν από την έλευση της φωτογραφίας (το 1839) ξεκίνησε το 1999 όταν επισκέφθηκε την έκθεση του ζωγράφου και σχεδιαστή Jean-Auguste-Dominique Ingres στην Εθνική Πινακοθήκη. Είχε πει τότε ότι τα οπτικά όργανα «δεν σχεδιάζουν για σένα», μια ιδέα που αποδείχθηκε αμφιλεγόμενη μεταξύ των ιστορικών τέχνης και η οποία παρουσιάστηκε στο βιβλίο του Secret Knowledge το 2001.

    O πίνακας «Le Parc des Sources, Vichy» 1970. (Φωτογραφία: © David Hockney).

    Στις γκαλερί εικόνων του Μουσείου Fitzwilliam, τα σχέδια, οι πίνακες και τα ψηφιακά έργα τέχνης του Hockney θα εκτίθενται μαζί με ιστορικά έργα καλλιτεχνών όπως οι William Hogarth, Vincent van Gogh, Claude Monet, John Constable και Andy Warhol.

    Η έκθεση εξετάζει την ιστορία της τέχνης από τη σκοπιά του Χόκνεϊ.

    Η έκθεση στην γκαλερί Heong θα χαρτογραφήσει τις πρωτοποριακές προσεγγίσεις του Hockney για την αποτύπωση του χώρου και της οπτικής πραγματικότητας από τη δεκαετία του 1960 μέχρι σήμερα. Ξεκινώντας με ένα σχέδιο που έγινε ενώ ήταν στο Βασιλικό Κολλέγιο Τέχνης το 1959, η έκθεση θα προχωρήσει στους εμβληματικούς αμερικανικούς πίνακές του της δεκαετίας του ’60 και των αρχών του ’70, στα κολάζ φωτογραφιών από τη δεκαετία του ’80 και σε ένα πρώιμο ψηφιακό σχέδιο.

    To έργο «After Hobbema» (Useful Knowledge) 2017 που εκτίθεται στο Fitzwilliam Museum (David Hockney/ Joe Giddens/PA).

    Θα κορυφωθεί σε ένα ψηφιακό έργο μήκους τοίχου που θα παρουσιάζει τα πρόσφατα πειράματα του καλλιτέχνη με την ψηφιακή φωτογραφία. Μια επιλογή από σχέδια που έκανε χρησιμοποιώντας την κάμερα lucida το 1999-2000, συμπεριλαμβανομένων των Ian McKellen και Damien Hirst, θα εκτεθεί στην Ολλανδική Πινακοθήκη. Το Hockney’s After Hobbema (Useful Knowledge) 2017, θα κρεμαστεί μαζί με το The Avenue στο Middelharnis, όπως και το 1689 του Meindert Hobbema ως δάνειο από την Εθνική Πινακοθήκη.

    Ο πίνακας «12 Portraits after Ingres in a Uniform Style» 1999 – 2000. (Φωτογραφία: © David Hockney).

    Ο Μάρτιν Γκάιφορντ, συν-επιμελητής του Hockney’s Eye και συγγραφέας που έχει γράψει πολλά βιβλία με τον Χόκνεϊ, είπε ότι η έκθεση ήταν «μια νέα ματιά στο έργο του ίδιου του καλλιτέχνη, θεωρώντας το ως δια βίου αναζήτηση να βρούμε νέους τρόπους για να αναπαραστήσουμε τον κόσμο γύρω μας. Εικόνες που είναι πιο κοντά στην ανθρώπινη εμπειρία. Ταυτόχρονα η έκθεση εξετάζει την ιστορία της τέχνης από τη σκοπιά του Χόκνεϊ, τοποθετώντας τις φωτογραφίες του δίπλα σε ιμπρεσιονιστικά τοπία και γεωργιανά πορτρέτα».

    Ο Λουκ Σάισον, διευθυντής του Fitzwilliam Museum, είπε ότι είναι μια «έκθεση που πιστεύουμε ότι θα αισθανόμαστε σαν στο σπίτι μας σε ένα μέρος όπου οι τέχνες και οι επιστήμες συναντώνται επί ίσοις όροις».

     

    Διαβάστε ακόμα: Μark Rothko, ο ζωγράφος που αγάπησε τα παιδιά.

     

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Button to top