Αριστερά: Έργο της Ιόλης Ξιφαρά. Δεξιά: το σπάνιο χαρακτικό του Salvador Dali “Athena” (1963) από τη σειρά έργων “Mythology”, που ο μεγάλος σουρρεαλιστής δημιούργησε μεταξύ των ετών 1960-1964.

    «Deus ex machina» ή Από Μηχανής Θεός. Σε πολλές αρχαίες ελληνικές τραγωδίες ο δραματικός ποιητής επέλεγε να ολοκληρώσει τη δράση με την παρέμβαση ενός Θεού, ο οποίος εμφανιζόταν με ειδικό γερανό (=από μηχανής) στη σκηνή για να δώσει τη λύση όταν η πλοκή έφτανε σε σημείο που να μοιάζει αδιέξοδο. Αυτόν τον από μηχανής Θεό συχνά περιμένουμε και σε στιγμές του βίου – ατομικού και συλλογικού – που δεν αισθανόμαστε ικανοί να βρούμε μια λύση σε επαπειλούμενες καταστροφές. Ή μπορούμε έστω και την τελευταία στιγμή να πάρουμε την κατάσταση στα χέρια μας;

    Απάντηση δεν έχουμε, ή έχουμε γύρω στις είκοσι πέντε διαφορετικές, εκτεθειμένες στο Ξενία της Επιδαύρου, λίγα μέτρα πριν την είσοδο του Αρχαίου Θεάτρου. Στην ισόγεια αίθουσα του ιστορικού ξενοδοχείου εγκαινιάστηκε στις 21 Ιουλίου από τον Δήμαρχο Επιδάυρου Τάσο Χρόνη η ενδιαφέρουσα έκθεση ζωγραφικής και γλυπτικής Deus ex machina. Συμμετέχουν σε αυτήν σύγχρονοι Έλληνες καλλιτέχνες σε συνομιλία με το σπάνιο χαρακτικό του Salvador Dali “Athena” (1963) από τη σειρά έργων “Mythology”, που ο μεγάλος σουρρεαλιστής δημιούργησε μεταξύ των ετών 1960-1964.

    Όπως σημειώνει η επιμελήτρια της έκθεσης ιστορικός τέχνης Ελένη Γατσά στο εισαγωγικό δοκίμιο για τον συνοδευτικό κατάλογο, η ιδέα προέρχεται από την ενατένιση της σύγχρονης τέχνης και του αρχαίου ελληνικού θεάτρου, και αποτελεί αναφορά στον «από μηχανής» θεό ως τη θεϊκή παρέμβαση που επιλύει μια φαινομενικά άλυτη κατάσταση. Τίτλος της έκθεσης είναι η λατινική φράση Deus ex machina από τον Ρωμαίο ποιητή Οράτιο, που στο έργο του Ars Poetica (Ποιητική Τέχνη) συμβουλεύει
    τους ποιητές να μη χρησιμοποιούν τον «από μηχανής» θεό της Ελληνικής τραγωδίας για να λύσουν τα προβλήματα της πλοκής του έργου τους.

    Η έκθεση έχει ελεύθερη είσοδο και θα είναι ανοικτή από τις 17.00 το απόγευμα ως τις 2.00 το πρωί τις ημέρες των παραστάσεων.

    Γλυπτικές εγκαταστάσεις του Γιώργου Τσεριώνη (αριστερά) και του Κώστα Βαρώτσου (δεξιά).

    Πρόκειται για μια περίπτωση επιφάνειας, δηλαδή θεϊκής εμφάνισης στους θνητούς. Στην μεταγενέστερη λογοτεχνία, ο όρος αναφέρεται στην χρησιμοποίηση ενός χαρακτήρα από τον συγγραφέα για την αλλαγή πλοκής ή για την επίλυση της ιστορίας. Το βάθος και τα στρώματα νοήματος που δημιουργούνται με τα έργα της έκθεσης έχουν σκοπό να πυροδοτήσουν μια ανοιχτή συζήτηση μεταξύ υπερφυσικών θεμάτων, θρησκευτικών κατασκευών, οιονεί επιστήμης και αρχιτεκτονικής του αρχαίου ελληνικού θεάτρου με τους προβληματισμούς του σύγχρονου ανθρώπου.

    Κατά την περιήγηση στην έκθεση και την παρουσίαση των έργων από την επιμελήτρια αλλά και από όσους από τους δημιουργούς ήταν παρόντες στα εγκαίνια, διαπιστώθηκε ότι δεν ήταν λίγες οι περιπτώσεις που οι καλλιτέχνες εμπνεύστηκαν από την ίδια την εξέλιξη της έννοιας “μηχανή” για να αναζητήσουν τον ρόλο της στη ζωή του σύγχρονου ανθρώπου, ο οποίος έχει, κατά κάποιον τρόπο, αυτοαναγορευθεί θεός του εαυτού του. Επίσης οι τεχνικές και οι αισθητικές προσεγγίσεις είναι διαφορετικές όσες και οι καλλιτέχνες, με αποτέλεσμα η ευσύνοπτη έκθεση να προσφέρει ένα ενδιαφέρον πανόραμα της σύγχρονης ελληνικής καλλιτεχνικής δημιουργίας.

    Αριστερά: Έργο του Νίκου Μόσχου. Δεξιά: Έργο του Βασιλη Πέρρου.

    Συμμετέχουν αλφαβητικά οι εξής: Άγγελος Αντωνόπουλος, Καλλιόπη Ασαργιωτάκη, Κώστας Βαρώτσος, Βασίλης Γκούμας, Δημήτρης Ζουρούδης, Γιώργος Καζάζης, Χάρης Κοντοσφύρης, Βαγγέλης Λιούγκας, Νίκος Μόσχος, Ιωάννα και Χριστίνα Μπαλή, Λίλα Μπελιβανάκη, Λία Μπλιούμη, Ιόλη Ξιφαρά, Βιβή Παπαδημητρίου, Κωνσταντίνος Παπαμιχαλόπουλος, Βασίλης Πέρρος, Ράνια Ράγκου, Παναγιώτης Σιάγκρης, Μάριος Σπηλιόπουλος, Γιώργος Τσεριώνης, Μαριτάσα Τσιμπλάκη, Δήμητρα Χανιώτη, Ερατώ Χατζησάββα, χωρίς βέβαια να ξεχνάμε το χαρακτικό “ Athena” του Salvador Dali.

    Μετά την επιτυχή έκβαση της αρχικά προγραμματισμένης διάρκειας ως τις 31 Ιουλίου, η έκθεση θα είναι εκτάκτως ανοικτή για τους επισκέπτες που θα βρεθοὐν στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου για να παρακολουθήσουν την παράσταση της Αντιγόνης του Σοφοκλή σε σκηνοθεσί Cezaris Graužinis στις 5 & 6 Αυγούστου 2022. Ο Σοφοκλής, ως γνωστόν, δεν μετήλθε του από μηχανής θεού σε αυτήν την τραγωδία, η οποία, έτσι, είχε, δυστυχώς, τραγικό τέλος.

    Η έκθεση έχει ελεύθερη είσοδο και θα είναι ανοικτή από τις 17.00 το απόγευμα ως τις 2.00 το πρωί τις ημέρες των παραστάσεων. Το Ξενία βρίσκεται λίγο πριν την είσοδο στο θέατρο. Περισσότερες πληροφορίες εδώ.

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Button to top