Το κορυφαίο αυτό έργο του Βρετανού, στόλισε τα εξώφυλλα πλήθους βιβλίων σχετικά μ’ αυτόν και ήταν η μεγάλη ατραξιόν στην αναδρομική έκθεση που του έγινε για τα 80ά γενέθλιά του το περασμένο φθινόπωρο στο Μπομπούρ. (photo: christies.com)

    Η δημοπρασία εκτυλίχθηκε ως εξής: Τιμή εκκίνησης τα $ 18 εκατ. Σε 30΄΄, ξεπέρασε τα $ 50 εκατ. Η ειρωνεία είναι ότι ο Χόκνεϊ δεν θα πάρει δεκάρα από τη συναλλαγή αυτή, την ώρα που κάποτε είχε πουλήσει το έργο προς $ 20.000.

    Το τελικό ποσό των $ 90,3 εκατ. σας φαίνεται εξωφρενικό; Δεν το νομίζω. Λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις αντιστοιχίες και το πώς έχουν τα πράγματα σήμερα στο χρηματιστήριο αξιών των έργων τέχνης. Μέχρι τώρα, στην κορυφή της λίστας βρισκόταν κάποιος Jeff Koons (άξιος μαθητής του Γουόρχολ) με το «Balloon Dog (Orange)», το οποίο είχε δημοπρατηθεί το 2013 προς $ 58,4 εκατ. Ενώ το χαμένο αριστούργημα του Ντα Βίντσι «Salvator Mundi» πουλήθηκε πέρυσι, πάλι από τους Christie’s, $ 450 εκατ.

    Σημειωτέον επίσης ότι, σύμφωνα με την Google, οι 10 πιο δημοφιλείς καλλιτέχνες θεωρούνται, με σειρά κατάταξης: οι Βρετανοί David Hockney (γ. 1937) και Damien Hirst (γ. 1953), οι Αμερικανοί Jeff Koons (γ. 1955), Chuck Close (γ. 1940) και Jasper Johns (γ. 1930), ο Γερμανός Gerhard Richter (γ. 1930), ο Βρετανός Lucian Freud (γ. 1922), ο Ιάπωνας Takashi Murakami (γ. 1962), η Γαλλίδα Sophie Calle (γ. 1963) και, τέλος, ο Γερμανός Anselm Kiefer (γ. 1945). Οι Κινέζοι είναι οι μεγάλοι απόντες αυτού του παλμαρές, αφού η χώρα τους δεν έχει πρόσβαση στο Google. Οφείλουμε, ωστόσο, να προσθέσουμε τους Cai Guo-Qiang (γ. 1957), Zeng Fanzhi (γ. 1964), Liu Xiaodong (γ. 1963) και Yue Minjun (γ. 1962).

    Οι πίνακες του Χόκνεϊ έγιναν περιζήτητοι αφότου εγκαταστάθηκε τη δεκαετία του ’60 στην Καλιφόρνια. Από τότε, εξακολουθεί να ζει στο Yorkshire, όπως μαρτυρούν και τα πρόσφατα έργα του. Ο Βρετανός είναι ατυπικός καλλιτέχνης. Ωστόσο, συμπεριλαμβάνεται στη χορεία των μεγάλων Άγγλων τοπιογράφων, εκ των οποίων οι πιο διάσημοι είναι ο John Constable και ο αγαπημένος μου William Turner. Απόδειξη του πόσο μετράει ο Χόκνεϊ είναι ότι η Taschen του αφιέρωσε το 2016 ένα βιβλίο που ζυγίζει 35 κ. και στοιχίζει 2.000 ευρώ.

    Τη δεκαετία του ’60, ο Χόκνεϊ θα μπορούσε να είχε προτιμήσει την ευκολία της Pop Art, της αποδόμησης και της εννοιολογικής τέχνης που ήταν τότε στη μόδα. Δεν το έκανε. Θέλησε να ξαναφέρει στο προσκήνιο την αξία της παραστατικής τέχνης, την οποία οι άλλοι θεωρούσαν ξεπερασμένη, αλλά και τρόμαζαν μπροστά στη βαριά κληρονομιά που κουβαλούσε. «Όταν μου λένε πως τους είναι αδύνατο σήμερα να ξαναρχίσουν να ζωγραφίζουν τοπία, τους απαντώ πως είναι αδύνατο να βαρεθείς τη φύση».

    Τον Χόκνεϊ ενδιαφέρει ο χώρος, το κενό και η αποτυχημένη συνάντηση μεταξύ των ανθρώπων. Στα διπλά πορτρέτα του, ποτέ οι άνθρωποι δεν κοιτούν ο ένας τον άλλο.

    Τα έργα του μπορεί να φαίνονται απλά αλλά σε υπνωτίζουν. Ο δε τρόπος που απεικονίζει τα σώματα μαρτυρά βαθιά γνώση της ανθρώπινης ανατομίας, την οποία κατά πάσα πιθανότητα απέκτησε παρατηρώντας τα ελληνικά γλυπτά των λονδρέζικων μουσείων, ενώ ανατρέπει τις κλασικές προοπτικές και εξελίσσει μια χρωματιστή παλέτα.

    Όσο για τα τοπία του, τα όμορφα γαλάζια στραφταλίσματα του νερού που ζωγραφίζει αποδίδουν ένα είδος ιδανικού τοπίου, κάπως άδειου, όπως κάνει ο Edward Hopper, όπου η φύση δαμάζεται αδιάκοπα από τον άνθρωπο. Τον Χόκνεϊ ενδιαφέρει ο χώρος, το κενό και η αποτυχημένη συνάντηση μεταξύ των ανθρώπων. Στα διπλά πορτρέτα του, ποτέ οι άνθρωποι δεν κοιτούν ο ένας τον άλλο.

    Ο ατυπικός αυτός καλλιτέχνης εξακολουθεί να ζει στο Yorkshire, όπως μαρτυρούν και τα πρόσφατα έργα του. (photo: getty images/ideal image).

    Η σχέση του με την τεχνολογία είναι αμφίθυμη. Ενώ επικρίνει φωτογραφία και κινηματογράφο ότι δεν μπορούν να αποδώσουν την αίσθηση του χώρου, δεν διστάζει να σχεδιάζει καθημερινά λουλούδια για τους φίλους του στο iPad και το iPhone του, ώστε να έχουν πάντα φρέσκα.

    To «Pool with two Figures» θεωρείται ως ένα από τα ωραιότερα έργα τέχνης του μοντερνισμού. Ο πίνακας απογειώνει τα δύο αγαπημένα θέματα του ζωγράφου: τις πισίνες και το διπλό πορτρέτο, ήτοι δύο άτομα σε διάδραση. Ένας κομψός άνδρας, όρθιος στην άκρη της πισίνας, παρατηρεί στοχαστικά έναν άλλο να κολυμπά κάτω απ’ το νερό, μ’ ένα ειδυλλιακό τοπίο από βουνά και δέντρα για φόντο.

    Ο όρθιος άνδρας είναι ο πρώην εραστής και μούσα του Χόκνεϊ, ο Πίτερ Σλέσινγκερ, ο οποίος υπήρξε φοιτητής του στο UCLA, στο Λος Άντζελες. Η σχέση τους διήρκεσε από το 1966 ώς το 1972. Τότε έγινε και το έργο, όταν ο δεσμός έβαινε προς τη λήξη του. Ο κολυμβητής εικάζεται ότι είναι ο νέος εραστής του Σλέσινγκερ.

    Το έργο θεωρείται το κορυφαίο του Βρετανού και στόλισε τα εξώφυλλα πλήθους βιβλίων σχετικά μ’ αυτόν. Ήταν επίσης η μεγάλη ατραξιόν στην αναδρομική έκθεση που του έγινε για τα 80ά γενέθλιά του το περασμένο φθινόπωρο στο Μπομπούρ. Από την Tate Gallery του Λονδίνου ώς το Metropolitan Museum της Νέας Υόρκης, ο πίνακας αυτός πάντα ξεχώριζε. Μπροστά του συγκεντρώνονταν όλοι. Όσοι τον έχουν δει από κοντά λένε ότι σου κόβει την ανάσα.

    Σύμφωνα με το Bloomberg, ο πρώην κάτοχός του ήταν ο Βρετανός δισεκατομμυριούχος Joe Lewis, ιδιοκτήτης της Tavistock Group και της Τότεναμ. Η περιουσία του ανέρχεται στα $ 5,4 δις, σύμφωνα με το Forbes. Οι Christie’s κονταροχτυπήθηκαν για να τον αποκτήσουν.

     

    Διαβάστε ακόμα: Τα έργα του Giacometti βρίσκουν στέγη σε ένα μουσείο – κοσμηματοθήκη σουρεαλιστικής ομορφιάς.

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Button to top